דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

שומרים על מרחב בטוח בקיבוץ

הסתיים סמינר ראשון בנושא מוגנות במשפחה להעמקת ההיכרות עם אלימות על סוגיה השונים ועם טיפול ומענה מקצועי למקרים של אלימות במשפחה בקיבוץ. גולת הכותרת הייתה השקתו של "כפתור הפרפר" באתר התנועה הקיבוצית - כפתור מצוקה דיגיטלי לדיווח אנונימי על מקרי אלימות
אלימות היא לא גזירת גורל. משתתפי ומשתתפות הסמינר למוגנות במשפחה.
אלימות היא לא גזירת גורל. משתתפי ומשתתפות הסמינר למוגנות במשפחה.

ביום שני הסתיים סמינר ראשון מסוגו בתנועה הקיבוצית שעסק בנושא מוגנות במשפחה ואלימות על סוגיה השונים ומתן כלים לטיפול ומענה ממלאי תפקידים בקיבוץ במקרים של אלימות במשפחה או בקהילה. בסמינר, שנפרש על פני שלושה ימי עיון השתתפו 25 מנהלי בריאות ורווחה, ממונות על פגיעות מיניות וקידום שוויון מגדרי, ורכזי חינוך מקיבוצים שונים.

"הזרז לקיומם של המפגשים היה רצף של פניות לעזרה שהגיעו אלינו, לסייע במקרים של אירועי אלימות במשפחה", מספרות עדי רמות, ממחלקת בריאות ורווחה ואחראית צרכים מיוחדים בתנועה, והילית בן צבי מנהלת היחידה לקידום שוויון מגדרי בתנועה הקיבוצית ובמרכז השלטון האזורי.

שלושת ימי העיון נערכו בשיתוף עם ארגונים מובילים בתחום ההתמודדות עם האלימות במשפחה: "ל.א לאלימות נגד נשים", "מכון חרוב" להכשרת מטפלים בתחום האלימות במשפחה, והמחלקה למניעת אלימות במשפחה של ויצ"ו. העיסוק בנושא נעשה בשיטה של הפגשת המשתתפים עם קורבנות אלימות, שחשפו את סיפורם האישי. בדרך זו, קיוו המארגנות, ניתן להמחיש למשתתפים בצורה הטובה ביותר שנפגעי אלימות חווים מצוקות, גם אם הן לא נראות כלפיי חוץ. "המטרה שלנו היא לעורר את המודעות בקיבוצים ולהסיר את החסמים לטיפול בנושאים רגישים אלה", מסבירה רמות, ומוסיפה "כמו גם לעודד הקמת צוותי מוגנות שיהוו כתובת לתמיכה וסיוע לנפגעים".

"אלימות - פיזית, מינית, נפשית ומילולית, כלכלית או טכנולוגית – יכולה להתרחש בכל משפחה", מסבירה הילית בן צבי, ומציינת כי "בארגונים המסייעים לנפגעים מסבירים כי התנהגות אלימה נובעת לעיתים קרובות מתוך פחד ומתבטאת באלימות או איומים כדרך מוטעית לפתור בעיות או להשיג סמכות. ברוב המקרים, אנשים פונים לאלימות על מנת לשחרר רגשות של כעס, תסכול, להעניש את מי שפגעו בהם, ולהחזיר שליטה לחייהם. בקורס הודגש הגבול העדין בין הזכות לפרטיות לבין החובה לטפל בכל מקרה של חוסר מוגנות, ושמירה על הקיבוץ כמרחב בטוח לכל האוכלוסייה המתגוררת בו".

כך נראה כפתור הפרפר. חפשו אותו
כך נראה כפתור הפרפר. חפשו אותו

חדש: כפתור מצוקה ייעודי באתר התנועה

כחלק מהכלים להעלאת המודעות, לטיפול בנפגעים ובפוגעים ולמיגור תופעת האלימות, וכביטוי לעשיה התנועתית לטובת הנושא, הושק בסופו של הסמינר "כפתור הפרפר" באתר האינטרנט של התנועה הקיבוצית. הכפתור, שהוטמע עד כה ביותר מ-500 אתרים בארץ ובעולם של ארגונים, חברות, גופי תקשורת ועוד, מאפשר דיווח אנונימי ודיסקרטי לאורך כל שעות היממה (24/7), ומספק מידע וסיוע בכל הקשור לטיפול במקרים של אלימות במשפחה. זאת, מבלי להותיר עקבות בהיסטוריית הגלישה של הפונה. כמו כן, הכפתור מעודד את מי שרואה עצמו כצד האלים לפנות ולקבל ייעוץ דיסקרטי, בלי האשמה או שיפוט. את המענה נותנים נציגים של עמותת "ל.א.לאלימות", הפועלת בתחום יותר מ-40 שנה. הכפתור מצוי בפינה השמאלית העליונה של אתר התנועה – מוזמנים ומוזמנות לחפש אותו.

הכפתור פותח על ידי חברת הסטארט-אפ החברתי "קאבו – מתחברים לעולם פתוח" וזכה בשנה שעברה בהאקתון של פורום מיכל סלה, תחרות שנתית שמטרתה לפתח מיזמים למניעת אלימות במשפחה, ונערכת לזכרה של מיכל סלה ז"ל, שנרצחה על ידי בן זוגה.

הוספת תגובה חדשה