דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בואו גם אתם ואתן לטקס המרגש של הענקת אות המציל היהודי

"אות המציל היהודי" מוענק ליהודים שהצילו יהודים אחרים בשואה תוך סיכון חייהם. בטקס שיתקיים בקיבוץ הזורע ב-13 בדצמבר יוענקו בבת אחת תעודות לציון גבורתם של יותר מ-200 מחברי המחתרת של תנועות הנוער הציוניות בהונגריה, בהם קיבוצניקים רבים
חברי תנועות נוער בהונגריה. צילום באדיבות יובל אלפן
חברי תנועות נוער בהונגריה. צילום באדיבות יובל אלפן

"אות המציל היהודי" נוסד בשנת 2011 ומוענק על ידי "הוועדה להוקרת גבורתם של המצילים היהודים בשואה" בשיתוף המרכז העולמי של בני ברית ליהודים שהצילו יהודים אחרים בשואה וחיו תחת משטר פאשיסטי או נאצי, במדינות כבושות או באזורים שבהם יהודים חיו תחת סכנה של גירוש למחנות השמדה ועבודה. זאת, מתוך תחושה שיש צורך לתקן עיוות הקיים בהיסטוריוגרפיה של השואה, להעניק כבוד ולהוקיר את אלפי היהודים שהיו פעילים במאמצי ההצלה ברחבי אירופה, ולהנחיל את מורשתם לדורות הבאים. "יד ושם" אינו מכיר ואף התנגד, עד כה, להוקרה אישית למצילים היהודים, והתמקד בהענקת אות "חסיד אומות העולם" למי שאינו יהודי ופעל למען הצלת יהודים בתקופת השואה תוך סיכון חייו, ללא קבלת תמורה, בהתאם לחוק זיכרון השואה והגבורה – יד ושם משנת 1953.

עד היום קיבלו את האות כ-580 איש ואישה (בדרך כלל קיבלו את האות בני המשפחה של אותם הגיבורים), מתוכם קיבלו כבר את האות 127 מחברי המחתרת של תנועות הנוער הציוניות בהונגריה. רבים מאותה מחתרת ההצלה עלו לארץ לאחר המלחמה והקימו קיבוצים או התיישבו בהם. מתוך מקבלי האות השנה ישנם 81 איש ואישה שהיו חברי קיבוצים, כמו יחיעם, געתון, כפר החורש, יסעור, העוגן, עין דור, גבעת ברנר, שמרת, פרוד, הגושרים, כנרת, כפר גליקסון ועודבשנה האחרונה פעלה העמותה על מנת להעניק את האות לעוד רבים מאנשי המחתרת שפעלה בהונגריה בתקופת מלחמת העולם השנייה, רובם ככולם כבר לא בין החיים, והחליטה להעניק השנה את האות בבת אחת ליותר מ-200 פעילי הצלה. כמעט כל מקבלי האות היו חברי תנועות הנוער - השומר הצעיר, הנוער הציוני, הבונים דרור, מכבי הצעיר,בני עקיבא וגם מבית"ר.

יובל אלפן, פעיל מרכזי בעמותה לחקר מחתרת תנועות הנוער הציוניות בהונגריה ובנו של משה אלפן (פיל) ז"ל, חבר קיבוץ העוגן בעבר שהיה אחד ממנהיגי תנועת המחתרת ההונגרית, מספר: "אנו עורכים טקס גדול באולם המופעים שבקיבוץ הזורע עוד שבועיים, ביום שלישי, 13 בדצמבר בשעה 17:00, וכבר מצאנו עד כה יותר מ-90 קרובי משפחה שמתרגשים לקבל את האות בשם ההורה או הסב. בטקס יישא דברים, בין היתר, מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (במיל') אליעזר שקדי שאביו הוא בין מקבלי האות, וכן יברך שגריר הונגריה בישראל. מאות אנשים כבר נרשמו לאירוע ואנחנו נשמח אם יגיעו לאירוע עוד חברי וחברות קיבוצים שהם קרובי משפחה של אחד או אחת ממקבלי האות, או שפשוט רוצים להשתתף באירוע המרגש".

ההשתתפות בכנס היא ללא עלות, אך מחייבת הרשמה מוקדמת. לנרשמים תשלח בהמשך תכנייה וסדר היום של הטקס. על מנת למנוע הרשמות כפולות, יש ליידע בני משפחה שרשמתם.

להרשמה לטקס: לחצו כאן

חברי תנועות הנוער הציוניות בהונגריה היוו חלק קטן מיהדות הונגריה, ואליהם הצטרפו פליטים רבים שהגיעו ברובם מסלובקיה ומפולין. כאלף צעירים וצעירות לקחו חלק בפעילויות השונות, בתקופות השונות של שנה הרת גורל זו. רוב חברי המחתרת היו בשנות העשרה והעשרים לחייהם. הם עבדו יחד במחתרת בהרמוניה מלאה והחליטו במודע שלא לתפוס בנשק אלא להתמסר להצלת חיים. לפי ההערכות, 40-50 אלף יהודים ניצלו בעזרתה של המחתרת ההונגרית בתקופת השואה, אך מעשיהם של חברי המחתרת לא זכו להכרה הראויה. 

לאתר העמותה לחקר מחתרת תנועות הנוער הציוניות בהונגריה: לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה