דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 11.9.2015

לוגו תנועה
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 11/09/2015
    
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
20150906_175...
תנופה לחלופת האגודה: מיד בתום החגים תאושר חלופת האגודה במועצת רמ"י ותיסלל הדרך לעשרות קיבוצים לבחור במסלול זה
***
אביגדור יצחקי: "מדוע מגבילים קיבוצים ל-400 משפחות ודנים בכך כל שנה? זו עוד דוגמה מדוע יש לקיים דיון מעמיק בכל ההיבטים הקשורים לדיור בקיבוצים, על מנת להגיע לפתרונות שישמשו אותנובדורות הבאים"
 
השבוע התקיימה פגישה בנושא הבנייה בקיבוצים עם אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור, תפקיד המרכז תחתיו את כל גורמי הממשל הנוגעים לנושא הדיור, לרבות רמ"י, רשות התכנון ומשרד האוצר. הפגישה התקיימה במשרדו של ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), שעמדת משרדו עומדת בבסיס מרבית המחלוקות המעכבות כיום בנייה ואף את הוצאת היתרי בנייה בקיבוצים. את התנועה הקיבוצית ייצגו ניר מאיר, מזכ"ל התנועה, עו"ד מיכי דרורי, העומד בראש המחלקה משפטית ודגן לוין מנהל האגף הכלכלי. את רמ"י ייצג בדיון עו"ד עדיאל שומרון, המנהל בפועל, ושולה בן צבי מנהלת אגף חוזים לדורות.

בפתיחת הדיון הודיעו נציגי רמ"י, על כוונתם לקדם באינטנסיביות את "חלופת האוגדה" לצד חלופות השיוך הנוספות. במסגרת זו הם מבקשים להשלים ולעדכן את ההחלטה, ולהביאה לאישור בישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקרובה, (תכונס בתום החגים). נציגי התנועה הדגישו בפגישה כי לא ניתן להרע את תנאי חלופת האגודה. יחד עם זאת, מטה התנועה הקיבוצית מאמין כי קידום חלופת האגודה, היא בשורה של ממש לעשרות קיבוצים הבוחנים מסלול זה אך נרתעים מלבחור בו מחשש שטרם הבשיל לכדי מימוש. חילוקי הדעות בסוגיית הבנייה בקיבוצים בלתי משייכים, לרבות הוצאת היתרי בנייה וסוגיות שונות במסלולי השיוך, נותרו במחלוקת ונראה כי אין מנוס מבירור הנושא בהליכים משפטיים. 
ZEL_2338
נדמה שאת מרכז הפגישה תפסו דבריו הנוקבים של אביגדור יצחקי, אשר הביע אי נחת מהדיון שלטענתו עוסק שוב בסבך בירוקרטי ובבעיות נקודתיות במקום לעסוק במכלול הדברים. לדבריו "יש לדון באופן עמוק בכל ההיבטים הקשורים לנושא הדיור בקיבוצים. להבנתי צריך לקום צוות, שאני מוכן לעמוד בראשו, שיכלול את כל הגורמים המעורבים ביחד עם נציגות מכובדת מהקיבוצים. הצוות הזה יסתגר לשבוע של דיונים, ומשם תצא מדיניות הדיור עבור הקיבוצים, לפרק זמן של לפחות שני דורות." יצחקי גם ביקש להתייחס למגבלות גודל הישוב המוכתבות כיום בתמ"א 35 ולהזדמנות המיוחדת הניצבת לפנינו: "מדוע מגבילים קיבוצים ל-400 משפחות ועוד דנים בכך כל כמה שנים? זוהי עוד דוגמה מדוע יש להפסיק את הדיונים הספציפיים ולהגיע להבנות כוללות. יש לנו היום הזדמנות מיוחדת, הנשענת על אווירה ציבורית תומכת ושר שמחויב לכך- בוא ננצל את ההזדמנות הזו להביא תוצרת עבור בעיית הדיור במדינה ועבור הקיבוצים, שתרמו לא מעט להקמת המדינה:" 
 
