דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הושגו הסכמות לשינוי מבנה המחלקה הפוליטית בתנועה הקיבוצית

לאור השינויים במפה הפוליטית בישראל, והתפלגות הצבעתם של חברי הקיבוצים במערכות הבחירות האחרונות, הובילה הנהלת התנועה הצעה לשינוי המבנה של המחלקה הפוליטית בכדי לחזקה ולתת מענה רחב ומתאים יותר למציאות הנוכחית
לוגו תנועה

מזכירות התנועה הטילה על צוות רחב, שכלל את נציגי הקיבוצים במפלגות (מרצ, כחול לבן והעבודה), נציגי המזכירות והנהלת התנועה, את המשימה לגבש הסכמה רחבה בשאלה איך נכון לעדכן את התשתית והמשימות שיוגדרו למחלקה הפוליטית הצוות נפגש מספר פעמים, גיבש הסכמות עקרוניות והטיל על צוות מצומצם  הכולל את הדס דניאלי ילין, גברי ברגיל ואייל רייז לייצר מסמך מוסכם. הצוות גיבש הצעה אשר זכתה לתמיכת כל חברי הצוות ואושרה במזכירות התנועה.

בבסיס ההצעה עומדת ההבנה כי המחלקה הפוליטית צריכה להיות גמישה לשינויים הרבים המתרחשים במפה הפוליטית בישראל, לחזק את הפעילות הפוליטית מול גוש המרכז-שמאל כולו תוך שימור מחוזות הקיבוצים במפלגות הקיימות. בנוסף הוסכם כי יש לחזק את יכולות התנועה בתחום קשרי הממשל ולחזק את יכולות התנועה לכל רוחב המפה הפוליטית.

מטרת השינוי הינה הרחבת ההשפעה של התנועה הקיבוצית וקידום הערכים המשותפים לה ולחבריה, ערכים המבוססים על היותה של ישראל מדינה יהודית  ודמוקרטית וברוח מגילת העצמאות. שיטת העבודה תתמקד ביצירת שולחן עגול הפועל מול כל מפלגות גוש המרכז-שמאל הקיימות והעתידיות ובניית שפה ערכית ורעיונית מתמשכת בקיבוצים ובתנועה, קידום בריתות תחת מאבקים פוליטיים, חברתיים וציבוריים ועידוד שיתופי הפעולה בתחום זה. לצד פעילות זו תתבצע עבודה מקצועית המייצגת ושומרת על האינטרסים והצרכים של הקיבוצים והתנועה.

למחלקה הפוליטית המתחדשת יהיו מספר משימות, ביניהן חיזוק התמיכה במפלגות הציוניות השייכות לגוש המרכז-שמאל בקיבוצים, בניית תשתית ארגונית לפעילות פוליטית על- מפלגתית ומאבקים כלל קיבוציים, חיזוק קשרי הממשל דרך בניית קשר ישיר עם מוסדות השלטון וגופים פוליטיים נוספים, כאשר כל פעיל יהיה אחראי על קשר עם מפלגה אחת או יותר בגוש.

מנכ"לית התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי ילין: "יצאנו לדרך מתוך מטרה להגיע להסכמות רחבות ככל האפשר בנוגע לשינוי הרצוי ותוך הבנה כי המפה הפוליטית בישראל השתנתה בצורה משמעותית ועלינו להתאים את עצמנו לשינויים אלה ולחזק את יכולותינו ועשייתינו בתחום הפוליטי מבלי לוותר על היכולות הקיימות. הצורך בשינוי הורגש בצורה חזקה ביותר בשלוש מערכות הבחירות האחרונות, כאשר נוצר גורם פוליטי משמעותי חדש - מפלגת כחול לבן, ואילו המחלקה הפוליטית שלנו עבדה רק מול שתי המפלגות המסורתיות - העבודה ומרצ. כפי שראינו גם תמונה זו יכולה להשתנות, ותשתנה, מן הסתם גם בבחירות הבאות. הכוונה בשינוי הנוכחי אינה למחוק את הקיים אלא לייצר יכולת לעבוד ולשתף פעולה עם כל הגורמים הפוליטיים הקיימים, וכמובן לחזק את הקשר האידיאולוגי עם מפלגות גוש המרכז- שמאל. 

ברור לנו כי יש צורך בשיח ערכי ורעיוני מחודש עם חברי הקיבוצים, הדבר עלה בעוצמה רבה גם במהלך גיבוש ההסכמות הנוכחיות. תהליך כזה היה מתוכנן לשנת 2020, אולם הקורונה טרפה את הקלפים גם בתחום זה, אך אנו מחוייבים לנושא ונקדם אותו במהלך השנה הבאה.

ברצוני להודות מקרב לב לשותפים בתהליך- אייל רייז וגברי ברגיל, לצוות הרחב שכלל בנוסף את דניאלה לבנסארט, יעקב בכר, איציק בדר, מרקי לוי, נרי שוטן, ארבל יגר ילין, רני טריינין, ניר מאיר וגיל לין; ולמוקי צור ויגאל צחור שסייעו בחשיבה."

המסמך הכולל יוצג לחברי מחוזות הקיבוצים במפלגת העבודה ובמרצ, ויגיע לאישור מועצת התנועה הקרובה.

הוספת תגובה חדשה