דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

איך ייראו ימי הזיכרון בקיבוצים אחרי השבעה באוקטובר?

100 נציגות ונציגי קיבוצים השתתפו ביום עיון שכותרתו הייתה "הכנת הלב והקהילה לימי הזיכרון", אותו ארגנו האגפים חברה וקהילה וחינוך בתנועה הקיבוצית, בשיתוף המדרשה באורנים, מכון שיטים וד״ר תמר אשכנזי. יום העיון התקיים הפעם בצל הדילמות השונות שעולות מאז השבעה באוקטובר ביחס לאיך לציין את ימי הזיכרון בקיבוצים
איילת הריס, ראש אגף חברה וקהילה בתנועה, נושאת דברים בפני משתתפי יום העיון
איילת הריס, ראש אגף חברה וקהילה בתנועה, נושאת דברים בפני משתתפי יום העיון

ימי הזיכרון הלאומיים לשואה ולגבורה ולחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה ייערכו בעוד כחמישה ושישה שבועות. השנה, נוספים לימים טעונים אלה ממדים נוספים המכבידים אף יותר, עקב טבח 7 באוקטובר והמלחמה שבאה אחריו, הימצאם של חטופים וחטופות רבים בידי חמאס, ואוכלוסייה גדולה של 54 קיבוצים שעדיין מפונה מביתה.

ביום חמישי האחרון הגיעו למתחם האירוח של קיבוץ כפר עזה בשפיים כ-100 מנהלות ומנהלי תרבות, מובילות טקס, א.נשי חינוך, בריאות ורווחה מהקיבוצים כדי להשתתף ביום עיון שנשא את השם "הכנת הלב והקהילה לימי הזיכרון". תכני יום העיון – הרצאות ועבודה של המשתתפים בקבוצות - נסובו סביב דילמות שעלו מהקיבוצים בשבועות האחרונות, ביניהן צביון הטקסים, ההתייחסות המתאימה לשבעה באוקטובר, חשש שעיסוק בתכנים מהשבת השחורה יעלו תחושות קשות בקרב צוות הכנת הטקס והקהל, שילוב ילדים ונוער ועוד. 

יום העיון נבנה בשותפות של אגפי התנועה עם גורמי מקצוע רלוונטיים בתחומי התרבות והרוח, דוגמת המדרשה באורנים, מכון 'שיטים' וד"ר תמר אשכנזי, בת קיבוץ בית השיטה ומנחה מקצועית בתחום אבל של קהילות, והופק על ידי ריקי רז, מנהלת מטה התרבות בתנועה.

המשתתפים והמשתתפות, שדנו ושיתפו אחד את השנייה במחשבותיהם אודות הדילמות השונות, קיבלו כלים נוספים לקראת המשימה החשובה של עיצוב טקסי זיכרון מכובדים ומכבדים, שמתאימים וראויים לקהילה ולזכרם של הנופלים. דבי ברא"ס, מנהלת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית, ציינה כי "ההשתתפות הגדולה ביום העיון מעידה על העניין הרב שקיים לקראת טקסי יום הזיכרון, והרצון של ממלאי וממלאות התפקיד בקיבוץ להפיק טקס מכבד ורגיש, מאחד, שיש בכוחו להפיח תחושת גאווה בהשתייכות לקהילה".

לפני שהחלה העבודה בקבוצות הושמע שיר שכתבה דורון טלמון מלהקת ג'יין בורדו, ימים ספורים לאחר שבעה באוקטובר, ושיקף את התחושות הקשות של רבים: 

"העץ שבגינה שלנו לא שרד,

נשרף כולו בבוקר מקולל אחד

והגינה עומדת יתומה

ולא נותר מי שישקה בה את האדמה

ומי ישיר בטקס בקיבוץ

ומי ירקוד במעגל על הבמה בחוץ

מי יקשט טרקטורים ועגלות

ומי יקצור את החיטה שבשדות"

הוספת תגובה חדשה