ZEL_2260_0
מעורבות מרשימה של קיבוצי התנועה במשימות עליה וקליטה
למעלה מ-140 קיבוצים שותפים ומעורבים במשימות עליה וקליטה וחינוך ובתרומה לחברה הישראלית. כך עולה מדיווח שמסרו איציק שפרן, מרכז "שולחן תכניות ייחודיות", וגיל מושקוביץ מאגף החינוך והמשימות בתנועה הקיבוצית. השניים מסכמים את השנה בסיפוק ומציינים כיצד הצטרפו קיבוצים נוספים, לקבוצה המכובדת של הקיבוצים המארחים תכניות שונות בתחומם, ובהן הפרויקטים: קיבוץ-אולפן, מתנדבים, בית חם לחייל הבודד, צבר, נעל"ה, תל"מ ועוד. בסה"כ מדובר על למעלה 4,000 איש החוסים תחת התוכניות הללו. (לצפייה בטבלה המלאה לחצו כאן).
יחד עם נתונים מעודדים אלה, ישנם עדין כ-100 קיבוצים שטרם מצאו את הדרך ליטול על עצמם אחת משלל המשימות החברתיות. שפרן ומושקוביץ המובילים את הפרויקט "משימה לכל קיבוץ", מזמינים את הנהלות הקיבוצים ואף חברים בעלי יוזמה ורוח התנדבותית, לפנות לאגף החינוך והמשימות ולהתעניין באפשרויות המשימות המוצעות. היעדים המוזכרים בתכנית "משימה לכל קיבוץ" מקבלים משנה תוקף בפרוס השנה החדשה ולקראת הכנת תכניות העבודה לשנת 2016. חשוב לומר כי לקיבוצים המוגבלים בהיצע המגורים או התעסוקה, קיים מגוון משימות בתחומי חינוך, רווחה וקליטה שהם "מחוץ לגדר הקיבוץ", אך תרומתן לחברה הישראלית משמעותית וראויה. זה המקום להודות בחום למאות המתנדבים והמגויסים למשימות השונות.
 
IMG-20150909...
מכינה קדם צבאית חדשה נפתחה בקיבוץ מצפה שלם
קיבוץ מצפה שלם הסמוך לים המלח מתמודד בשנים האחרונות עם לא מעט קשיים. בין היתר תושבי הקיבוץ נאלצים להתמודד עם תופעת הבולענים שפוקדת את אזור ים המלח וכן עם החרם הבינלאומי נגד ישראל, שפוגע במותג הקוסמטיקה AHAVA. השבוע נחנכה בקיבוץ מכינה קדם צבאית חדשה לבנות, הנותנת זריקת עידוד רצינית למרקם החברתי בקיבוץ. בנות המכינה המגיעות מרקעים מגוונים, צפויות להשתלב בפעילויות השוטפות בקיבוץ, בתחומי התרבות, החינוך, המעורבות החברתית ועוד. "יש כאן יתרון אדיר של החיבור עם הקהילה" מציין רונן ברייר מנהל הקהילה במצפה-שלם, "מצד אחד הבנות ישתלבו בקיבוץ ומצד שני זה גם יאפשר לחברי הקיבוץ להיות יותר מעורבים, כאשר בין היתר אנחנו עובדים על תכנית של משפחות מאמצות ומתכננים גם פעילויות משותפות ומפגשים בין בנות המכינה לבין בני הגיל שלהן כאן בקיבוץ".
המכינה החדשה במצפה שלם היא שלוחה של מכינת "מלח הארץ" שכבר פועלת בקיבוץ עין גדי, ומכוונת לשירות צבאי משמעותי. לדברי חנן ברזילי, העומד בראש מכינת מלח הארץ: "בוגרי המכינה מתברגים בתפקידי פיקוד בצה"ל, כולל באחוז מאוד גבוה של יחידות עילית. חלק מהרעיון של המכינה הינו להתחבר לתנועה הקיבוצית ואנחנו לוקחים צעירים מכל הארץ, על מנת להראות להם מה זה לחיות בקיבוץ, כך שבסוף התהליך הם מרגישים שיש להם בית שני".
 
