דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

שקד עם הפנים להתיישבות הכפרית

שרת הפנים, איילת שקד, הודיעה לפני שבוע בסיור שערכה במועצה האזורית דרום השרון על כוונתה לבצע שינוי בתפיסה שלה ושל משרדה בכל הנוגע לגידול ההתיישבות - במושבים ובקיבוצים. "המצב כרגע דומה לספר הלבן. חנקו את ההתיישבות העובדת ואת המרחב הכפרי"
שקד עם הפנים השרה שקד יחד עם מנכ"ל משרדה וראשת המועצה האזורית דרום השרון בחנוכת פארק עסקים ותעשיות במועצההכפרית
השרה שקד יחד עם מנכ"ל משרדה וראשת המועצה האזורית דרום השרון בחנוכת פארק עסקים ותעשיות במועצה

הבשורה הגדולה לקיבוצים בתוכנית שקד היא "פריצת" לוח 2 הקובע את הרף המקסימלי של בתים בכל קיבוץ.

בפוסט שכתבה בעמוד הפייסבוק שלה לאחר הביקור, פירטה שרת הפנים: "כשנכנסתי למשרד הפנים נפל לי אסימון כואב מאוד. ממשלות ישראל ובג"צ, בתנועת מלקחיים, חנקו את ההתיישבות העובדת ואת המרחב הכפרי. איך הן עשו זאת? בג"צ ועדות קבלה לא מאפשר ליישובים בנגב ובגליל לשמור על המנגנון הזה ביישובים מעל 400 משפחות, והממשלה אישרה את תמ"א 35 לפני שנים רבות כאשר חלק מהתמ"א זו מגבלה על כמות המשפחות בכל יישוב. זה נקרא 'לוח 2', ממש הספר הלבן. המשמעות היא עצירת התפתחות ביישובים הכפריים בנגב בגליל, וגם במרכז".

הרפורמה של השרה שקד הקשורה לקיבוצים מדברת, כאמור, על ביטול ההגבלה על מכסת הבנייה החדשה. כיום מוגבלים הקיבוצים בחוק למכסה של בין 500-300 דירות לקיבוץ. וכן, פיצול דירות: הכללת קיבוצים ומושבים בחוק פיצול דירות (חוק בשלבי קידום). בתים פרטיים יוכלו לקבל אישור להרחבה של 45 מ"ר, שתפוצל ליחידת דיור נפרדת. כיום הוראת השעה של פיצול דירות אינה חלה על המרחב הכפרי

סעיף נוסף בשינויים אותה מתכוונת השרה לבצע ואיננו נוגע לקיבוצים מכוון לשינוי חוק ועדות קבלה כך שיחול על יישובים עד ל- 600 משפחות (ולא 400 כפי המצב היום).

השרה שקד חתמה את דבריה וכתבה: "הצעדים האלה יאפשרו ליישובים לגדול ולבנים ממשיכים להישאר בהם ולפתח את היישוב. אני מקווה שכל הסיעות בכנסת ירתמו למשימה החשובה הזו ונוכל לאפשר להתיישבות העובדת ולמרחב הכפרי להמשיך ולהתפתח, כמו שמגיע להם ולנו".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, התייחס השבוע בשיחה עם "זמן קיבוץ" לנושא והסביר כי רוב הפתרונות המוצעים נותנים מענה למושבים ויישובים הקהילתיים ופחות קונקרטיים עבור קיבוצים: "הקיבוצים קולטים דרך קבלה לחברות ולא דרך ועדות קבלה, ברוב הקיבוצים לא מגיעים ל-400 בתי אב כל כך מהר ואין אצלנו אינטרס של פיצול הדירות". יחד עם זאת מוסיף מאיר: "זה משב רוח רענן. סוף סוף קם שר ושואל את המגזר הכפרי – מה כואב לך? ומנסה להציע פתרונות".

"כנראה שהייתי מבקש עבורנו דברים אחרים, אבל אי אפשר שלא להעריך ולתת רוח גבית לכך שקמה שרה כנגד הנרטיב ששולט בשיח הציבורי בעשרים השנים האחרונות ומשדר לאזרחי המדינה שהמגזר הכפרי הוא אויב העיר. גם אם לא כל הפרטים נעשים באופן שמותאם עבורנו, אני מעריך את פעילות השרה שקד שכוונתה לעזור".  

לקראת הדיון בממשלה שלחו ביום חמישי, 09.12, ראשי ההתיישבות העובדת נייר עמדה לראש מטה התכנון, עו"ד שלומי הייזלר, ובו כתובה עמדת מרכז השלטון האזורי והתנועות המיישבות התומכת בצעדים אותה מציעה השרה שקד. לחצו כאן לקריאת נייר העמדה.
 

הוספת תגובה חדשה