דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם – עין השלושה ומפלסים

מטה התנועה הקיבוצית המשיך בסיוריו בקיבוצים, הנערכים מדי יום שני, ובשבוע שעבר (11.7.22) הגיע לביקור בקיבוצים עין השלושה, המשתייך למועצה האזורית אשכול, ומפלסים, המשתייך למועצה האזורית שער הנגב. לביקור במפלסים הצטרפו גם ראש המועצה האזורית, אופיר ליבשטיין, ומנכ"לית המועצה, לילך שיינגורטן. את הביקור הכין והוביל צחי רם – רכז אזור הנגב המערבי בתנועה הקיבוצית
מטה התנועה במפלסים עם הנהגת הקיבוץ, ראש המועצה האזורית ומנכ"לית המועצה
מטה התנועה במפלסים עם הנהגת הקיבוץ, ראש המועצה האזורית ומנכ"לית המועצה

יום הסיור בנגב המערבי החל בבוקר בביקור בעין השלושה, שם התכנסו במועדון לחבר חברי וחברות מטה התנועה, יחד עם ממלאי תפקידים מהקיבוץ וחברים נוספים לשיחה משותפת. למפגש הצטרף גם דרור אפרתי, מנהל צמיחה דמוגרפית ויישובים במועצה האזורית אשכול.

מטה מול מטה במועדון לחבר בעין השלושה
מטה מול מטה במועדון לחבר בעין השלושה

עין השלושה נוסד בשנת 1950, על ידי גרעין של הנוער הציוני מאמריקה הלטינית. בני הגרעין הגיעו לאכלס את קיבוץ נווה יאיר שהוקם כשנה קודם וסבל מקשיים. לאחר מספר חודשים עבר הגרעין המייסד למקומו הנוכחי וייסד את קיבוץ עין השלושה. שם הקיבוץ הוא לזכר שלושה מחברי הגרעין המייסד שנפלו במלחמת העצמאות. בשנותיו הראשונות סבל הקיבוץ מהתנכלויות מסתננים, וטרקטוריסט חבר הקיבוץ נהרג מירי מסתננים. במאי 1955 סבל היישוב, יחד עם קיבוץ נירים, מהפגזה של צבא מצרים

גם בעשור וחצי האחרונים סובל הקיבוץ מהמצב הביטחוני בהיותו סמוך לגבול עם רצועת עזה. בינואר 2008 נהרג מתנדב בקיבוץ מירי צלפים מרצועת עזה. במהלך פעילות של צה"ל באזור נחשפה באוקטובר 2013 מנהרת טרור, שנחפרה מדרום רצועת עזה עד למאגר המים ליד הקיבוץ, באורך של כקילומטר. הקיבוץ הוא היישוב שבו נפל המספר הרב ביותר של רקטות במהלך מבצע עמוד ענן, ומספר הפצמ"רים השני בגודלו במהלך מבצע צוק איתן.

ממלאי התפקידים בקיבוץ הציגו את תמונת המצב לפי התחומים שעליהם הם אחראים. בשנים האחרונות מצוי עין השלושה בתהליך הבראה משמעותי מאוד ועבר ממשבר למצב של צמיחה. הקיבוץ הוא קיבוץ מתחדש במודל רשת ביטחון, כאשר החברים הוותיקים נשארו במודל שיתופי. בקיבוץ 125 חברים והוא ממשיך לקלוט בצורה טובה חברים חדשים לשורותיו.

מטה התנועה התרשם מאוד מתהליך הקליטה הסדור והמרשים בו עובד הקיבוץ וממעגלי השותפות המחברים הרבה חברים חדשים וותיקים כאחד בעשייה המשותפת בקיבוץ. חברי המטה הציגו בפני ממלאי התפקידים בקיבוץ את עיקרי פעילות התנועה והזמינו את ממלאי התפקידים בקיבוץ להיעזר בהם.

מטה התנועה בביקור בבית הילד בעין השלושה
מטה התנועה בביקור בבית הילד בעין השלושה

בתום השיחה במועדון יצא מטה התנועה לסיור בבית הילד – פרויקט קהילתי להקמה של בית שמאפשר פעילות משפחתית במגוון תחומים. המקום הומה פעילות בשעות אחר הצהריים והערב וממשיך להתפתח.

