דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

אם הסופגנייה: מחווה לגרדה כהן ז"ל האופה (והסופרת) המיתולוגית מקיבוץ אילון

חג החנוכה מסתיים עוד רגע, אבל לא נשאיר אתכם בלי מתכון: יעל אייזנר, האמא של החיילים הבודדים ביום ובערב אמא בשלנית, לא מוותרת מדי חנוכה על מתכון הסופגניות שאותו שמרה מהטור השבועי והמיתולוגי של גרדה כהן ז"ל בדף הירוק. כמחווה לגרדה ולחג החנוכה, היא החליטה לחלוק אותו עם כולם - מהרו להכין לפני שהחג נגמר!
גרדה כהן ז"ל
גרדה כהן ז"ל

בימים ההם, אמצע שנות ה-80, אני נקלטת צעירה בקיבוץ רמות מנשה ומהבית במושב חרות הבאתי מיומנות מוגבלת בתחום האפייה. נפעמת מידיעותיהן של שכנותיי, המשפחה והחברות הקיבוצניקיות, התמכרתי ל....איך לא?!  הטור השבועי של גרדה כהן בדף הירוק . אהוב במיוחד היה מתכון הסופגניות המנצח, אותו טרחה לפרסם שנה אחרי שנה. מאחת השנים שמרתי לי גזיר עיתון עם המתכון המקורי. השנים חלפו, השמן והריבה הכתימוהו כהוגן, והיום הוא רשום רק בספר המתכונים המשפחתי שלנו. שנה אחרי שנה, אני עושה בליבי לגרדה כהן אזכרה קטנה בחנוכה.

אז הנה לכם תזכורת קטנה מאישה גדולה מהחיים: גרדה נולדה בגרמניה, עלתה לארץ בשנת 1938, עבדה במשק הפועלות בעפולה ומשם עברה לקיבוץ חולתה. לאחר כשבע שנים היא הגיעה לקיבוץ אילון שם נישאה וחייתה עד פטירתה בשנת 2009. במשך כ-45 שנה עבדה גרדה במטבח ובמאפייה של הקיבוץ, ובמהלך השנים גם סיימה קורס למשחק ובימוי, ומאז עסקה בהפקת חגים וביימה הצגות ילדים, פרסמה עשרות ספרים, מחזות, שירים ,שני ספרי בישול קיבוציים, וטור שבועי בלתי נשכח בדף הירוק. 

למרות שלא הכרתיה אישית, שמה נישא בפי לא רק בחנוכה. בנותיי שלי מכירות (ומוקירות) את המתכון המנצח, ולכל המלעיזים שאומרים ש"סופגניות רק קונים בקונדיטוריה..." ו"אצלנו לא מטגנים..", אני יכולה לומר רק דבר אחד - שנה אחת תכינו את המתכון של גרדה כהן וגם אתם תהפכו למעריציה. אין תחליף להדלקת נרות משפחתית עם סופגניות חמות, המטוגנות במטבח הביתי, סופגניות רכות כעננים, שהותירה לנו הכוהנת הגדולה של הבישול הקיבוצי.

בשם כל הנהנים ממתכונייך לאורך השנים, נזכור אותך גרדה כאם הסופגנייה – חמימה, מדויקת, מנחמת, מפתיעה ואימהית.

מתכון לסופגניות אלמותיות - גרדה כהן:

יואב איילון שחר החמוד אוכל סופגניה לפי המתכון של גרדה כהן
יואב איילון שחר החמוד אוכל סופגניה לפי המתכון של
​​​גרדה כהן

חומרים:

60 גרם שמרים טריים או שקית שימרית

2 ½ כוסות חלב חמים

4 ביצים

100 גרם חמאה מומסת

3 כפות קוניאק

1 כף מלח

1 קליפת לימון מגורדת

1 קילו קמח + עוד קצת ( 3 כפות לערך )

*אם אין קוניאק אז שמים 2 חלמונים + 2 ביצים שלמות.

תהליך ההכנה:

שמים את הכל במיקסר עד לקבלת בצק רך ורטוב, לא להיבהל יוצא רך מאוד. שומרים במקרר (אפשר עד שבוע - להוציא כל יום קצת ולהכין).

לרדד לעלה, לקרוץ עיגולים עם כוס לא גדולה מדי בעובי חצי סנטימטר, ולתת להם לתפוח כחצי שעה עד שעה עם מגבת שמונחת מעל.

לחמם סיר שמן עמוק לחום גבוה מאוד אך לא רותח, לטגן צד אחד במכסה סגור וצד שני במכסה פתוח.

להזריק ריבת תות משובחת, ולפזר אבקת סוכר מעל.

הוספת תגובה חדשה