דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

המסע השנתי של מטה התנועה בקיבוצי חבל אילות

מה חדש בערבה? מטה התנועה סייר בקיבוצים אליפז, סמר, לוטן וקטורה, נפגש עם מטה המועצה האזורית ופורום מנהלי ומנהלות הקהילה. אלה רשמי המסע
לוטן. קרוב לגבול עם ירדן
בקיבוץ לוטן. קרוב לגבול

מטה התנועה הקיבוצית סייר בשבוע שעבר (6-7.2) בקיבוצים אליפז, סמר, לוטן וקטורה שבערבה הדרומית, שם נפגש עם ממלאי תפקידים וחברים, במועצה האזורית נפגש הצוות עם פורום מנהלי קהילות וממלאי תפקידים במועצת חבל אילות (ערבה דרומית), בה עשרה קיבוצים, ו- 2.6 מיליון דונם, המהווים כ- 13% משטח מדינת ישראל.

המפגשים בקיבוצים היו מעניינים, וכללו היכרות ושיחה על מאפייניו הייחודים של כל קיבוץ, העלאת צרכים ייחודיים, ונושאים לעזרה פרטנית ולאזור כולו. הסיור תוכנן, הוכן ולווה בידי רוני שני מור, מאילות, רכזת האזור מטעם התנועה.

אליפז: התחדשות

התחנה הראשונה הייתה אליפז, בחממת "חמשת החושים", שהיא מיזם מיוחד תומך תיירות, המארח בעיקר קבוצות לחוויית קטיף חקלאי, ובצדו הדגמות לניצול אנרגיית השמש וזיקוק שמנים מתוצרת מקומית. אחר כך, במועדון החברים התקיים המפגש עם ערבה מנהלת הקהילה, אלון אביאל המנהל העסקי ואודי גת יושב ראש הקיבוץ, שסיפרו על הקמת הקיבוץ לפני 40 שנים, בידי גרעין השומר הצעיר. באליפז מודל 2023 יש 67 חברים, גמלאי אחד בלבד, יותר ילדים מחברים, והשנה יחגגו 40 בסימן חידוש הקליטה וחיזוק הקהילה.  הסיור במקום כלל הסבר על יוזמות פיתוח בכלל עסקי והתחום הסולארי בפרט, הרחבת פעילות התיירות וחיזוק הקהילה הצומחת.

סמר: אחריות ועצמאות

סמר, התחנה השנייה בסיור, הוקם ב- 1976 בידי בני קיבוצי הקיבוץ הארצי, שביקשו "קיבוץ אחר". הכול כבר סופר על אורח החיים המיוחד והפתוח הנהוג בסמר, הנשמר בחלקו גם היום, למשל החלטות - מתקבלות בפורום אספת החברים, אין בסמר גופים מנהלים וקיימת רמת שיתוף גבוהה עם שאיפה לרמה גבוהה של אחריות ועצמאות לכל חבר כפרט. החברים בוחרים היכן לעבוד וכמה, מתוך אחריות אישית לפרנסה ומעורבות בהתנהלות ענפי המשק והקהילה, והצריכה - מתנהלת לפי "קופה פתוחה". בשיחה עם אבישג (מזכירה), מיכל (רכזת הקהילה), איילת (רכזת פרט) ואסף (יו"ר ההנהלה המשקית), אורלי, סמדר (גזברית) ונטלי, הם סיפרו כי בקיבוץ 111 חברים, קיימים פערי צריכה מגוון רחב של דעות בין החברים, ומחפשים שותפים לפיתוח כלכלת הקיבוץ, הנשענת על תמרים, אשר כמו בכל הארץ מניבים פחות רווחים, ולכן שוקדים על ארגון-מחדש, ורפת – הצפויה לעבור השקעה משמעותית בפתרונות לשפכים. ענפים נוספים הם הקמת שבילי אופניים בשטח, מסגרייה לשדות סולאריים, מערכות בקרה לחקלאות, ואתר אירוח סדנאות ואירועים. המשך הסיור היה בקיבוץ אילות, בערב תרבות ב'צריף הראשונים', עם הילה אילן מיטבתה, מחברת הספר "לך לך למדבר", אליה הצטרפו יוני אלוני מזכיר יטבתה, ואביו עידו אלוני מראשוני הקיבוץ. צוות הצריף - נורית מנהלת הקהילה, עינב רכזת התרבות, מירי ושרליין - פינקו בקפה ועוגה.

יומו השני של הסיור נפתח במועצה האזורית, בפגישה עם פורום מנהלי הקהילות הקיבוציות ומטה המועצה, על אתגרי האזור והיכרות עם תוכנית "קהילה צומחת", שנועדה להגדיל את מספר התושבים בחבל ל 8,000 איש עד שנת 2030. 

לוטן: שכונה חדשה

הקיבוץ יחגוג השנה 40 כקיבוץ השני שהוקם בזרם היהדות הרפורמית. גם בלוטן גמלאי אחד, 59 חברים, ומספר גדול יותר של ילדים. הסיור החל בשטח בו מתקיימות עבודות פיתוח לשכונה של 38 בתים. בסיור קיבלו חברי המטה הסבר מפלורנסיה פוליצ'וק האחראית על הפרויקט מטעם המועצה, ומעומר אייל המפקח. מייק ניצן הסביר על האזור, ובנקודת התצפית המחישו המארחים את הקירבה לגבול עם ירדן, ממנו הגיח פעם מחבל שארב לעובדי מטע התמרים, ירה ופצע מתנדבת ולקח חיילת כבת ערובה, לפני שחוסל בידי צוות הלוט"ר האזורי שמנע אסון.  

אחרי תצפית, המשיך הצוות התנועתי לסיור עם מייק קיפלין במתחם האקולוגיה היצירתית, שם מתקיימים קורסים לבנייה בבוץ ובפרמקלצ'ר, וב"בית תה" שעשוי מבוץ, הוגשו ארוחה צמחונית משובחת, והסבר על הקיבוץ מפיהם של היו"ר נתנאל כהן (רתמים), רוני סקליאר מנהל הקהילה ותמר ברדה מנהלת התיירות. כלכלת הקיבוץ נשענת על חקלאות (תמרים), תיירות, רפת ואנרגיה סולארית. יעדי הקיבוץ הם קליטת שבע משפחות בשנה, ופתיחת גן (גילאי 3-6) עבור ילדים שנוסעים מדי בוקר לגן בסמר או בקטורה, הקמת שכונת צעירים בשיתוף המועצה האזורית, החטיבה להתיישבות המלווה את הקיבוץ ו"קדמה", שותפות תיירותית עם רשת מלונות "מטיילים", המשך פיתוח ענף האנרגיה המתחדשת, ואיתור מקורות הכנסה נוספים לאיזון הירידה ברווחיות התמרים.

קטורה: חקלאות פורצת דרך

הקיבוץ יחגוג השנה 50 עם 179 חברים ויוזמות פיתוח. המפגש עם המארחים התקיים במתחם האירוח קרן קולות, המצוי ליד מכון ערבה ללימודי הסביבה, שלצידו מרכז הדגמה של מערכות מנותקת רשת, והעץ המיתולוגי "מתושלח", לו מקום של כבוד בספר השיאים של גינס. את השיחה הובילו יעל פרמן ושרית רוזנפלד, מזכירות הקיבוץ, והשתתפו רועי צוק המזכיר הנכנס, רוי כגן הגזבר, איילי אשחר רכזת מש"א, מריאנה נדיר רכזת החינוך, גלן פייגלסון חבר המזכירות ומנטור ופלורנסיה פליצ'וק רכזת ועדת כספים. קטורה היא קהילה יהודית סובלנית ומגוונת, לה ענפי חקלאות, שירותי הנה"ח, תיירות כפרית, אנרגיה סולארית, מפעל אצות ובירה מקומית מוצלחת. הקיבוץ מקדם קליטה תוך שימור וחיזוק חיי השיתוף והזהות המיוחדים, וב"ועידת קטורה" הפופולארית בקהילה מחזקים את תחושת השייכות וחשיבות האחריות האישית של כל חבר.

בסיום הביקור הודה ניר מאיר לראש המועצה, ד"ר חנן גינת, למארחים בקיבוצים השונים ולרוני שני מור אשר אירגנה את הסיור ואמר כי כל ביקור בחבל אילות מעורר התרגשות רבה, נוכח הרוח החלוצית והייחודית של "אנשי המדבר" יוצאי הדופן שבנו שם את ביתם. התנועה הקיבוצית גאה מאוד על תרומתה למבצעי הבניה המרוכזת בקיבוצי החבל, ותתרום גם בעתיד את חלקה בכדי לקדם את פיתוח קיבוצי חבל אילות ושגשוגם.

הוספת תגובה חדשה