דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

גם השנה - זוכרים ומזכירים את יום השואה

בקיבוצים ברחבי הארץ קיימו השנה את טקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה באופן מותאם להנחיות והמגבלות. הטקסים כללו הנחיה, יזכור, קטעי קריאה, שירה, נגינה, עדות מארכיון או עדות שצולמה בימים שלפני וכן תכנים נוספים. כל קהילה בחרה את הדרך המתאימה לה ביותר לציון הטקס
גם השנה - זוכרים ומזכירים את יום השואה

בחלק מקיבוצים קיימו טקס משודר ובחלק מהקיבוצים המשתתפים הצטלמו בביתם, ובקיבוצים אחרים צולמו המשתתפים באולפן, מועדון או באנדרטה (תוך הקפדה ושמירה על הכללים והנהלים) - במקרים אלו, נערכו הקטעים לכלל טקס שלם אשר שודר בערב יום השואה בערוץ המקומי.  

קיבוצים רבים נערכו לקיים את המסורת החשובה של ציון יום השואה והגבורה באופן קהילתי למרות האתגרים ומצאו דרכים ייחודיות לציון יום חשוב זה. ריקי רז ויעל לחיאני ממטה התרבות של התנועה הקיבוצית מציינות כי "למרות השהות בבית תחושת ה'ביחד' לא נעדרה מהטקסים" ומוסיפות כי "רכזות ורכזי התרבות שיתפו וסיפרו על מתכונת ההיערכות בקיבוצים: חלקם קיימו ראיון או עדות מצולמת להקרנה עם שורדי שואה מהקיבוץ או מחוצה לו, חלקם שיתפו בעדויות של ילדים שגדלו בצילם של שורדי השואה, דור שני ושלישי לשורדים ואף ישנם קיבוצים שבחרו לקיים פורמט דומה לתוכנית הטלוויזיה "סליחה על השאלה" וצילמו את בני הדור השני השלישי עונים על שאלות שלעיתים קשה לשאול".

יש קיבוצים שהעבירו את הטקס באמצעות חשבון זום הקיבוצי - בשידור ישיר וכדי למזער תקלות  ערכו חזרה גנרלית מבעוד מועד. הטקס יוקלט וישודר מאוחר יותר לטובת אלה שיהיה להם קושי להתחבר לזום באופן ישיר.

דבורה סניץ, רכזת התרבות הוותיקה מקיבוץ ברקאי מספרת על ההכנות ליום השואה: "פטריסיה (איילה ופלר) והצוות אשר מובילים את טקס יום השואה, יצרו טקס אשר מותאם לנסיבות בשנה זו ועם זאת מכבד את שורדי השואה ומשפחותיהם אשר חיים בברקאי. בטקס, אשר כותרתו 'קול הדורות: זיכרון אישי, משפחתי וקהילתי' -  לוקחים חלק חברים מהקהילה.

פטריסיה והצוות מקפידים לשלב בין המסורת בטקסים, בהם באים לידי ביטוי מוטיבים קבועים וכן אלמנטים חדשים ושילוב הדור השלישי והרביעי.  "חשוב לי לאזן בין שתי השפות, מסורת ושימור, לצד שילוב ושיתוף מרכיבים ושיח צעיר יותר. אני מדגישה שכוחו של הטקס נמצא באיזון העדין בין הקבוע לבין החדש. את הטקס ינחה בוגר השומר הצעיר ניר סלע (דור שלישי לשואה) אשר מסייע בהקפדה על טקס רגיש ואינטימי. במהלך הטקס, הניצול האחרון בברקאי - דוד דימנט ניצול גטו לודז', בן 92, ידליק 6 נרות לזכר הנספים ויספר את סיפורו האישי. עוד יסופר סיפורו של זכריה שגרין ז"ל, אשר כתב בספרו 'נדרתי נדר לספר': 'מאחורי גדרות התיל במחנה יולג 1 בפלשוב, בשעות הפנאי המועטות, היו נפגשים קבוצה של נערים בני 16 וחולמים על חופש ועל לחם, שהיה אז הדבר החשוב ביותר, ונדרו נדר, שמי שישרוד יספר את אשר היה'. מקבוצת הנערים שנדרה את הנדר, שרד רק זכריה, שנפטר לפני כשנתיים. את עדותו יספר נינו עוז, בליווי אימו. רוב חלקי הטקס צולמו מבעוד מועד ליד קיר ההנצחה לנספים בשואה בני משפחתם של חברי ברקאי. הטקס צולם על ידי הצלם, נווה נויפלד, בן הקיבוץ ודור שלישי לשואה, בסיומו יושר שיר הפרטיזנים כבכל שנה, אך השנה חברי הקהילה יצטרפו לשירה מביתם. פתיחת הטקס וסגירתו יערכו ב'זום' משותף לייצר את תחושת היחד של הקהילה אך הטקס הוקלט ונערך מראש לשמור על היותו רציף ומכובד".

עוד נהוג בברקאי מדי שנה לקרוא את שמות קרובי המשפחה הנספים במהלך יום השואה, השנה ההקראה תצולם ותשודר לקיבוץ. כמו בקיבוצים רבים, יצאו חברי הקהילה בברקאי עם שלטים "זוכרים מקרוב, מחבקים מרחוק" שהיא ביוזמת עמותת "עמך" ומארגני "זיכרון בסלון".

עפרי רוגל, רכזת התרבות של קיבוץ גבת משתפת: "התלבטנו בין טקס מצולם מראש לטקס בשידור ישיר, שלבסוף נבחרה האפשרות הבטוחה יותר של טקס מצולם מראש ומשודר, תוך הקפדה על שמירת המסורת בקיבוץ של קיום הטקס באותה מתכונת ובאותו מקום בו הוא מתקיים לאורך שנים, אך הפעם ללא קהל. "

רז שוהם, רכז התרבות מקיבוץ עינת יחד עם מרכזות הטקס ורד ואפרת - בחרו בקפידה את התכנים, ערכו וצילמו את הטקס עם צלם מקצועי בהשתתפות חברי הקהילה. (בתמונה: חברת הקיבוץ נירית בן ישי מנגנת קטע בפתיחת הטקס "מעמוד האש")

מכוון שיום הזיכרון לשואה ולגבורה יתקיים השנה ללא טקסים והכנה במוסדות החינוך - יום זה מזמן למשפחה אתגר חדש: ציון יום השואה בחיק המשפחה. רכזי תרבות במספר קיבוצים רכשו וחילקו ערכות למשפחות - בהפקת לוחמי הגיטאות ומכון שיטים הכוללות: הנחיה לטקס ביתי, נר נשמה, סיפור לילדים, בגלויות לפעילות יצירה,  אשר מדגישים את המחויבות לזיכרון, וכן את ערכי האחריות והדאגה לאחר.

ריקי ויעל, מדגישות כי "דווקא בשנה זו - בה רבים מחברי הקהילה נמצאים בבית, אנו רואות התגייסות רבה, ניכרת הקפדה על איכות ההקלטות ובחירת הטקסטים והשקעה בפרטים כמו המודעות המרגשות המזמינות לטקס. התנועה הקיבוצית, חרטה על דגלה "לזכור ולא לשכוח" - הטקסים קושרים בין העבר ההווה והעתיד, מנציחים את הנספים וצופים פני עתידה של מדינת ישראל. אנו בקיבוצים, נמשיך ונציין את יום הזיכרון לשואה ולגבורה עוד שנים רבות תוך הדגשת הסיפורים והערכים העוברים מדור לדור". 

הוספת תגובה חדשה