דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

הקיבוצניקים שיבשו את המדינה מהדרום ועד הצפון וגם במוצ"ש הקרוב ממשיכים להפגין בעד הדמוקרטיה! סקר הצעירים 2023: מה הכי מעסיק כיום את הצעירים בקיבוצים? נפרדים מפרופ' עוזי שביט, המנכ"ל המיתולוגי של הוצאת הקיבוץ המאוחד שהלך לעולמו. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
הפגנת הקיבוצים
 03/03/2023
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

עד שהחקיקה לא עוצרת גם אנחנו לא - מפגינים גם במוצ"ש הקרוב!

במוצאי שבת (4.3) ממשיכים להפגין ברחוב קפלן בתל אביב ובכל רחבי הארץ כנגד המהפכה המשטרית שמובילה הממשלה במטרה להחליש את בית המשפט והדמוקרטיה ולהגביר את כוחה. ביחד ננצח!
עד שהחקיקה לא עוצרת גם אנחנו לא - מפגינים גם במוצ"ש הקרוב!

הקואליציה לא עוצרת לדקה עם מהלכי החקיקה, ולא נתבלבל מההצהרות הריקות של נתניהו, לוין ורוטמן כאילו הם מעוניינים בהידברות ומוכנים להתפשר. ביום ראשון הם מכנסים את הכנסת במיוחד, צעד נדיר כשלעצמו, כדי לשנות את תקנון הכנסת. המטרה: למנוע קיום הבחירות לנציגי הכנסת בועדה לבחירת שופטים ולאפשר המעבר לתוכנית להשתלטות על בתי המשפט. המענה: להעצים את המחאה! 

גם בשבת הקרובה, האירוע המרכזי שסביבו נבנה המאבק יתקיים ברחוב קפלן בתל אביב בשעה 19:00, וקודם לכן תצא צעדת ענק מכיכר דיזינגוף בשעה 18:00. במקביל, יתקיימו גם הפעם הפגנות בעשרות מוקדים במקביל בכל רחבי הארץ. מהרו להירשם להסעות והביאו את כל החברות, החברים והמשפחה. רישום ואז תשלום מסובסד 35 ש"ח מכל הארץ בלינק הבא: https://hafganot.org/transport?k=feOpefEd.


באנר אורזים סלים לפסח באהבה

מהערבה ועד הגליל העליון - הקיבוצניקים שיבשו את המדינה במאבק על הדמוקרטיה

ארגוני המאבק נגד ההפיכה המשטרית הכריזו על יום רביעי האחרון כ"יום שיבוש לאומי", והחל משעות הבוקר יצאו אלפים רבים של קיבוצניקים וקיבוצניקיות מכל קצות הארץ לחסום עשרות צמתים וכבישים מרכזיים, מחוזקים במקביל בשיירות בהן מאות כלי רכב וכלים חקלאיים הנוסעים עם דגלי ישראל על כבישים וצירים מרכזיים ברחבי הצפון והדרום 
חוסמים את צומת העוגן
חוסמים את צומת העוגן

לאחר יום מרגש, בו יצאנו בהמונינו לעשרות צמתים מיטבתה בדרום ועד שניר בצפון, יחד עם עשרות שיירות רכבים ויותר מ-150 טרקטורים, בניצוחם של חיים חבלין, רכז תחום חקלאות ויורי קנדל, מנהל מטה השטח במחלקה הפוליטית של התנועה הקיבוצית:

תודה לאלפי חברות וחברי הקיבוצים שיצאו להפגין בעד הדמוקרטיה ונגד ההפיכה המשטרית שמאיימת להחריב את ישראל. נמשיך להילחם בכל כוחנו, עד שננצח ונבטיח את עתידנו ואת עתיד ילדינו במדינה חופשית ודמוקרטית!


