דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

עלה נגב: סיור מטה התנועה בטללים ומשאבי שדה

מטה התנועה הקיבוצית המשיך בסיוריו בקיבוצים, הנערכים מדי יום שני, ולפני שבועיים, 19.06.23 הגיע לביקור בקיבוצים טללים ומשאבי שדה המשתייכים למועצה האזורית רמת הנגב. את הסיור הכינה והובילה רוני שני מור, רכזת האזור בתנועה הקיבוצית
מטה התנועה הקיבוצית בביקור בצריף הראשונים במשאבי שדה
מטה התנועה הקיבוצית בביקור בצריף הראשונים במשאבי שדה

יום הסיור החל בקיבוץ טללים החוגג 40 להיווסדו, שם פגשו אנשי ונשות התנועה את מנהל הקהילה של הקיבוץ, עמיר אלנברג, את יו"ר הקיבוץ, זיו מצליח, ואת המנהל העסקי, בועז הולנד.

טללים הוקם על ידי בני גרעיני נח"ל של תנועת הצופים מכל רחבי הארץ שעלו לקרקע והתמקמו ביישוב הזמני בבאר משאבים באזור ביר עסלוג' הסמוך לרביבים, לאחר שבשנת 1980 חברו יחד הסוכנות היהודית, אגף הנוער והנח"ל ומשרד השיכון להקמת יישוב צעיר באזור הר הנגב. בראשית 1982 עלו לנקודת הקבע בה שוכן הקיבוץ כיום. שמו של הקיבוץ נקבע בעקבות הטל הרב שיורד בו במהלך השנה.

בסוף שנות ה-80 עבר הקיבוץ תהליך שינוי אורחות חיים והיה מחלוצי תהליכי השינוי בתנועה הקיבוצית. במסגרת התהליך, חווה הקיבוץ גל עזיבה שבשיאו נותרו בקיבוץ עשרה חברים בלבד. אלו שבחרו להישאר – 12 משפחות נחושות - תקעו יחד יתד במקום וחיות בו עד היום.

הנהגת הקיבוץ סקרה בפני מטה התנועה את מצבו כיום:

בהיבט הדמוגרפי, הקיבוץ מונה 76 חברים וחברות, כשלצדם חיות 85 משפחות בשכונת ההרחבה הגדולה שהוקמה בשנת 2010. בני טללים מתקבלים לחברות בגיל 18 ושוהים במסלול בנים עד גיל 30. פרנסת הקיבוץ מושתתת על רפת משותפת עם הקיבוץ השכן משאבי שדה, לולים לפיטום ורביה, מפעל בטון, שדה סולארי, השכרת נכסים לעסקים ולמגורים ובו גם מרכז מסחרי קטן. הקיבוץ נמצא בתהליך חידוש פעילות הגד"ש בהיקף של 2500 דונם יחד עם משאבי שדה. הקיבוץ עוסק בהסדרות פנימיות והכשרות קרקע, ולרשותו עומדת מכסה של מיליון קוב מים מליחים אשר אינה מנוצלת כרגע.

מטה התנועה במפגש עם הנהגת טללים
מטה התנועה במפגש עם הנהגת טללים

המבנה התאגידי של טללים שונה מהרגיל, מדובר במבנה אנכי בו כל האחזקות העסקיות וכל הפעילויות (למעט החינוך, שפעילותו הוחזרה לקיבוץ) מתנהלות כחברות בע"מ. בטללים אוויר יבש אך אוירה תומכת בפיתוח עסקי ויזמויות. אחת מחוזקות הקיבוץ היא היקף קרקעות מכובד שאותו יש לממש. 

מבחינה קהילתית, קהילת טללים הולכת וגדלה עם הקליטה, מרחיבה את רמת השותפות בין החברים ומחזקת את הפן הקיבוצי שלה בטיולי משק וחגים משותפים. שתי שכונות חדשות המתוכננת לקום יגדילו את מספר החברים, בתקווה להגיע בחמש השנים הקרובות ל-160 חברים.

לאחר הסקירה המפורטת, הציג מטה התנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, את האתגרים עמם מתמודדת התנועה הקיבוצית, והסביר על המבנה הארגוני שלו, הפעילות אותה מקדם כל אגף ועל הפונקציות השונות בעבודת התנועה.

בתום המפגש הודו נציגי מטה התנועה למארח מטללים והמשיכו בנסיעה קצרצרה לכיוון צפון אל השכנים - משאבי שדה.

