דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

שפל חסר תקדים נקבע השבוע במהלך המו"מ על הרפורמה בחקלאות

בסוף השבוע הקודם פנו חברי "צוות 6" של ההנהגה החקלאית במכתב לראש הממשלה ולשרי האוצר והחקלאות, בו הם טענו כי אינם רואים כל טעם בהמשך הידברות, לאחר שגם הטיוטה השנייה להסכם בנושא הצומח מדגישה את הפערים בין הסיכום המקורי למה שנכתב בפועל. אם לא די בכך, השבוע התגלה כי מנכ"לית משרד החקלאות או אחד מאנשיה צילמו ללא רשות או ידיעה את מסך הפלאפון של אבשלום וילן במהלך המו"מ שהתקיים בנוגע לרפורמה והעבירו לתקשורת
צילום עודד פורר: יניב מורוזובסקי/103fm. צילום נעמה קאופמן-פס: ענבל מרמרי
צילום עודד פורר: יניב מורוזובסקי/103fm. צילום נעמה קאופמן-פס: ענבל מרמרי

אם לא היה די בהתנהלות המקוממת של שרי האוצר והחקלאות במהלך המו"מ על הרפורמה בחקלאות בשנה האחרונה, שכללה התחמקויות, מריחות והפרת סיכומים תוך הטלת רפש בלתי פוסקת כלפי החקלאים, בשבוע האחרון נרשם שפל חדש וחסר תקדים.

כזכור, לאחר שהובהר לשר האוצר ליברמן ולשר החקלאות ופיתוח הכפר פורר כי הטיוטה הראשונה להסכם איננה תואמת במאומה לסיכום שנערך בלשכתו של יו"ר הכנסת, נשלחה בשבוע שעבר טיוטה שנייה להסכם בנושא הצומח. אולם, לאחר קריאת הטיוטה השנייה התברר כי גם התיקונים שנערכו בה מזעריים ומדגישים ביתר שאת את הפער בין הסיכום המקורי, לבין הטיוטה שנשלחה. כל ה"גזרים" שהובטחו מותנים פתאום בטיוטה באישור עתידי כלשהו שאין לדעת מתי וכיצד יתקבל. לעומת זאת, ככל שהדברים נוגעים לסעיפי הגנת הצומח אין ניסוחים פתלתלים כדוגמת "גורמי המקצוע באגף התקציבים ימליצו" או "שגורמי המקצוע במשרד ראש הממשלה יפעלו", אלא שהדברים חדים וחותכים.

סיומת הטיוטה בה מובהר "כי אין באמור בסיכום זה בכדי לכבול את שיקול דעתם השלטוני של הממשלה, או של שר האוצר או של שר החקלאות ופיתוח הכפר בכל עניין ובפרט, בקביעת מכסים ובקידום חקיקה שבסמכותם ולא יראו בכך משום סתירה לאמור מעלה", מהווה חותמת ועדות לחוסר האמון של ארגוני החקלאים בקידום מהלכים.

בסוף מכתבם, מציינים חברי צוות 6 כי "לאור כל האמור לעיל, וכפי הנראה מסיבות משפטיות שאינן בשליטתכם, הרי שאיננו רואים כל טעם בהמשך הידברות, ועל כולנו להמתין לממשלה הבאה עת יחודשו השיחות, ונוכל לקיים שיחות מקצועיות לאחר לימוד וניתוח מושכלים של מה שקרה לאחר הפעימה הראשונה ומה צפוי לקרות לאחר ההפחתות ממרץ 2022. האחריות לפערים התהומיים בין הסיכום שהושג אצל ח"כ מיקי לוי לבין הטיוטה האחרונה שנשלחה אלינו מונחת לפתחכם. כעת, משלא ניתן להגיע לסיכומים יש לעצור מיידית את המשך הפחתת המכסים, עד אשר נגיע להסכם אשר יבטיח את עתידה של החקלאות הישראלית והייצור המקומי". קראו דיווח מפורט בנושא.

השבוע, התברר שגם בטריקים מלוכלכים לא בחלו בצמרת משרד החקלאות. מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, נדהם לגלות כי במהלך המו"מ שהתקיים בין נציגי ארגוני החקלאים לבין משרדי החקלאות והאוצר, מנכ"לית משרד החקלאות, נעמה קאופמן-פס, או אחד מאנשיה, עמדו מאחוריו וצילמו את מסך הטלפון הנייד שלו, בעת שהתכתב עם בכיר במשרד. הדבר נודע לאחר שעיתונאית פנתה לוילן לצורך קבלת תגובה על הדבר, ככל הנראה עבור "תחקיר" שנועד לפגוע בבכיר במשרד החקלאות שממשיך לקיים קשרים מקצועיים עם נציגי החקלאים, בניגוד להוראה שנתנה קאופמן-פס.

וילן פנה השבוע במכתב זועם לשר החקלאות ודרש ממנו לפטר את מנכ"לית משרדו בעקבות מקרה זה, ובמקביל פנה ליועצת המשפטית לממשלה ולנציב שירות המדינה כדי שיפתחו בחקירה פלילית ומשמעתית נגד המנכ"לית.

וכך כתב וילן לשר: "הדלפת צילום מסך הטלפון הפרטי שלי על ידי פקיד ציבור הינו מעשה בריוני ונלוז מהסוג השמור למשטרים אפלים. מעבר לפליליות החמורה שבמעשה זה, לא זו הדרך להנחיל יחסי אמון בין משרד החקלאות ובין נציגות החקלאים. כאשר מנכ"לית המשרד פועלת בניגוד לחוק למען חיסול חשבונות פנים-משרדי, אבד האמון הבסיסי בין נציגי החקלאים ובין המשרד.

בשם הנהגת החקלאים אני אומר לך: זהו שפל חסר תקדים ביחסי משרד החקלאות איתנו. האם הכל כשר במאבק של מנכ"לית משרד החקלאות נגד חקלאי ישראל? זוהי בושה לכל אדם שמצפה מהשלטון ומנציגיו לפעול בשקיפות ובהוגנות. אני, שמייצג את כלל חקלאי ישראל מתבייש כאזרח המדינה במעשי המנכ"לית, וקורא לך: גלה מנהיגות, סלק את המנכ"לית מתפקידה והתנער בפומבי ממעשיה הנלוזים. שאם לא כן – תיראה כשותף למעשיה".

הוספת תגובה חדשה