באנר מרכז קליטה

הלך לעולמו פרופ' עוזי שביט,
המנכ"ל ועורכה הראשי המיתולוגי
של הוצאת הקיבוץ המאוחד

פרופ' שביט, חבר קיבוץ שדות ים, משורר, סופר וחוקר ספרות, מת ביום שלישי בגיל 87 והובא למנוחות ברביעי בבית העלמין בקיבוצו. הוא הוביל במשך יותר משלושה עשורים את הוצאת הקיבוץ המאוחד ובשנת 2014 זכה בפרס ביאליק לחכמת ישראל על מפעל חייו בחקר הספרות. הותיר אחריו אישה וארבע בנות
פרופ' עוזי שביט ז"ל. צילום: דניאל בר און
צילום: דניאל בר און

עוזי שביט נולד בשנת 1936 בנהריים שבעמק הירדן, שם עבד אביו כמהנדס בתחנת הכוח שהקים פנחס רוטנברג. כשהיה בן עשר עברה המשפחה לרמת גן, שם למד בגימנסיה ׳אוהל שם׳ והיה חניך ומדריך בתנועת הנוער העובד. במסגרת גרעין נח״ל של תנועתו הגיע בשנת 1955 לשדות ים, בו היה חבר עד יום מותו. במהלך השנים מילא תפקידים מרכזיים בקיבוץ, וביניהם מספר כהונות כמזכיר הקיבוץ. 

בשנת 1959, במקביל לעבודתו כמרכז ענף המספוא בקיבוצו, החל את לימודיו בחוג לספרות עברית באוניברסיטת תל אביב, בו עשה את שלושת תאריו. החל משנת 1969 נמנה עם סגל ההוראה של החוג, והגיע לדרגת פרופסור מן המניין. באוניברסיטה שימש בתפקידים רבים, ביניהם ראש מכון כ"ץ לחקר הספרות העברית, ראש החוג לספרות עברית, ראש בית הספר למדעי היהדות וראש מרכז 'קיפ' לחקר הספרות והתרבות העברית. בשנות האלפיים אף היה לראש התכנית לתואר שני בחינוך במדעי הרוח במכללת סמינר הקיבוצים וליו"ר ועדת רפרטואר בסל תרבות ארצי של משרד החינוך.

בתחילת שנות ה-70 הצטרף למערכת הוצאת הספרים של הקיבוץ המאוחד, ועבד בה כל השנים בד בבד עם פעילותו האקדמית. בין השנים 1985–2019 שימש מנכ"ל ועורך ראשי של ההוצאה, הכוללת מאז שנת 2001 גם את הוצאת ספרית פועלים. כמו כן הוא עמד בראש מוסד אלתרמן, המופקד על שימור מורשתו של המשורר וטיפוחה. שביט פירסם שני ספרי שירה, ספרים מחקריים ופרוזה פרי עטו, תרגם וערך עשרות ספרים לאחרים.


באנר ביטוח חקלאי

מייצרים עולם טוב יותר

ביום שלישי התקיים הכנס השנתי של איגוד התעשייה הקיבוצית בגן האירועים בשפיים בנוכחות כ-300 מבכירי התעשייה הקיבוצית וממלאי תפקידיים כלכליים בקיבוצים מכל רחבי הארץ
הצוות המוביל של איגוד התעשייה הקיבוצית. צילום: שלומי מזרחי
הצוות המוביל של איגוד התעשייה הקיבוצית. צילום: שלומי מזרחי

בפתיחת האירוע בירך יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, עידו רודוי, ומנכ"ל האיגוד, גיל לין, נתן סקירה על התעשייה הקיבוצית בשנה החולפת. לדבריו, מחזור הפעילות של מפעלי התעשייה הקיבוצית בשנת 2022 היו כ-57.7 מיליארד ש"ח, התעשייה הקיבוצית מעסיקה יותר מ-51 אלף עובדים ותרומתה לייצוא היא אדירה. אחד הנושאים המרכזיים על סדר היום הוא הטמעת הגישה הניהולית הרואה את התרומה של התעשייה לכל בעלי העניין בחברות, וביניהם: הסביבה, האחריות החברתית וההתנהלות הפנימית. "זוהי גישה ניהולית התופסת תאוצה בעולם והופכת במהירות לסטנדרט דה פקטו בעולם. לא ירחק היום בו חברה שלא תהיה תואמת ESG, לא תוכל למכור בחלק גדול ממדינות העולם, אמר לין, "לכן אנו משקיעים הרבה בהנגשת הנושא ועידוד החברות הקיבוצית, אשר מראש פועלות בהתאם לערכים אלה, להתקדם בנושא זה".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, בירך את המשתתפים: ״התעשייה הקיבוצית, שהחלה את פעילותה עוד לפני קום המדינה, היא בעיני סמל לציונות האמיתית. תעשייה זו מייצרת עשרות אלפי מקומות עבודה בכל רחבי הארץ, תוך כדי שהיא מובילה ותומכת  במחקר, פיתוח וחדשנות. לאורך כל השנים, אנו פועלים במשותף עם תעשייה זו כדי לקדם את הסביבה העסקית בישראל, ובשנה האחרונה הגענו להישגים רבים. גם בשנה הקרובה נמשיך לפעול למענכם, על אף האתגרים הרבים מבחוץ ומבית״.

