דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בין זיכרון להשראה – איך ניתן לגשת לטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה בצורה קצת אחרת?

מזה שלוש שנים מקפיד מטה התרבות בתנועה הקיבוצית, בשיתוף תנועת המושבים לקיים יום עיון והכשרה למובילי טקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוצים על מנת לסייע להם להרחיב את החשיבה, להעמיק את הידע ולאפשר קיום טקסים קיבוציים מכובדים. בשבוע שעבר, התקיים יום עיון השנתי תחת הכותרת "בין זיכרון להשראה" בהנחיה והובלה של מוזיאון בית לוחמי הגטאות
טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאות בשנה שעברה
טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאות בשנה שעברה

"יום העיון אפשר לי רגעים של שקט ומחשבה על נושא שקשה לגשת אליו שנה אחר שנה, לחדש, לשנות ולעניין, כאשר חשף אותי לנושאים מקוריים לטקס, לטקסטים, לשירים וסיפורים שלא הכרתי ולזוויות ראיה נוספות של השואה", מספרת מנהלת התרבות של קיבוץ מצר, דור בכר.

את יום העיון פתח ירון צור בהנחיית "עד התחתית ובחזרה"  - סיור מקוון באולם המחנות, והתמקד בעדויות ובתיעוד כיוצרי זיכרון וניסיונם של אסירי המחנות לשמור על אנושיות. המשיך אלעד ארנון, על חיפוש משמעות בעיני היחיד והקבוצה בתקופת השואה ומה נתנו לנו צביה לובטקין וויקטור פרנקל. רון כהן סיפר על ה"נצר האחרון" דרך סיפורו של ה"גוטליב האחרון" על יואל גוטליב ז"ל שנהרג במלחמת יום כיפור. השנה, עצרת הנעילה השנתית לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תתקיים בבית לוחמי הגטאות בסימן "נצר אחרון" – ניצולי שואה אחרונים ממשפחותיהם, אשר נפלו במערכות ישראל.

חתמה את יום העיון דפנה איצקוביץ, מנהלת הספרייה והארכיון במוזיאון, שהציגה חומרים מספרי זיכרונותיהם של מייסדי קיבוץ לוחמי הגטאות ומקימי הקיבוץ והרחיבה ושיתפה בחומרים נוספים, מתוך כוונה שמשתתפי יום העיון יוכלו להיעזר בהם לקראת הכנת הטקסים.

"יום עיון באמצעות הזום הוא שונה וממוקד יותר. תודה על החוויה להתהלך במוזיאון בצורה וירטואלית. תודה על הזיכרון והזרקור על יום השואה דווקא בתקופה כל כך מורכבת למדינה ולעולם כולו בהתמודדות עם נגיף הקורונה", כתבה צליל אבני חיון, והוסיפה להב חדידה מצוות התרבות בקיבוץ כפר החורש: "יום העיון היווה הצצה מעניינת לפעילות החינוכית החשובה של בית לוחמי הגטאות, ובו בעת גם הזדמנות לשיח אחר וחשוב בנושא זיכרון השואה, המקשר את הקהילה הקיבוצית עם הגבורה והמרד".

ריקי רז ויעל רז לחייני ממטה התרבות של התנועה הקיבוצית, מציינות כי "מובילי טקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוצים קיימו את טקסי יום הזיכרון לשואה בשנה שעברה בעיצומה של המגיפה בצורה מקוונת, ועתה הם נאחזים בתקווה כי ניתן יהיה בתנאים מסוימים ועל פי ההנחיות לקיים את הטקס השנה באופן הכי קרוב לזה שצוין בעבר. יום העיון יהווה בסיס למובילי הטקסים בו ניתן להיעזר לתכנון מדויק ומותאם".  

קיימות דרכים שונות לציין את יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוצים, בנוסף לטקסים. ריקי ויעל מעדכנות כי בימים אלה ניתנת האפשרות להזמין את ערכת "זיכרון מהבית" - ערכה משפחתית ייחודית שפותחה על ידי שני הגופים הקיבוציים המובילים בתחום - בית לוחמי הגטאות ומכון שיטים - ארכיון החגים הקיבוצי, ובשיתוף פעולה עם מטה התרבות בתנועה הקיבוצית. הערכה מסייעת למשפחות להוסיף ערך מוסף ומשמעות ליום הזה ומביאה חידוש חשוב בכלל ובמיוחד בתקופה מאתגרת זו. לפרטים נוספים:
ריקי רז, מנהלת תרבות אירועים ותוכן - 0505493319 | יעל רז לחייני, תרבות ופיתוח קהילה - 
0547917271 | tarbut@tkz.co.il

שיתוף הפעולה בין בית לוחמי הגטאות, בהובלתו של המנכ"ל, יגאל כהן וחווה כהן, מנהלת התוכניות עם התנועה הקיבוצית מייצר הזדמנויות 'לזכור ולא לשכוח' ולהעביר את חשיבותו של יום זה לדורות הבאים.

הוספת תגובה חדשה