דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כנס הנהגות הקיבוצים התשיעי נפתח בסימן הסערה הפוליטית שבחוץ

כנס הנהגות הקיבוצים התשיעי התקיים השבוע (שלישי-חמישי) במלון לאונרדו קלאב ים המלח, בהשתתפות יותר מ-500 מנהלות ומנהלים מ- 200 קיבוצים מכל הארץ. לצד הנושאים המרכזיים שעד סדר יומם של הקיבוצים, תפסה המהפכה המשפטית מקום מרכזי בדיונים ובנאומים על הבמה ובשיחות המסדרון. הניוזלטר השבועי ייוחד ברובו הגדול לכנס ולתכניו
האולם בפתיחת הכנס (צילום: אלעד גוטמן)
אולם מלא בפתיחת הכנס (צילום: אלעד גוטמן)

הכנס החגיגי נפתח בברכת ראש המועצה האזורית תמר, ניר ונגר, שציין כי המהפכה המשפטית היא שעה קשה אולם עברנו דרך לא פשוטה במאה השנים האחרונות כתנועה וכקיבוצים, עברנו משברים כלכליים, משברי זהות. כמו עוף החול ידענו לקום, להתחדש ולהתחזק. זה הזמן להמשיך ולשאת בגאווה את העשייה שלנו. לא להתנצל, להמשיך לשתף פעולה עם האחים שלנו במושבים כדי לדאוג להתיישבות העובדת, למרחב הכפרי. הזה חשוב בשביל הלמידה, הלכידות וכדי להמשיך להניע את המפעל המפואר של התנועה הקיבוצית לעוד הרבה שנים קדימה – בגאווה".

גם שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז השלטון האזורי, התייחס למציאות שמחוץ לכותלי הכנס. "הנושא שהכי בוער היום הוא מה שקורה במערכת הפוליטית, המתיחות, כמעט קרע בעם. במרכז השלטון האזורי יש מכל הזרמים והדעות במדינת ישראל. אני קורא לשרים וחברי הכנסת ללמוד מראשי הרשויות – יש לנו המון מחלוקות, ואנחנו יודעים לנהל שיח, לנהל הידברות ובסוף הדברים מתאזנים. אני חושב שזה מה שצריך לקרות גם במערכת הפוליטית. הוא התייחס לשביתה המתוכננת, וציין כי היא באה בתגובה לחוסר היענות הממשלה בתקציבים למצוקות השלטון האזורי, ביניהן תשתיות ביישוב הוותיק, עדכון תעריף ההסעות, קידום עבודה מועדפת בחינוך, ניהול יישובים גדולים, וביטול הרפורמה בחקלאות והתכנסות לרפורמה חדשה ומוסכמת עם ועל החקלאים.

עו"ד עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים ציין כי "מדינת ישראל נמצאת בעיצומו של משבר חוקתי משמעותי. קראנו לאורך כל הדרך לצדדים לשבת ולהידבר ולייצר רפורמה בהסכמה. לא יעלה על הדעת שרפורמה בסדר גודל כזה, שנוגעת בשורשי יסודות המשטר הדמוקרטי בישראל לא תתקבל בהסכמה רחבה". על הרפורמה בחקלאות אמר כי "עבדנו קשה מאוד כל ההנהגה החקלאית על הכנת תכנית אסטרטגית שמבוססת על העקרונות של ביטחון המזון וחיזוק הייצור המקומי, שילוב טכנולוגיות חדשות, הפחתת עלויות ייצור והתחשבות במגמות עולמיות והכול במטרה לאפשר לחקלאים שלנו בנגב ובגליל להתפרנס בכבוד ולהכניס את הדור הבא של החקלאות. שר החקלאות תומך, והמשימה שלנו היא לשכנע את האוצר שבלי חקלאות אין התיישבות, משילות וביטחון מזון".

עו"ד שלומית שיחור-רייכמן, רשמת האגודות השיתופיות בירכה את המשתתפים והוסיפה "בשנתיים האחרונות עשינו הרבה מאוד על מנת להגן, לחזק ולהעצים את ההתיישבות העובדת, שמבחינתי היא עמוד השדרה של החברה הישראלית. אנחנו רואים אותכם ואת צורכיכם ועושים לחזק כל ישוב וישוב, וכל קבוצה בקהילה. הרשמת עדכנה שתהליך שיתוף הציבור על תקנה 3 שהוביל האגף בחודשים האחרונים הוביל למאות רבות של הערות שהתקבלו מהציבור לקראת יציאה לשתף את הציבור בנוסח המוצע של התקנות". היא שיתפה בהחלטתה לסיים את תפקידה ולהתמודד על ראשות המועצה אזורית עמק יזרעאל. "קיבלתי החלטה להמשיך את השליחות שלי במקום אחר – בבית שלי, בעמק יזרעאל, ולהתמודד על ראשות המועצה". 

שרה עברון, מזכ"לית הקיבוץ הדתי הציבה במרכז דבריה את המחלוקת בחברה הישראלית: "בדרך כלל בברכותיי, אני אוהבת להדגיש את המחבר והדומה. היום, חשוב לי להדגיש את השונה, ומתוך כך לדבר על החיבור ההכרחי והברית המשותפת בין הקיבוץ הדתי לאחות הגדולה – התנועה הקיבוצית. אנשים אחים אנחנו. כבר עשרות שנים, שותפים לעשייה ולדרך, ועם זאת חלוקים בנתיבי העשייה, ולפעמים אף בשורשיה". היא ציטטה ממגילת העצמאות ואמרה, "היום אנו נקרעים כחברה סביב התשובות לשאלה האם המדינה שלנו אכן מקיימת בתשתית הווייתה את הרעיונות הנשגבים הללו. "התנועה הקיבוצית שאפה מראשיתה לתקן עולם, לבנות חברה צודקת, להיות חלוצה חולמת ומגשימה. היום, בעיצומם של ימי מחלוקת עמוקה, ברצוני לחזק ולברך אתכם ואתכן – המשיכו בדרך, העיניים נשואות ומבקשות חזון, דרך, השראה. גם אם נחלוק על הדרכים לחיות בביתנו המשותף, אנו יודעים שזו מהותו – משותף, זכותנו וחובתנו לסלול את הנתיבים לעשות זאת יחד, כאן בתנועות, ומכאן בבשורה ברמה הלאומית הכוללת – זה אפשר ומוכרח!  בואו נעשה זאת!"

הוספת תגובה חדשה