חלקו המרכזי של הכנס עסק בתחום האחריות התאגידית ומקומה באסטרטגיה העסקית של החברות, וכיצד מסייעת המדינה לקדם מיזמים בתחום זה. הוצגו ההזדמנויות והאיומים על החברות בתחום ה-ESG על ידי חברות הייעוץ המובילות בתחום וביניהן BDO, שיבולת ESG , VALUE2 ודלוייט.


באנר משקארד

סקר הצעירים בקיבוצים:
יותר שייכות, יותר שביעות רצון ומעורבות בקיבוץ, וגם יותר דאגה כלכלית

סקר עמדות חדש שנערך בקרב צעירים וצעירות בקיבוצים מראה, בין היתר, כי בשנה האחרונה גדלו תחושות השייכות לקיבוץ, שביעות הרצון מהחיים בו, וגדלה המעורבות בעשייה החברתית בקיבוץ. הסקר הופק על ידי רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, והשתתפו בו כ-420 צעירים וצעירות מ-130 קיבוצים
צעירים בקיבוץ. למצולמים אין קשר לתוכן הכתבה
צעירים בקיבוץ. למצולמים אין קשר לתוכן הכתבה

רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים, מציינת כי "לאחר ניתוח הנתונים, אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית יתאים את המענים הקיימים ויגבש מענים חדשים במטרה לקדם את צרכי הצעירים ולתת מענה למנהיגות חברתית מקומית".

מניתוח תוצאות הסקר עולה כי תחושת השייכות של הצעירים כלפי קיבוצם ושביעות הרצון מהחיים בו נמצאות במגמת עלייה. 33% מהמשיבים העידו על תחושת שייכות רבה מאוד (8% יותר מאשר בשנה שעברה), 27% נוספים העידו על מידה רבה של תחושת שייכות (עליה של 6%), 20% על מידה בינונית של תחושת שייכות, ורק 13% חשים שייכות מועטה לקיבוצם. יותר מ-70% חשים שביעות רצון רבה מהחיים בקיבוץ. 7% חשים שביעות רצון מועטה ו- 3% בלבד אינם שבעי רצון מהחיים בקיבוץ. נושא נוסף שנבדק הוא מעורבות הצעירים בקיבוצם: 59% ממשתתפי הסקר מעורבים בעשייה החברתית בקיבוצם, אולם רק 10% מהצעירים מכהנים בהנהלת הקיבוץ. 

בעשור האחרון גדלה אוכלוסיית הקיבוצים באלפי משפחות חברים חדשים, ובהתאם גם הוקמה במרבית הקיבוצים "ועדת צעירים" שתפקידה לעזור לצעירים בקליטה ובהשתלבות בחיי הקיבוץ. הסקר מראה כי כיום בשבעה מכל עשרה קיבוצים (72%) כבר פעילה ועדת צעירים, וב- 15% קיבוצים נוספים ועדה כזו נמצאת בהקמה. ומה באשר לרלוונטיות של הוועדה? 60% ממשתתפי הסקר ציינו כי הוועדה בקיבוצם רלוונטית (עליה של 15% משנה שעברה), 7% ענו שהיא לא רלוונטית כלל (בעוד ששנה שעברה 35% ענו שאינה רלוונטית כלל).


פייסבוק התנועה

תמונת השבוע: תגידו בגת

אילנה ומלקמו צועדים לחופה אל מול ילדי הגנים הנרגשים שעמלו על הפקת הטקס
אילנה ומלקמו צועדים לחופה אל מול ילדי הגנים הנרגשים שעמלו על הפקת הטקס

ביום רביעי התקיים אירוע מרגש ביותר בקיבוץ גת. ברחבת הדשא בקיבוץ נערך אירוע חגיגי ויוצא דופן – מול קהל נרגש, שרובו הורכב מילדות וילדי הגנים רותם, תומר ופשוש, נערך טקס חתונה סמלי של אילנה מקויה, סייעת מחנכת בגן רותם, ובן זוגה מלקמו, לאחר שהם התחתנו כדת וכדין מספר ימים קודם לכן. אילנה היא בוגרת המחזור הראשון של תכנית תל"מ בקיבוץ אשר נשארה לגור בגת והיא חלק ממשפחת הגיל הרך. אילנה ומלקמו צעדו נרגשים אל עבר החופה לקול תשואות הילדים והאורחים באירוע שבוודאי ייזכר עבור הזוג הצעיר כאחד מרגעי השיא. הטקס כלל כניסה לחופה עם הוריה של אילנה ומשפחתו של מלקמו, ברכות ובסוף הופעה של ילדי וילדות הגן וריקודים ברחבת הריקודים.

החתונה הסמלית היוותה את שיאה של פעילות חינוכית-חברתית, שהתקיימה לאורך החודשיים האחרונים בגן וכללה הכנות מרובות, פעילויות מותאמות, עבודות יצירה ולימוד נושאים הקשורים למסורת, תרבות, נתינה ואהבה. לאורך השבועות האחרונים תפקד הגן כחמ"ל הפקת אירועים לכל דבר ועניין והילדים עמלו והתכוננו לטקס המרגש. הם תכננו את הטקס, הכינו תכנית עבודה וחילקו משימות. הוכנו שלטים לאירוע, עוצבו ברכות, קושטה תיבה לברכות, הוכנו קישוטים לעוגה מבצק סוכר ונעשו חזרות לשיר "שימי ידך בידי".

ברכות לזוג הצעיר והמקסים!


באנר אורזים סלים לפסח באהבה

זו העת לפעול:
חוברת סיכום כנס החינוך השמיני

לפני קצת למעלה מחודש התקיים כנס החינוך השמיני של התנועה הקיבוצית, וכעת מפרסם אגף חינוך את חוברת סיכום הכנס שמאגדת את כל מה שחוו משתתפי ומשתתפות במשך יומיים גדושים ומעניינים
כנס החינוך השמיני. צילום:רום כרמי
כנס החינוך השמיני. צילום: רום כרמי

כנס החינוך השמיני התקיים לפני כחודש, כשמדינת ישראל חווה זמנים קשים וקודרים למדינה, למוסדותיה, מערכותיה, לאזרחיה וגם למערכת החינוך. הדמוקרטיה, עוגני הבטחון הערכי של המדינה שלנו מתערערים, ואנו בוחרים להמשיך לחנך לאורם של הערכים האוניברסליים ובהם סולידריות, צדק חברתי, שוויון ערך האדם, שוויון הזדמנויות וקידום נשים והזכות לכבוד ולחירות. אנו מחוזקים מתוך אמונה שגם בימים סוערים ואפלים, בזכות היותנו חלק מתפיסה שיש לה שורשים וערכים – נדע לעמוד חסונים ויכולים אל מול החושך המאיים.

חוברת סיכום הכנס נוצרה עבורכם, מנהיגות ומנהיגים בחינוך הקיבוצי, המבינים שהיכולת והחובה להבטיח את המשכיותה של הקהילה הקיבוצית מחייבת את מעורבותה המלאה של מערכת החינוך בכל נתיבי הפעולה הקהילתיים לצד התמקצעות תמידית ומתמשכת של מערכת החינוך וצוותיה בהובלת מנהל.ת החינוך. בחוברת כנס החינוך השמיני, אותה ערכה אסנת חביב גל - מנהלת פיתוח תוכן והדרכה באגף חינוך, תמצאו את כל מה שחוויתם יחד לאורך הכנס: מצגות, מתודות, סיכומים ותמונות שיזכירו את רגעי ה"יחד".

דבי ברא"ס ראשת אגף חינוך: "אנחנו מזמינים אתכם ואתכן לעשות שימוש בתכני החוברת בעבודה מול כלל מעגלי השותפות של מערכת החינוך ולראות בנו, צוות אגף חינוך ומערך ההדרכה של התנועה הקיבוצית, שותפי דרך הנכונים לכל קריאה מצדכם".


באנר מרכז קליטה

אתר אינטרנט חדש הושק ל"קיבוץ" בלב הרצליה

"המרכז לייעוץ ושיקום" של התנועה הקיבוצית השיק אתר אינטרנט ומזמין את הציבור להכיר את המקום, ולהציע הצטרפות של דיירים פוטנציאליים
סדר פסח במרכז לייעוץ ושיקום של התנועה הקיבוצית. התמונה לקוחה מתוך אתר האינטרנט של המרכז
סדר פסח במרכז לייעוץ ושיקום של התנועה הקיבוצית. התמונה לקוחה מתוך אתר האינטרנט של המרכז

המרכז לייעוץ ושיקום של התנועה הקיבוצית הוא מסגרת ייחודית הנותנת שירותי דיור ושיקום ליותר מ-100 דיירים - אנשים בוגרים (מגיל 18 ומעלה) עם צרכים מיוחדים ועם מאפיינים של לקויות למידה והסתגלות. פעילותו של המרכז החלה לפני שלושה עשורים, כחלוץ ופורץ דרך בתחומו, כהוסטל הראשון לאנשים עם לקויות למידה והסתגלות, המשלב אותם בקהילה באמצעות דיור, תעסוקה ופעילויות פנאי. בראשית הדרך, סייעה המסגרת למשרד הרווחה בקביעת הפרקטיקה לעבודה עם אוכלוסייה זו, וכיום, המסגרת הינה המומחית בישראל בתחומה, וממשיכה להתחדש ולהתעדכן תוך קשר מתמשך עם האקדמיה.

צפי פלד, מנכ"ל "המרכז", מסביר כי תחומי הפעילות בו משלבים את כל תחומי חייו של האדם הבוגר: דיור, תעסוקה ופנאי, כאשר במסגרתם נבנית עבורו תכנית שיקום אישית המותאמת לקצב התפתחותו, ולצרכיו המשתנים לאורך מעגל החיים. פעילות המסגרת ממומנת ומפוקחת על ידי מנהל מוגבלויות במשרד הרווחה והבטחון החברתי, וההפניה לצורך חיים זו נעשית על ידי המחלקות לשירותים חברתיים ברשות המקומית של הפונה.

ד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית וחברה בדירקטוריון של המרכז לייעוץ ושיקום, הוסיפה: "גאוותנו על המרכז כפולה - הן על עצם קיומו, ומתוך כך על המקום המיוחד, שמרבית דייריו (75%) 'עירוניים', והוא חלק ממעורבותנו בחברה הישראלית הרחבה".


באנר משקארד

"מחנה משותף" - מותק של קורס

קורס ראשון וייחודי למובילי ומובילות תהליכים קהילתיים בקיבוצים יפתח על ידי התנועה הקיבוצית לאחר חופשת הפסח במכללת כנרת
"מחנה משותף" - מותק של קורס

לעיתים, הקהילות שבהן אנו חיים צריכות לצאת למסע קצר כדי לקבל החלטות. פעם בנושא הקשור בחינוך, פה ושם בסעיף הקשור לערבות ההדדית ולפעמים גם כדי להעביר תקציב או לגשר על פערים בין קבוצות שונות. מי מוביל את התהליכים האלה? למי יש את הידע הבסיסי כיצד עושים זאת? האם יש מיומנויות אפקטיביות אותן ניתן ללמוד?

הקורס להכשרת 'מובילי ומובילות תהליכים משתפי ציבור בקיבוץ' יעסוק, בין השאר, בסוגיות כמו 'איך לחזק את האמון', 'בניית הסכמות בקהילה' ו'תהליך משתף מיטבי', והמשתתפים יצוידו בכלים להובלת תהליכים כאלה. בקורס, שהוא פרי יוזמתם של איילת הריס מהמחלקה לצמיחה דמוגרפית ופיתוח קהילה וערן גליק – רכז אזור בתנועה הקיבוצית, ירצו מיטב המומחים העוסקים בהובלת תהליכים במרחב הכפרי וממלאות תפקידים שהובילו תהליכים קהילתיים מוצלחים.

הקורס מיועד למי שמעורבים בקהילה באופן פורמלי ובלתי פורמלי – ממלאי תפקידים, מרכזי ועדות, חברי הנהלה ואחרים והוא יכלול שמונה מפגשים שבועיים בימי ראשון, החל מ-16 באפריל ועד 4 ביוני 2023, בשעות אחר הצהריים.


באנר ביטוח חקלאי

הזמנה לישיבת מועצת התנועה הקיבוצית (2/2023)

לוגו התנועה הקיבוצית

ישיבת מועצת התנועה השנייה לשנה זו תתקיים ביום חמישי ט"ז באדר תשפ"ג, 09.03.23, בשעה 09:00 - באמצעות הזום.

על סדר היום

  1. אישור פרוטוקול מועצה 1/2023, מיום 05.01.23.
  2. ממועצה למועצה.
  3. אישור תכנית עבודה ותקציב - חבצלת החדשה. (מצורפים טבלת תקציב התמיכות של חבצלת החדשה לשנת 2023, הסבר לתקציב של מנכ"ל חבצלת החדשה ועדכון להסבר)
  4. אישור הארכת קדנציה: עופרי רביב – ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה
                                    דבי בראס – ראשת אגף חינוך
  5. אישור המלצת ועדת הגיוס הרחבה - יו"ר רשות העיתון וחברי/ות הרשות
    מוצעיםיו"ר:    אלון קוברסקי – שובל           
               חברים: אודי נתן – כרמים
                          היידי עפרון – גבעת חיים איחוד
                          יונה פריטל – מעלה החמישה
                          רענן מיכאלוביץ – כנרת
                         שמחה שטיין – לוחמי הגטאות
  6. אישור הרכב מזכירות התנועה (מצ"ב הרכב המזכירות המעודכן)

מזכירי הקיבוצים/מנהלי הקהילות מתבקשים לוודא את השתתפותם של  צירי/ נציגי הקיבוץ  במועצה, המהווה, כידוע, את "אסיפת הקיבוצים" על כל המשתמע מכך. להזכירכם, כציר במועצה מטעם קיבוץ יכול לכהן רק מי ששמו מופיע בפנקס החברים של אותו הקיבוץ.


באנר אורזים סלים לפסח באהבה

עד אחרי פסח: "שריד שחור לבן" - תערוכת צילומים של אלכס בר אילן

התערוכה "אלכס בר אילן - שריד שחור לבן" והאלבום המלווה אותה מבקשים לרענן את הזיכרון התרבותי והקהילתי שלנו באשר למהותו של הקיבוץ ולתפקידו אז וכיום, ולהציג את ה- DNA הייחודי של שריד. התערוכה תוצג בקיבוץ שריד עד לתחילת מרץ. אוצרת: עפרה ברעם. לאור הביקוש הרב, תוצג התערוכה עד שבת 15.04.23
אלכס בר אילן שריד שחור לבן
תמונה מתוך התערוכה

ברגישות, בעדינות ובכישרון רב, מצליח אלכס לקלוט דרך עדשת המצלמה את שגרת החיים בקיבוץ; יופיים של החגים, ערכי השיתוף והעבודה, תום הילדות, עבודת השדה, נופי העמק, ואת אהבתו למשפחה הפרטית - והקיבוצית. מבקרי ומבקרות התערוכה שגדלו כאן, בעמק, יחוו את ילדותם שבה אליהם, את דורות העבר עולים בזיכרון ומתעוררים לחיים. בעמק של אלכס הכול חי כל כך, הכול ממשיך כשהיה – כולם כאן.

לחצו כאן לקריאת טקסט אוצרת התערוכה

התערוכה תוצג בגלריה בקיבוץ שריד עד לתאריך 04.03.23 ופתוחה בכל שבת, בין השעות 11:30 – 13:30. בוויז: גלריה מחסן ביצים, שריד. לחצו כאן לניווט באמצעות גוגל


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה