דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם – קרית ענבים וכרמיה

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, המשיך בסיוריו בקיבוצים, הנערכים מדי יום שני, ובתאריך 13.12.21 ביקר בקרית ענבים, המשתייך למועצה האזורית מטה יהודה, ובכרמיה המשתייך למועצה האזורית חוף אשקלון. את הביקור הכינה והובילה דנה אדלהייט – רכזת אזור משקי הדרום בתנועה הקיבוצית
מטה התנועה והנהלת כרמיה בביקור בחנות היד שניה של משה סלוצקי
מטה התנועה והנהלת כרמיה בביקור בחנות היד שניה של משה סלוצקי

היום החל בביקור בקרית ענבים בשעת בוקר. את פניהם של אנשי ונשות מטה התנועה קיבלו ברק ניר – יו"ר הקיבוץ, מריו גינת – מנהל עסקי, שרה בן מאיר – מנהלת כספים ורוית בייטנר – מנהלת הקהילה היוצאת.

הביקור התחיל במוזיאון "המפטמה" המספר את סיפור הקיבוץ מבראשית עד היום, ודרך מילים תמונות וחפצים, מעביר ערכים מקומיים, מתמשכים, של זהות מקומית עוצמה וייחודיות. תודה ליותם בן חיים, רכז התרבות, ולחנה בר חן, מזכירת ההנהלה, על הסיוע בארגון הביקור ולרוית על הדרכה מעוררת השראה.

הקיבוץ חגג 100 שנה במהלך ימי הקורונה. בכדי להוסיף ממד לאירועים ששובשו יצרו, בהובלת צוות הנהלה מחויב ומסור וקהילה מגויסת, עוד נדבך של ייחודיות. המוזיאון הוא יצירה נפלאה ודרך מיוחדת להביע הערכה לכל מי שיש לו חלק בקיבוץ, ומעורר תחושת גאווה מקומית בהיות חבריו פורצי דרך בחשיבה ומעשה.

בתום הסיור במוזיאון, התיישבו כולם לשיח על אתגרי הקיבוץ ותהליכים משמעותיים שקורמים בו עור וגידים בשנים האחרונות. ברק ניר, יו"ר הקיבוץ, סקר את כלכלת הקיבוץ והתהליך המורכב של פינוי ובינוי בתי חברים ותיקים לטובת תהליכי הקליטה וההתחדשות של הקיבוץ. רוית שיתפה באתגרי השנים האחרונות, כשהיה צורך "להחזיק" את כל המערכות עובדות ולא לסגור, עד אשר יגיעו החברים החדשים לקיבוץ.

כעת, בשעה טובה, החל תהליך קליטה משמעותי של חברים. הקיבוץ יכפיל את מספר חבריו בפרק זמן של שנים ספורות. קליטה כה גדולה מצריכה היערכות רחבה. ראשות אגפי חברה וקהילה וחינוך הציעו את עזרתן בליווי התהליכים המורכבים והמרגשים שילוו את הקיבוץ בשנים הקרובות. מריו גינת, מרכז המשק של הקיבוץ, פירט מעט על מורכבותו הכלכלית של הפרויקט המצריך התאמת מבנים, הריסה ובניה מחדש.

מטה התנועה בסיור בקרית ענבים
מטה התנועה בביקור במוזיאון "המפטמה" בקרית ענבים

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה, והדס דניאלי ילין, המשנה למזכ"ל, הציגו את עשיית התנועה אל מול מוסדות המדינה והקיבוצים. מטה התנועה זכה לארוחת בוקר מפנקת וחברה מצוינת, ולאחר שהודו למארחים, יצאו אנשיו לסיור בשכונה הנבנית ותצפית אל המשכה העתידי, מעברו השני של העמק, במרכז הקיבוץ.

רכזת האזור בתנועה, דנה אדלהייט, סיכמה: "שמחנו מאד לפגוש את השותפים - הנהלה ותיקה ומחוייבת. אגפי התנועה ימשיכו ללוות את העשייה והחשיבה. עד לביקורנו הבא, שמחנו לראות את כולכם".

מטה התנועה שם פעמיו לכיוון דרום-מערב, והיום נמשך בביקור בקיבוץ כרמיה, שם התקבלנ על ידי איתי שור - יו"ר הקיבוץ, אילון אוקו - מנהל הקהילה, פלי טנר - מנהלת חשבונות ראשית, דניאלה גפן – מנהלת מש"א,  שושנה מירוצ'ניק – יו"ר מינהלת חינוך, דלית ויסוצקי – צמיחה דמוגרפית, מרב ברקאי – רכזת בריאות ורווחה ומאיה דרוגקוב - מנהלת הגיל הרך.

הצוות הרחב הציג את הקיבוץ בהיבטים כלכליים וקהילתיים. חברי וחברות מטה התנועה יכלו להתרשם ממורכבות ההליכים המתקיימים כעת בשני תחומים: הן בחזית העסקית, הנוגעת להסדרות לקראת שיוך ולפעולות המתקיימות עבור כלכלת הקיבוץ והסדרת התקציב הקיבוצי, והן בהיבטים חברתיים כמו צמיחה דמוגרפית, קליטה ושילוב, אתגרי מערכת החינוך וראיה עתידית של הקהילה.

ניר מאיר והדס דניאלי ילין הסבירו לחברי הנהלת כרמיה על חשיבותה של התנועה הקיבוצית לקיבוץ הבודד, וראשי וראשות האגפים בתנועה הציגו את יכולות ופעילות אגפיהם והציעו לקיבוץ עזרה ותמיכה בכל תחום שבו יזדקק לה. את ההסברים של אנשי מטה התנועה ליווה סרטון קצר שמראה את תרומתה של התנועה הקיבוצית לקיבוצים ולחברה הישראלית.

רגע לפני ארוחת הצהריים, יצאו כולם לסיור בקיבוץ, במהלכו היה ניתן להתרשם מהגינה הקהילתית היפה תוך קבלת הסבר מקיף מפלי, אחת מהחברים המתנדבים בגינה, על התפתחות המקום והפעילות שבו. היה משמח לראות את המאמץ לחיבור רב דורי, הנגשה למבוגרים ואדניות גבוהות לצד פעילות לכל המשפחה. זוהי פינה שבהחלט מבטאת את רוח ההתחדשות והעשייה של החברים. מהגינה המשיך הסיור לביקור אצל משה סלוצקי בחנות יד שניה, והמבקרים נהנו מפיסות ההיסטוריה שראו ומהסיפורים. תודה לכל המארחים. 

בתום המצגות, התחלקו אנשי התנועה והנהלת הקיבוץ לשני מעגלי שיח בהם עסקו בנושאים שונים באופן קצת יותר מעמיק וישיר ובשיח בין ממלאי התפקידים בתנועה למקביליהם בקיבוץ. מעגל אחד עסק בפן הכלכלי והשני עסק בפן הקהילתי. במהלך השיחות עלו דילמות וסוגיות שונות, ונציגי התנועה הציעו ללוות את ממלאי התפקידים בקיבוץ בתחומים שונים כמו צמיחה דמוגרפית, חינוך ועוד, ולפעול לתהליך משותף עם המועצה האזורית.

הוספת תגובה חדשה