________111
 
הכנס השנתי של ארכיונאי ההתיישבות העובדת
20150908_141...
קרוב ל-150 חברי ארגון הארכיונאים בקיבוצים ובמושבים התקבצו ובאו אל בית התנועה הקיבוצית, לכנס השנתי של הארגון שנערך תחת הכותרת: "חוקרים וארכיונאים בהתיישבות ומה שביניהם". הכנס נפתח בסקירתו של רוני עזתי (יד טבנקין) שמנה את הנעשה בארגון והכריז בהזדמנות זו על הכוונה להגדיל את מספר ימי ההשתלמות המקצועיים המוקדשים לארגון הארכיון היישובי ורישום החומר בו. לאחר מכן נהנו המשתתפים ממגוון דינמי ומרתק של הרצאות אקדמיות, המבוססות על מחקר בארכיוני ההתיישבות, שנגעו בין השאר למקומה של הספרות ככלי לחקר ההתיישבות, מקומה של המוזיקה ותיעודה בקהילות הקיבוציות, דילמות מוסריות של חיילים בני קיבוץ, יומני חברות נוער בשנות ה-30 וה-40 ועוד. את היום הגדוש חתם פאנל חוקרות וארכיונאים ותיקים בהנחייתו של דודו אמיתי (יד יערי), שדן ביחסי הגומלין, שיתוף הפעולה והקונפליקטים, שבין הארכיונאי ביישוב לחוקרים המבקרים בארכיון. מארגנת הכנס ליליק זקס (צופית), סיכמה את היום בקריאה לחברי האיגוד להרבות בשיתוף הפעולה ביניהם, לחלוק בניסיון המצטבר, להנגיש חומרים, עם דגש על פעילות ברשת האינטרנט, וכך להתפתח ככל האפשר.
העתיד הפיננסי של הקיבוץ
IMG_0339
מכירת המפעל, חלוקת רווחים לחברים, שמירת הזכויות הפנסיוניות, השקעות בעסקים נוספים ועוד, הן שאלות גורליות הנוגעות לעתיד הכלכלי-חברתי של הקיבוץ. לכך מצטרפות החלטות לתקופה קרובה יותר, כגון; כיצד להכין את תיקי ההשקעות לעליית הריבית, כיצד להתמודד עם חשיפות המט"ח של המפעל או עם נפילת מחירי הסחורות החקלאיות וכדומה. נושאים אלו ואחרים עלו בכנס שערכה השבוע חברת אג'יו לקיבוצים ולתעשייה הקיבוצית, בקיבוץ שפיים. לפי מנכ"ל אג'יו, ד"ר גדעון בן נון, "הכנס הוא דרך נוספת שלנו להוסיף ערך מוסף לאנשי הניהול של הקיבוצים וחומר למחשבה ולקבלת החלטות בוועדה הכלכלית בקיבוץ, בקרן המילואים ובמפעל הקיבוצי". בכנס בו נכחו כ- 200 משתתפים, מכ- 100 קיבוצים וארגונים כלכלים שונים, הוצגו הנושאים הנ"ל על ידי מספר דוברים, בהם אנשי התנועה, כאודי אורנשטיין, מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, מיכל קראוס, מנכ"לית מועצת החלב וניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית. בסיומו של היום נשמעה הרצאה נדירה של יובל דיסקין,  ראש השב"כ לשעבר, שסיפר על הטלטלה שעבר הארגון ועל השינוי היסודי של תהליכי הניהול והבקרה שלו, באופן שהכין אותו טוב יותר לאינתיפאדה השנייה. מסר עיקרי שעבר בהרצאתו, הינו הרעיון לפיו אפשר וצריך להכיר בזמן אמת במציאות ובכך לנווט את הארגון באופן חד ואמיץ, בכדי להתאימו למציאות ולעתיד המשתנים כל העת. 
 
