דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"אם היינו מקשיבים לנתניהו וחבר יועציו, בישראל לא הייתה היום תוצרת חקלאית  טריה. איפה הם היום כל אלו שהסבירו לנו בנחרצות כמה חשוב לפתוח את הגבולות לייבוא מאיטליה בשביל לחסוך עשרים אגורות?

​​​​​​​מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, דיבר השבוע בפורום של התנועה הקיבוצית והתייחס להתפרצות מחלת הקורונה וסגירת הגבולות בישראל. מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל בכנס חירום של ראשי המועצות המקומיות וראשי הארגונים החקלאיים בישראל בצל משבר הקורונה: "לצערנו כבר שנים נוקטות ממשלות ישראל במדיניות הרסנית כלפי החקלאות ושוכחות כי החקלאים הם שומרי הגבולות ומיצרי התוצרת שמספקת בטחון מזון לאזרחי המדינה"
"אם היינו מקשיבים לנתניהו וחבר יועציו, בישראל לא הייתה היום תוצרת חקלאית  טריה. איפה הם היום כל אלו שהסבירו לנו בנחרצות כמה חשוב לפתוח את הגבולות לייבוא מאיטליה בשביל לחסוך עשרים אגורות?
ישראלים אוגרים מזון. צילום מסך מ"שווה כסף" בהגשת שרון גל ערוץ 13

בדבריו התייחס מאיר לחוסן התזונתי של ישראל בימי משבר כמו שאנו מתחילים לחוות כעת: "כבר יותר מעשור, מאז עלה נתניהו לשלטון וניסה בכל כוחו לחסל את החקלאות הישראלית, ולצערנו זכה ל"הצלחה" לא מבוטלת, אנחנו מזהירים מהרגע שבו לאזרחי ישראל לא תהייה תוצרת חקלאית טריה בשל סגירת גבולות המדינה". מאיר הוסיף: "אנחנו לא נביאים, אנחנו פשוט חיים בארץ הזו שבשל אירועים ביטחוניים כבר נאלצה לסגור את גבולתיה בעבראם תנועות ההתיישבות והחקלאות לא היו נלחמות נגד המדיניות הניאו ליברלית והאנטי חקלאית של נתניהו וחבורתו, לישראל היו נגמרים בקרוב החלב, הביצים, הירקות, הפירות וכל התוצרים הנלווים. איפה הם היום כל אלו שרצו להסביר לנו כמה חשוב לפתוח את הגבולות לייבוא מאיטליה? היום ברור לכולם, שחקלאות ישראלית = ביטחון לאזרחי ישראל". במסיבת עתונאים שנערכה ביום רביעי בנושא ההיערכות הכלכלית להשלכות נגיף הקורונה, בה השתתפו שר האוצר, שר הכלכלה, נגיד בנק ישראל ומנכ"ל משרד האוצר, אמר ראש הממשלה נתניהו כי ''אנחנו נבצע הקלות ליבואנים בהכנסת סחורות לארץ, לא יהיה מחסור של חומרי גלם בתעשייה בישראל משום שיש לנו את אותה יכולת שתיארתי עכשיו. כמובן יש שאלה של אספקה באוויר, ואנחנו נעשה כל מה שצריך כדי לאפשר את הדבר הזה. אנחנו מגייסים את הגורמים הדרושים כולל חיל האוויר וחברות תעופה ישראליות עבור זה''. בתגובה לדברים, תקף מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר את מדיניות הממשלה ואמר: "אתה יכול להבטיח את המשך היבוא החקלאי? איך אפשר להבטיח הבטחות כאלה במציאות של היום? מי רוצה לקנות גבינה מאיטליה או דג מסין לחג הפסח? החקלאות הישראלית בקושי רב שרדה את ימי שלטונך. שבענו מהבטחות ריקות מתוכן ומצ'קים ללא כיסוי. איפה הדגים שרצית לייבא מסין לפסח? מי ייקנה אותם? איפה העגבניות שאתה ורמי לוי רצתם לייבא מטורקיה? מי ייקנה אותם?''.

לפני מסיבת העיתונאים התקיים כנס חירום של ראשי המועצות המקומיות וראשי הארגונים החקלאיים בישראל בצל משבר הקורונה. בכינוס הוצגו נתוני האמת של מצב התוצרת החקלאית בישראל, מהם עולה כי היא עונה כרגע על כמות הצריכה. יחד עם זאת, יש לצמצם את התלות בייבוא ולהגדיל את התפוקה המקומית, בכדי להבטיח את ביטחון המזון לאזרחי ישראל. שר החקלאות צחי הנגבי אמר בכנס: ״האתגר של החקלאות הישראלית היום: למנוע מחסור במוצרי מזון עד חג הפסח, וגם לאחר מכן. החקלאים יודעים לספק את כל צרכי המשק בתחומי הפירות, הירקות, הביצים, החלב והעופות. אבל במוצרים אחרים, כמו דגי סלמון מיובאים, צפוי מחסור בעוד תקופה. נצטרך להתארגן יחד עם כל המגדלים והיבואנים לשמור על רציפות האספקה וביטחון המזון לכל האוכלוסיה, גם אם המחלה תתפשט. אני מאמין שמתוך המשבר הזה, החקלאות הישראלית דווקא תצמח, כי ככל שנעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו, יותר לא יוטל ספק בחיוניות שלה וביכולות שלה״. יו"ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג'ג', הציג את נתוני האמת של מצב התוצרת החקלאית כיום. בדבריו, ציין כי על מנת להבטיח את המזון הטרי בישראל יש להסתמך על תוצרת מקומית ולא על ייבוא וכי יש להגדיל את המכסות לחקלאות: "החקלאים יכולים להגדיל את התפוקה המקומית ולצמצם את התלות בייבוא. נבנה יחד מדיניות תוצרת חקלאית שתבטיח את ביטחון המזון הטרי בישראל מהיום והלאה."

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן: "החקלאות הישראלית היא חלק מרכזי מהבטחון הלאומי של ישראל. תפקידה של מדינה הוא לספק בראש ובראשונה בטחון לאזרחיה. בלי חקלאות אין בטחון. לצערנו כבר שנים נוקטות ממשלות ישראל במדיניות הרסנית כלפי החקלאות ושוכחות כי החקלאים הם שומרי הגבולות ומיצרי התוצרת שמספקת בטחון מזון לאזרחי המדינה.
משבר הקורונה חשף בפנינו את הצורך המשמעותי בחיזוק התוצרת המקומית ואספקת המזון לאזרחים ומקביל את היעילות והנחישות שיודעת מדינת ישראל להפעיל בשמירה על בטחון הציבור. הגיע הזמן לפעול בצורה אחראית ונחושה גם בנושא החקלאות הישראלית שנמצאת פסע ממשבר עמוק שממנו כבר לא תהיה דרך חזרה, רגע לפני שנאבד את יכולת האספקה העצמית שלנו שהיא  קריטית לעיתות משבר ולמדינה שנמצאת במצב בטחוני מאתגר בכל עת.״

יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים, יעקב בכר אמר לשר הנגבי בכינוס החירום: "במשך עשור, אם לא יותר, החקלאות הוכתה שוק על ירך כמעט בכל פרמטר. כתוצאה מכך הבנו שצריך לחוקק חוק שיבטא את הזכויות שלנו וההתיישבות מיסדה חוק חקלאות על דעת כולם. יש טיוטא מסודרת לחוק שתבטיח שלא נמשיך להילחם בכל פקיד ממשלה - תובילו את חקיקת חוק החקלאות. בגלל המכות שספגה החקלאות ופתיחת הייבוא באופן פרוע, חלק ניכר מהתצרוכת המקומית תלויה בייבוא, לא כי לא ניתן לייצר אלא בגלל שהפסיקו לייצר וענפים שלמים צומצמו. צריך לרסן את הפקידות הניאו ליברלית במערך של חוקים, אל תיתן לפקידים להרדים אותך שהכל בסדר - כלום לא בסדר! שרי הממשלה צריכים להבין שקרה פה אירוע אמיתי. בישראל סירבו לשמוע על חקיקה מהעולם שתגן על החקלאות המקומית. צריך לעשות בדק בית אמיתי בממשלת ישראל."

הוספת תגובה חדשה