דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

פותחים את השמיים - המתנדבים מחו"ל חוזרים לקיבוצים

לאחר פניות מרובות, נעתר שר הפנים, ח"כ אריה דרעי, לבקשת התנועה הקיבוצית, שהועברה באמצעות שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר, לפתוח את השמיים לתכנית המתנדבים מחו"ל בקיבוצים. לאור מצבי התחלואה המשתנים והסגרים אליהם נכנסה ישראל שלוש פעמים, התעכב אישור המתווה עד כה
מתנדבים מדנמרק ברזיל וקנדה בקיבוץ עין גב. צילום: מטעים עין גב
מתנדבים מדנמרק ברזיל וקנדה בקיבוץ עין גב. צילום: מטעים עין גב

במאמצים לקבלת האישור השתתפו גם חנן גינת, ראש המועצה האזורית חבל אילות, ושותפים מהקיבוצים שעזרו להסביר את חשיבות תרומתם הגדולה של המתנדבים, בעיקר לענפי החקלאות בקיבוצים.

עם התפשטות נגיף הקורונה בעולם ובישראל בחודש מרץ אשתקד, סגרה התנועה הקיבוצית את כניסת המתנדבים הבינלאומיים לארץ. על אף הקשיים והמורכבויות השונות, המשיכה התנועה הקיבוצית להפעיל את התכנית בצורה מצומצמת, כאשר אפשרה למתנדבי התכנית שנשארו בארץ לזכות לחוות מקרוב את היתרונות של קהילה קיבוצית בעת משבר, עם היכולת להפוך את האתגר להזדמנות נוספת לדאוג לקהילה ולפרטיה, תוך שמירה על הבריאות ואיכות החיים גם בעת חירום.

במשך כל התקופה המשיכו להגיע מאות פניות של מתעניינים וארגונים שותפים מחו"ל שרק חיכו שהשמיים יפתחו לכניסת מתנדבים לארץ.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, ח"כ אלון שוסטר (כחול לבן) סיפר על המאמצים להשגת האישור להחזרת המתנדבים: "אני מברך על שובם הצפוי של המתנדבים מחו''ל אל עבודת החקלאות בקיבוצים. משך חודשים ארוכים, גם בתקופה של ממשלה מקרטעת וממשלת מעבר, המשכנו לדרוש ממשרד הפנים את פתיחת שערי הארץ עבור המתנדבים מחו״ל בחקלאות. רצון המתנדבים להגיע לישראל גם בעת של משבר עולמי היא עדות לקסם הרב ששופעת התנועה הקיבוצית והחקלאות הישראלית על צעירים רבים ברחבי העולם.

עם הגעת הבקשה מהתנועה הקיבוצית לסיוע מול שר הפנים, התחלנו לפעול במאמצים רבים מכיוונים שונים כדי לאפשר את כניסת המתנדבים. עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית, עמד בקשר ישיר מול לשכתי לאורך כל הדרך, ועל נחישותו והתמדתו שמורות לו זכויות רבות בהצלחת המהלך".

קרן פרדו, מנהלת תכנית המתנדבים בתנועה הקיבוצית: "אנו מברכים את משרד הפנים על פתיחת השמיים ומתרגשים מאוד לחדש את פעילותינו עם שותפינו בחו"ל ולהזמין צעירים מהעולם להכיר ולחוות התנדבות בקהילה קיבוצית".

עופרי רביב, מנהל אגף צעירים ומעורבות בחברה, ציין: "משמח מאוד שנפתח פתח לשגשוג והתחדשות של תכנית ותיקה ומשמעותית. נאבקנו יחד עם שותפים רבים על פתיחת השמים למתנדבים ואנו מודים לכל המעורבים שסייעו".

תכנית המתנדבים של התנועה הקיבוצית, הינה מפעל ציוני חשוב, אשר פועל למעלה מ-50 שנה וקלט בימי שגרה יותר מ-800 מתנדבים צעירים בשנה מ- 130 מדינות. התכנית מאפשרת שילוב מיוחד של התנדבות בחקלאות ובענפי קיבוץ שונים עם חשיפה לעולמות תוכן מגוונים בהיכרות עם קהילה קיבוצית ייחודית. מדובר בתכנית דגל, שמאז היווסדה קלטה למעלה מ-400,000 צעירים מהעולם וטבעה לאורך השנים את המונח "קיבוץ" כמותג המזוהה עם ישראל ועם ערכים חיוביים של דמוקרטיה, קואופרציה, קהילה סולידריות ופלורליזם.

התנועה הקיבוצית רואה בתכנית המתנדבים מחו"ל פלטפורמה ייחודית לקידום דיפלומטיה ציבורית, קשרי חוץ וקשרים בילטרליים מיוחדים עם עשרות גופים וארגונים במדינות רבות בכל רחבי העולם. במהלך התכנית נוצרים קשרים חברתיים הדוקים בין המתנדבים לקהילות בהן הם חיים. לאורך השנים אנו עדים לאימפקט האדיר של התוכנית – החל מהרשתות החברתיות שהתוכנית מפעילה באופן רשמי עם יותר מ-35,000 עוקבים, בנוסף לעשרות הקבוצות ועמודי הפייסבוק המופעלים על ידי בוגרים וחברי קיבוצים מלמעלה מ-50 מדינות שונות. לא רק שהמתנדבים חוזרים לארצם בסיום התקופה כשגרירי רצון טוב ובני ברית חשובים עבור ישראל, אלא שחלקם מבטאים את החוויה המכוננת בתפקידים כמובילי דעת קהל ופוליטיקאים – כדוגמת ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון. 

התכנית פועלת בשותפות, הן מול גורמי ממשל והן מול גורמים בחברה האזרחית, בהם תכניות לאומיות ובינלאומיות שונות באירופה. אנו מאמינים כי שותפויות אלה, שנבנו לאורך שנים רבות, הינם כנס אדיר לחשיפה חיובית לישראל ולדיפלומטיה הציבורית בארץ ובחו"ל.

על מנת לשמר את כל התשתיות הייחודיות הללו, פעלה התנועה הקיבוצית לאורך כל התקופה, בשיתוף עם משרד החקלאות ופיתוח הכפר והמועצה האזורית חבל אילות למצוא מתווה שיאפשר הכנסת מתנדבים מחו"ל באופן שמבטיח את בריאות הציבור. לאור מצבי התחלואה המשתנים והסגרים אליהם נכנסה ישראל שלוש פעמים, התעכב אישור המתווה עד כה.

הוספת תגובה חדשה