דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

למרות אירועי השבוע הרוח לא יצאה מהמפרשים. תגובת התנועה הקיבוצית לאירוע בחצרים והנחיות להמשך. שיא בערבויות שסיפקה קרן קמ"ע להלוואות שלקחו חברי קיבוצים בשנת 2022. בכרם שלום יוצאים לדרך חדשה ומרגשת. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
רפסודיה מחזור 3
רפסודיה מחזור 3
 28/07/2023
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

לא נשברים ולא מוותרים:
המאבק על עתידה של ישראל הדמוקרטית והליברלית רק החל

למרות מאות אלפי הישראלים והישראליות שיצאו להפגין מדי שבוע, הצעדה המרגשת מתל אביב לירושלים בה לקחו חלק באופן ספונטני עשרות אלפים והנזק הכלכלי, החברתי והביטחוני שכבר נגרם כתוצאה מההפיכה המשטרית, בחרה הקואליציה להעביר ביום שני את החוק לביטול עילת הסבירות בנוסח הקיצוני ביותר. ובכל זאת - נרים את הראש ונמשיך להיאבק
בתמונה: ההפגנה ביום ראשון בירושלים
בתמונה: ההפגנה ביום ראשון בירושלים

יש לנו דבר אחד לומר למאות אלפי אזרחי ישראל שמחו וצעדו בשמש בשבוע האחרון, לכל חיילות וחיילי המילואים שהתייצבו בחזית המאבק על ישראל, לאלפי חברות וחברי הקיבוצים המפגינים חודשים בכל רחבי הארץ ולקיבוצים שנרתמו לסייע, לתרום ולארח בביתם את המפגינים: גאים בנחישות שלכם, באהבת המדינה שלכם, ובצדקת הדרך שלכם.

המאבק על עתידה של ישראל הדמוקרטית והליברלית רק החל. מרימים ראש ולעולם לא מוותרים.

אין לנו ארץ אחרת.


באנר מרכז קליטה

תגובת התנועה הקיבוצית לאירוע בחצרים והנחיות להמשך

השבוע היינו עדים לתקרית בכניסה לקיבוץ חצרים שהתפתחה באופן שלא פיללנו לו והובילה לעצורים משני הצדדים. אנו מבקשים להזכיר שוב כי במקרה של אירוע חסימה בקיבוצכם יש לקרוא לרבש"צ, ליידע את המשטרה ובשום פנים ואופן לא להתעמת עם החוסמים ולהיגרר אחר הפרובוקציות. התנועה הקיבוצית עומדת לרשותכם
שער הכניסה לחצרים לאחר הגעת המשטרה. צילום: דוברות המשטרה
שער הכניסה לחצרים לאחר הגעת המשטרה. צילום: דוברות המשטרה

ביום שני בערב שוב חסמו פעילי ימין תומכי ההפיכה השלטונית מבאר שבע את שער הכניסה לקיבוץ חצרים, לאחר שעשו זאת גם בימים שקודם לכן. הם הטרידו אם ותינוקה שביקשו להיכנס לקיבוצם עם רכבם, פגעו ברכבים והתעמתו עם חברי קיבוץ שהגיעו למקום. רב"ש הקיבוץ שהגיע גם כן למקום במטרה לטפל באירוע, לעשות סדר ולהגן על חברי קיבוצו חש סכנה לחייו וירה מספר יריות באוויר באקדחו האישי שאותו הוא נושא ברישיון. המשטרה שהוזעקה על ידי הרב"ש הגיעה במהרה, כמצופה, וביצעה מעצרים. 

מטרתם של מפגיני הימין המגיעים לשערי הכניסה בקיבוצים היא להטריד, להלך אימים, ליצור פרובוקציה ולחפש עימות עם אנשי הקיבוץ. אסור לנו בתכלית האיסור לתת להם להשיג את מבוקשם. יש להימנע מכל סוג של עימות עם האנשים האלו. אנחנו מציעים שוב - כאשר אתם מזהים התחלה של אירוע מסוג זה בשערכם יש להודיע לרב"ש/צ בהקדם, ליידע את המשטרה ולנתק מגע מהאירוע. לא לקלל, לא להתווכח ובטח שלא להיכנס לעימות פיזי. רכז האזור של התנועה והדובר אביב לשם (050-7677913) עומדים לרשותכם בכל עניין. 

יש לזכור שעל אף הרעש הגדול שעשו האיומים ומקרי החסימה, עדיין מדובר במספר קטן של אירועים בפועל. נעבור זאת בשלום ונמשיך למחות.


