דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

התקנות לחוק הפיקוח על מעונות היום אושרו - כיצד זה משפיע על החינוך הקיבוצי?

הוועדה לזכויות הילד של הכנסת, בראשות ח”כ יוסף ג’בארין, אישרה בשבוע שעבר פה אחד את תקנות הפיקוח על מעונות יום לגיל הרך לאחר שנתיים וחצי של דיונים. מנהלת הגן הקיבוצי בתנועה, נעה צור-ברוש טוענת כי זהו הישג גדול לפעוטות במדינת ישראל ומסבירה איך זה ישפיע גם על מערכות החינוך בקיבוצים
חצר גרוטאות בגן קיבוצי
חצר גרוטאות בגן קיבוצי

התקנות קובעות, לראשונה, סטנדרטים אחידים על כל המעונות לפעוטות, הן על המעונות בעלי סמל, אשר בהסכם הפעלה עם משרד העבודה והרווחה, והן על כל המעונות הפרטיים. התקנות יאפשרו את יישומו בפועל של חוק הפיקוח על מסגרות לגיל הרך, שאושר בכנסת ב-2018 ונכנס לתוקף ב-1 בספטמבר 2019. בהיעדר תקנות התאפשר רק יישום חלקי של החוק, המטיל לראשונה על המדינה אחריות גם לנעשה במסגרות הפרטיות לגיל הרך.

למרות ההישג, התקנות שהתקבלו אינן אלו שכולם ציפו להן. קיים פער בין ההבטחות שניתנו במהלך שלושת סבבי הבחירות לבין התקציבים שאושרו בפועל ומאפשרים את העשייה החינוכית המיטבית. אולי לאחר סבב הבחירות הרביעי, יקוימו כל ההבטחות אשר ניתנו עד היום כמס שפתיים בלבד. לצד הקושי והמורכבות, אנו, אנשי החינוך של הגיל הרך, חייבים להמשיך ולהיות פרו אקטיביים ולא לוותר על היעדים אותם הגדרנו כסטנדרטים מיטביים לגיל הרך.

נכון, התקינה של יחס הילדים למבוגר בתקנות שאושרו אינה מספקת, גודל הקבוצה (תפוסה) צפופה מדי וארבע שעות הדרכה וליווי פדגוגי התפתחותי הם טיפה בים. אבל זכרו, זה יותר ממה שהיה עד היום ברוב מעונות היום שאינם בפיקוח, בהם שוהים 75% מהתינוקות ופעוטות עד גיל שלוש.

חשוב לדעת: מה אצלנו בחינוך הקיבוצי?

נעה צור-ברוש. צילום: דנה בר-און
נעה צור-ברוש. צילום: דנה בר-און

95% ממעונות היום בקיבוצים הם בעלי סמל מעון ומפוקחים!! כפי שגם נוכחנו בקורונה, בזכות הפיקוח של המדינה הועברו מענקים בסכום של 20 מיליון ש"ח שעזרו לנו לסיים את השנה הקשה הזו במצב כלכלי יציב.

הגן הקיבוצי עושה כל מאמץ לעבוד על פי הסטנדרטים הגבוהים ביותר לצד שאר מדינות ה- OECD, אך זה דורש מחויבות קהילתית ומאמץ יום יומי לשמר

את איכות החינוך/טיפול הניתנים.

אנו ממליצות על מינימום של 10 שעות הדרכה למערכת הגיל הרך, כאשר אחד המרכיבים של ההדרכה היא הכשרת הצוותים. מחקרים רבים מציינים את השפעת ההדרכה וליווי מקצועי על טיב מערכת החינוך. כחלק מהתקנות החדשות, החל משנת 2021 כל מעון יקבל השתתפות תקציבית מהמדינה עבור 4 שעות הדרכה וליווי.

אצלנו מקפידים על תקינה גבוהה של הצוות החינוכי, ומשתדלים שיהיה קבוע עד כמה  שניתן, בכדי לשמר רצף יומי, חודשי ושנתי. התקן הגבוה מאפשר לנו שימוש בכלים הפדגוגים של החינוך הקיבוצי, כגון: חצר הגרוטאות, טיול, ושיתופי פעולה עם הקהילה.

רשת הגן הקיבוצי מקדמת קורסים מקצועיים בשיתוף עם מכללות לחינוך ורשויות מקומיות. רק בשנה האחרונה, נפתח קורס מנהלות מערכות חינוך גיל רך בשיתוף פעולה עם המכללה לחינוך אורנים ואגף מעונות יום. זו שנה שנייה שבה מחלקת הדרכה ופיתוח מקצועי בגן הקיבוצי מעבירה קורסים מותאמים לנשות חינוך וטיפול שעובדות בבתי הילדים. החל מהשנה הבאה תהיה הקפדה יתרה שכל אשת צוות תהיה בעלת הכשרה על פי התקנות. מומלץ כבר היום לעשות מיפוי, ולהכשיר את אלו שלא עברו קורס ייעודי לכך.

מעגלי הפיקוח בחינוך הקיבוצי הם רבים וכוללים את מנהלת הגיל הרך המקומית, יו״ר החינוך, מנהל הקהילה או הוועד, מדריכה פדגוגית, מינהלת חינוך ציבורית, הנהלת הקהילה, מנהלת הגיל הרך במועצה האזורית וכמובן הפיקוח שנעשה על ידי אגף מעונות יום. מעגלים אלו – כאשר עובדים נכון -מאפשרים להנהלה וצוותי החינוך בסיס יציב וגב לפעול.

בימים הקרובים יוצא לאור תו תקן לחינוך הקיבוצי בגיל הרך העשיר בתכנים תאורטיים, המלצות ופרקטיקות, במטרה לאפשר לכם להעניק את החינוך הטוב ביותר לילדינו. זה לא פשוט, אך לא נוותר על המענה המקצועי אותו אנו דורשים מעצמנו, ובעתיד גם מהמדינה.

הוספת תגובה חדשה