דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

פרידה מבוג'ה – ענק תרבות קיבוצי

ביום שישי הלך לעולמו בנימין (בוג'ה) יוגב ז"ל, חבר קיבוץ בית העמק, שהקדיש את חייו ליצירה של תרבות יהודית ציונית. בוג'ה היה בעבר מזכ"ל תנועת הצופים, חבר צוות מכון שיטים ומבכירי המורים בארץ לחגי ישראל ולהיסטוריה של החג הקיבוצי
בנימין (בוג׳ה) יוגב . התמונה מתוך אתר האינטרנט של מכון שיטים
בנימין (בוג׳ה) יוגב . התמונה מתוך אתר האינטרנט של מכון שיטים

בוג'ה נולד בירושלים בשנת 1938 ולמד בגימנסיה רחביה בירושלים, אולם החוויה העיקרית של שנים אלו הייתה תנועת הנוער – תנועת הצופים, שבט מצדה. הפעילות, ההדרכה, מחנות הקיץ, מחנות העבודה – כל אלו הביאו אותו להחלטה להגשים בקיבוץ.
במסגרת שירותו הצבאי שימש כלוחם בנח"ל המוצנח. במהלך המסלול הגיע הגרעין שלו לקיבוץ בית העמק. עוד בשנים הראשונות בקיבוץ נרתם בוג'ה לפעילות של תרבות עברית בתוך קהילה של עולים ששפתם אנגלית. הוא יזם קבלות שבת, טקסי חגים ובניית הקהילה סביב מעגל השנה היהודי. מעבר לכך, עבד שנים רבות בענפי המשק החקלאיים של הקיבוץ ופעמים רבות נקרא למלא תפקידי הובלה שונים במסגרת הקיבוץ והתנועה. הוא כיהן כרכז התרבות והחגים ארבע פעמים, וכן כמזכיר הקיבוץ ארבע פעמים.

בוג'ה יצא לשתי שליחויות בחוץ לארץ: שליחות במסגרת תנועת 'הבונים' באנגליה בין השנים 1965-1968, ושליחות במסגרת תנועת 'יהודה הצעיר' בארה"ב בין השנים 1979-1981. בין שתי השליחויות ריכז את תנועת הצופים בארץ. בתפקיד זה הגשים את אמונתו בתנועת הנוער, ובין היתר, יזם את הקמת גרעיני 'רעים' - שנת שירות של בוגרי התנועה בעיירות פיתוח.

בתנועה הקיבוצית ריכז את החוג למקורות ישראל באורנים בשנים 1985-1988, וריכז את ועדת החגים של התנועה הקיבוצית בשנים 1988-1992. 

בוג'ה פעל כמרצה וחבר צוות מכון "שיטים" – ארכיון החגים הקיבוצי, ואף עמד בראשו במשך עשור לאחר מותו של מייסד המכון, אריה בן גוריון ז"ל. הוא הרצה לקציני צה"ל, מורים וקהילות בכל רחבי הארץ וחנך את הדור הצעיר של רכזי התרבות בקיבוצים. מטרתו הייתה בניית חברה יהודית-חלוצית סביב תרבות ישראל, מעגל השנה היהודי ומחזור חיי אדם, שבמרכזה התגשמות חזון הנביאים: חברת מופת של שוויון וסולידריות.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר ספד לו בהנהלה ובמזכירות התנועה, ואמר כי הוא "מבקש להתייחד עם זכרו של בנימין (בוג'ה) יוגב, חבר בית העמק, מזכ"ל הצופים בעבר ותרבותניק בכל רמ"ח איבריו שעמד שנים ארוכות בראש מכון שיטים, ריכז, אסף והנחיל את התרבות המקורית שנוצרה בקיבוצים, והלך בסוף השבוע לעולמו. כולנו - כל רכזי התרבות בקיבוצים של שנות ה-70 וה-80 - היינו תלמידיו."

ארונו הוצב ביום ראשון (13.09) בפתח בית הכנסת אותו הקים בקיבוצו, והלוויה התקיימה בחוג המשפחה.

תגובות

עצוב! יהי זכרו ברוך
נטע צחור
לא אשכח שיעור מרתק שבוג'ה העביר לנו במכון שיטים על חג החנוכה- התפתחותו ההיסטורית והשינוי העמוק שעשתה בו הציונות והתנועה הקיבוצית. איש נעים, חכם ומעניין, שהשאיר אחריו מורשת וציווי לחדש את הזיקה הקיבוצית בפרט והחילונית בכלל ליהדות.
יהי זכרו ברוך

הוספת תגובה חדשה