דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"הנקלטים הם הזדמנות עבור כולנו ליצור משהו חדש"

מה הם אתגרי הקליטה העכשוויים בקיבוצים ומה הכלים הכי רלוונטיים להתמודד איתם? כנס "מרכז קליטה" שנערך בזום בשבוע שעבר הפגיש יותר מ-150 משתתפות ומשתתפים העוסקים בתחום זה בקיבוצים ללמידה, חיבור והשראה
"הנקלטים הם הזדמנות עבור כולנו ליצור משהו חדש"

הכנס, שאורגן על ידי מחלקת צמיחה ופיתוח קהילה בתנועה הקיבוצית והיה אמור להתקיים בשפיים, עבר לפורמט מקוון בשל התפשטות הגל החמישי של הקורונה. עובדה זו לא מנעה ממספר רב מאוד של מובילי ומובילות צמ"ד וקליטה בקיבוצים להתחבר מרחוק, חלקם בצפייה משותפת יחד עם שותפות ושותפים נוספים מוועדת קליטה, ולקחת חלק פעיל במפגש.

במרכז הכנס עמדה השאלה: כיצד נבנה תכנית עבודה קיבוצית שמתאימה לקליטה מתמשכת ומתרחבת בקיבוץ שלנו? המטרה היתה להעמיק את ההבנה של האתגר בפניו כולנו עומדים: צמיחה דמוגרפית מתמדת וקהילות שנמצאות בשינוי כל הזמן, ולצייד את המשתתפות/ים בידע וכלים לחזק את הקהילות הקיבוציות בהן הן/ם פועלות ופועלים.

הכנס נפתח בהיכרות בחדרי זום. לאחר מכן הציגה ענת מרלא (מחלקת צמיחה ופיתוח קהילה) את הממצאים והתובנות המרכזיות מסקר חברות וחברים חדשים שערכה המחלקה במאי-יוני השנה בשת"פ עם פרופ' מיכל פלגי מהמכון לחקר הקיבוץ באוניברסיטת חיפה. בין ההמלצות שעולות מהסקר: מיסוד תהליך קליטה מובנה, מפגשי למידה על הקיבוץ, גיבוש הנקלטות/ים כקבוצה, ליווי אישי ומשפחה מלווה ומיפוי וזיהוי צרכי החברות והחברים החדשים.

בחלק הבא נשאה ד"ר שרה (שרלה) שדמי-וורטמן (המרכז הבינלאומי לבינוי קהילה) הרצאה מאלפת ומעוררת השראה על קליטה כמרכיב בחוסן הקהילתי בקיבוץ. שרלה הראתה כיצד האופן שבו מרכיבי הזהות, התפיסה העצמית והחוסן של הקיבוץ הקולט משפיעים על האופן שבו אנחנו קולטים, וציידה את המשתתפים והמשתתפות במספר שאלות יסוד על הרצון לקלוט ועל האופן בו הקיבוץ מצפה שהמשפחות החדשות יצטרפו ויתחברו. "הנקלטים", סיכמה שרלה, "הם הזדמנות עבור כולנו ליצור משהו חדש".

בהמשך הציגה איילת הריס (מחלקת צמיחה ופיתוח קהילה) את מגוון הכלים והמשאבים שפיתחה מחלקת הצמיחה בתנועה עבור הקיבוצים, וביניהם: מדריך סל קליטה המאגם תפיסה, ידע וכלים; דף "מרכז קליטה" באתר התנועה, שבו ניתן למצוא קישורים לכל הארועים, החומרים והכלים הקיימים; ואת תכנית המפגשים והארועים לשנת 2022.

בחלקו האחרון של הכנס ניתן היה לבחור אחד מארבעה מושבים מקבילים שעסקו באופן שבו ניתן לקחת את החיבור הקהילתי בקיבוץ לשלב הבא:

במושב "כשזה עמוק: סמינר קליטה שנכנס ללב":

איילי אשחר מקטורה סיפרה על סמינר "קיבוץ – הלכה ומעשה" שמטרתו ליצור מרחב של לימוד מובנה ושיח על החיים בקיבוץ. דנה בוהארון ואייל שרייבר משדות ים הציגו את סדנת "מתחברים לקהילה", שפועלת לחזק את החוסן החברתי בקיבוץ על ידי כך שכל אחד ממשתתפיה מוצא את הדרך להתחבר לקהילה מתוך הייחודיות והערכים שלו, תחושת אותנטיות ושייכות.

במושב "להעביר את המקל: הצמחת דור המנהיגות הבא":

אדוה הדר משפיים ויפעת זילבר מגבעת חיים איחוד סיפרו על תכניות פיתוח מנהלים וקידום עתודה ניהולית שהובילו בקיבוציהן. התכניות נוצרו על רקע חילופי הדורות, הרצון לקדם צעירות וצעירים לתפקידים משמעותיים וגם לשמר את הניסיון והידע הקיים אצל המנהלים הוותיקים והן כללו מנטורינג ופרוייקטים אישיים. ענת מרלא מנירים סיפרה על "זה הזמן – מנהיגות מקומית משלנו", תכנית שנועדה לחזק את המעורבות, השייכות והרצון להשפיע בקרב חברות וחברים צעירים.

במושב "שאלה של אמון: בניית הסכמות בקיבוץ קולט":

קידר פיינגולד, מנהל הקהילה בגברעם, סיפר על תהליך קהילתי של בניית אמנה חברתית בקיבוץ. התהליך נולד מתוך הצורך לייצר אמון והסכמות סביב סוגיות של שיח, נורמות וערכים משותפים אחרי קליטה גדולה. גיל שמש מאלומות הציג את תהליך איחוד סטטוסים והסכמות בנושא קליטה שנערך בקיבוץ במהלך 6 השנים האחרונות ואושר לאחרונה בקלפי. התהליך המאתגר כלל בניית נוהל מעבר מחברות בעצמאות כלכלית לחברות מלאה, המשך קליטה לחברות מלאה בלבד ושינוי מודל השיוך מקנייני לפירותי.

במושב "אצלנו בחצר: שיח זהות בקיבוץ קולט" התקיים מעגל משותף עם משתתפות ומשתתפי תוכנית "כרם" (מחזור ב') מבית כזה ראה וחדש והתנועה הקיבוצית.  המעגל כלל לימוד של טקסטים מקיבוצים המתלבטים בשאלות זהותיות יהודיות במרחב הקיבוצי ושיחה על ניהול השיח הקיבוצי בנושאי זהות בקיבוץ קולט ובכלל.

 

כל חומרי המפגש:

1. הקלטת המפגש

2. סרטון: איך זה להיות חדש בקיבוץ

3. הרצאתה של ד"ר שרה שדמי וורטמן – קליטה כמסד לחוסן קהילתי

הקלטת ההרצאה | מצגת ההרצאה

4. מושב 1 - כשזה עמוק: סמינר קליטה שנכנס ללב

הקלטת המושב | מצגת סמינר נקלטים קטורה | מצגת סדנת מתחברים לקהילה שדות ים

5. מושב 2 – להעביר את המקל: הצמחת דור המנהיגות הבא

הקלטת המושב | מצגת עתודה ניהולית שפיים וגח"א | מצגת מנהיגות מקומית בנירים

6. מושב 3 – שאלה של אמון: בניית הסכמות בקיבוץ קולט

מצגת אמנה חברתית גברעם | מצגת בניית הסכמות אלומות

7. מושב 4 – אצלנו בחצר: שיח זהות בקיבוץ קולט

הקלטת המושב | מצגת המושב

הוספת תגובה חדשה