דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ילכו שניים יחדיו: 100 נציגי קיבוצים ביום עיון על זקנה ובטיחות בשבילי הקיבוץ

זה לא חדש כי שבילי הקיבוץ כיום שוקקי חיים באופן משמעותי יותר מבעבר. במקביל להולכי הרגל ורוכבי האופניים גדלה תנועת הקלנועיות וטווח הגילים שהיא משרתת, כמו גם רכבי תפעול, כלים ממונעים וחשמליים ומכוניות. מה מותר ומה אסור בנהיגה על קלנועית, איך שומרים על הבטיחות, סוגי הביטוח והכיסוי המוצעים ואיך שומרים על תקינות הכלי - כל אלו עמדו במרכז יום עיון תנועתי בנושא
גם בקיבוץ - שמירת כללי הנהיגה והחוק. צילום: אסף קצין
גם בקיבוץ - שמירת כללי הנהיגה והחוק. צילום: אסף קצין

כמאה משתתפות ומשתתפים לקחו חלק במפגש זום שקיימה מחלקת בריאות והרווחה התנועתית בנושא "זקנה ובטיחות בשבילי הקיבוץ". במפגש השתתפו מנהלות הבריאות והרווחה בקיבוצים יחד עם מנהלי הגיל השלישי, מטפלי השטח ומתעניינים נוספים, שזכו לשמוע את צביקה באר מעמותת 'אור ירוק' שנשא הדרכה בעניין השינויים שחלו עם השנים במאפייני התנועה בשטחי חצר הקיבוץ ושביליה, גיוונה ונפחה, והצורך הגדל והולך בעקבות זאת לבצע התאמות גם בהתייחס לצרכיי אוכלוסיית הוותיקים משתמשי הדרך.

באר הצביע גם על האחריות של הקהילה בכל קיבוץ לקבל החלטות ולפעול להבטחת בטיחותם של הוותיקים ושאר האוכלוסייה המקומית, למשל בעמידה על שמירת כללי הנהיגה והחוק, הסברה לצמצום מצבים של נהיגה תחת השפעת תרופות הפוגעות בכישורי הנהיגה, ובמצבים של ירידה בכישורי הנהיגה הכלליים מחמת ירידה ביכולות הגופניות ו/או הקוגניטיביות.

לאחר מכן פרש ישי בשן, יועץ ביטוח מ'ביטוח חקלאי', את האפשרויות הקיימות מבחינת כיסויי הביטוח לקלנועיות היכולים להקל על החברים וגם על הקיבוץ במקרה חלילה של תאונה עם נזקי גוף ונזקי רכוש העלולים לגרור גם הוצאות כספיות לא מבוטלות. לסיום, שיתף נווה שרון מחברת 'רכב חשמלי תל יוסף' מספר המלצות לתחזוקה שוטפת של הקלנועיות, כולל עריכת בדיקה שנתית הכוללת את מצב המצברים, הבלמים, הצמיגים, וחשיבות חיזוק הברגים. בנוסף הציע לקיבוצים המעוניינים בכך להזמין בדיקות מרוכזות תקופתיות עבור בעלי הקלנועיות, להבטחת ושמירה על המשך תקינותן.

משתתפי הזום ציינו במשוב שנעשה לאחריו כי התכנים שהועברו הרחיבו ידע בכל הקשור להתמודדות עם תחושת הביטחון המופרזת הקיימת בחצר הקיבוץ, ו"הסלחנות" שאנו מאפשרים לעצמנו כלפי העמידה המתחייבת על כללי הנהיגה בשבילים, כללים הברורים לכולנו כאשר אנו יוצאים אל מחוץ לתחומי הקיבוץ. משתתפים שיתפו בהבנה כי אף שהקיבוץ איננו "מחליף" את משטרת התנועה, ואיננו מוסמך לעסוק באכיפת כללים אלו, הרי שעדיין קיימת לו האחריות הקהילתית והקיבוצית, לפעול לדאוג לביטחונם של כלל חברי הקהילה בחשיבה והתארגנות, הסברה והדרכה, והכל בתשומת לב ובאחריות המשותפת העולים מעקרונות הערבות ההדדית שלנו.

הוספת תגובה חדשה