דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ביקור מטה יוצא מן הכלל בקיבוץ אייל

מטה התנועה הקיבוצית המשיך בסיוריו בקיבוצים, הנערכים מדי יום שני, ובשבוע שעבר, 12.06.23, הגיע לביקור בקיבוץ אייל המשתייך למועצה האזורית דרום השרון. את הסיור הכין והוביל רועי מרגלית, רכז אזור גרנות בתנועה הקיבוצית
מטה התנועה הקיבוצית יחד עם הנהגת אייל במהלך ביקור מטה התנועה בקיבוץ
מטה התנועה הקיבוצית יחד עם הנהגת אייל במהלך ביקור מטה התנועה בקיבוץ

מטה התנועה הגיע לסיור בקיבוץ בחצות היום. שמו של הקיבוץ, שנגזר משמו של ארגון המחתרת היהודי בגטו ורשה "איל" (ארגון יהודי לוחם) - מתאים למיקומו הגיאוגרפי על גבול גדר ההפרדה, צמוד לקלקיליה, אך הקיבוץ בכלל הוקם לראשונה בשנת 1947 למרגלות הגולן, בדרדרה, מצדו המזרחי של אגמון החולה. במלחמת העצמאות הצליחו חברי הקיבוץ בסיוע חיילי הפלמ"ח להדוף את התקפות הסורים על הישוב. שלושה מחברי הקיבוץ נפלו בקרבות אלה. במסגרת הסכמי שביתת הנשק הוחלט לפנות את הישוב והחברים חזרו אל הנשים והילדים בכפר סבא (רק הגברים עלו להכין את ההתיישבות בדרדרה).

ב-1 בנובמבר 1949 הוקם הקיבוץ מחדש בנקודה בה הוא נמצא כיום – אז שטח שנמסר לישראל על ידי ירדן במסגרת חילופי שטחים בתום המלחמה. בשנות ה-50 סבל הקיבוץ מקשיים כלכליים ומהתנכלויות בלתי פוסקות של ערביי קלקיליה והסביבה שכללו חדירות, גניבות, חבלה וכו' ומרבית חבריו עזבו את הישוב. בשנת 1965 הוקם הקיבוץ בפעם השלישית ע"י גרעיני המחנות העולים והצופים שבאו מחיפה, ירושלים ובאר שבע. אליהם הצטרפו צעירים שגויסו מהקיבוצים הוותיקים נען, בית השיטה ועין חרוד.

מפגש ה"מטה מול מטה" היה מעניין מאוד והובל על ידי הנהגת הקיבוץ שכולה חברי וחברות קיבוץ: אמנון קדמן – מזכיר הקיבוץ, דורון ציזל - מנהל עסקים וכספים, אסיה קליין – מנהלת הקהילה, דני סיסו – יו"ר עסקי ונעמה שרגל – מנהלת משאבי אנוש.

קיבוץ איל עבר בעשורים האחרונים תהליך של שינוי אורחות חיים שלווה בצמיחה דמוגרפית וכלכלית חזקה ומתמשכת. בשנת 2001 הפך לקיבוץ מתחדש ששומר על רמת שיתופיות גבוהה בתחומי החינוך, הבריאות שירותי הקהילה והדיור.  בשנת 2012 ביטל את ההחלטה של עצמו לפעול לשיוך דירות, וכיום הקיבוץ מוגדר כקיבוץ מתחדש לא משייך - הגדרה שעמדה במבחן בית המשפט העליון.

אייל מונה כיום כ-600 נפש, מתוכם 302 חברים ומועמדים ו-186 ילדים שחיים בחברה רב-דורית מאוזנת יחסית, כשהגיל הממוצע עומד על 33 שנים. בגרפים הסטטיסטיים ובחגי המחזור ניתן לראות עדיין את השפעת "החור הדמוגרפי" שחוללו גלי העזיבה משנות ה-80 וה-90, תזכורת לימי המשבר הכלכלי והחברתי הגדול, אבל המבט מלווה בתחושת סיפוק ואופטימיות לגבי העתיד.

הקיבוץ בעל יציבות כלכלית שבנויה על חקלאות, נדל"ן, אנרגיה ותשתיות, תעשייה ומיזמים עסקיים נוספים שהוא השכיל לפתח בשנים האחרונות. הכנסותיו מפוזרות על פני אפיקים רבים.

ביקור בשכונת "הבאר" באייל שנבנתה לאחר הביקור הקודם
ביקור בשכונת "הבאר" באייל שנבנתה לאחר הביקור הקודם

השינויים שביצע הקיבוץ מסוף שנות ה-90, רמת השיתופיות הגבוהה לצד אחריות החבר לפרנסתו ולפרנסת משפחתו, בשילוב הסדרי דיור ייחודיים, צמיחה כלכלית מרשימה והתפתחות היישובים שמסביבו, גורמים לכך שמרבית בנות ובני הקיבוץ המסיימים את מסלול הצעירים בגיל 30 בוחרים להתקבל לחברות ביחד עם בני הזוג ולהקים משפחה באייל. הקיבוץ פורח, הן מבחינה קהילתית והן מבחינה עסקית.

בסיום הסקירה, יצאו כולם לאכול בחדר האוכל של הקיבוץ, ובסיום הארוחה יצאו לראות את שכונת הבאר שבנייתה החלה זמן קצר לאחר ביקור המטה הקודם. השכונה בנויה בסגנון קיבוצי – ללא חניות צמודות, עם דשא מרכזי ומדרכות רחבות בין הבתים שמחברות את אזור המגורים אל בתי הילדים, חדר האוכל, המרכולית וגן השעשועים, מבלי שהילדים יצטרכו לחצות ולו כביש אחד בדרכם אל תחנת ההסעה לביה"ס. בתום הסיור הרגלי, חזרו המטות למועדון לצורך השלמת הסקירה של מטה התנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, אודות האתגרים עמם מתמודדת התנועה הקיבוצית, והסברים על המבנה הארגוני של המטה, הפעילות אותה מקדם כל אגף ועל הפונקציות השונות

רועי מרגלית, רכז האזור בתנועה סיכם ואמר כי "היה סיור מאוד מעניין. קיבוץ אייל הינו ייחודי ומצליח".

הוספת תגובה חדשה