דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה סייר בקיבוצים העירוניים באזור ירושלים:

"מקווים כי בקרוב יתווספו עוד קיבוצים כאלה בערים נוספות"


מטה התנועה בחממה בקיבוץ ראשית בירושלים
מטה התנועה בחממה בקיבוץ ראשית בירושלים

מטה התנועה הקיבוצית, בהשתתפות נציגים מאגפי התנועה השונים סיירו בשבוע שעבר בקיבוצים העירוניים באזור ירושלים – קיבוץ "ראשית" בשכונת עיר גנים בבירה, וקיבוץ "תמוז" בבית-שמש.

מטרות הסיור והמפגש עם חברי הקיבוצים העירוניים היו, ללמוד כיצד קמו קיבוצים אלה, עם איזה קשיים הם התמודדו, כיצד פתרו את האתגרים השונים בדרך להקמת הקיבוצים העירוניים ואיך הם מקיימים את עצמם כיום.

בנוסף, ביקשו אנשי המטה ללמוד מקרוב על הפעילות החברתית והחינוכית בה מעורבים חברי הקיבוצים והיתרונות שבביצוע פעילויות אלה מתוך הסביבה העירונית.

קיבוץ ראשית, הוקם לאחר השבר החברתי הגדול של מלחמת יום כיפור. במטרה להיאבק על דמותה של החברה הישראלית ולפעול לצמצום הפערים החברתיים וקרוב הלבבות בין "השבטים".

חברי הקיבוץ בחרו להתיישב באחת משכונות המצוקה הקשות ביותר בירושלים, באזור מוכה סמים וזנות, וצעד אחרי צעד בנו את האמון עם התושבים והתחילו במהלך לשינוי פני השכונה, בהיבטים הפיזיים החברתיים והחינוכיים.

כיום כבר מפעיל הקיבוץ 9 גנים ומנהל את ביה"ס בשכונה, מערכות החינוך שמפעיל הקיבוץ הפכו במרוצת השנים למערכות המבוקשות ביותר בעיר.

לאחרונה הקים הקיבוץ בסיוע גורמים שונים וביניהם קיבוץ משמר העמק ואביטל גבע מעין שמר, חממה חינוכית, הצמודה לביה"ס ומהווה מוקד משיכה לילדי השכונות מסביב ופינה ירוקה ופורת בלב הבלוקים והבטון.

בקיבוץ תמוז בבית שמש, פגשו אנשי המטה את חברי הקיבוץ שסיפרו על השתלבותם בעיר הולכת ומתחרדת ועל המאבקים הקשים על דמותה של העיר.

אנשי תמוז גם מפעילים רשת של מעונות יום הפועלים הרוח החינוך הקיבוצי בישובים שונים ברחבי הארץ, ונושאים את בשורת החינוך הקיבוצי לכל מקום אליו הם מגיעים.

המשנה למזכ"ל התנועה – גיל לין, הודה לחברי הקיבוצים תמוז וראשית, והביע תקווה כי "בהמשך להחלטת ועידת התנועה הקיבוצית לפעול להקמת קיבוצים עירוניים ולצירופם של הקיבוצים הקיימים לתנועה הקיבוצית, נראה בקרוב דוגמאות נוספות של קיבוצים עירוניים בישובים שונים.

יש כיום מספר גדול של שותפויות קהילתיות משימתיות שכבר פועלות בשטח, והתנועה הקיבוצית רוצה ויכולה לסייע להם להתארגן ולהתפתח, אנו מזמינים את הקבוצות לחבור אלינו ולהצטרף לתנועה הקיבוצית", הוסיף לין.

"אנו גם מעוניינים ליצור חיבורים בין קיבוצים וותיקים לקיבוצים העירוניים הצעירים, על מנת לסייע להם במגוון פתרונות וידע שקיימים בקיבוצים מחד, ולאפשר לחברי הקיבוצים הוותיקים לתרום ולהיות מעורבים בעשיה החברתית הברוכה של הקיבוצים העירוניים". סיכם המשנה למזכ"ל התנועה

בקרוב יוקם פורום "קיבוצים מעורבים חברתית" על מנת להקל על חיבור הקיבוצים שמעוניינים להיות מעורבים בפרויקטים מסוג זה, להשתלב ולהוביל את העשייה החברתית של הקיבוצים.

הוספת תגובה חדשה