דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

משלחות של צעירים וצעירות מגרמניה וישראל נפגשו בגליל העליון

התנועה הקיבוצית, בשיתוף עם המועצה האזורית גליל עליון, אירחו לראשונה משלחת של צעירים הפעילים במרחב הכפרי בגרמניה, כחלק מחילופי משלחות של צעירים וצעירות בתכנית ׳עמיתים׳ לחיזוק המנהיגות הצעירה
משלחות של צעירים וצעירות מגרמניה וישראל נפגשו בגליל העליון

במסגרת התכנית נפגשו 26 צעירות וצעירים מישראל ומגרמניה לשבוע אינטנסיבי ומשמעותי בישראל, שכלל בתוכו את החוויה המשותפת של יום הזיכרון וחג העצמאות, תוך כדי ביקורים בברעם וכפר בלום, סיור בגולן ובחוות חקלאיות, סדנאות על מנהיגות ומעורבות חברתית, יחסי ישראל-גרמניה, סיור בירושלים ובת"א ועוד.

הפרויקט נערך במסגרת שותפות חדשה שהמחלקה הבינלאומית בתנועה הקיבוצית מפתחת מזה תקופה ארוכה עם ארגון הגג של מרכזי הצעירים במרחב הכפרי של אזור סקסוניה התחתונה בגרמניה. באמצעות שיתוף פעולה ראשון מסוגו עם רשת הצעירים של התנועה, מבקשת המחלקה הבינלאומית לקדם תפיסה של חיזוק הקשרים עם שותפים בחו"ל להרחבת הפרספקטיבה והעצמת הפעילויות של התנועה הקיבוצית בתחום הצעירים ותכניות המנהיגות.

קרן פרדו, מנהלת המחלקה הבינלאומית מספרת: "מרגש מאוד להוציא לפועל תכנית שאנו חולמים עליה ורוקמים אותה כבר למעלה שנתיים, יחד עם שותפים מהארץ ומהעולם, לחיזוק הדיאלוג וההכרות הבינלאומית עם הפעילות של התנועה הקיבוצית".

רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים בתנועה הקיבוצית, מוסיפה: "תכנית "עמיתים" חושפת ומחברת את הצעירים והצעירות לעולמות שונים ולחיים והאתגרים של צעירים בעולם, ומהווה הזדמנות לעיסוק בשאלות של זהות ומקומם של צעירים בקהילה הקיבוצית ובחברה הישראלית, כנדבך חשוב בפיתוח המנהיגות".

המחזור הראשון לתכנית התקיים בשיתוף פעולה פורה וייחודי עם מרכז הצעירים של המועצה האזורית גליל עליון. 13 צעירים וצעירות בין הגילאים 21-27 מקיבוצי המועצה, הגיעו במטרה לדבר, לחוות ולפעול בנושאים שחשובים ורלוונטיים לצעירים בעולם ובמרחב הקיבוצי והכפרי בפרט.

דנה מורן, מנהלת מרכז הצעירים של המועצה האזורית הגליל העליון, מציינת: "מבחינתנו, לתכנית "עמיתים" היו הרבה ערכים מוספים גם במובן האזורי. בשבוע של אירוח המשתתפים מגרמניה כאן, בגליל העליון, נפגשו הצעירים עם אנשים שונים מתחומים שונים מקרב תושבי המועצה וניתנה לכולם הזדמנות להיחשף לתכנים, לערכים ולמהות בהם עוסק מרכז צעירים. התגובות החמות שהגיעו מכל מי שפגש את הקבוצה ואת התכנית בכלל, חידדה את המשמעות של מה שאנחנו עושים עבור צעירים בגליל העליון ויצרה כמובן חיבורים חשובים של הצעירים לעצמם ולאזור". 

משלחת מגרמניה
סדנאות משותפות

השבוע, אשר כלל לוח זמנים צפוף מאוד של עשייה מגוונת, סיורים והרצאות, עסק במאפיינים של קיבוצים בישראל, בחקלאות, במעורבות של צעירים בקהילה, מנהיגות צעירה ונושאים נוספים של ביטחון וגבולות. בנוסף, הועברו תכנים בנושא הקשר שבין ישראל וגרמניה בראי מלחמת העולם השנייה, כמו למשל הרצאתו המרגשת ביותר של שורד השואה דוד בן שלום מקיבוץ עמיר, וגם התמודדות עם יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולה האיבה וחג העצמאות. הישראלים והגרמנים עברו סדנאות וסיורים משותפים על מנת להבין את המכנים המשותפים והשונים וכדי ללמוד זה מזה על העשייה של צעירים וצעירות במרחב הכפרי. שיחה מרתקת במיוחד על קיבוצים והתפקיד של המועצה האזורית התקיימה עם מנכ״לית המועצה, עידית חמל.

המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית הדס דניאלי ילין, שפגשה את המשתתפים בזמן האירוח שלהם בברעם, סיפרה: "להסביר מה זה קיבוץ ומה זו התנועה הקיבוצית לישראלים, זה לא תמיד קל. להסביר את זה לגרמנים ובאנגלית – זה כבר אתגר. אנחנו תופעה כל כך ייחודית בעולם – חברה סולידרית וסוציאל דמוקרטית במדינה קפיטליסטית עם מערכת ערכים, עקרונות וחוקים מיוחדת שבאה לידי ביטוי באופן יומיומי. לצופה מבחוץ זה באמת מעורר סקרנות. מהשאלות שעלו והדיון שהתעורר, נראה שהצעירים הגרמנים והישראלים כאחד מצאו בסיפור שלנו השראה שאפשר אחרת, שצורת החיים שהוקמה כאן לפני 112 שנה, עם כל השינויים שעברו מאז, עדיין מהווה פיתרון לכל כך הרבה אתגרים שהחיים בפריפריה מציבים בפנינו".

עידו בנון, אחד המשתתפים בתכנית, שיתף בחווייתו: "כפי שאפשר לנחש, המשאב האנושי היה הכי טוב שאפשר לבקש. שיחות מרתקות, מפגש בין תרבויות וצחוק בלי סוף - כל אלה הפכו את השבוע האחרון לחוויה בלתי נשכחת ופיתחו המון ציפייה לקראת הטיסה לגרמניה".

בהזדמנות זו ,התנועה הקיבוצית מבקשת להודות לתום נדיל מקיבוץ חצור, חבר רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית ובוגר תכנית המנהיגות של הרשת "שבילים", ולעידן שגיא, ממרכז הצעירים הגליל העליון על הובלת מצוינת של המשלחת בארץ וליווי הקבוצה הישראלית. כמו כן, חשוב לציין גם את התרומה המשמעותית של הקיבוצים ברעם וכפר בלום והאירוח החם של הקבוצה.

בחודש יולי הקרוב עתידה לצאת הקבוצה הישראלית לגרמניה לחלקה השני של התכנית - הישארו מעודכנים!    

הוספת תגובה חדשה