דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מזכירות התנועה הקיבוצית הצביעה פה אחד על תמיכתה בקידום הקמת קיבוץ חדש במבואות ערד

בסיומו של תהליך ארוך, שהתפרש על פני ישיבות אחדות לאורך כתשעה חודשים, יצאה ביום ראשון מזכירות התנועה הקיבוצית לסיור במבואות ערד, על מנת להתרשם מהאזור בו צפויים לקום היישובים החדשים. בתום הסיור ולאחר ששמעה את ראש עיריית ערד וראש המועצה האזורית תמר, אישרה המזכירות פה אחד את תמיכתה בהקמת קיבוץ חדש
חברי מזכירות צופים מתל ערד על חבל "מבואות ערד"
חברי מזכירות צופים מתל ערד על חבל "מבואות ערד"

בתחילת אוקטובר הודיעה שרת הפנים, איילת שקד, כי הורתה להכין הצעה להחלטת הממשלה בנוגע להקמת עשרה יישובים חדשים בנגב וכי צוותי העבודה החלו להתקדם בנושא מול הגורמים הרלוונטיים. לאחר הצהרה זו קיימה מזכירות התנועה דיון מעמיק ובסופו החליטה כי במידה ותצא התכנית לפועל, תפעל התנועה הקיבוצית להקמת קיבוץ חדש במסגרתה. בסוף חודש מרץ האחרון הממשלה אישרה את ההצעה להקים חמישה יישובים חדשים בצפון הנגב - "יישובי מבואות ערד". ההחלטה כוללת הקמת חמישה ישובים כפריים קהילתיים, כשאחד מהם יוקם עבור האוכלוסייה הבדואית.

בחודש מאי המשיכה לדון מזכירות התנועה הקיבוצית בנושא הקמת הקיבוץ החדש, ולאור הסתייגויות שהעלו מקצת מחברי המזכירות הוצע להקים צוות שילמד את הנושא לעומק ואף יקיים סיור בשטח, כאשר לאחר מכן תגיע גם המזכירות לסיור ותכריע בשאלת תמיכתה בהקמת קיבוץ חדש.

ניסן בן חמו (בראש השולחן) משוחח עם מזכירות התנועה
ניסן בן חמו (בראש השולחן) משוחח עם מזכירות התנועה

הסיור שהתקיים ביום ראשון החל בתצפית מתל ערד על חבל "מבואות ערד". חברי וחברות המזכירות שמעו סקירה מפיהם של יהודה אבני, מנהל מרחב דרום בחטיבה להתיישבות, ושל ניר ונגר, ראש המועצה האזורית תמר שמבקשת לקבל אחריות מוניציפלית על היישובים החדשים, על התכנית הממשלתית להקמת גוש התיישבות במקום והמצב בשטח. אליהם הצטרף לאחר מכן גם אופיר צימרינג, מנהל האזור בחטיבה להתיישבות. 

יהודה אבני אמר למשתפי הסיור כי ניתן לקדם הקמת מחנה זמני של שני יישובים חדשים תוך כשנתיים, והם ישמחו אם אחד מהיישובים יהיה קיבוץ. ניר ונגר סיפר על המועצה שהוא עומד בראשה ושיתוף הפעולה שיש לה עם עיריית ערד והרשויות הבדואיות באזור בנושאים שונים ואמר שעדיף כי לפחות אחד מהיישובים יהיה קיבוץ ועוד אחד מושב כדי שייבנו קהילות חזקות. אופיר צימרינג הוסיף שיש היום פוטנציאל להקמת יישובים חדשים וגם הרבה אנשים שפונים אליהם ומחפשים להתיישב ולקחת על עצמם משימה לאומית חדשה ומחפשים קהילתיות. צימרינג אמר כי "מה שחסר בדרך כלל בהקמת יישוב חדש הוא מרכיב הוודאות וצריך אנשים שלוקחים בחשבון את חוסר הוודאות בסיטואציה. פה נכנסת לתמונה התנועה הקיבוצית, תנועה שכבר ידעה להקים יישובים בחוסר ודאות".

משם המשיכו כולם אל עיריית ערד, שם אירח אותם ראש העירייה, עו"ד ניסן בן חמו, שהציג את העיר ואת תפיסתו באשר להקמת החבל המתוכנן. בן חמו אמר לגבי דעתו על התכנית והתנגדותו הראשונית כי הוא ביקש שקודם כל תתבצע השקעה בערד לפני שבונים יישובים חדשים. לדבריו, הרעיון של קיבוץ פחות "מאיים" על ערד מבחינת תחרות על תושבים והוא תומך במודל של הקמת יישובים כפריים שיתקיימו בסימביוזה עם העיר הסמוכה.

במהלך ישיבת המזכירות שהתקיימה לאחר מכן נערך דיון ערני נשאלו שאלות ועלו רעיונות. בסופו של הדיון אמר מזכ"ל התנועה, ניר מאיר: "צריך להיות ברור - שני היישובים הזמניים יקומו, איתנו ובלעדינו. אנחנו צריכים עכשיו האם אנחנו רוצים להמשיך לחזק יישובים קיימים או להקים קיבוץ חדש. אני קורא לכם לתמוך ברעיון להקים קיבוץ חדש. מטה התנועה צריך את תמיכת וגיבוי המזכירות להקים צוות ייעודי לנושא". בסוף דבריו הצביעו חברי מזכירות התנועה הקיבוצית, פה אחד, בעד התקדמות בתהליך ההקמה, שבסופו יקום קיבוץ בבקעת ערד.

מזכירות התנועה מצביעה פה אחד בעד התקדמות בתהליך ההקמה של הקיבוץ החדש
מזכירות התנועה מצביעה פה אחד בעד התקדמות
בתהליך ההקמה של הקיבוץ החדש

הקמת הקיבוץ תנוהל על ידי הנהלת התנועה הקיבוצית, והצוות בראשות מזכ"ל התנועה שייקח על עצמו לנהל את הבקרה על התהליך יכלול את רני טריינין (בית ניר) שמכהן כיום בתור סגן יו"ר קק"ל ובעבר היה סגן יו"ר הסוכנות היהודית וראש המועצה האזורית יואב, ממנו ביקש ניר מאיר להצטרף ולתרום מניסיונו, את נציגי הציבור במזכירות: ורד טל, ערן ורדון וניר לובל ואת הדס דניאלי ילין, המשנה למזכ"ל התנועה ועפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה. הנושא גם יובא לאישור מועצת התנועה הקיבוצית בהמשך. 

ניר מאיר: "מבחינתי האישית זו סגירת מעגל מרגשת. 39 שנים חלפו מאז הגעתי לראשונה לבקעת ערד לחזות בשטחים החקלאיים שיועדו לקיבוץ הר עמשא. שמונה שנים מחיי הקדשתי לפרויקט הזה שבסופו קיפלה התנועה הקיבוצית את דגלה משם, והיום צומח שם יישוב קהילתי. השטחים החקלאיים שיועדו "לנו" מעובדים היום לתפארת בידי החקלאים המצויינים של המושבים השיתופיים בדרום הר חברון.

לא רק אנחנו, גם המדינה קיפלה בשנים הארוכות הללו את דגל ההתיישבות. עתה, כשהיא מניפה אותו מחדש וקובעת כי בכוונתה לחזור וליישב חבל ארץ צחיח בתחומי הקו הירוק - אנחנו נהיה שם. זה מרגש, מיום שאוחדה התנועה הקיבוצית היא לא ייסדה ולו קיבוץ אחד. עכשיו זה הולך להשתנות".

הוספת תגובה חדשה