דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

תיקון משנה מציאות: הסתיימו הכנסים האזוריים בנושא תיקון תמ"א 35. בכירי החקלאות וההתיישבות התכנסו להודות ל"מר חקלאות" והישג משפטי במאבק נגד הישג במאבק נגד דורסנות לקיחת הקרקעות החקלאיות מקיבוצים ומושבים בגוש זבולון. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
מפגש פרידה מאבו
 
 11/08/2023
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

חן אמיר שנרצח בפיגוע בת"א הובא למנוחות בקיבוץ רעים בו נולד וגדל: "הגיבור הלאומי הפרטי שלנו"

מאות רבות ליוו למנוחות ביום ראשון את חן אמיר, בן קיבוץ רעים, שנרצח ביום שבת בפיגוע ברחוב מונטיפיורי בתל אביב בזמן עבודתו כסייר ביטחון בעיריית תל אביב ונטמן בבית העלמין של הקיבוץ. משפחתו החליטה לתרום את רקמותיו שיצילו חיים וישפרו את איכות חייהם של כ-50 מטופלים. ורד, אלמנתו של חן, ספדה לו: "אני רוצה להודות לך על הזוגיות המדהימה שהענקת לנו, על הבנות היפות שנתת לי ששואלות איפה אבא בכל שנייה. אתה הגיבור הלאומי הפרטי שלנו"
חן אמיר ז"ל

חן (42), נשוי ואב לשלוש בנות, נרצח בזמן שרכב יחד עם שותפו למשמרת, עוז, על אופנועו במסגרת עבודתו בסיירת לביטחון עירוני של תל אביב, כאשר המחבל פתח באש לעברם לאחר שעורר את חשדם והם התקרבו אליו במטרה לבדוק אותו. הוא באורח אנוש, פונה לבית החולים תוך פעולות החייאה, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. חן התגורר יחד עם משפחתו בבת ים בשנים האחרונות, לאחר שגדל ונולד בקיבוץ רעים שבמועצה האזורית אשכול, שם מתגוררים עדיין הוריו, שבתאי ומלכה, שמלווים על ידי אנשי הקיבוץ והמועצה מאז קיבלו את הבשורה על מותו. לחן אחות בשם עדיה, שאמרה לאחר מותו כי "הוא לא חשש מהסכנה הכרוכה בביצוע עבודתו ותמיד רצה להגן על אנשים. ביום שבת הוא התעקש להגיע עם בנותיו לקיבוץ והביא איתו מתנות. כמה שעות אחר כך זה קרה". אביו שבתאי סיפר כי "הוא היה עוזר לאנשים... היה רואה מישהו מסכן, עוזר לו... הילדות שלו כל כך אהבו אותו, היה גם אבא וגם אמא, בשבילי הוא היה ממש מלאך, תמיד עזר לי".

מאות רבות של בני אדם הגיעו ללוות אותו בדרכו האחרונה, בהם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, מפקד מחוז תל אביב במשטרת ישראל ניצב פרץ עמר, השר אופיר אקוניס וח"כ גלעד קריב. אלמנתו, ורד אסייג אמיר ספדה לו: "חן שלי, אהוב שלי. אני רוצה להודות לך על הזוגיות המדהימה שהענקת לנו. על הבנות היפות ששואלות כל רגע איפה אבא?". אתה הגיבור הלאומי הפרטי שלנו שחירף את נפשו למען אחרים. באמת לוקחים את הטובים ביותר. לפני שלושה ימים היינו בפסטיבל האהבה, ואמרת לי 'הכי בא לי להזדקן איתך'. אתה תחסר לכולנו, השארת לנו מכתש".

חן היה חתום על כרטיס אדי מגיל 18 ומשפחתו החליטה כרצונו לתרום את איבריו, ורקמותיו (עצמות, גידים, קרניות ועור) שיצילו וישפרו את איכות חייהם של כ-50 מטופלים. פעילות ופעילי התנועה הקיבוצית וחברות וחברי הקיבוצים ברחבי הארץ שולחים את תנחומיהם למשפחת אמיר ולבית רעים כולו בשעה קשה זו. אנו אתכם באבלכם הכבד.