משאבי שדה הוקם בנובמבר 1947 בחולות חלוצה ונקרא על שם יצחק שדה. גרעין המייסדים של הקיבוץ מנה כמאה ועשרים חברים וחברות, חברי שלושה גרעיני "הכשרה" של הפלמ"ח. במלחמת העצמאות היה במצור ובשנת 1949 הועבר למקומו הנוכחי. לאחר התיישבות הקבע התגוררו ועבדו בקיבוץ גרעיני התיישבות רבים של חניכים מתנועות נוער בארץ ומחוץ לארץ, וכן במסגרת השירות הצבאי בנח"ל, וכל אחד מהם השאיר חברים שתרמו להמשך היישוב, לביסוסו, ולביצורו. מאז ועד היום הקיבוץ מנהל אורח חיים שיתופי.

למפגש במשאבי שדה הגיעה נציגות מכובדת מטעם הקיבוץ שכללה את מזכיר הקיבוץ עידו גולדסמן, יו"ר ההנהלה הכלכלית, שי זינדרמן, חברי ועד ההנהלה, מנהלים בקיבוץ בתחומים חינוך, מש"א, צעירים ותרבות וחברי קיבוץ נוספים. כל הנהלת הקיבוץ נשענת על כוחות מקומיים.

הנהגת הקיבוץ פתחה בסקירה בפני מטה התנועה אודות מצבו כיום. משאבי שדה מונה 148 חברים, בתוכם קבוצה נכבדת של 86 גמלאים. כבר בשנת 2004 נעצרה קליטת חברים חדשים לקיבוץ, אולם מגמה זו של דעיכה דמוגרפית צפויה להשתנות באמצעות 40 משפחות של בנים החיות בקיבוץ כבר מספר שנים וממתינות לקליטה בהסדר הקליטה החדש, הסדר קליטה אחיד ומיטיב לחברות מותנית בשכונת בנים חדשה. הקיבוץ צופה קליטה של 27 משפחות נוספות מעבר לזה עד 2027. ילדי משאבי שדה שייכים לתנועת הנוער של בני המושבים והקיבוץ פעיל במעורבות חברתית מבורכת - בית ראשון במולדת ואימוץ חיילים בודדים.

הנהלת הקיבוץ השכילה להבטיח את עתיד החברים, להניח משבר חברתי מאחור ולאפשר בסיס לחיבור בין חלקי האוכלוסייה. לאחרונה הוחלט במשאבי שדה על  שינוי אורחות החיים ומעבר לסיווג של קיבוץ מתחדש, שיוך דירות (שיתבצע כקיבוץ שיתופי בחלופת האגודה) ושיוך פירות נכסים. שינוי אורחות חיים היא אחת המשימות החשובות לעתיד, כמו גם יצירת מרקם חיין משותף לוותיקים ולחברים החדשים, שילוב חברים חדשים בתפקידים בקיבוץ ובמעורבות בוועדות השונות.

שי זינדרמן יו"ר ההנהלה העסקית, תיאר בפני חברי המטה את עסקי משאבי שדה הנשענים על שלוש רגליים – חקלאות, תעשייה ותיירות. החקלאות מורכבת מבחינה גיאוגרפית, אך מהווה מרכיב חשוב בפרנסת ובגאוות הקיבוץ. בעבר קיבלו במשאבי שדה את פרס קפלן על הישגים בתנובת חלב של הרפת ואת פרס היוגב על הישג בתחום החיטה, בתחרות על יבול גבוה לדונם. שטחי החקלאות פזורים בחבל לכיש, ליד גבולות, ליד באר שבע וליד משאבי שדה. הקיבוץ החל השנה בשת"פ עם גד"ש טללים, וכמו כן קיימת רפת משותפת עם טללים ולולים. מפעל "שגיב", המפעל הוותיק לברזים כדוריים ועיבוד שבבי נמצא בבעלות הקיבוץ בהיקף 26% לאחר מכירת חלק מהבעלות. בתיירות -  כפר נופש "משאבים" עם 80 חדרים נעימים בסגנון האירוח הכפרי. שותפויות נוספות פעילות בגידול חוחובה, שדה  סולארי קרקעי של 60 מגה, וגגות סולאריים. 

אילן, הבן הראשון של משאבי שדה, מסביר למטה התנועה על צריף הראשונים
אילן, הבן הראשון של משאבי שדה, מסביר למטה התנועה על צריף הראשונים

לאחר הסקירה המפורטת, הציג מטה התנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, את האתגרים עמם מתמודדת התנועה הקיבוצית, והסביר על המבנה הארגוני שלו, הפעילות אותה מקדם כל אגף ועל הפונקציות השונות בעבודת התנועה.

בתום המפגש רב המשתתפים התקיים ביקור מאלף בצריף הראשונים המרשים של הקיבוץ. אילן, חבר הקיבוץ והבן הראשון שנולד בו, סיפר על הממצאים המרתקים השמורים בצריף וחשף את אנשי התנועה לסיפור המקומי "מיד ראשונה". לאחר ארוחת צהריים בחדר האוכל הפעיל נפרד מטה התנועה והודה בחום למארחים לפני שיצא לדרכו הארוכה הביתה.

הוספת תגובה חדשה