דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

הקיבוצים יצאו לשבש בתגובה לחוק לצמצום עילת הסבירות. קוראים לחברי ותושבי הקיבוצים לא להיגרר לפרובוקציות של המפגינים בשערים. מי נבחר לתפקיד המזכ"ל החדש של התאחדות חקלאי ישראל? רפסודיה 2023 יצאה לדרך: גם הרוח החליטה לשבש אבל לא קלקלה. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
חסימת שערים
 
 13/07/2023
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

התנועה הקיבוצית:
"קוראים לחברי ותושבי הקיבוצים שלא להיגרר לפרובוקציות בכניסות לקיבוצים"

ביומיים האחרונים התרחשו מספר אירועים על ידי קבוצות אלימות שהגיעו לשערים של קיבוצים שונים וחסמו את הכניסה והיציאה מהם, כ"נקמה" על השתתפות חברי ותושבי קיבוצים במחאה נגד ההפיכה המשטרית. בהודעת התנועה נכתב: "אנו קוראים לציבור חברי ותושבי הקיבוצים שלא להיגרר לפרובוקציות האלימות בכניסות לקיבוצים. מטרתם היא להלך אימים על חברי הקיבוץ בכלל, ועל משתתפי המחאה כנגד ההפיכה המשטרית בפרט. לא ניכנע לאלימות ולהסתה"
להימנע מהיגררות לפרובוקציה. תושבים מקריית שמונה חוסמים את הכניסה לקיבוץ עמיר. צילום מתוך סרטון.
להימנע מהיגררות לפרובוקציה. תושבים מקריית שמונה חוסמים את הכניסה לקיבוץ עמיר. צילום מתוך סרטון.

בימים האחרונים אנו עדים ומקבלים דיווחים על התארגנויות של קבוצות אלימות באזורים שונים בארץ שמתכננות או שכבר הגיעו לשערי הקיבוצים כדי לחסום לתושבים את הכניסה והיציאה כנקמה על השתתפות הקיבוצים במחאה נגד ההפיכה המשטרית. פעולות הנקמה הללו, המתודלקות באינטרסים פוליטיים מקומיים, הסתה ושנאת חינם לא יפחידו אותנו ולא יעצרו אותנו.  

 בהודעה מזכירות התנועה הקיבוצית לקיבוצים נכתב: "אנו קוראים לציבור חברי ותושבי הקיבוצים שלא להיגרר לפרובוקציות האלימות הללו, המתודלקות בהסתה ושנאת חינם. מטרתם היא להלך אימים על חברי הקיבוץ בכלל, ועל משתתפי המחאה כנגד ההפיכה המשטרית בפרט. הכתובת לטיפול באירועים האלימים הללו היא משטרת ישראל. בכל אירוע מסוג זה המתרחש בקיבוץ - ליידע בהקדם את הרב"ש/רבש"צ, ולקרוא למשטרה, שתפקידה לשמור על הביטחון האישי של אזרחי ישראל".  

אנו ציבור שומר חוק המכבד את זכות המחאה הדמוקרטית של כלל אזרחי ישראל אבל לא נהיה שק החבטות של קבוצות  קיצוניות ואלימות המבקשות להטיל עלינו פחד ולהלך עלינו איימים על ידי טרור אזרחי. על משטרת ישראל ועל הממשלה לעצור את ההסתה והאלימות לפני שמשהו רע יתרחש. יחד נשמור על ישראל דמוקרטית. יחד ננצח.


באנר מרכז קליטה

הקיבוצים יצאו לשבש ולמחות בתגובה
לחוק לצמצום עילת הסבירות

במסגרת "יום השיבוש" שהוכרז כביטוי להחרפת המחאה נגד המשך צעדי ההפיכה המשטרית שמקדמת הממשלה, ובראשם החוק לצמצום עילת הסבירות שעבר ביום שני בכנסת לקריאה ראשונה, יצאו גם ביום שלישי אלפים רבים של חברי וחברות קיבוצים מכל הארץ למחות ולהפגין בבוקר ובערב
מחאה בצומת העוגן במסגרת יום השיבוש בשלישי אחר הצהריים. צילום: גיא שמואלי
מחאה בצומת העוגן במסגרת יום השיבוש בשלישי אחר הצהריים. צילום: גיא שמואלי

הקיבוצים מתנגדים להפיכת ישראל לדיקטטורה: מהגליל העליון ועד חבל אילות, בצמתים, בגשרים וברחובות, חברות וחברי התנועה הקיבוצית יצאו בהמוניהם להתנגד להפיכה המשטרית אותה מקדמת ממשלת ישראל. משעות הבוקר ועד הלילה, הוכיחו שוב הקיבוצים סולידריות וקהילתיות, והתייצבו גם הפעם לדגל. במהלך היום נעצר באלימות וללא סיבה נרי שוטן (שפיים) פעיל המחלקה הפוליטית בתנועה. לשמחתנו הוא שוחרר במהרה ללא הגבלות. צפו בראיון עמו בתכנית "חמש עם רפי רשף" בערוץ 12, בו הוא סיפר על המעצר האלים

ביום ראשון קראה מזכירות התנועה לקיבוצים, לאיגוד התעשייה הקיבוצית ולמפעלי התעשייה בקיבוצים להשבית את הפעילות, להצטרף לצעדי המחאה הציבורית האדירה כנגד ההפיכה המשטרית ולקחת חלק בהפגנות בצמתים, ובצעדי מחאה נוספים.

שמחים וגאים להיות חלק פעיל מהמאבק למען הדמוקרטיה - המאבק החשוב ביותר שיש כיום על דמותה של מדינת ישראל.  יישר כוח חברים וחברות!


 

גם הרוח שיבשה השבוע:נפתחה רפסודיית התנועה הקיבוצית לקיץ 2023

800 בני ובנות נוער מעשרות קיבוצים לקחו חלק במחזור הראשון של הרפסודיה - שלושה ימי עשייה, מפגש חברתי, בניית רפסודות, מחנה בשטח ומעגלי שיח. עומס החום, רוח מערבית שלא הגיעה והמחויבות לבטיחותם ושלומם של המשתתפים, הביאו להחלטה לבטל את המשט לצערם של כל הצדדים
הרפסודות מוכנות למשט שלא יצא. צילום מהרחפן: ניר לביא
הרפסודות מוכנות למשט שלא יצא. צילום מהרחפן: ניר לביא

רפסודיית התנועה הקיבוצית, בארגון אגף חינוך, נפתחה השבוע בכנרת ותתקיים במשך ארבעה מחזורים – בכל שבוע מחזור, ובסך הכול יותר מ-3,500 בני ובנות נוער מכיתות י'-יב', ממעל 200 קיבוצים. כנושא חינוכי מרכזי ברפסודיה נבחרה הדמוקרטיה, איך לא, וחשיבות הצעדים להגן עליה. המחזור הראשון התקיים במקביל לאירועי "יום השיבוש" מה שהעצים את הממד האקטואלי בחוגי השיח ובדיונים, וקיבל ביטוי גרפי על מפרשי הרפסודות שנבנו ביום השני.   

הערב הראשון, בו התכנסו כולם למעגלי שיח בהובלת 30 דוברים הפעילים באתגרי הדמוקרטיה בישראל ובמאבק על שמירתה – הנושא המרכז ברפסודיה, אפשר היכרות עם משימות אישיות בחברה הישראלית, תרגול שאילת שאלות אישיות וקבוצתיות ויצירת מודעות אצל בני הנוער על האחריות שמצויה אצלם ביחס לעתיד המדינה ועתידם הם. היום השני הוקדש ברובו לעבודה קבוצתית של בניית הרפסודות, וכמיטב המסורת בשנים האחרונות, התקיימו טורנירים של תחרויות ספורט בין הקיבוצים. למקום השני בכדורעף הגיעו מעופפי עין המפרץ שהפסידו על חודן של נקודות לקבוצה המגובשת מקיבוץ אפק שזכו להניף את הגביע. בכדורעף נשים הגיעו למקום השני בנות צרעה, שנכנעו לקבוצת הבנות ה"מקצועית" של מטה אשר. במשיכת החבל גברה קבוצת עולש בארותיים (עולותיים) על בנות ובני צרעה החסונים. שפטו בעירנות ערן ורדון, דגן קרן וצחי רם. עופר רימון הבלתי נלאה ריכז את התחרויות גם השנה 

בבוקר יום שלישי הושלמה בניית הרפסודות, ונכתבו מסרים של מחאה על מפרשי הרפסודות, סיסמאות וציורים כנגד ההפיכה המשטרית, ביניהן "כשהדמוקרטיה נעלמת מלחמת אזרחים מתקרבת", "ביבי: אין דמוקרטיה תוכלו עוגות", "רב-חובלת רוצה להיות - בקצב הזה כבר אין לי זכויות", וגם סיסמאות פטריוטיות מהווי הקיבוצים והקבוצות. בצהרי היום ניצבו הרפסודות בשורה ארוכה לאורך החוף, והחלו שעות ההמתנה לרוח המערבית המיוחלת שתיתן את האות ליציאה. השעות חלפו והרוח בוששה מלהגיע, ולכן סוכם כי אם עד השעה 16:00 לא תגיע הרוח בכיוון "הנכון" ובעוצמה הדרושה יוחלט בצער על ביטול היציאה להפלגה, מתוך חשש אמיתי לסכן את שלומם וביטחונם של מאות המשתתפים. כך אכן קרה. דבי ברא"ס, ראשת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית, אמרה כי "תחושות שביעות הרצון של בני הנוער משלושה ימי פעילות עשירים בעשייה ומפגש חברתי, שכללו בניית רפסודות, היערכות וחוויית מחנה בשטח ומעגלי שיח, סייעו בהבנת אי קיום המשט. הבטיחות לפני הכול".


באנר משקארד

אורי דורמן נבחר לתפקיד
מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל

דורמן מביא עימו ניסיון ניהולי עשיר, כיהן בעבר, בין היתר, כיו"ר מועצת הפירות, יו"ר משקי הגליל העליון, יו"ר מי גולן, מנהל מו"פ צפון ומכון מיגל, והוביל עשרות קיבוצים מתפקיד יושב הראש. התאחדות חקלאי ישראל מייצגת את תנועות ההתיישבות וארגוני המגדלים המקצועיים
אורי דורמן. ניסיון ניהולי עשיר
אורי דורמן. ניסיון ניהולי עשיר

מזכירות התאחדות חקלאי ישראל בחרה ביום רביעי את אורי דורמן לתפקיד מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל. דורמן, יליד קיבוץ גבעת ברנר וממקימי המושבה קדמת צבי שברמת הגולן, נושא באמתחתו ניסיון ניהולי עשיר במגזר החקלאי בכלל ובקיבוצי בפרט. בתפקידיו האחרונים כיהן כיו"ר החברה לפיתוח הגליל ומשקי הגליל העליון, יו"ר מכון המחקר מיגל, מנכ"ל ק.מ.ה, והובלת שלושה קיבוצים מתפקיד יושב הראש, תפקיד אותו מילא בעשרות קיבוצים במהלך שני העשורים האחרונים.

לפני כן, או במקביל, כיהן דורמן בשורת תפקידים שהקנו לו ידע רב במגזר החקלאי, וביניהם מנהל תחום חקלאות צמח מפעלים (חלקי) ויו"ר צמח בננות, יו"ר הנהלת "מי גולן", מנכ"ל מו"פ צפון, יו"ר מועצת הפירות, מנהל מחקר ופיתוח רמת הגולן ורכז הועדה החקלאית של רמת הגולן. ניסיונו הניהולי בקיבוצים כולל גם ליווי וייעוץ אסטרטגי לקיבוצים ואגודות שיתופיות, היכרות עם הגורמים הפועלים בהתיישבות, בכלל המגזר החקלאי, עם ארגוני מגדלים, משרדי ממשלה, רשות מקרקעי ישראל והמוסדות הלאומיים, וכמו כן ייזום והובלת תהליכי פיתוח עסקי, שותפויות והסדרי חובות.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר ברך את אורי דורמן על היבחרו, ואמר "אני מכיר את אורי שנים ארוכות. הוא מילא שורה ארוכה של תפקידים חשובים. כמי שמכיר את התאחדות חקלאי ישראל - המייצגת את כל תנועות ההתיישבות וכל ארגוני החקלאים, ומכיר את האתגרים העומדים בפניה, אני מאמין שאורי הוא האיש הנכון לתפקיד. הוא נכנס לנעליו הגדולות של אבו וילן, שהוביל וניווט בהצלחה את ההתאחדות, ואנחנו נהיה שם לסייע לו. הצלחתו היא הצלחתנו".


פייסבוק התנועה

תמונת השבוע:
אין גיל למאבק על הדמוקרטיה

אילנה גבעוני בת ה-88 מפגינה בצומת העוגן עם דגל ישראל
אילנה גבעוני בת ה-88 מפגינה בצומת העוגן עם דגל ישראל

בהפגנות ובמחאות השונות מאז פרצה לחיינו ההפיכה המשטרית שמקדמת הממשלה אנחנו זוכים לראות גברים, נשים צעירים וצעירות ממנעד רחב של מקומות, רקעים, מוצאים וגם גילים. לצד ילדים צעירים מאוד שמגיעים עם הוריהם ולומדים ממקור ראשון על חשיבות הדמוקרטיה והמאבק לשימורה, ניתן לראות גם מבוגרים שחגגו בר מצווה ואף יותר כשהמדינה הוקמה.

אחת מהם היא אילנה גבעוני בת ה-88 ממעברות שלא מוכנה לוותר על הדמוקרטיה ועל ההשתתפות בהפגנות שמתקיימות בצומת הקרובה. אילנה היא בחורה פעילה ומורה להתעמלות שעדיין מעבירה שיעורים בהתנדבות לגיל השלישי בקיבוץ פעמיים בשבוע. 

עד שננצח.


באנר מרכז קליטה

בעקבות יום השיבוש נדחה
יום החקלאות בכנסת

על רקע השיבושים ומגבלות התנועה שתוכננו ב"יום השיבוש" שהתקיים שנערך בשלישי, החליטו ראשי השדולה החקלאית בכנסת לדחות את יום החקלאות המסורתי שתוכנן להתקיים באותו יום במשכן. הודעה על מועד חלופי ליום החקלאות תימסר בהמשך
 
דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת במסגרת יום החקלאות בעבר
דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת במסגרת יום החקלאות בעבר

במסגרת היום היו צפויים להתקיים דיונים בוועדות הכנסת בענפי החקלאות השונים ממגוון היבטים, אירוע מרכזי באודיטוריום הכולל דברי ברכה והענקת תעודות הוקרה על ידי שר החקלאות וחברי השדולה לשישה חקלאים פורצי דרך על פעילות לטובת קידום החקלאות הישראלית בהווה ולעתיד, ולבסוף, ציון הנושא בישיבת מליאת הכנסת. כל אלו כאשר לאורך כל היום מוצגות במשכן תערוכות של מחקרים ופיתוחים חדשניים בענפי החקלאות.

בהודעה שפרסמו יושבי ראש השדולה החקלאית, חברי הכנסת אלון שוסטר, רם בן ברק, מטי צרפתי הרכבי, ששון גואטה, מיכאל ביטון וניסים ואטורי, נכתב: "על רקע השיבושים ומגבלות התנועה הצפויים להתקיים ברחבי הארץ ביום שלישי 11.7 ועל מנת להבטיח שיום החקלאות יהיה יום משמעותי, מכובד ופורה שכל מי שחפץ בכך יוכל להשתתף בו ללא קושי, הוחלט, לאחר התלבטויות רבות ודיונים בין כל השותפים להובלת יום זה, לדחות את יום החקלאות.

אנחנו מודעים היטב לכך ששינוי זה משבש תכניות של רבים מכם שהתכוננו ליום זה ותכננו להגיע לירושלים ומתנצלים על כל אי נוחות שנגרמה. נשמח מאוד לראות את כולכם ביום החקלאות במועד החדש שייקבע לו. הודעה על מועד חלופי ליום החקלאות תימסר בהמשך".


פייסבוק התנועה

העסקה ישירה של עובדים זרים בסיעוד -
גם בקיבוצים

כ-80 מנהלי בריאות ורווחה, מרכזי גיל שלישי ומטפלי שטח, הצטרפו ביום רביעי השבוע למפגש לימוד על העסקה ישירה של עובדים זרים בסיעוד
זכינו שבקיבוצים קיימת האפשרות לסייע לחברים באמצעות מנהלי/ות תחום בריאות. תמונה: Rosy from Pixabay
זכינו שבקיבוצים קיימת האפשרות לסייע לחברים באמצעות מנהלי/ות תחום בריאות. תמונה: Rosy from Pixabay

חולים שאינם שוהים במסגרת מוסדית וזקוקים למטפל סיעודי שיועסק במשרה מלאה, זכאים כיום לקבל היתר להעסיק עובד זר, וזאת במידה שהם עומדים בקריטריונים המופיעים בתנאי הזכאות של הביטוח הלאומי (חוק סיעוד). מימון העסקתו של העובד הזר, חל במלואו על בעל ההיתר, או שניתן לנצל לצורך זה חלק מגמלת הסיעוד. תהליך העסקה ארוך מסורבל ויקר: המטפלים צריכים לקבל היתר עבודה מרשות ההגירה ואוכלוסין ואמורים להירשם בתאגיד מוכר על ידי המדינה, אך העסקתם נעשית על ידי חברת סיעוד. נכון להיום מועסקים העובדים בקיבוצים באחד משלושה מסלולים:

  • הקיבוץ דואג להעסקת העובד ולכל המנהלות הכרוכות בהעסקה - קשר עם חברות הסיעוד, מציאת העובד ודאגה לצרכיו ולשכרו.
  • הקיבוץ דואג להעסקה כנ"ל, אך החבר מממן את העסקה.
  • על החבר ומשפחתו לדאוג בעצמו לעובד הזר, לקבלת אישר העסקה ולפניה לתאגיד ולחברת הסיעוד.

במפגש שהתקיים ביום רביעי, הציגה מחלקת בריאות ורווחה בתנועה הקיבוצית אפשרות נוספת שמציעה שירות העסקה ישירה של עובדים זרים שלא דרך חברת סיעוד ומציעה פתרונות וסיוע בכל אחד משלשות המסלולים. 

עדי רמות ממחלקת בריאות ורווחה אומרת כי "המשימות המנהלתיות הקשורות בניהול הטיפול הרפואי והסיעודי, דורשות היום מיומנות רבה ולראיה, חברות רבות המציעות שירותי לווי ותמיכה לחולה ומשפחתו בניהול האירוע הבריאותי, בניהול התביעות מחברות הביטוח ועוד. זהו שירות יקר מאוד. זכינו שבקיבוצים קיימת האפשרות לסייע לחברים באמצעות מנהלי ומנהלות תחום בריאות ורווחה, שלרשותם כלים מקצועיים שיסייעו לחברים החולים, גם כאשר המימון, נעשה על ידי החבר".


באנר משקארד

התנועה הקיבוצית מזמינה חברות וחברי קיבוץ להציג מועמדות לתפקיד מנהל.ת מחלקת ביטחון

מהות התפקיד: ריכוז נושא הכנה ועידוד לשירות משמעותי וכן טיפול בפרט לקראת ובזמן תקופת השירות בצה"ל וכן ניהול מערך החירום בתנועה הקיבוצית. כפיפות לראש אגף צעירים ומעורבות בחברה
לוגו אגף צעירים ומעורבות בחברה

דרישות התפקיד:

  1. חבר/ת קיבוץ \ בתהליכי קליטה לקיבוץ.
  2. ניסיון ורקע בעבודה עם צעירים ומלש"בים, התמצאות בעולם הכנה לצה"ל ושירות משמעותי.
  3. ניסיון בניית פרויקטים והובלה של תהליכי פיתוח.
  4. יחסי אנוש מעולים הגדלת ראש, חריצות ומסירות.
  5. ניסיון ורקע בהדרכה והנחייה.
  6. רישיון רכב חובה - התפקיד דורש נסיעות מרובות.
  7. ידע והיכרות עם העולם הצבאי / תחום הגיוס לצבא - יתרון 
  8. בוגר/ת תפקיד פיקודי בצבא - יתרון 

היקף משרה: 100%.
כניסה לתפקיד: מיידית.

קורות חיים יש לשלוח עד לתאריך 28.7.2023 לאירית גולדברג בדוא"ל:
 iritg@tkz.co.il


פייסבוק התנועה

התנועה הקיבוצית מזמינה חברות וחברי קיבוץ להציג מועמדות לתפקיד מנהל.ת תחום צמיחה וקליטה

מהות התפקיד: פיתוח והעמקת התפיסה של צמיחה וקליטה מיטבית וחיזוק התהליכים המקצועיים והקהילתיים המתקיימים בקיבוצים בהקשר זה, תוך ביצוע תמיכה וליווי למובילות ומובילי התחום בקיבוצים
לוגו אגף חברה וקהילה

דרישות התפקיד:

  1. חבר/ת קיבוץ - חובה.
  2. ניסיון בניהול תהליכי קליטה וצמיחה בקיבוץ- חובה.
  3. ניסיון בפיתוח ידע ותוכן- יתרון.
  4. מילוי תפקיד מרכזי בקיבוץ- יתרון
  5. היכרות עם תהליכי קליטה אזוריים- יתרון.
  6. מיומנויות בינאישיות גבוהות ויכולת עבודה בצוות.
  7. יוזמה, יצירתיות ויכולת לעבודה עצמאית.
  8. יכולת ארגונית גבוהה.
  9. העבודה דורשת זמינות לאזורים נרחבים בארץ- נכונות לנסיעות מרובות.

היקף משרה: 100%.
כניסה לתפקיד: מיידית.

קורות חיים יש לשלוח עד לתאריך 28.7.2023 לאירית גולדברג, בדוא"ל:
 iritg@tkz.co.il.


 

היצירות שסייעו לחברי קיבוץ ניצנים
לשרוד את השבי המצרי

אין מי שלא שמע על הקרב ההירואי בניצנים מול המצרים במלחמת העצמאות, הנפילה בשבי והפצע הפתוח שנשאר בעקבותיו ועלה שוב לדיון לאחר שיצא סרטו של אבי נשר בנושא. בעזרת קלפים מאולתרים, הגדה של פסח, ציורים ופורטרטים, העבירו חברי קיבוץ ניצנים את הזמן בשבי המצרי במלחמת העצמאות. היצירות יוצגו לרגל חגיגות 80 שנה לקיבוץ, כפי שמדווח מתן צורי באתר YNET
אחת מיצירותיהם של חברי הקיבוץ בשבי המצרי
אחת מיצירותיהם של חברי הקיבוץ בשבי המצרי

105 חברי ניצנים וקומץ לוחמים מגדוד 53 נפלו בשבי לאחר כיבוש הקיבוץ על ידי הכוחות המצריים שפלשו מדרום ב-1948, והועברו ל"עבסייה" שבמצרים, שם הוחזקו בשבי במשך תשעה חודשים, שבתחילתם עברו עינויים קשים וחיו בתנאים בלתי אנושיים. לאחר מכן המצב השתפר במעט. 

בעודם יושבים בשבי הם החלו ליצור לעצמם, למשל, קלפים למשחק, מגב קרטון של קופסאות סיגריות שקיבלו. אבל הם גם ייצרו דברים עמוקים וערכיים יותר. כך למשל, הם כתבו מהזיכרון בלבד את המחזור לראש השנה. כמו כן הם כתבו את מגילת אסתר, אבל עשו לה התאמה למצבם האישי. הם קראו לה "מגילת תופיק" (על שמו של אחד הסוהרים בשבי). "הם קיבלו קצת ציוד, דפים וכלי כתיבה ותפירה, בשלב מאוחר יותר בשבי. כל המטרה שלהם הייתה לשמור על חיי קהילה בשבי ולהישאר מגובשים", סיפרה נאווה שלזינגר, חברת ניצנים ובתו של אייזיק רוזנצוויג ז"ל שישב בכלא המצרי, למתן צורי, כתב YNET וידיעות אחרונות בדרום.

לאחר תשעה חודשים בשבי, שוחררו חברי הקיבוץ ולוחמי הגדוד במסגרת הסכם שביתת הנשק (הסכמי רודוס) ושבו לביתם שנחרב. הם נפגשו שוב עם ילדיהם ונשותיהם שפונו קודם לכן, ויחד החלו במלאכת שיקום הקיבוץ. את היצירות מהשבי, שנארזו בתוך ארגזים ונשלחו לארכיון הקיבוץ, הביאו עימם. מעת לעת נשלפו החומרים במסגרת אירועים מקומיים אבל לא זכו לחשיפה ארצית. השנה, קיבוץ ניצנים יציין 80 שנה לעלייתו הראשונה על הקרקע, וכחלק מהאירועים יוצגו המסמכים והציורים וגם יעלו לאתר האינטרנט של ארכיון ניצנים.


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png

הוספת תגובה חדשה