לאחר ארוחת הצהריים הודו חברי המטה הודו להנהגת עין השלושה על האירוח הלבבי והביקור המעניין, והמשיכו אל הביקור בקיבוץ מפלסים.

הביקור החל בסיור בארכיון הקיבוץ שמספר את סיפורו של המקום ואת סיפורה של העלייה מדרום אמריקה לישראל. מטה התנועה שמע סקירה קצרה מפיו של ראש המועצה האזורית שער הנגב, אופיר ליבשטיין, על האתגרים המרכזיים של המועצה האזורית. אנשי התנועה שמחו לשמוע שהאזור כולו עסוק בצמיחה דמוגרפית (המועצה כוללת 10 קיבוצים ומושב אחד) ושכמות החברים והתושבים גדלה באופן משמעותי.

מהארכיון המשיכו כולם למאפיה ההיסטורית של הקיבוץ, מבנה לשימור שיתפתח בעתיד למקום מפגש קהילתי, ומשם נסעו ל"יער אל-ה-פיות" – יוזמה של חברת הקיבוץ אנליה בוקשטיין להנצחת בתה אלה, מקום שמשמש לפעילות של אנשי הקיבוץ ולידו גינה קהילתית גדולה. הכל בעשייה עצמית.

לאחר הסיור התכנסו במועדון לחבר מטה התנועה, יחד עם מנכ"לית המועצה האזורית, לילך שיינגורטן, ממלאי תפקידים מהקיבוץ וחברים נוספים לשיחה משותפת.

ארכיון מפלסים
ארכיון מפלסים

מפלסים הוקם בשנת 1949 על ידי עולים שרובם היו בוגרי תנועת הנוער "דרור" מארצות אמריקה הלטינית, בעיקר מארגנטינה ואורוגוואי. המיקום המקורי היה על גבעת כורכר מול גבול רצועת עזה, אך כעבור כשנה הועבר היישוב למיקומו הנוכחי, וזאת בגלל ירי ישיר שהתרחש לעיתים קרובות על היישוב מכיוון בית חנון (במיקום המקורי הוקם מטווח צבאי ואזרחי ומוצב צה"ל). הקיבוץ קרוי על שם האנשים שפילסו את הדרך לעלייה מארצות אמריקה הלטינית. 

במאי 1951 התפלג הקיבוץ מתנועת הקיבוץ המאוחד. בשנות ה-80 סבל הקיבוץ ממשבר חברתי וכלכלי. עשרות משפחות עזבו את הקיבוץ. והמערכת הקהילתית עמדה בפני קריסה. במהלך דרמטי הוחלט במפלסים על תהליך של צמיחה דמוגרפית. מפלסים, כשמו כן הוא, פילס את הדרך ויצר מודל חדשני לתקופתו, בו פתח את שעריו לקליטת תושבים שאינם חברי קיבוץ. הקליטה נעשתה בשני אופנים: השכרת דירות למשפחות והקמת שכונה קהילתית. מפלסים היה בין הקיבוצים הראשונים שהקימו שכונה קהילתית צמודה לקיבוץ ("הרחבה קהילתית"). עם הקמת השכונה בשנת 2001 קמה גם האגודה הקהילתית מפלסים אשר מאגדת בתוכה את חברי הקיבוץ ואת תושבי השכונה הקהילתית.

מפלסים הוא קיבוץ במודל שיזורי עם הרחבה של 91 יחידות דיור. בקיבוץ 129 חברים והקיבוץ ממשיך לקלוט חברים חדשים לשורותיו למודל של הקיבוץ המתחדש.

יער אל-ה-פיות
ביקור ב"יער אל-ה-פיות" במפלסים

חברי וחברות מטה התנועה למדו על האתגרים המרכזיים בהם עוסק הקיבוץ והתרשמו מאוד מיכולת ההכלה והקבלה של כל הקבוצות ביישוב המאפשרות קיום של מגוון רחב של סטאטוסים באופן טוב. יחד עם זאת, בעקבות בקשה מהתושבים והחברים הקיבוץ בוחן אפשרות לקיים תהליך של איחוד סטטוסים.

מטה התנועה הציג בפני ממלאי התפקידים בקיבוץ את עיקרי פעילות התנועה והזמין את ממלאי התפקידים בקיבוץ להיעזר בו. בסיום הודו לממלאי התפקידים בקיבוץ ובמועצה האזורית על האירוח הלבבי והביקור המעניין.

 

הוספת תגובה חדשה