דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

המסע המשותף של תכנית 'נטעים' ומשפחת ארצי-סמל לרומניה בעקבות 'הפמוטים שלנו', ספרה של נאוה סמל ז"ל

בשבוע שעבר יצאה משלחת לרומניה ביוזמת תכנית 'נטעים' מבית WeKibbutz ותנועת הבונים-דרור, יחד עם בן זוגה של הסופרת נאוה סמל ז"ל, מנכ"ל הבימה נעם סמל, שם נחשפו באמצעות הסיפור האישי והמשפחתי לעברה המפואר של יהדות רומניה, ולפרק האפל של מלחמת העולם השנייה, במהלכו כמעט נכחדה. בימים אלו, נלמד הסיפור האחרון אותו כתבה סמל לפני מותה במסגרת 'נטעים' בקהילות קטנות באירופה, על מנת לתווך לגיל הרך את שאירע בשואה
המשלחת המיוחדת מקבלת הדרכה ברחובות בוקרשט מנעמה אגוזי
המשלחת המיוחדת מקבלת הדרכה ברחובות בוקרשט מנעמה אגוזי. צילום: בני מדר

הספר 'הפמוטים שלנו', אותו כתבה הסופרת, המשוררת, המחזאית והתסריטאית המנוחה נאווה סמל ז"ל, מתאר את גלגולם של זוג פמוטים במשך ארבעה דורות – מהיווצרם בנפחייה באירופה, קורותיהם בתקופת השואה - ועד להגעתם לארץ ישראל של ימינו, ועוסק בהיבטים שונים של זיכרון, וכן במשמעויות העוברות מדור לדור. הסיפור, פיוטי ונוגע ללב, פותח צוהר לעולם היהודי שאבד ומעורר אמפתיה כלפי קורבנות השואה תוך הדגשת ביטויה של רוח האדם בשואה, על פי התפיסה החינוכית של 'בשבילי הזיכרון'. מוטיב הקשר הבין-דורי מרכזי בו ומבטא את המשך קיומו של העם היהודי לאחר מלחמת העולם השנייה. את הספר כתבה סמל ז"ל בעת שנלחמה במחלת הסרטן והוא יצא לאור לאחר מותה. זהו הספר האחרון אותו הספיקה ליצור בטרם הלכה לעולמה בשנת 2017.

לפי הספר, המבוסס על הסיפור המשפחתי, מרגע היווצרם היו זוג הפמוטים פשוטים ועקומים, אך בעלי ערך סנטימנטלי ויפהפיים בעיני הילדה שקיבלה אותם מאביה. משהפכה לאם, העבירה דרכם לבתה את המשמעות של מציאת היופי בכל דבר. בימי השואה היו לה הפמוטים עוגן נפשי חזק ועזרו לה להתמודד, גם כאשר תמכה באימה עד למותה. עם הבת עלו הפמוטים ארצה, ואת הסיפור מספרת הנכדה החיה במדינת ישראל וממשיכה את מסורת הפמוטים עם בתה.

נאוה סמל ז"ל. צילום: ניצן לוטם
נאוה סמל ז"ל. צילום: ניצן לוטם

ביוזמת תכנית 'נטעים' מבית WeKibbutz ותנועת 'הבונים-דרור' לחוסן קהילתי ולקשר עם היהדות וישראל בתפוצות, יצאה משלחת של אנשי המיזם לרומניה, שם נטועים שורשיה של המשפחה המפורסמת, הכוללת גם את הזמר שלמה ארצי ואביהם, איש הציבור יצחק ארצי ז"ל. במסגרת המשלחת, בהובלת חוקרת השואה נעמה אגוזי (חברת קיבוץ מזרע), אנשי 'נטעים' העבירו את מערך השיעור על הספר בבית-הספר "לאו-רעות" שנמצא בבוקרשט הבירה, וכך לימדו את ילדי הקהילה היהודית אודות הקשר ההדוק וההיסטורי של הקהילה היהודית לרומניה, שנגדע בעקבות השואה. המשלחת ערכה מפגש רשמי עם שגריר ישראל ברומניה, ראובן עזר, והוצב שלט בפארק ע"ש יצחק ארצי ז"ל, במעמד ראש העיר סירט. במהלך המסע, סיירו המשתתפים ברחבי המדינה בעקבות הקהילה היהודית שנחרבה בשואה; בבוקובינה, פיאטרה נאמץ, סירט, יאש, ובבירה בוקרשט. 

שירי מדר, מנכ"לית WeKibbutz: "בהתרגשות רבה יצאנו לחשוף את תכנית נטעים למשפחת סמל, ולספר על קורותיה של קהילה יהודית שנגדעה סביב סיפור המורשת של נאוה סמל ז״ל. עשרות אלפי ילדים בתכנית, ברחבי העולם, נחשפים לסיפור הפמוטים שאין מרגש ומתאים ממנו להנצחת המסורת היהודית – ולהבטחת המשכיותה".

נעם סמל, בן-זוגה של נאוה סמל ז"ל, מנכ"ל הבימה ומשתתף במסע: "בוקובינה ובמיוחד צ'רנוביץ, סירט, סוצ'בה ויס היו עבור נאוה מחוזות רחוקים קרובים, במקביל לחיים בארץ. חיי הדימיון הספרותי שלה רחשו שם".

הוספת תגובה חדשה