דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הלך לעולמו לוחם הפלמ"ח אליהו סלע "רעננה" - אך מלחמתו האחרונה עדיין לא תמה

קצין המבצעים של חטיבת "הראל" נטמן בקיבוצו כברי, בגיל 91. מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "סיפור חייו של "רעננה" וחבריו הוא סיפור מורשת שכל נער ונערה בישראל צריכים להכיר ולהוקיר".
בתמונה הרצ"ב, אליהו סלע (רעננה) שלישי משמאל, בחבורת הראל שהובילה את מחאת שער הגיא
בתמונה הרצ"ב, אליהו סלע (רעננה) שלישי משמאל, בחבורת הראל שהובילה את מחאת שער הגיא

השבוע הובא למנוחת עולמים קצין המבצעים של חטיבת פלמ"ח "הראל", איש הפלמ"ח וקיבוץ כברי – אליהו סלע ("רעננה"), זכרונו לברכה. להלוויה המרגשת שנערכה בקיבוצו הגיעו רבים מוותיקי הפלמ"ח שעודם בחיים, שותפיו של "רעננה" למאבק להשבת ייעודו המקורי של חאן שער הגיא ולהקמת מרכז מורשת פורצי הדרך ומלווי השיירות לירושלים בתש"ח בשער הגיא. 

סלע נולד בתל אביב, ובגיל צעיר עבר עם משפחתו לרעננה. הוא למד בגימנסיה גאולה בתל אביב וכבר בגיל 16 הצטרף לארגון "ההגנה" ועבר קורס מ"כים של הגדנ"ע בגבעת עדה. בשנת 1944, עוד לפני שסיים את בית הספר התיכון, עזב את הלימודים ללא ידיעת הוריו והצטרף לפלוגה ח' של הפלמ"ח בקיבוץ קריית ענבים, שם חבריו העניקו לו הכינוי "רעננה" על מנת שיהיה ניתן להבדיל בין חמישה חברי פלוגה שנקראו אליהו.

בשנת 1947 מונה לפקד על פלוגה ח', במסגרת הגדוד השישי. לפלוגה זו היתה שייכת גם "מחלקת ההר" אשר מבין לוחמיה היו 35 נופלי שיירת הל"ה לגוש עציון. סלע, שהיה סייר והכיר היטב את השטח, הוא אשר התווה למפקד המחלקה, דני מס, את נתיב ההגעה אל גוש עציון. בהמשך פיקד על פלוגה ח' גם בקרב הקסטל, במסגרתו כבשה הפלוגה את הכפר והמוצב על ההר. לאחר מכן צורף כסגנו של יוסף טבנקין, שהיה מפקד הגדוד הרביעי "הפורצים" לפעולות בירושלים. בירושלים עצמה פיקד על קרב סן סימון ועל הכוח המסתער בכיבוש הר ציון ובפריצה לרובע היהודי.

סלע העיד כי קיבל מעוזי נרקיס פקודה לכבוש את הר ציון. לאחר כיבוש ההר פקד על דוד אלעזר (דדו) לפרוץ לעיר העתיקה וזאת על דעת עצמו ובאישורו של עוזי נרקיס, אך ללא פקודה ממפקד החזית, דוד שאלתיאל.

בהמשך מונה סלע לקצין המבצעים של חטיבת פלמ"ח הראל. במסגרת זו היה מבין אלו שגילו את דרך בורמה ותכנן את "מבצע דני", "מבצע ההר" ו"מבצע חורב".

בשנים האחרונות פעל סלע, ביחד עם חבריו ועם בני דור ההמשך של וותיקי הפלמ"ח, נגד הקמת מרכז הנצחה ומורשת על שם רחבעם זאבי (גנדי) בחאן שער הגיא, ולהשבת ייעודו המקורי של החאן כמרכז למורשת פורצי הדרך ומלווי השיירות לירושלים בתש"ח. לאחר חודשים ארוכים של מגעים עם משרד ראש הממשלה וגורמים נוספים, כולל מחאה ציבורית שהתנהלה ברשת ובהפגנות שישי ליד המשוריינים בשער הגיא, הכריז ראש הממשלה, בחודש מאי האחרון, על העברת מרכז מורשת זאבי לאתר באזוה"ת ברקן, ועל השבת ייעודו של חאן שער הגיא לייעודו המקורי, כמבוקש. ממשלת ישראל קיבלה החלטה בעניין זה, תוך קביעת תקציב משמעותי להקמת מרכז מורשת זאבי ולתפעולו בשנים הבאות. וותיקי הפלמ"ח נאלצו להמשיך בפעולתם מול משרד ראש הממשלה, היות שעד כה טרם אושר תקציב ראוי למרכז המורשת של פורצי הדרך ומלווי השיירות לירושלים בתש"ח, דבר שמעכב את הוצאת המכרז ותחילת עבודות השיקום והבנייה של האתר. סלע זכה להשתתף בפגישה משותפת עם משפחת זאבי אצל ראש הממשלה, ראה בהצלחת המאבק על ייעוד חאן שער הגיא, אך לא זכה לראות את תחילת העבודות והוצאתו לפועל של הפרויקט.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ספד ל"רעננה": "עד יומו האחרון לחם מי שהיה קצין המבצעים של חטיבת "הראל" במלחמת השחרור למען מדינת ישראל. "רעננה", איש הפלמ"ח, איש ההתיישבות, איש קיבוץ כברי שבגבול הצפון, נלחם בשנים האחרונות מול אלו שניסו לשנות את ההיסטוריה במלחמתם שלו ושל חבריו לפריצת הדרך לירושלים וליווי השיירות לבירה טרם הקמת המדינה ובימיה הראשונים. אני שמח שהיה לנו חלק קטן בליוויים של "רעננה" וחבריו להשבת ייעודו של חאן שער הגיא ולימוד מורשתם של לוחמי הפלמ"ח אשר הקריבו את חייהם למען המדינה ולמען בירת ישראל, ונמשיך ללוותם עד לפתיחתו. במקביל למאבק זה תפקד סלע עד ימיו האחרונים כתעשיין ואיש רב פעלים. סיפור חייו של "רעננה" וחבריו הוא סיפור מורשת שכל נער ונערה בישראל צריכים להכיר ולהוקיר".

הוספת תגובה חדשה