באנר מרכז קליטה

תיקון משנה מציאות:
הסתיימו הכנסים האזוריים בנושא
תיקון תכנית המתאר הארצית

1000 ממלאות וממלאי תפקידים מכל תחומי הניהול בקיבוץ השתתפו בשבעה כנסים אזוריים שקיימה התנועה הקיבוצית במהלך החודשיים האחרונים. מטרת הכנסים הייתה ליידע את הקיבוצים על תיקון 5 לתכנית המתאר הארצית (תמ"א 35) אשר צפוי להשפיע עליהם משמעותית, ועידודם להקמת צוות מקומי שיוביל תהליך התמודדות אסטרטגי עם התוכנית בתחומי התכנון, הבנייה, הקליטה והקהילה
ניר מאיר מתווה סיפור מסגרת לכנס במפגש האחרון בסדרה שנערך לקיבוצי גרנות
ניר מאיר מתווה סיפור מסגרת לכנס במפגש האחרון בסדרה שנערך לקיבוצי גרנות

בעקבות תחזיות לגידול ניכר באוכלוסיית מדינת ישראל בעשורים הקרובים, מקדם מינהל התכנון תיקון נוסף – תיקון 5 - לתכנית המתאר הארצית - תמ"א 35. תיקון מס' 5 מתייחס למרחב הכפרי ושביסודו שינוי במגבלות הבנייה הקיימות – ביטול לוח 2 בתמ"א המגביל את מספר יחידות הדיור ביישובים הכפריים והגדלת הצפיפות לפי לוח 1 לתמ"א. תכנית זו פוגשת את הקיבוצים במקביל להתמודדות עם מגמות ותהליכים משמעותיים נוספים, שמשפיעים וישפיעו על תהליכי ההתפתחות והצמיחה של הקיבוץ בהיבטים רבים, ולכן חשוב להבין אותם ולהיערך אליהם מבעוד מועד. המטרה שעומדת לנגד עינינו – שימור צורת החיים הקיבוצית הייחודית כבת קיימא לאורך זמן.

בכנסים האזוריים לממלאי התפקידים בקיבוצים מכל תחומי הניהול, שהתקיימו ברחבי הארץ במהלך החודשיים האחרונים, קיבלו המשתתפים סיפור מסגרת לכנס בצורת סקירת מאקרו היסטורית על יחסי המדינה והקיבוצים סביב הקרקעות, הסבר על תיקון 5 בתמ"א 35 ועל אתגרי הקיבוץ המשייך, סקירות על התיקון בהיבטים כלכליים וחברתיים -קהילתיים ודוגמאות מהשטח של קיבוצים שונים. את כל הכנסים הובילו בהנחיה חיננית ומקצועית דגן יראל, רכז תחום קרקעות ובנייה באגף כלכלה ואיילת הריס, מנהלת שותפה של אגף חברה וקהילה, והם אורגנו על ידי רכזי האזור בתנועה. הכנס האחרון נערך עבור קיבוצי גרנות והתקיים במועדון לחבר של קיבוץ מעברות בהשתתפות כ-150 ממלאי וממלאות תפקידים מהקיבוצים. החומרים שהוצגו בכנסים יישלחו לקיבוצים בימים הקרובים על מנת שיוכלו להיעזר בהם בהווה ובעתיד.

לדברי מזכ"ל התנועה ניר מאיר "ברור לכל כי שינוי כל כך משמעותי במציאות הדמוגרפית ובמדיניות התכנון הלאומית, מחייב גם אותנו להתארגנות אסטרגית היוצאת מנקודת הנחה כי "מה שהיה כבר לא יוכל להימשך" וכי עלינו להיערך לבאות. השינוי הצפוי איננו רק איום. גלומות בו גם לא מעט הבטחות. הפצנו את כל המידע שהוצג בכנסים לכל קיבוץ וקיבוץ, מתוך תקווה שיגיע לכל שדרות הציבור הקיבוצי כי חשוב בעינינו לשתף בתובנות שצברנו מספר גדול ככל האפשר של חברי קיבוצים. הציפיה היא כי  כאשר יובן הצורך יצטרפו רבים למעגל החשיבה והתכנון".


פייסבוק התנועה

בכירי החקלאות וההתיישבות התכנסו להודות ל"מר חקלאות"

בכירי החקלאות הישראלית התכנסו ביום רביעי לכבודו של אבשלום (אבו) וילן שסיים את תפקידו כמזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל לאחר שמילא אותו במשך 14 שנים, וביקשו להודות לו ולהוקיר את עבודתו ותרומתו להובלת המגזר בשנים סוערות ומול יריבים מרים
כולם באו להיפרד מ"מר חקלאות". "צוות 6" נפרד מאבו וילן. צילום: עודד קרני
כולם באו להיפרד מ"מר חקלאות". "צוות 6" נפרד מאבו וילן. צילום: עודד קרני

אירוע הפרידה מ"אבו" התקיים במועדון צוותא בתל אביב, ואליו כיבדו ובאו לכבודו של וילן חקלאים וראשי ארגוני החקלאים, שר החקלאות ופיתוח הכפר אבי דיכטר, השר לשעבר ח"כ אלון שוסטר, ח״כ ד״ר מטי צרפתי הרכבי, השר לביטחון פנים וחבר הכנסת והשדולה החקלאית לשעבר עמר בר-לב, חבר הכנסת לשעבר רם שפע, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים עמית יפרח, מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, יו״ר נשיאות המגזר העסקי והתאחדות האיכרים דובי אמיתי, יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים האזוריים יעקב בכר, מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (במיל') אליעזר שקדי, ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל הנכנס אורי דורמן.

נשאו דברים ראשי התנועות וארגוני החקלאים ואנשי ממשל ופקידות, שהודו לאבו על התרומה הגדולה ואיחלו לו הצלחה רבה בהמשך הדרך. ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ציין את מעמדו המיוחד של אבו כ"מר חקלאות", אליו הגיע בהדרגה במשך כרבע מאה בה פעל בשירותה של החקלאות הישראלית - קודם כח"כ, בהמשך כיו"ר השדולה החקלאית בכנסת, ובעיקר ב-14 השנים בהן כיהן כמזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל. 

"היו אלה שנים קשות, קשות מאוד, בהן בהדרגה אך בשיטתיות הולך ומתכרסם מעמד העל שהיה פעם לחקלאי ישראל כמשרתיו האולטימטיביים של הרעיון הציוני ומנסים לצייר את כולנו כסקטור כוחני ותאב בצע הנושא לבדו באחריות ליוקר המחייה בישראל. בכל השנים האלה, בתהליך הכואב הזה, היית אתה ב"פרונט" והצלחת לתמרן, לצוף, למנוע גזרות ולהגיע להסכמים גם עם המרים באויבינו במערכת האוצר ובמערכת הפוליטית. לא כולנו יודעים להעריך את הישגיך, אך אני יודע! בשם חקלאי ישראל כולם ובשם החקלאות הקיבוצית בפרט, אני מבקש להודות לך מקרב", אמר מזכ"ל התנועה.


באנר ביטוח חקלאי נשים

הנהגת ארגוני החקלאים:
"משרד האוצר מפר הסכמים וסיכומים בצורה חסרת תקדים"

משרד האוצר הפר בחודשים האחרונים שורת הסכמים וסיכומים בענפי החלב, הצומח, הדבש ושמן הזית, מחירי המים והעובדים הזרים, טוענים בהנהגת ארגוני החקלאים, אשר ביקשה פגישה דחופה עם שרי האוצר והחקלאות: "'המקלות' בהסכמים מונהגים על ידי החקלאים, ואילו ה"גזרים" נשארו רק בהודעות לתקשורת של משרד האוצר"
קציר חיטה בשדות כפר גליקסון. החיטה צומחת, בקושי. צילום: יואב סיני
קציר חיטה בשדות כפר גליקסון. החיטה צומחת, בקושי. צילום: יואב סיני

"משרד האוצר מפר הסכמים וסיכומים עם ארגוני החקלאים בצורה חסרת תקדים", כך טוענים ראשי ארגוני החקלאים ("צוות 6") במכתב חריף ששלחו אל שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות ופיתוח הכפר אבי דיכטר, בו הם מוחים על "התנהלות בעייתית" של משרד האוצר, אשר נדמה כי "שם לו למטרה לנהל מלחמת התשה כנגד החקלאות והחקלאים הישראלים".

חברי השישייה, שי חג'ג, עמית יפרח, אורי דורמן, דובי אמיתי, ניר מאיר ויעקב בכר, ציינו במכתבם את הפרות ההסכמים והסיכומים חסרות התקדים לאחרונה, וביניהם עם יצרני החלב לסוגיו, בענפי הצומח, הדבש ושמן הזית, בעניין מחירי המים ובעניין העובדים הזרים, והמשמעות של כל אלה היא פגיעה ביצרנים. "ההסכמים והסיכומים מיושמים באופן חלקי וחד-צדדי, כאשר "המקלות" שבהסכמים הונחתו זה מכבר ומכובדים על ידי הארגונים החקלאיים, ואילו ה"גזרים" נשארו רק בהודעות לתקשורת של משרד האוצר", הם טוענים ומסיימים בדרישה שמשרד האוצר יבהיר באופן מחייב כי הסכמים חתומים וסיכומים יכובדו, יופסקו ההפרות שלהם וייושמו הסיכומים וההמלצות המקצועיות של משרד החקלאות.

עוד לא יבשה הדיו על מכתבם, ומנכ"ל מועצת החלב איציק שניידר הודיע לחברי מועצת המנהלים שלו כי משרד האוצר הפר את "הסכם החלב", עם פרסום הליך חדש לייבוא גבינות, "הליך שאינו בהתאם להסכם ובלי שום התייעצות עם גורמים בענף, ותוך התעלמות מסעיפים מפורשים בהסכם, שמשמעותם פגיעה ביצרנים המקומיים", כפי שדיווח שניידר לעמיתיו. עוד הוא ציין כי פנה בדחיפות לאנשי האוצר לעצור באופן מיידי את החלוקה של המכסות עד לקיום דיון עם גורמים בענף. בארגונים הודיעו כי ימשיכו להיאבק כדי למנוע את המשך הפגיעה בענפי החקלאות ופרנסת החקלאים והיישובים.


באנר משקארד

הישג במאבק נגד דורסנות לקיחת קרקעות חקלאיות מקיבוצים ומושבים בגוש זבולון

הישג משמעותי במאבק המשפטי כנגד לקיחת קרקעות חקלאיות בצורה בלתי סבירה מקיבוצים ומושבים במסגרת הותמ"ל: בג"ץ קיבל חלקית את ערעור התנועה הקיבוצית, קיבוצים בגוש זבולון, מושב כפר ביאליק וחקלאי האזור כנגד לקיחת אלפי דונמים לטובת תוכנית בינוי בקרית אתא. הדיון חוזר כעת לותמ"ל עם הערות בית המשפט
קריית אתא, בית המשפט החזיר את הדיון לותמ"ל. צילום: Wikimedia/Ilan Maytal
קריית אתא, בית המשפט החזיר את הדיון לותמ"ל. צילום: Wikimedia/Ilan Maytal

ביום שלישי פורסם פסק הדין של בית המשפט העליון (בשבתו כבית משפט גבוה לצדק לערעורים בעניינים מנהליים) בערעור שהגישו התנועה הקיבוצית, יישובי גוש זבולון, מרכז השלטון האזורי, הקיבוצים רמת יוחנן ושער העמקים, גד"ש רא"ם, ועד הפעולה להצלת שרידי החקלאות בעמק זבולון, ומושב כפר ביאליק כנגד התכנית ב-ותמ"ל 1025, במסגרתה יילקחו אלפי דונמים של קרקע חקלאית לטובת תכנית הענק של קריית אתא. בשם המערערים טען עו"ד רון רוגין, ובסיומו של דיון נקבע כי הערעור התקבל בחלקו, באופן כזה שבית המשפט לא ביטל את כל התכנית, אולם החזיר את הדיון בה פעם נוספת לותמ"ל, בתוספת הערותיו.

הדיון השבוע נערך בהמשך לערעורים שהוגשו על פסק דינו של בית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה, אשר דחה עתירות שהוגשו נגד החלטות הוועדה הארצית לתכנון ובניה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) להפקיד ולאשר את תמ"ל 1025 "קרית אתא צפון".

בפסק הדין של המשנה לנשיאה השופט עוזי פוגלמן, השופט אלכס שטיין והשופט יחיאל כשר קבע בית המשפט, "בהינתן תכליתו ומטרתו של חוק הוותמ"ל, ובשים לב לאמת המידה לביקורת השיפוטית על החלטות מוסדות התכנון, מצאתי כי יש לקבל את הערעורים באופן חלקי, ולהורות על הוצאת בית החולים מתחומי התכנית; כמו כן, מצאתי כי קביעת שטחים בייעוד תכנון לעתיד חורגת מסמכותה של הוותמ"ל; וכי נוכח הוראות תיקון מס' 7 לחוק, על הוותמ"ל לשוב ולבחון את מידתיות הפגיעה בכפר ביאליק... בשים לב למסקנתי כי החלק הארי של התכנית אינו מגלה עילה להתערבותנו, אינני סבור כי יש מקום למתן סעד של ביטול התכנית כולה. בנסיבות המקרה הסעד המתאים הוא החזרת הדיון לוותמ"ל, על מנת שתורה על תיקון חלקים בתכנית בהתאם להכרעתנו, ותשקול מחדש את מידתיות הפגיעה בכפר ביאליק".


באנר מרכז קליטה

תמונת השבוע: עבודת אבטחה

לא עץ ולא על שיח. צילום: גיא שמואלי
לא עץ ולא על שיח. צילום: גיא שמואלי

אין כמו אבטיח קר ביום קיץ חם, זאת יודע כל קשיש וטף שמשננים את מילות השיר . עונת האבטיחים ממש בעיצומה והשבוע תיעד גיא שמואלי, הצלם המוכשר ממשמר השרון, קטיף אבטיחים במקשה של גד"ש חפר (אגודה המשותפת לחמישה קיבוצים: המעפיל, עין החורש, גבעת חיים מאוחד, מעברות והעוגן) ליד אגמון חפר. 

אבטיח / שמואל בס

אֲבַטִּיחַ, אֲבַטִּיחַ
לֹא עַל עֵץ וְלֹא עַל שִׂיחַ;
עַל הָאָרֶץ הוּא גָּדֵל
גַּם בַּשֶּׁמֶשׁ גַּם בַּצֵּל.

אֲבַטִּיחַ – פְּרִי נֶחְמָד
ומָלֵא הוּא מִיץ וּלְשַׁד,
נַחְתְּכֵהוּ וְנֹאכַל
פֶּלַח, פֶּלַח – וַחֲסָל.


פייסבוק התנועה

רפסודיה 2023 - יש דברים ששווה לשמר

יש משהו עוצמתי וכל כך לא מובן בארגון של מערך לוגיסטי והדרכתי עם תמיכה של אגף חינוך בתנועה הקיבוצית, שמאפשר לנערים והנערות שלנו חוויה שהיא שונה, מאפשרת ובעלת ערכים חינוכיים יוצאים דופן. דודי קורן, רכז נעורים בקיבוץ כפר מסריק יצא עם חניכיו בפעם השלישית לרפסודיה של התנועה הקיבוצית וחזר עם מסקנות נלהבות
נערי ונערות כפר מסריק בונים רפסודה ברפסודיה 2023
נערי ונערות כפר מסריק בונים רפסודה ברפסודיה 2023

יצאנו השנה עידו בלומברג ואנוכי, מדריכי הנעורים של קיבוץ כפר מסריק, לרפסודיה. אבל זה התחיל הרבה לפני. הכל מתחיל ברצון שלנו לאפשר לחניכים את החוויה שעבורנו כמדריכים היא לא פשוטה כלל. זה מתחיל בבחירה לצאת ובהתארגנות למפגש ההסברה של אנשי התנועה, וממשיך בהכנת מדריכים שלאחריה משתבצים לפי לוח הזמנים של חופשת הקיץ למחזור המועדף עלינו ומחזיקים אצבעות שנצליח להירשם בזמן ושיהיה לנו מקום, על מנת למנוע שיבושים של פעילויות אחרות שמתוכננות לחופש. ההכנה השנייה היא הכנה פנימית שלנו – המדריכים וכוללת מענה על שאלות רבות שאליהן מתווספת העובדה שההכנה שלנו כקיבוץ צריכה לקחת בחשבון גם עלויות, סכנות בשיט ורמת בטיחות נדרשת, השתתפות החניכים במעגלי השיח, תחרויות הספורט, היכולת החינוכית שלנו בתנאי שטח ועוד. בסוף ההחלטה נופלת וקמה על הערך החינוכי של המפעל. אנו מחליטים לצאת!

ברפסודיה חברנו לקיבוץ אדמית, בניצוחם של מדריך הנעורים איתי ומנהל החינוך אברי, ויצרנו שיתופי פעולה לא רק בבניית הרפסודה אלא גם בשיח חברתי, הכנת ארוחות ודאגה ועזרה גם בין המדריכים. לראות מהצד את ההתחברות ונושאי השיחה שעולים ולדעת שלחלקם זה אתגר של ממש שכנכבש זה ממלא בגאווה. אבל לא הכל דבש ולא תמיד דברים הולכים כפי שציפינו ולא אחת נדרשנו לווסת, לעצור ולאפשר להם לעשות בחירות מחדש. יש רגעים מאתגרים כאיש חינוך, תנאי השטח לא מאפשרים תמיד תגובות טובות ואנו נאלצים להתמודד גם עם זה. ושוב אנשי התנועה נמצאים שם גם עבור רגעים כאלו ומציעים רגע מנוחה ושיח משחרר.

אגף חינוך בחר שהשנה הנושא המרכז של הרפסודיה יהיה דמוקרטיה. תקופה זו מציבה עבורנו אנשי החינוך אתגר להסביר על הדברים, לשמוע דעות שונות ולתת לנערים להבשיל בתוך המצב הלא פשוט בארץ. בערב הראשון קיימנו מעגל שיח במחנה בו הסברתי לחניכים על הדמוקרטיה והכלים שיש לממשלה, לכנסת ולבית המשפט העליון להתנהל ולשמור על האזרח. התקיים דיון מרתק ונשמעו דעות שונות, לעיתים אף קיצוניות, ואנו אפשרנו להתווכח בתוך הגבולות שהצבנו. הדיון המשיך במשך כל שלושת הימים ונראה שגם הדור הזה של נערות ונערים מודע למה שקורה במדינה וחשוב לו לומר את דברו. המשך הנושא נחרט על מפרשנו, בו בחרו הנערים לצייר את הדמות של סשה ברון כהן מתוך סרטו "הדיקטטור", מה שסיכם עבור רובם את תחושתם מהמצב במדינה. גם העבודה על המסר הכתוב והציור יצרה שיתוף פעולה בין נערי אדמית לנערי כפר מסריק, ולנו המדריכים נותר רק לצפות ולהתמוגג.

לסיכום, בתור רפסודיה שלישית אני מרגיש בר מזל שיש מפעל כזה שהוא ערכי ונכון ועל כך אני רוצה להביע תודה גדולה לתנועה הקיבוצית על שלל ממלאי התפקידים שלוקחים על עצמם עשייה כה ברוכה. שמשקיעים מעל ומעבר כדי שאנו נרגיש כאילו לא חסר לנו דבר. שמכילים ומכוונים ונמצאים בכל מקום כל הזמן. חשוב לי שהנערות והנערים שלנו יחוו את התחושות הללו שאינם מובנים מאליהם ומי ייתן ומפעל זה ימשיך לעוד שנים רבות.


באנר משקארד

ממשיכים בהכשרת המנהיגות הכלכלית הבאה בקיבוצים

לאחרונה הסתיים מחזור ח' של הקורס להעשרת מנהלים עסקיים ומרכזי משק בקיבוצים, בו לקחו חלק 28 משתתפים ומתוכם שמונה (!) נשים
שיחה עם מנכ" מפעלי גרנות אודי שצקי במפגש הסיום של הקורס להעשרת מנהלים עסקיים ומרכזי משק בקיבוצים
שיחה עם מנכ"ל מפעלי גרנות אודי שצקי במפגש הסיום של הקורס להעשרת מנהלים עסקיים ומרכזי משק בקיבוצים

ניהול המשק הקיבוצי, המורכב ממגוון פעילויות בתחומי החקלאות, תעשייה ועסקים, דורש ידע, הבנה וכלי ניתוח נוספים לאלו הנלמדים באקדמיה בתחומי הכלכלה ומנהל עסקים. אי לכך, אגף כלכלה והיחידה לפיתוח הון אנושי בתנועה הקיבוצית, בשיתוף עם המרכז האקדמי רופין, פיתחו קורס רב תחומי שנועד עבור מרכזי משק ומנהלי עסקים בפועל ולכאלו המכינים את עצמם לתפקיד. מטרת הקורס היא חיזוק הידע של המנהלים העסקיים בתחומים הייחודיים הנוגעים למשק הקיבוצי וחיזוק הכלים הניהוליים, באמצעות למידה ממומחי ידע ועמיתים. 

הקורס עסק בנושאים רבים ומגוונים, ובנוסף להרצאות המעשירות והסדנאות נוצרה גם קבוצת עמיתים שהביאה ידע וניסיון רב כל אחד מהרקע המקצועי שלו. מפגש הסיום התקיים מחוץ לכיתה, ומשתתפי ומשתתפות הקורס הגיעו לקיבוץ מענית, שם פגשו את יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים האזוריים יעקב בכר, שערך להם סיור בקיבוצו וסיפר על התהליך שהוציא את מענית ממשבר כלכלי עמוק. המשכו של המפגש היה במפעלים האזוריים 'גרנות', בשיחה עם אודי שצקי, מנכ"ל מפעלי גרנות, על החדשנות וערוצי הפיתוח הרבים בארץ ובעולם שאותם התאגיד מוביל.

במשוב על הקורס ציינו המשתתפים כי "הקורס היה ברמה גבוהה, גם מבחינת התוכן וגם מבחינת המרצות והמרצים", וכי הוא "רלוונטי וחשוב מאוד לכל מי שנושא בתפקיד מנהל עסקים בקיבוץ".


באנר ביטוח חקלאי גברים

משלבים ידיים להצמחת דור חדש בחקלאות

השבוע התקיימה במשרדי התנועה הקיבוצית פגישה ראשונה שנועדה ליצור שיתוף פעולה, היכרות ושיתוף ידע בין משרד החקלאות ופיתוח הכפר לתנועות הקיבוציות והארגונים האזוריים הכלכליים בכל הנוגע להצמחת דור חדש וצעיר בחקלאות הישראלית. נושא זה יעמוד במרכז סדר היום של כנס החקלאות הקיבוצית ה-2 בינואר 24'
הפגישה שהתקיימה ביום שלישי. משלבים ידיים ליצירת דור חדש בחקלאות
הפגישה שהתקיימה ביום שלישי. משלבים ידיים ליצירת דור חדש בחקלאות

זה לא סוד שאחת הבעיות הקריטיות של החקלאות הישראלית היא גילם הממוצע הגבוה של החקלאים ושחיקת הגאווה והרצון לעסוק בתחום בקרב הדור הצעיר. בפגישה שהתקיימה ביום שלישי האחרון השתתפו חגי שניר, מנהל שירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, נציגי מכון המחקר 'יסודות' - ד"ר לירון אמדור ולירון ישראלי, נציגי משקי הדרום - מנכ"ל התארגנות "מגדלי הדרום" אורי לוי ומנהלת מש"א וקשרי קהילה אלה יהב, ראש אגף כלכלה בקיבוץ הדתי ניצן אבירן ונציגי התנועה - ראש אגף כלכלה עו"ד עמוס פרג'ון, מנהל המחלקה המשפטית עו"ד מיכי דרורי, מנהל תחום חקלאות חיים חבלין, רכזת אזור משקי הדרום דנה אדלהייט ושיר גורן מאגף צעירים ומעורבות בחברה שמרכזת את תכנית "מצמיחים עתיד" לעידוד עבודת צעירים בחקלאות. 

ד"ר לירון אמדור הציגה את נייר המדיניות שחיברה ביחד עם לירון ישראלי בנושא דור חדש בחקלאות, תובנות מהכנס שנערך בשנה שעברה בתנועה הקיבוצית בנושא כיצד לבנות דור חדש בחקלאות ונתונים מסקר שנערך בקרב מנהלי ענפים חקלאיים בקיבוצים. אורי לוי, ניצן אבירן ולירון ישראלי הציגו כל אחד בתורו את הגישות והפעולות שמתבצעות בגזרתו במטרה לחבר את הקהילה לחקלאות, לחנך את הדור הצעיר לחקלאות ולעודד אותו להיכנס לתחום. שיר גורן הציגה את היעדים המרכזים בתכנית שיזמו בתנועה הקיבוצית בשיתוף עם משרד החקלאות כמו יצירת תכנים מקצועיים להכשרת צעירים, מלגות, לימודי עתודה חקלאית לפני ואחרי הצבא, תמריצים, הכשרת מבנים ייעודיים לצעירים אחרי צבא שמעוניינים לעסוק בחקלאות ועוד. חגי שניר הציג את עקרונות תכנית העבודה של משרד החקלאות לעידוד כניסה לענף של דור חקלאי חדש.

בסופו של הדיון סוכם כי הפורום שנפגש יקיים פגישה נוספת בעוד כחודש, במטרה לנסות לאגם את כל התכניות הקיימות יחד תחת קורת גג אחת של התנועה הקיבוצית ובשיתוף משרד החקלאות ולהרחיבן לאזורים נוספים בעבודה רשתית. עוד סוכם כי יש לבחון ביחד עם משרד החקלאות הקמת תכנית ייעודית של עתודה חקלאית לפני ואחרי צבא. 


פייסבוק התנועה

הבחירות לשלטון המקומי כבר בפתח - מה אתן ואתם עושים כדי להשפיע?

הבחירות לשלטון המקומי, ובתוכן גם המועצות האזוריות, צפויות להיערך ביום שלישי, 31 באוקטובר 2023, והשבוע קיימה רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית מפגש למידה והעמקה בנושא הבחירות למליאת המועצה לצעירי וצעירות הקיבוצים שמעוניינים לקחת צעד קדימה ולהשפיע באזורם
בחירות לשלטון המקומי 2023

רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, שמה לה למטרה לפתח ולקדם מנהיגות צעירה בקיבוצים ולעודד צעירות וצעירים להיכנס למוקדי קבלת החלטות ולצמתי השפעה. אחד מהמרחבים שבהם יש השפעה יומיומית על תחומי החיים שלנו הוא השלטון המקומי, והבחירות המוניציפליות יתקיימו בעוד פחות משלושה חודשים. השבוע, קיימה "הרשת" מפגש זום ללמידה והעמקה בנושא הבחירות למליאת המועצה האזורית בהשתתפות עשרות חברי וחברות הרשת מהקיבוצים שהנושא בוער בהן ושוקלים "לקפוץ לבריכה". במהלך המפגש התקיים שיח על חשיבות המליאה, על הדיונים שמתקיימים וההחלטות שעולות בה ועל למה חשוב לקחת אחריות ולנסות להיבחר אליה. בנוסף, העמיקו המשתתפים בתהליך הבחירות, לוחות הזמנים, בשאלה מי יכול להגיש מועמדות ועוד. 

רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים: "מפגש הזום שקיימנו הוא חלק מתהליך שמתקיים בשנתיים האחרונות ברשת, והמשך ישיר לתכנית המנהיגות "המסלול". השלטון המקומי, בדגש על המועצות האזוריות, הוא מרחב שחשוב לשלב בו את המנהיגות הצעירה בקיבוצים, ואני שמחה שיש כאן דור צעיר שאכפת לו ורוצה להיות מעורב".

לאור ההיענות והבקשות מהשטח יתקיים בתאריך 3.9.23 מפגש נוסף בנושא. מוזמנים ומוזמנות להירשם >>> לחצו כאן. לשאלות ופרטים בנושא, מוזמנים לפנות לרותם שניצקי: rotem@tkz.co.il


באנר מרכז קליטה

קבוצת צמרת: סדרת מפגשים ראשונה לממלאות תפקיד יו"ר קיבוץ

לאור פניות רבות שעלו מ"השטח", ובמטרה לעודד יותר נשים לקחת על עצמן תפקידי ניהול בכירים בקיבוצים, התנועה הקיבוצית משיקה סדרת מפגשים שמיועדים לנשים המשמשות בתפקיד יו"ר בקיבוצים. עד כה, נרשמו לקבוצה כבר יותר מעשרים ממלאות תפקיד בפועל ונשים שמעוניינות ללמוד ולשמוע על התפקיד
יו"ריות ונפגשות. היכרות עם עמיתות והתפקיד החשוב. Image by Gerd Altmann from Pixabay
יו"ריות ונפגשות. היכרות עם עמיתות והתפקיד החשוב. Image by Gerd Altmann from Pixabay

מי שיזמה ומארגנת את סדרת המפגשים המתוכננת היא הילית בן צבי, מנהלת היחידה לקידום שוויון מגדרי בתנועה הקיבוצית, תנועת המושבים ומרכז השלטון האזורי, שמסבירה את הזרז להקמת הקבוצה וקיומם של המפגשים הייעודיים ב"הגעתן של פניות מ'השטח', מהקיבוצים, שהביעו צורך ורצון בידע והיכרות בין עמיתות לתפקיד". לדבריה, סיבה נוספת לכינוס הקבוצה היא רצונן של כמה מהנרשמות לסדרת המפגשים לעודד נשים לקחת על עצמם תפקידי ניהול בכירים בקיבוצים.  

המפגש הראשון צפוי להתקיים בחודש ספטמבר, מעט לפני חגי תשרי. ההמשך יהיה במפגש חודשי שיתקיים כל פעם בקיבוץ אחר, והמפגש האחרון מתוכנן לחודש מרץ 2024. במפגשים יושם דגש על גיבוש קאדר מנהיגות נשים בקיבוצים, ועידוד כניסה של נשים נוספות לתחומי ניהול בכירים. תכני המפגשים יועברו על ידי פעילות ופעילי התנועה הקיבוצית, שיציגו בפני המשתתפות תכנים מקצועיים, וגם את תפקידי התנועה ומשאביה האנושיים והמקצועיים.

הנושאים שיעלו ויידונו במפגשים הם היכרות עם התפקיד ותחומי האחריות החוסים תחת כנפי ממלאת התפקיד, תחומי עשייה, המתח שבין 'דחוף' ל'חשוב', גיבוש אסטרטגיה וקידומה, קהילה ועסקים: מבנה ויחסי הגומלין, חשיבות וניהול הזיכרון הארגוני, מודלים וא.נשים, ניהול ישיבות ואספות, שיתופי פעולה עם עמיתים ואיך מגייסים נשים נוספות לתפקידי ניהול. בהמשך לסעיף זה, צופה הילית כי במהלך השנה הבאה (2024) יפתח קורס נוסף לנשים אשר יביעו עניין ללמוד עוד על התפקיד. מי שמעוניינת להצטרף לסדרת המפגשים הקרובה – מוזמנת לפנות להילית בן צבי: 052-5859827


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png

הוספת תגובה חדשה