מחזקים את משפחת דוואבשה
מחלקת המשימות בתנועה הקיבוצית שותפה פעילה בקואליציית "תג מאיר" המובילה קמפיין גיוס תרומות אינטרנטי המבקש לסייע בדאגה לעתידו של אחמד דוואבשה בן ה 4, הניצול היחיד מפיגוע השנאה. מוזמנים לקחת חלק בניסיון להגביר מעט את האור והתקווה בסיפור העצוב והמזעזע של משפחת דוואבשה מהכפר דומא, אשר ביתה הוצת בקיץ האחרון.  לתרומה ופרטים, לחצו כאן.
 
642164516830...
ביקור הרב הראשי
ביקור מיוחד התקיים בקיבוצי העמק לפני שבוע, כאשר הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, הגיע ליישובים כחלק ממסעותיו לקראת חגי תשרי והימים הנוראים. זוהי יוזמה משותפת של ארגון "איילת השחר" ומחלקת התיירות של המועצה האזורית עמק יזרעאל. את יומו פתח הרב בקיבוץ יפעת "במוזיאון העמק" הסוקר את ראשית ההתיישבות בישראל. הביקור כלל היכרות עם כל צורות ההתיישבות המוכרות, שהחלו את דרכן בעמק יזרעאל: רעיון הקואופרציה (מרחביה), מושב (נהלל), ויישוב קהילתי (תמרת). במוזיאון שוחזר בית כנסת שהוקם בקיבוץ גבת הסמוך, עבור הורי החלוצים, ובו פגשו ילדי קיבוץ יפעת את הרב הראשי וקיימו עמו דיון ער על נושאי יהדות מגוונים. המשך הביקור כלל ביקור במוזיאון שבקיבוץ מזרע. פיני שיבולי, וצבי הראל, מוותיקי הקיבוץ ליוו והדריכו את הרב בביקורו במזרע ובסיומו נפגש הרב לשיחה מרתקת עם חברי הקיבוץ ואיחל להם שנה טובה ואף הבטיח לשוב לביקור נוסף. לקראת סוף הסיור הגיע הרב לקיבוץ בית השיטה לפגוש בעלי תפילה ביישובים הסמוכים. בבית השיטה נרשם רגע מרגש במיוחד עת פגש הרב הראשי בחנוך אלבלק בן ה-80, חבר הקיבוץ, לשעבר זמר להקת ה"גבעטרון", והמבצע של "ונתנה תוקף", שהלחין יאיר רוזנבלום ז"ל, לזכר 11 לוחמי צה''ל, בני הקיבוץ, שנפלו במלחמת יום הכיפורים. הרב דוד לאו הפציר באלבלק וביקש ממנו ברוח חודש הרחמים והסליחות לשיר. חנוך התרגש מאוד והחל לשיר בקול צרוד שהתחזק עם השיר, הרב הצטרף לשירה משותפת בהתרגשות רבה שלא הותירה הרבה עיניים יבשות. מוזמנים להתרגש גם כן ולצפות בקטע המיוחד- לחצו כאן.
(צילום תמונה- אבי משולם)
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • מאבק החקלאים: כנס אזורי עם חקלאים ומרכזי משק, בנושא ההשלכות של חוק ההסדרים ומיקומה של החקלאות בישראל, יתקיים ב- 16/9 בשעה 16.30 במועצה אזורית עמק הירדן. לפרטים נוספים: erang@tkz.co.il
  • התשמע קולי- האופרה שרה בצוותא- רחל, לאה גולדברג, תרצה אתר. המופע יתקיים ב- 14.10.  קוד 2015 לכרטיסים מוזלים בטלפון: 03-6950156. לפרטים נוספים לחצוכאן.
  • כנס הערבות הדדית השנתי של התנועה הקיבוצית וארגון "אהדה", יתקיים ב- 15.10,בבית התנועה הקיבוצית. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • בניית תרבות מוטיבציה ומחוברות בקיבוץ- קורס מרתק של המטה השיתופי ביחד עם פרופ' צבי סגל, המביא תובנות חדשניות ובלתי מוכרות בתחום המוטיבציה. לפרטים נוספים לחצו כאן. להרשמה: shitufi@tkz.co.il
 
__________-_...
השתלמויות חדשות: מפגשי למידה והעשרה לנושאי תפקיד בתחום הצרכים המיוחדים בקיבוצים, וקורס מנהלי קהילה ומזכירים.
מילוי תפקיד בתחום הצרכים המיוחדים בקהילה קיבוצית הוא משימה משמעותית וחשובה, וגם מורכבת ולא פשוטה. בעשרה מפגשים חווייתיים של למידה, התייעצות והעשרה תינתן התשתית של מידע תומך, וכלים אישיים להתמודדות. בהשתלמות ינתן מקום ללמידה הדדית, קבוצתית ואישית. המפגשים ילוו ויונחו לסירוגין ע"י טליה סלומון, עו"סית ומנחת קבוצות, דנה גורן מאגף החברה בתנועה ואילנה היוז יו"ר "אהדה" ויכללו מפגשים עם אנשים נוספים מהתנועה הקיבוצית ומהתחום. המפגשים יתקיימו בבית התנועה הקיבוצית בתל אביב. לפרטים נוספים לחצו כאן.
בנוסף, ייפתח בנובמבר קורס חדש של מנהלי/ות קהילה ומזכירים בקיבוץ, המתקיים בשיתוף המרכז האקדמי רופין. הקורס עוסק במגוון הנושאים איתם מתמודדת הנהגת כל קיבוץ בימינו בהתייחסות לסוגיות הניהול השונות בקיבוצים שיתופיים ומתחדשים. הנושאים הנלמדים בקורס הם בשני מעגלים: הובלה חברתית וערכית של הקהילה הקיבוצית וניהול ענפי השירות. לאורך מפגשי הקורס יתקיים קורס אקדמי בנושא "סוגיות פסיכולוגיות בניהול" על ידי ד"ר הדס הרמתי, המקנה נקודות זכות לתואר שני. לפרטים נוספים לחצו כאן.
עבור שני הקורסים ניתן לפנות לפרטים והרשמה, באגף החברה טל: 03-6925245 eti@tkz.co.il
 
לסיום ובטרם יחלו חגיגות תחילת השנה, אבקש לברך את כל תושבי הקיבוצים, חבריו וחברותיו, ושאר קוראי הדיווחים, בברכת שנה טובה! ישנן ברכות רבות ומגוונות, ואני אבקש לצרף לכאן ברכה מיוחדת שהגיעה אלי במייל. היא אומנם מיוחסת בטעות לנתן אלתרמן (למיטב ידעתי הוא לא כתב זאת), אך נדמה כי המילים יקרות מפז וחודרות אל הלב.
 
שנה טובה 
תן לנו שנה אחת של שקט אמיתי
שנה של לובן הפריחה וירק הדשאים
שנה של להט אהבות וחום תנור ביתי,
ושנדע רק פעם מהו טוב ומה נעים.
שנה ללא קולות שנאה וזעקות השכול.
ללא מראות הדם-
ללא הלמות תופי המלחמה.
ללא הפחד המשתק של הנורא מכל.
ללא צחוקו של העתיד אשר נטמן באדמה.
הן לא בקשנו לנו אוצרות של ממלכות,
לא אושר עילאי ומכוניות פאר.
קורטוב אחד של שקט אמיתי ולובן של פריחות
אשר נוכל בהם בלאט להתהדר.
להתרגש כפעם מריחות של סתיו.
לדהור אל אושר כשריקת רכבת.
לבנות לנו סוכת שלום עכשיו,
להיות בה ראויים אנו לשבת.



שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה