דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"ואולי לא היו הדברים מעולם...." - תערוכה חדשה בחצר כנרת

התערוכה החדשה "ואולי לא היו הדברים מעולם" של האוצרת יעל ניצן שמוצגת בגלריה החדשה שנפתחה בחוות העלמות שבחצר כנרת הינה מחווה לחלוצות, שהיו חלק מבניין הארץ. התערוכה פתוחה כל יום בין השעות 09:00-16:00

יצירה מתוך התערוכה "ואולי לא היו הדברים מעולם" בגלריית העלמות בחצר כנרת
יצירה מתוך התערוכה "ואולי לא היו הדברים מעולם" בגלריית העלמות בחצר כנרת

"כל ההיסטוריה של המקום הזה, בעיני, מגולמת במילה אחת - "ואולי", אומרת אוצרת התערוכה יעל ניצן. "גם אם את בארץ או בניכר, בכל גיל בכל שעה, מי שנולד כאן ומי שחי ומכיר את סיפורה של הארץ הזאת יודע - במילה הזאת יש עולם ומלואו, ואחריה מופיעות בשירה של רחל המילים "לא היו הדברים מעולם". לשמע המילה "ואולי" קם לנגד עיני עולם שלם - החצר הזאת, חום הקיץ, כחול המים, דקל שפל צמרת ואשה פוסעת במשעול. רחל כתבה את השיר בשנת 1927 חולה, בודדה, אומללה, אכולת געגועים לחבריה ולעבודת האדמה. היא היתה המשוררת העברית הראשונה, צעירה וכשרונית, והיא הפכה לסמל, סמל של אשה שחלמה על הגשמה והותירה מורשת מופלאה ונצחית. כיום, אחרי כמעט מאה שנים היא אחת המשוררות החשובות והאהובות. חצר כנרת וחוות העלמות הוא מקום קסום שבו חברו יופי המקום לקסם הסיפור למקום שבו... אכן היו... היו הדברים מעולם".

"לכן נכון המקום להקמת גלריה שיש בה דגש על אמנות נשים, ציורים על נשים, אמנות נשית, ודמות האשה בעיני ציירים ופסלים. תערוכות שבהן ננציח את גדולתן ומעשיהן ואת חלומותיהם של החלוצים והחלוצות. החלום שלי לארח אמניות ואמנים, אוצרות ואוצרים, אנשי תרבות ונשות רוח ובמיוחד משוררות שרוח רחל שורה עליהן. רחל נפטרה בגיל 41 ערירית אבל אנו  כולנו ילדיה.

"הגלריה בחצר כנרת ספוגה באווירה היסטורית מיוחדת, בשעות הבוקר השמש מאירה מעל הכנרת ועצי הדקל נעים ברוח הקלה. זה ללא ספק אחד המקומות המרגשים והיפים בארץ – הקירות מספרים לנו את גדולת החלוצות והחלוצים".  

על התערוכה

"אני מסתכלת בעיניים של הנערות המצוירות. צעירות, חלוצות שנטשו את המוכר והצפוי לטובת חלום. וזהו, שזה נשאר רק חלום. כי לא באמת היה שוויון, כי קולן ותרומתן הושתקו. האור הישראלי לו ייחלו במקום שמי אירופה האפורים, שרף, והאקליפטוס לא באמת היה יכול לייבש ביצות". חיה גרץ רן

בתערוכה זו מציגים אמניות ואמנים. דבורית בן שאול רוקמת ומציירת נשים תנכיות וחלוצות. אמנון בקר, שנפטר לפני כארבע שנים, חבר קיבוץ יזרעאל, משורר, מחזאי וצייר, צייר ציורי ת"נך רבים. בביקור בסטודיו ראיתי פתאם את דמותה של דבורה דרכלר.. 3 ציורים שצייר מנהמת ליבו. גם ויקטור ליפקין פיסל את דמותה של רות המואביה, שנתנה לו השראה. רחל פרומן קומלוש מרבה לבטא בציור דמויות של חלוצות, בלה קפלן שיוצרת קווילט, אמנות בבדים, יצרה את רחל ינאית בן צבי ואת מניה שוחט, אמנות נשית על נשים. אלי צרפתי מרבה לצייר נשים ומציג כאן ציורים מלאי רגש, אראלה טייטלר יוצרת רב תחומית, מכניסה לציורים אלמנטים נוספים. דקלה לאור מצלמת סצנות תנכיות ברמת הגולן, רק של נשים תנכיות. דליה זלצברג רקמה נשים וגם שרה אבנין גנישר. מלאכת הריקמה, היתה מלאכה נשית אשר גברים רבים כיום עוסקים בה והיא משקפת ביטוי אמנותי מופלא. לילי נתיב אמנית נייר ועדה שביט ברקמה, מביעות בפרוטרט את הטקסים שעשו לחלוצות אחרי מותן... ענבל כהן נוימן מתחברת לעצי התמר ולאדמה, יוצרת דימויים של אקוארט. ענבל קורץ יוצרת על תריסים ישנים דימויים של טבע ונשים.

התערוכה פתוחה כל יום בין השעות 09:00-16:00. לחצו כאן להזמנת ביקור בחצר כנרת

הוספת תגובה חדשה