דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הקיבוצניק מפלס"ר 7 שמצא מטבע בן 1800 שנה במהלך ניווט

כשעידו גרדי מעין חרוד איחוד, חייל פלס"ר 7 של השריון ולפני כן שינשין בתנועה הקיבוצית, יצא לאימון צבאי ברמות מנשה, הוא לא תיאר לעצמו שכך זה יסתיים: חשיפה של מטבע נדיר, מלפני 1800 שנה, הנושא את דמותו של הקיסר הרומי אנטונינוס פיוס! המטבע שנמצא מתווסף רק ל-11 מטבעות דומים שמוצאם ידוע באוצרות המדינה
עידו גרדי מקבל תעודת הוקרה על אזרחות טובה מניר דיסטלפלד, פקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות
עידו גרדי מקבל תעודת הוקרה על אזרחות טובה מניר דיסטלפלד, פקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות

עידו, שביצע את שנת השירות שלו בפנימייה הטיפולית 'בית טוביה' בהרדוף דרך התנועה הקיבוצית, סיפר כי מצא את המטבע בקרבת עין השופט בזמן שהיה בשבוע הכנה לניווטים של יחידתו, פלס"ר 7. וכך הוא סיפר: "ביצענו את האימון בקבוצות ולא היה תורי להיות עם המפה, לכן חיפשתי דברים על הקרקע ותפס לי את העין חצי עיגול קטן וחלוד. הרמתי אותו וראיתי שזה מטבע שנראה עתיק. ניקיתי אותו במים והבחנתי שבצד אחד מופיע מעין פרופיל של קיסר רומי ובצד השני חייל עם חנית, וישר הבנתי שזה משהו עתיק. החברים היו סקפטיים לגבי כך שזה מטבע עתיק, אבל המפקד שלי אמר שיש לו חבר ברשות העתיקות, וכמה ימים לאחר ששלחתי לו את התמונה הוא חזר עם תשובה. האמנתי שעדיף לתת את זה למי שידע לזהות ולטפל במטבע."

עידו גרדי עם המטבע שמצא
עידו גרדי עם המטבע

עידו אכן מסר את המטבע לאוצרות המדינה וקיבל מרשות העתיקות תעודת הוקרה על אזרחותו הטובה. לדברי ניר דיסטלפלד, פקח באזור צפון של היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, "סביר שהמטבע נשמט מידי בעליו על אחת הדרכים שחוצות את המרחב הזה, עד שנמצא בידי החייל, כמעט 2,000 שנה מאוחר יותר".

דיסטפלד שקיבל לידיו את המטבע ומסר את תעודת ההערכה לעידו, אמר כי הוא "גילה אזרחות למופת ואנו מקווים שהוא ישמש מודל לחיקוי עבור אנשים 

אחרים שנתקלים בעתיקות". אזרחים שמוצאים ממצאים קדומים, מתבקשים לקרוא לנו מהשטח ממש בעת המציאה: המיקום המדוייק של העתיקה מוסר לנו לא פעם מידע רב ערך".

על חזית המטבע מופיע דיוקן הקיסר הרומי אנטונינוס פיוס, ששלט בשנים 138-161 לספירה, ועל גבו מוטבע אל הירח הסורי "מן" (Men), וסביבו הכתובת "של אנשי גבע פיליפי", שנת 217. לדברי ד"ר אבנר אקר, מרצה לארכיאולוגיה קלאסית במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, "המטבע שגילה עידו, הוא אחד מהמטבעות העירוניים שנטבעו בעיר גבע-פיליפי, המכונה גם גבע-פרשים. בתקופה הרומית קיבלו ערים (פולייס) זכות לטבוע מטבעות משל עצמן. גבע היא עיר קדומה, שהוזכרה בכתבי יוסף בן מתתיהו כעיר השוכנת על הגבעות שבשולי עמק יזרעאל. הורדוס הושיב בה פרשים יוצאי צבאו (ומשם הכינוי גבע פרשים), ובמרד הגדול, בשנים 66-70 לספירה, יצאו ממנה כוחות צבא מקומיים ורומיים כנגד הכוחות היהודיים, באזור בית שערים. יש שסוברים, שגבע נמצאת ליד שער העמקים, אך מרבית החוקרים סבורים שגבע נמצאת בתל אבו שושה, בסמוך לקיבוץ משמר העמק. בחפירות שניהלה אוניברסיטת בר אילן בתל בקיץ האחרון, התגלו שרידי ביצורים ומבנים, מהתקופה ההלניסטית ועד לתקופה הביזנטית".

הוספת תגובה חדשה