באנר ביטוח חקלאי נשים

הרוח לא יצאה מהמפרשים

כשמסביב יהום הסער והמאבק על הדמוקרטיה בישראל הגיע לנקודת שיא, התקיים השבוע המחזור השלישי ברפסודיה השנתית ובשיאו המשט שחצה את הכנרת ונהנה, בדומה לשבוע שעבר, מרוח גבית איתנה. השבוע הסוער נתן את אותותיו גם במפרשי הרפסודה וכמעט כולם הוקדשו למחאה כנגד ההפיכה המשטרית
צילום מהרחפן: ניר לביא

גם השבוע לא נכנעו 800 בני ובנות נוער מהקיבוצים לחום הכבד וצלחו את הכנרת על גבי רפסודות שאותן בנו בעצמם, במסגרת המחזור השלישי של רפסודיית התנועה הקיבוצית המסורתית. כזכור, מלבד השיט ברפסודה ובניית הרפסודות, עוברים בנות ובני הנוער מעגלי שיח בנושא "דמוקרטיה", בהתאם למתרחש במדינה בחצי השנה האחרונה כאשר מתקיים מאבק על זהותה הדמוקרטית של מדינת ישראל, ומתוך החובה לעסוק בנושא בוער זה ולתווך אותו לבני ובנות הנוער בשאיפה לחנך למעורבות פעילה ועשייה חברתית ולצמצום האדישות. המשתתפים לא היו אדישים למה שמתחולל במדינה והקדישו את האיורים והסיסמאות במרבית מפרשי הרפסודות להעברת מסרים ברוח המאבק על הדמוקרטיה.

גם מקומן של תחרויות הספורט לא נפקד, הנערות והנערים התחרו בכדורעף, כדורעף נשים ומשיכת חבל. הסיבה לקיום שני מקצים בכדורעף היא בקשות חניכים בעבר, אך שני המינים מתחרים יחדיו בכדורעף ובמשיכת חבל. ולמנצחים: במקום הראשון בכדורעף זכו קבוצת מעופפי קיבוץ דביר לאחר גמר מותח בו גברו על הקבוצה המצוינת של כפר בלום, שייצגה את הגליל העליון כולו. בכדורעף הנשים, הקבוצה הלוחמת של בנות קיבוץ חצור (שמשחו צבע על פניהן) גברה בגמר על השחקניות מנען שהסתפקו במקום השני והמכובד. בגמר משיכת החבל ניצחה הקבוצה החסונה מקיבוץ בחן את המושכים ממעין ברוך. תודה לכל השופטים והשופטות.

כל הכבוד לאגף חינוך בתנועה וכל מי שלוקח חלק בארגון המפעל האדיר הזה - בשבוע הבא המחזור הרביעי והאחרון.


באנר משקארד

בכרם שלום יוצאים לדרך חדשה:
נבחר ועד שיחליף את הוועד הממונה

בחודשים האחרונים נערך קיבוץ כרם שלום לסיום כהונת הוועד הממונה ולתחילת כהונת הוועד נבחר. מנכ"ל הקיבוץ: "אנו יוצאים לדרך חדשה ומאתגרת אך סמוכים ובטוחים שבסיוע התנועה נעלה ונפרח"
קהילת כרם שלום בחג השבועות האחרון. יוצאים לדרך חדשה. צילום מתוך עמוד הפייסבוק של הקיבוץ
קהילת כרם שלום בחג השבועות האחרון. יוצאים לדרך חדשה. צילום מתוך עמוד הפייסבוק של הקיבוץ

הקיבוץ ידע לאורך השנים קשיים וגלגולים רבים. בשנת 2016 התגייסו התנועה הקיבוצית, המועצה אזורית האשכול וארגונים נוספים כדי להוביל לפיתוח וצמיחה של כרם שלום. שנה קודם לכן פנה מזכ"ל התנועה לרשם האגודות השיתופיות באותו הזמן, עו"ד מירון הכהן, בבקשה לסייע והוא מינה חוקר לבדיקת המצב בכרם שלום. אחת המסקנות שלו הייתה שאין מנוס מהפיכת הקיבוץ משיתופי למתחדש, ושאם לא ייעשה הדבר על ידי החברים, ימונה לקיבוץ מפרק מפעיל. תוצאה אחרת של החקירה הייתה שהוועד המנהל הפך לוועד ממונה על ידי הרשם. התנועה בחרה במשה תייר (להב) לתפקיד היו"ר, וכעבור שנה וחצי החליף אותו אודי אורנשטיין (רביבים). הקיבוץ אכן החליט באותה שנה להפוך לקיבוץ מתחדש, וכעבור שנה הוחלט גם לעבור למודל קיבוץ מעורב של חילונים ודתיים.

בשיתוף פעולה עם הקיבוץ הדתי החל תהליך של קליטת משפחות דתיות, תוך הבנה שהקיבוץ לא יהפוך לדתי ושמירה על מתכונת של שני שליש חילונים ושליש דתיים, ופיתוח מואץ של תשתיות ודירות בקיבוץ כדי לקלוט את החברים החדשים שעתידים להגיע. כיום, הקיבוץ נמצא בתנופה: במהלך שנת 2021 הושלמה בנייתם של שמונה בתי אגודה ונפתח גן ילדים חדש בתוך הקיבוץ, לראשונה מזה 40 שנה. במהלך שנת 2022 אוכלסו כל בתי הקבע החדשים בקיבוץ והוחלט לצאת לבניה של שכונת בתי קבע נוספת.

בעדכון ששלח השבוע מנכ"ל כרם שלום, אבי עטר, למזכ"ל התנועה ניר מאיר, ולהנהלתה, הוא דיווח על כך שהקיבוץ נערך בחודשים האחרונים לסיום כהונת הוועד הממונה ולתחילת כהונת הועד נבחר. לדבריו, "התהליך כלל היבטים קהילתיים ופורמליים ואני גאה ושמח לספר שתהליך ההחלפה הושלם בהצלחה. בהיבט הקהילתי קיימנו תהליך שכלל הקמת צוות מוביל שינוי ומפגשים קהילתיים לכלל החברים. במפגשים הללו החברים שוחחו על התקוות והחששות שהשינוי טומן בחובו וגם למדו יחד על ההיבטים הפורמאליים של בחירת החברים". לחברות בוועד התמודדו 10 חברים, מתוכם נבחרו 5 שמייצגים את המגוון הקהילתי בקיבוץ, ובראשם נבחר יגאל מוסקוביץ לשמש כיו"ר הוועד. "אנו יוצאים לדרך חדשה ומאתגרת אך סמוכים ובטוחים שבסיוע התנועה נעלה ונפרח", כתב בסוף מכתבו.


פייסבוק התנועה

תמונת השבוע: נוטעי הבננות

בתמונה: איתי אגוזי החמוד נוטע יחד את חבריו את שתילי עצי הבננה. צילום: חלי צבעוני
בתמונה: איתי אגוזי החמוד נוטע יחד עם חבריו את שתילי עצי הבננה. צילום: חלי צבעוני

דור רביעי של בננצ'יקים: בעיצומם של ימי שיא הקיץ, כשבעמק הירדן נרשמת טמפרטורה ממוצעת של 40 מעלות חום בצל, בקיבוץ מסדה שומרים על המסורת והשבוע נטעו שם מטע בננות של 45 דונם, בשטח שבין הקיבוץ לגדר הגבול עם ירדן. מי שהתגייסו לנטיעה הם 13 ילדים שהשכימו קום והגיעו לשטח כבר בשעה 06:30, ולאחר הסבר ותדריך של עובדי הענף החלו לנטוע במרץ, ולהמשיך את המסורת והמורשת של ארבעה דורות ויותר מ-80 שנים של גידול בננות בקיבוץ מסדה.  

כל הכבוד לדור העתיד שממשיך את המסורת!


פייסבוק התנועה

2022 הייתה שנת שיא לקרן התנועתית קמ"ע: סיפקה ערבויות להלוואות שלקחו חברי קיבוצים ב-188 מיליון ש"ח

מנתונים שמתפרסמים השבוע, עולה כי בעשור האחרון נעזרו בקרן התנועתית לערבויות יותר מ-1500 משפחות מ-120 קיבוצים, שנעזרו בהלוואות לשיכון, שיפוץ או תשלום השיוך
הנהלת קמ"ע והפניקס חותמים על הסכם להעמדת "הלוואות זהב" לפני שלושה שבועות
הנהלת קמ"ע והפניקס חותמים על הסכם להעמדת "הלוואות זהב" לפני שלושה שבועות

בשנת 2022 רשמה קרן הערבויות התנועתית קמ"ע שיא בפעילות של העמדת ערבויות להלוואות בנקאיות שלקחו קיבוצים או חברי קיבוצים. כך עולה מנתונים שמפרסמים מנהלי הקרן התנועתית, שהוקמה לפני למעלה מעשור במטרה לעזור לקיבוצים וחברי קיבוצים לקבל הלוואות בנקאיות לשיכון הכולל בניה, שיפוץ, רכישה בית ומימוש השיוך.

מסיכום פעילותה בשנת 2022 עולה כי בסך הכול ניתנו ערבויות ל-322 לווים,  על עסקאות בהיקף כולל של 188 מיליון ₪. דגן לוין מנכ"ל הקרן מציין כי "נתוני השנה שעברה מראים המשך של מגמת התרחבות פעילות הקרן מאז שנת 2019, אז ניתנו ערבויות ל-117 לווים לעסקאות בהיקף של 70 מיליון ₪, ומאז בכל שנה גדלה הפעילות. הדבר מעיד יותר מכל על נחיצות השירות שמספקת הקרן התנועתית". לדבריו, ערבות הקרן הפכה את הלוואות השיכון בקיבוצים שאינם (או שטרם) שייכו למוצר מדף זמין בתנאים מצוינים (דומים לתנאי משכנתא רגילה), לכל חבר.ת קיבוץ, גם אם מתגוררים בפריפריה וגם אם אינם בראש רשימת המשתכרים.

אתי פלקסר, שמרכזת את פעילות קמ"ע בכל הקשור למתן ערבויות לחברי קיבוץ לבניה או שיפוץ דירה, מוסיפה כי "ספירת מלאי" שעשו מינואר 2014 ועד סוף שנת 2022 מראה כי עד כה נעזרו בשירותי קרן קמ"ע 1,524 משפחות מ-120 קיבוצים. והן לקחו הלוואות עם ערבות קמ"ע בהיקף של כ-מיליארד ₪ לצרכי שיכון.  


באנר מרכז קליטה

הקורס להכשרת מנהלי קהילה ומזכירים בקיבוץ מגיע לדרום

בחודש אוקטובר הקרוב יפתח לראשונה קורס דרומי להכשרת מנהלי קהילה ומזכירי קיבוץ בשיתוף משקי הנגב. מטרת הקורס היא הכשרת מנהלי קהילה ומזכירים בעלי זהות קיבוצית ויכולת להוביל את השיח הקיבוצי בתחומים השונים ולנהל את ענפי הקהילה
הקורס להכשרת מנהלי קהילה ומזכירים בקיבוץ מגיע לדרום

הקורס עוסק במגוון הנושאים איתם מתמודדת הנהגת כל קיבוץ בימינו, וייחודו הוא בכך שהוא שם דגש על חיזוק הזהות הקיבוצית ועיצוב קהילה קיבוצית מיטבית ומספק ידע רב בתחומי חברה וכלכלה, כגון: היבטים משפטיים של האגודה השיתופית והחברות בה, הובלת תהליכים חברתיים ודרכים לחיזוק הסולידריות החברתית בקיבוץ, הממשק בין החברה והקהילה למשק ותאגידיו ,שמירה על נכסי האגודה השיתופית, בנייה וניהול תקציב הקהילה ועוד.

הנושאים הנלמדים בקורס הם בשני מעגלים: הובלה חברתית וערכית של הקהילה הקיבוצית וניהול מערך השירותים הקהילתיים והוועדות. כמו כן, מקנה הקורס כלים ניהוליים מעשיים ומפגיש את המשתתפים עם עמיתים מנהלי קהילה ומזכירים מכהנים וכאלו המתעתדים למלא את התפקיד. העומדים בדרישות הקורס זכאים לתעודת גמר. הקורס יתקיים במשרדי משקי הנגב בבית קמה, וכולל 15 מפגשים המתקיימים בימי חמישי, אחת לשבועיים, בין השעות 09:00-15:00. משתתפי הקורס מחויבים לפרויקט גמר המבוסס על מודל תחקיר מוקיר. ההשתתפות בקורס מותנית בראיון קבלה עם צוות הקורס ופתיחתו תלויה בהגעה למספר מינימלי של 20 משתתפים.

מחיר הקורס למשתתף: 5,000 ₪ (המחיר כולל כיבוד וחניה). התנועה הקיבוצית תסבסד את עלות הקורס לחברי הקיבוצים, כך שהמחיר למשתתפ.ת חבר.ת קיבוץ יהיה 3,000 ₪ בלבד. לפרטים נוספים והרשמה יש לפנות לשלומית צימרינג, מנהלת היחידה לפיתוח הון אנושי בתנועה הקיבוצית: hr@tkz.co.il


באנר משקארד

ערבות הדדית ומעורבות בתהליכי הקליטה לקיבוץ - איך ניתן להתנהל סביב זה בצורה הכי מיטבית?

מה בין האבחון האקטוארי שעוברים הנקלטים להבנת עומק של הערבות ההדדית בקיבוץ? מה בין עבודת ועדת קליטה לעבודת צוות הפנסיה? ואיך הכל מתחבר? מפגש זום שיייערך ביום ראשון הקרוב (30.7) יעסוק בנושאים אלה יבקש להציג תפיסת עבודה מיטבית בקיבוץ
צילום: יובל הרציגר
צילום: יובל הרציגר

כחלק מתהליכי הקבלה לחברות, הנקלטים מתוודעים למשמעויות ולדרישות הכרוכות במנגנוני הערבות ההדדית בקיבוץ – צבירה פנסיונית, ביטוחים שונים, מיסוי דיפרנציאלי, תשלומי ערבות הדדית ועוד. לפיכך, בתוך תהליך הקבלה והקליטה יש צורך להסביר לנקלטים את מהותה של הערבות ההדדית, כמרכיב יסוד בזהות הקיבוץ וגם כמחויבות חוקית, וכן לבחון את ההיבטים הללו כחלק מבחינת ההתאמה והעמידה בתנאי הסף לקליטה.

במפגש זום שייערך בנושא, שנבנה בשיתוף פעולה בין התנועה הקיבוצית וחברת אקו-סט פוינט העוסקת באבחון אקטוארי וייעוץ פנסיוני לקיבוצים, יוצגו נקודות מבט שונות בהיערכות וגיבוש ההתנהלות הקיבוצית המיטבית סביב סוגיות אלה. במפגש שיתקיים בזום ביום ראשון, בין השעות 14:00-15:30. גם יוצג מדריך שנוצר על ידי התנועה הקיבוצית ואקו סט פוינט עבור הקיבוצים לניהול היבט זה בתהליכי הקבלה.

המפגש ייפתח בהרצאה של עו"ד מרב ניב (המחלקה לקיום קואופרציה בתנועה הקיבוצית) על הערבות ההדדית כאבן יסוד בזהות הקיבוץ. אחריה יציג שלום פרץ, מנהל הקהילה בקיבוץ בית קשת, את הנוהל שהתגבש ומתקיים בקיבוץ סביב תהליכי קליטה משמעותיים. איילת הריס וענת מרלא (ראשות אגף חברה וקהילה במשותף) יציגו את האופן שבו ניתן לחבר את הנקלטים לשיח ותפיסה של הערבות ההדדית. אדי קודלש (אקו סט פוינט) ידבר על עקרונות ודגשים בממשק בין תהליך הקבלה להיבטים פנסיוניים וביטוחיים וממשקי העבודה עם צוות הפנסיה ויועץ הפנסיה. ולבסוף תינתן כמובן אפשרות לשאול ולהתייעץ עם המומחיות והמומחים.


 

עושים פאן עם ילדי איל"ן

קיטנות איל"ן בקיבוצים הן המרענן הרשמי של הקיץ: כבר יותר מעשרים שנה מקיים איל"ן (איגוד ישראלי לילדים נפגעים) קייטנות קיץ בקיבוצים, מושבים ויישובים נוספים, בהן משתתפים ילדים ובני נוער עם מוגבלות פיזית ומוטורית. נערי ונערות הקיבוץ מלווים את המשתתפים תוך כדי בילוי ואטרקציות ועוזרים להם בכל מה שדרוש. "החיבוקים והדמעות בסיום הקייטנה מעידים על עומק הקשר שנרקם במהלכה", מספרת מנהלת הקייטנה המשותפת לאשדות יעקב איחוד ומאוחד
נוער לנוער באשדות יעקב. צילום: סמדר ינאי
נוער לנוער באשדות יעקב. צילום: סמדר ינאי

האירוח בקיבוץ אורך חמישה ימים מלאים של היכרות, הדרכה וחוויות משותפות, כשבני הנוער מהקיבוץ מדריכים, מלווים ועוזרים לילדי איל"ן בכל המשימות היומיומיות, וכמובן באטרקציות בסביבת הקיבוץ. המשתתפים הם ילדים ובני נוער בגילי 7-21 עם מוגבלות פיזית ומוטורית, הלומדים במערכת החינוך הרגילה או בבית ספר לחינוך מיוחד.

סמדר ינאי היא מנהלת הקייטנה המשותפת של אשדות יעקב, איחוד ומאוחד, המתקיימת כבר 23 קיצים. "עבור הנוער שלנו זהו שבוע של נתינה וקבלת האחר", היא מספרת. "השנה התארחו אצלנו תשעה חניכים, והם זכו לליווי צמוד של 45 בני ובנות נוער מחברת הנעורים המשותפת לאשדות איחוד ומאוחד, ולעזרה של הורים רבים שנרתמו לעזור לנו בתפעול".

הקייטנה הייתה המנה העיקרית, אך קדמו לה שורת פעילויות הכנה, הדרכה והסברה לבני הנוער, והתרמת חברי הקיבוץ וגופים שונים כדי לגייס את המשאבים למבצע חינוכי מורכב כזה, שכלל בילוי בבריכה, בכנרת, פעילויות יצירה, ספורט, מוזיקה, היכרות עם בעלי חיים ידידותיים וחוויית אורח החיים הקיבוצי. אירוע השיא בקייטנה התרחש בערב האחרון, כאשר ילדי איל"ן התארחו בבתים של המארחים, אכלו ביחד ארוחת ערב והמשיכו למסיבת ריקודים משותפת. "הפרידה בסיום הקייטנה היא תמיד מרגשת, ומלווה בחיבוקים ודמעות", מספרת סמדר, ומוסיפה כי "זה מעיד על הקשר החם והאמיתי שנרקם לאורכו של השבוע".  


באנר מרכז קליטה

בית טרומפלדור מזמין אתכם ואתכן לביקור ואירוח עם ערך מוסף

בבית טרומפלדור שבקיבוץ תל יוסף מזמינים את הציבור לתערוכה על מורשתו ודמותו מעוררת ההשראה של יוסף טרומפלדור, שמציגה את שורשי ראשית ההתיישבות בכלל ובתל יוסף בפרט
בית טרומפלדור. צילום: שגיא מורן
בית טרומפלדור. צילום: שגיא מורן

קיבוץ תל יוסף בעמק חרוד קרוי על שמו של יוסף טרומפלדור, מייסד גדוד נהגי הפרדות במלחמת העולם הראשונה ומראשי תנועת החלוץ ברוסיה, שנפל בשנת 1920 בקרב על תל חי. הקיבוץ הוקם בשנת 1921 ו-34 שנים לאחר מכן (1955) נחנך “בית טרומפלדור” שתוכנן על ידי האדריכל שמואל ביקלס. לאורך השנים עמד הבניין סגור ללא שימוש והיה מוגדר לשימור, אך לפני כשנה וחצי, לקראת חגיגות ה-100 של הקיבוץ, החליטו וותיקי הקיבוץ להקים תערוכה שכולה מדברת על החוויה מימי ראשית ההתיישבות, ובקיבוץ תל יוסף בפרט.

דמותו המיתולוגית של יוסף טרומפלדור מוכרת לכולם, כמעט. סיפור חייו חוצה תקופות, יבשות ומלחמות. הוא היה ציוני, סוציאליסט שראה בעיני רוחו ופעל בכל כוחו למימוש רעיון יישוב הארץ בקיבוצים גדולים, שיתופיים. "מורשתו ושליחותו מתקיימות הלכה למעשה בקיבוצים ומסגרות משיקות בכל רחבי הארץ", אומרים אנשי בית טרומפלדור, שם רואים חשיבות "להחזיר את טרומפלדור ודמותו המעוררת השראה לתנועת ההתיישבות השיתופית".  

בקומת הקרקע של הבניין שוחזר סיפור שורשי המקום - החל מיוסף טרומפלדור, אירועים ותחנות בחייו כגון שירותו בצבא הצאר, נפילתו בשבי היפנים, הקמת תנועת “החלוץ” ברוסיה, גדוד נהגי הפרדות ונפילתו בקרב תל חי. באולם השני נמצא ארכיון הקיבוץ ופינת הנצחה לחברי הקיבוץ, תצוגת כלי הנשיפה של תזמורת הקיבוץ, סניף “הפועל” ומפעל “חן” להעסקת וותיקי הקיבוץ שהיה פורץ דרך בתנועה הקיבוצית. ובאולם העליון תערוכת מחווה לימי ראשית ההתיישבות בכלל ובקיבוץ תל יוסף בפרט. 


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה