דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בשורה משמחת לקיבוצים מנרה וכרם שלום – אושרה הצטרפותם ליצרני החלב בישראל

שר החקלאות ופיתוח הכפר חתם על אישור מועצת החלב להוספת 13 מכסות ייצור חלב לקיבוצים ומושבים בגליל ובנגב, וביניהם הקיבוצים שיושבים על הגבול עם לבנון ורצועת עזה שנמצאים בתהליך צמיחה לאחר שנים קשות. מזכ"ל התנועה ניר מאיר הודה ובירך על ההחלטה. מועצת החלב: "תשובה לייבוא חלב - חיזוק ההתיישבות והייצור המקומי"
רפת חלב בקיבוץ. צילום: רפי בביאן
רפת חלב בקיבוץ. צילום: רפי בביאן

הקיבוצים כרם שלום בעוטף עזה ומנרה בגליל העליון, וארבעה מושבים בעוטף עזה ובערבה התבשרו ערב ראש השנה כי מועצת החלב אישרה להם מכסת ייצור חלב והקמת רפת. האישור בחתימת שר החקלאות ופיתוח הכפר אבי דיכטר ניתן לאחר חישוב הצריכה בשנה שעברה והחלטה על הוספת 13 מכסות ייצור חדשות, וכן, על פתיחת רפתות חדשות, בהן ניתנה עדיפות לכאלו שיקומו בישובי עוטף עזה ובפריפריה.

עבור כלכלת שני הקיבוצים תוספת המכסה לייצור חלב והקמת רפת מקומית היא בשורה חשובה ומרגשת. קיבוץ מנרה שחגג לאחרונה 80 שנים לעליית החלוצים על הקרקע הוא סמל להיאחזות העיקשת בחבל ארץ קשה, מנותק ומאתגר, ועמידה לאורך השנים באתגר טופוגרפי, אקלימי וביטחוני מהקשים שיש במדינת ישראל. לאחר שלפני עשור חיו במנרה כ-70 חברים, כמעט לא היו משפחות צעירות ובתי הילדים עמדו שוממים, הקיבוץ חווה צמיחה בשנים האחרונות, עם חברים חדשים ויותר מ-80 ילדים מגיל לידה ועד 18.  

כרם שלום שהתפרק לאחר שנקלע למשבר חברתי וכלכלי וגם לאחר הקמתו המחודשת המשיך להיתקל באתגרים חברתיים וכלכליים ונכנס לרשימת היישובים בתת-אכלוס של משרד החקלאות, נמצא בשנים האחרונות בתנופה לאחר שהפך לקיבוץ מתחדש במודל מעורב של חילונים ודתיים. הקיבוץ מונה כיום 68 חברי קיבוץ ו-10 מועמדים לחברות, לפני שנתיים נפתח בו גן ילדים חדש לראשונה מזה 40 שנה ובמהלך שנת 2022 אוכלסו כל בתי הקבע החדשים בקיבוץ והוחלט לצאת לבניה של שכונת בתי קבע נוספת. מקורות הפרנסה העיקריים של המשק מתבססים על חקלאות.  

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר הודה למקבלי ההחלטות שנרתמו אף הם לחיזוק ההתיישבות בחבלי הארץ המרוחקים המסמנים את הגבול. איציק שניידר, מנכ”ל מועצת החלב בירך את המצטרפים החדשים לענף החלב ואמר: "התשובה שלנו ליבוא היא חיזוק ההתיישבות והיצור המקומי בעוטף עזה בחלוציות בערבה ובגבול הצפון”. ליאור שמחה, מנכ"ל התאחדות יצרני החלב, הוסיף: "כולי תקווה כי רפת זו תפרנס את חברי הקיבוץ במשך עשרות רבות של שנים, ותוכיח שאפשר לעשות חקלאות ישראלית גם בפריפריה הרחוקה. אשריכם שהתברכתם במנהיגות עם חזון, ואך סמלי כי במועד ראש השנה, המסמל התחלות חדשות ומבטיחות". 

הוספת תגובה חדשה