דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 28.8.2015

לוגו תנועה
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 28/08/2015
    
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
______11
מחאת החקלאים: הרפורמה במשק הצאן תוצא מחוק ההסדרים
בתום שבוע עמוס בפעילות מול גורמים פוליטיים, רשמו לעצמם החקלאים הישג במסגרת ועדת ההסכמות: השבוע נקבע כי הרפורמה במשק הצאן תוצא מחוק ההסדרים (לאחר הקריאה הראשונה), ותעבור להתנהל, במסגרת הליכי חקיקה סדירים של הכנסת. ועדת ההסכמות, הינה מסגרת לא פורמלית הקיימת בין האופוזיציה לקואליציה, שקמה בשנים האחרונות לאור הניסיונות החוזרים של אגף התקציבים להעביר רפורמות משמעותיות בתוך חוק ההסדרים ולא בהליכי חקיקה סדירים. עוד נקבע השבוע כי הרפורמה במשק הפטם תדון לאחר אישורה בכנסת, בוועדת הכלכלה בראשותו של ח"כ איתן כבל. בכך מאמינים החקלאים ניתן יהיה לקיים דיון ענייני יותר, ההולם את רצון החקלאים לתכנון משק פטם אחראי ומוסדר המבטיח תוצרת מקומית איכותית ומקיים מאות משקים חקלאים ומנגד יטפל נכון בהורדת יוקר המחייה. מטעם מטה המאבק נמסר בנושא, כי ״הסרת הרפורמה במשק הצאן מחוק ההסדרים הינו צעד מתבקש שיציל מאות חקלאים ומשפחותיהם מכניסה למעגל האבטלה. עם זאת, הממשלה עדיין מנסה לקדם רפורמות כוחניות נוספות בחוק ההסדרים שיפגעו בחקלאים ולא יביאו עמן כל בשורה לצרכן. בהינתן שגם נושא מס העובדים הזרים עדיין קיים בתקציב, אנו נמשיך לדרוש מבכירי הממשלה לחדול מצעדים חד צדדים ולהגיע אתנו להסכם ארוך טווח שיכלול את כל בעיות החקלאות, ובראשן הטיפול בפערי התיווך, תכנון המשק, ומחירי המים, וזאת כדי שנוכל להמשיך לקיים כאן חקלאות לדורות הבאים ובמחירים הוגנים״.
 
ניר מאיר נבחר כיו"ר מחוז הקיבוצים במפלגת העבודה
במסגרת מפגש מחוז הקיבוצים במפלגת העבודה, שהתכנס היום (יום שישי), נבחר מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, לשמש כיו"ר המחוז. ניר יחליף את ח"כ איתן ברושי שעמד בראש המחוז במהלך כהונתו כמזכ"ל התנועה, ויפעל ביחד עם חניק מרשק מזכירת מחוז הקיבוצים. לאחר בחירתו לתפקיד אמר ניר מאיר כי "התנועה הקיבוצית היא תנועה פלוראליסטית שיש בה מקום למגוון דעות פוליטיות. כך היה וכך יהיה. בחודשיים האחרונים, הבנתי את גודל ההשפעה הפוליטית שיש לתנועה ולמי שעומד בראשה, ומכאן החיוניות בניהול המחוז הפוליטי הגדול ביותר הקיים במפלגת העבודה. אני מודה לחברים על התמיכה והאמון". בסוף דבריו ביקש ניר מאיר להדגיש שמטה הקיבוצים של מפלגת מרצ, בראשותו של יורי קנדל, ימשיך להיות מחוז פוליטי משמעותי בתוך בתנועה הקיבוצית. 
20150828_090...
מעבר לבחירות של ניר, המפגש היום כלל ברכה לשנה החדשה, יחד עם קביעת עמדה בנושא מרכזי. הנושא שעמד הפעם לדיון הוא תקציב המדינה הנוכחי וחוק ההסדרים. במהלך היום התקיימו קבוצות דיון במגוון נושאים, כגון; התיישבות, וחקלאות, בהשתתפות ח"כ איתן ברושי; יוקר המחייה ויוקר הדיור בהשתתפותם של חברי הכנסת איציק שמולי ומנואל טרכטנברג; חוק ההסדרים ורפורמות במשק, בהשתתפות ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה; ותקציב הביטחון, בהשתתפות ח"כ עומר בר-לב. את האירוע נעל ח"כ יצחק הרצוג, יו"ר המחנה הציוני ויו"ר האופוזיציה, שבירך את הנוכחים לשנת עשייה מוצלחת, והוסיף ואמר "ניר מאיר הוא אדם מנוסה וערכי, חבר במפלגת העבודה, שמשלב חזון מעמיק עם כושר ביצוע מוכח. הנהגת מחוז הקיבוצים היא משימה חשובה ואני מאחל לו הצלחה גדולה בביצועה יחד עם חניק מרשק וחברים רבים המובילים את הפעילות כבר שנים. בעבודה נכונה ומאומצת יכול המחוז להמשיך לגדול ובכך להעצים את השפעתו ומרכזיותו במאבק על דמותה של המדינה. ההתיישבות העובדת בכלל והקיבוצים והתנועה הקיבוצית בפרט, הם מאבני היסוד של מפלגתנו ותנועתנו ואני מחויב להמשיך לסייע ולקדם אותם בכל דרך".
 
____________...
משימתיות בעוטף-עזה
השבוע החל פרק המשימה של שני גרעיני הנח"ל מטעם התנועה הקיבוצית בקיבוצים שבעוטף-עזה. מדובר בגרעין "אביר", המונה 13 בנים ובנות והחל השבוע את פעילותו בקיבוץ ארז, ובגרעין "קואלה" המונה עשרים בנות ובנים, שהחל בפעילות בקיבוץ כפר-עזה. פרק המשימה שלהם, שמגיע לאחר שירות של שנה וחצי כלוחמים וכחיילים בחיל החינוך, יכלול שנה עמוסה של עשייה חינוכית וקהילתית מגוונת. בני הגרעין ובנותיו יעמידו עצמם למען פעילות משימתית המתרחשת בתחומי העיר אופקים ובתחומי המועצות האזוריות שער-הנגב ושדות-נגב. בנוסף לפעילותם באזור, עומדים הגרעינים למלא תפקיד חשוב בתוך הקיבוצים עצמם, אם בחיזוק הלכידות החברתית וקיום פעילות תרבותית ענפה, ואם בעבודה בענפים החקלאיים. לדברי דותן רזילי, רכז מחלקת הביטחון, תחילת פרק המשימה היא סגירת מעגל מרשימה: "מדובר בחיילים שלקחו חלק פעיל במהלך הקרבות במבצע 'צוק איתן' וכעת חוזרים אל הקיבוצים שעליהם הגנו, הפעם למען פעילות ערכית וחינוכית. זוהי סגירת מעגל מושלמת מבחינתנו, ומיצוי של הגדרת תפקידם. נמשיך ללוות אותם באופן צמוד בשנה הקרובה על מנת ליצור תשתית רעיונית להמשך פעילות מגשימה שלהם, בתום הפרק הצבאי. אנו מאחלים להם שנה מוצלחת ועשירה בפעילות".
 
____________...
שנה למותם של הילד דניאל טרגרמן בן ה-5, שחר מלמד וזאביק עציון, זכרם לברכה.
השבוע נזכרנו בצער, כאב וגעגוע, במותם בטרם עת של שחר מלמד וזאביק עציון ז"ל. השנים, מטובי בניו של קיבוץ נירים, אנשים יקרים ופעילים, בעלי משפחות מפוארות, נהרגו ביום האחרון למבצע צוק איתן. היה זה בעת מטח פצמ"ר ארור ונפשע, בכינון ישיר לעבר בתי חברי נירים, בעת שעסקו בתיקון עמוד חשמל. בני המשפחה וחברי הקיבוץ, ביקשו לכבד את זכרם, בדרך שבה כל אחד מהם אהב לחיות. ביום רביעי, בתום האזכרה לשחר מלמד ז"ל, התקיים משחק כדורגל לזכרו. היה זה הרכב מעורב של נוער ומבוגרים, כולל חבריו לעבודה במוסך נירים המגיעים מהפזורה הבדואית. שתי הקבוצות לבשו חולצות עם הכיתוב "מוסך שחר", וסיימו את המשחק בתיקו ידידותי. למחרת (יום חמישי), התקיימה האזכרה לזאביק עציון ז"ל, בסופה התאספו חבריו בבריכת השחייה שבקיבוץ לערב של "בירה ונשירה" לזכרו. מהלך הערב כלל שירה ונגינה מופלאה של ילדיו של זאביק, בשירי ארץ ישראל מוכרים. לפני כשבוע ציון גם יום השנה למותו של הילד דניאל טרגרמן, מקיבוץ נחל-עוז. את זכרו בחרו לציין בקיבוץ בטקס התייחדות אינטימי ומרגש שנוהל מוזיקלית ע"י אריק לבנת עבור כל המשפחה. התנועה הקיבוצית מוקירה את זכרם ומבקשת להשתתף בצערם של בני המשפחה והקיבוץ. מילים לא יתארו את גודל הכאב עבור בני המשפחה, לכן נבקש לייחל חסד בעבור בני משפחת טרגרמן, עציון ומלמד, ושימצאו נחמה ועידוד בהתפתחות ובפריחת התא המשפחתי.  
(בתמונה:עומר ומעין עציון במופע לזכר אביהם)
 
כולם רוצים להיותקיבוצניקים
_____3
זו הכותרת שניתנה השבוע בתקשורת בהקשר למבצע הקליטה המרשים המתקיים בקיבוץ מנרה. כפי שעדכנו לאחרונה, בקיבוץ מנרה מנשבות רוחות חדשות, ולאחר שני עשורים בהם לא נקלטו חברים חדשים, נקלטו השנה במנרה ארבע משפחות, ועוד שישה בנים ותושבים נכנסו לתהליך קליטה. בנוסף, חברי הקיבוץ, בשיתוף המועצה האזורית הגליל-העליון, החטיבה להתיישבות וארגון "אור", מובילים מהלכים מעוררי כבוד, שיובילו לקליטתם של עוד עשרות משפחות צעירות בקיבוץ. בין השאר, פתחו בקמפיין שיווקי תחת הכותרת "עולים הביתה למנרה". דבר הקמפיין קיבל חשיפה נרחבת בכלי התקשורת, והדבר הוביל לביקוש חסר תקדים עם רשימת מתעניינים של 300 יחידים ומשפחות! כעת נערכים במנרה לתהליך מיון ובדיקת התאמה של האנשים הרוצים להצטרף כחברים, כש"על המדף" מוצעות אפשרויות דיור מגוונות, בתנאים אטרקטיביים. לדברי גיורא זלץ, מי שעומד בראש המועצה האזורית גליל עליון, הפועלת רבות למען תהליך ההתחדשות במנרה: "למצטרפים מובטחת תחושת שייכות ואפשרות להשפיע בקהילה איכותית, המקיימת בתוכה ערכים של אחריות וערבות הדדית, המאפשרת לכל פרט לקחת חלק בעיצוב החיים בקיבוץ".
לא נותר אלא להיזכר בדבריה של ריי רותם, רכזת האזור מטעם התנועה, שאמרה בהקשר לתהליך שעובר קיבוץ מנרה כי "מהמקום הכי יפה בארץ רואים היום לא רק נוף עוצר נשימה, אלא גם אופק של צמיחה והתחדשות".
לצפייה בדיווח לחצו כאן.
הושג מתווה המאפשר את המשך מפעל שנת השירות של תנועת הנוער
20150611____...
השבוע התבשרנו, שבעקבות מעורבות רה"מ, בנימין נתניהו ושר החינוך, נפתלי בנט, כמו גם התגייסותו של שר האוצר, נמצא פתרון שיאפשר את פתיחת שנת השירות של תנועות הנוער. מדובר במשבר שנוצר בשל שחיקה מתמדת בתקציב שנת השירות של תנועות הנוער, שאיימה על עצם קיומו של אחד מהמפעלים החינוכיים החשובים בחברה הישראלית. בשבועיים האחרונים נוהל המאבק ע"י מטה משותף של כל תנועות הנוער. הצלחת המאבק וסיום המשבר התבטאו בין השאר במחויבות הפומבית והגורפת שהעניק שר החינוך למפעל שנת השירות שבאה לביטוי גם בהגדלה ניכרת של בסיס התקציב שמעניק משרדו. יש לציין כי משבר זה לא נגע ישירות למפעל שנת השירות של התנועה הקיבוצית. כיוון שהמפעל של התק"צ אינו פועל במסגרת תקנת שנת השירות של משרד החינוך, ומתוקצב במלואו ע"י מקורות התנועה הקיבוצית. עם זאת, בתנועה הקיבוצית תמכו באופן מלא והכירו בחשיבות המאבק שניהלו תנועות הנוער למען תקצוב ראוי לנוער איכותי אשר מתגייס, במלואו מובן המילה, למען נתינה ועשייה חברתית חשובה. לדברי ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "טוב שנושא זה הגיע לפתרון, ע"י תקצוב הוגן ונכון. התועלת הכלכלית, הערכית, והמוסרית שמפיקה המדינה, ומערכת הביטחון בפרט, מבוגרי שנת השירות, עולה לאין שיעור מסכום הכסף שאיים על החרבת מפעל חשוב זה." 
 
IMG-20150712...
קורס לדירקטורים ונושאי משרה בקיבוצים 
איגוד התעשייה הקיבוצית והיחידה לנשים ומגדר בתנועה הקיבוצית, עורכים מזה מספר שנים קורסים לדירקטורים/יות ונושאי משרה בקיבוצים, וזאת מתוך רצון לעודד נשים ולראות אותן לוקחות חלק מהותי סביב שולחן מקבלי ההחלטות. משתתפות עבר בקורס ציינו את תרומתו לשיפור יכולתן כמו גם חיזוק הכישורים הנדרשים ממי שמיועדת לשמש כדירקטוריות בהנהלות השונות בקיבוץ ובמפעל. לדברי הילית בן צבי, מנהלת היחידה לנשים ומגדר, דירקטוריון בקיבוץ ינוהל בצורה טובה יותר כאשר לפחות מחצית מחבריו יכלול נשים. לדבריה: "הנשים מביאות עמן איכויות אחרות ומאפשרות שיח פורה. עבודה משותפת ומאוזנת מגדרית, מאפשרת להוביל את ההנהלות לתוצאות טובות יותר".
בימים אלה החלה ההרשמה לקורס להכשרת דירקטורים שיפתח בתאריך 12.10.2015 במפעלים האזוריים בגרנות. לפרטים נוספים לחצו כאן, או שניתן לפנות למייל: hilitb@tkz.co.il
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • פנחס- תערוכה חדשה בגלריית הקיבוץ של האמנים- חליל בלבין ומרב קמל. התערוכה תפתח ב- 4.9 ותוצג עד ה-16.10. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • פורום רעיוני - עתידו של השמאל בישראל. מפגשים פתוחים בגבעת חביבה. המפגש הראשון: שותפות יהודית ערבית, ייערך ב-4.9. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • מקהלת האיחוד בקונצרט אקפלה. האירוע יתקיים ב- 8.9 באולם שבמושב מבועים. מנהל מוזיקלי ומנצח- רונן בורשבסקי. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • קורס למוטיבציה ומחוברות בקיבוץ, של המטה השיתופי, ייפתח ב-12.10 בקיבוץ יבנה. לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן.
 
PikiWiki_Isr...
סוכות, חג של שלום בין שכנים
התנועה הקיבוצית פועלת שכם אל שכם עם תנועת "צועדים יחד לעתיד משותף" זה חודשים רבים, בניסיון לקחת חלק במאמץ לקירוב לבבות במדינה, ובפרט בין יהודים וערבים. ביוזמה משותפת של מחלקת המשימות ומטה התרבות בתנועה הקיבוצית, מתארגנת פעילות שתוביל עשרות קיבוצים להזמין את שכניהם הערבים לפעילויות ומפגשים משותפים בסוכה במהלך תקופת החג. מארגני היוזמה רוצים להקדיש את חג האירוח היהודי, הלוא הוא חג הסוכות, למגוון פעילויות של אירוח שכנינו הערבים בסוכה הקיבוצית. המארגנים מציינים כי תקופת חול המועד סוכות מגיעה בתום תקופת הרמדאן, על מפעלי האירוח המקרבים שלו, ובאירוע מקביל ניתן לתרום רבות ליחסי יהודים וערבים בארץ. מפגשים אלו יהוו גם פלטפורמה חשובה נוספת לחשיפת העושר התרבותי הקיים בקיבוצים, כאשר לצורך כך יעזרו המארגנים בערכות הפעלה ייעודיות, המיוצרות ע"י "שיטים" – מכון החגים הקיבוצי. לפרטים נוספים לחצו כאן, או שניתן לפנות למייל: gil@tkz.co.il
 
לסיום אאחל לכולנו סוף שבוע נעים, מהנה, ועשיר בגילויי אחווה... שבת שלום.

שי אלט, דובר התנועה הקביוצית, 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה