דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

יצאו מחוזקים לעולם: כנס שלא היה כמותו בעבר

כנס החינוך ה-6 של התנועה הקיבוצית שהתקיים ביום שלישי בצורה שונה מהרגיל, הצליח לעמוד באתגרי התקופה וגם לספק את תחושת ה"יחד" והמפגש האמיתי שכל כך חסרו בשנה האחרונה. כ-240 מנהלי ומנהלות חינוך, הגיל הרך והחינוך החברתי, נציגי המועצות האזוריות ותנועות הנוער התקבצו בו זמנית ב-24 קבוצות קטנות שהתארחו בקיבוצים משמיר בצפון ועד אילות בדרום
מתוך כנס החינוך ה-6 של התנועה הקיבוצית

באגף חינוך של התנועה הקיבוצית עמלו רבות על מנת לא לוותר על המסורת ולקיים את הכנס גם בשנה מאתגרת זו, כאשר החזרה לשגרה המוכרת מחכה רק באופק. התכנים שבהם עסק הכנס הוגדרו לפני מלאכת בנייתו על ידי מנהלי החינוך באמצעות שאלון שנשלח אליהם. כמדי שנה, הייתה מטרת הכנס, גם במתכונתו המיוחדת, לחזק את ה"יחד" על ידי למידת עמיתים משותפת, ליצור ביחד כלי עבודה רלוונטיים לאתגרים החינוכיים ולמלא מצברים וכוחות לקראת האתגרים שיגיעו בהמשך. לא בכדי נבחרה לכנס הכותרת "יוצאים מחוזקים לעולם".

החשיבה המשותפת לקראת הכנס עם מנהלי החינוך, ההיערכות הלוגיסטית המורכבת והיצירה של כנס במודל היברידי, היו במטרה להביע את ההערכה הרבה לאנשי החינוך בקיבוצים לאחר שנה מאוד לא רגילה ומאתגרת, ולהעניק להם חיבוק בדרך שונה אבל ממשית. לא היה ניתן להוציא את הכנס לפועל ללא התגייסותם המרשימה והמרגשת של פעילי התנועה מכל האגפים, מדריכות "הגן הקיבוצי" ויועצי "שבילים"  שנרתמו להצלחת הכנס במעגל שותפים שהלך וגדל.

כדי לעמוד בתנאים הדרושים לתקופה בה הקורונה עדיין נמצאת בחיינו וכינוס המוני אינו אפשרי, הכנס התנהל במקביל בחלוקה ל-24 קבוצות שכללו כל אחת עד 10 משתתפים לפי קרבה גיאוגרפית. כל קבוצה קיימה את הפעילויות והדיונים בתוכה כאשר ההרצאות הגדולות היו בזום בכל הקבוצות באותה עת, ומדי פעם עלו ל"בדיקת דופק" בזום על מנת לתקשר עם הקבוצות האחרות ו"להרגיש" את השייכות לכנס גדול. 

ראשת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית, דבי ברא"ס, פתחה את הכנס ואמרה למשתתפים: "אנחנו פותחים כנס שלא היה כמותו בעבר, בשנה שעברה היינו ליד הים בנחשולים (גם אז אותגרנו על ידי המציאות – עוד סבב הסלמה בעוטף), בשנה שחלפה מאז, זכינו לעבוד עם מנהיגי החינוך בקיבוצים. היום הזה, הכנס הזה מוקדש לכם. בשנה שחלפה ידעתם לזהות הזדמנויות בעולם המשתנה, את מעגל השותפים היטבתם לייצר – למדנו שהמערכת היא של כל הקהילה. השגרה שהשתנתה דרשה יצירת שגרה בצמתים שנפתחו – ואתם הייתם שם".

ראשת אגף חינוך, דבי ברא"ס, מובילה ביד רמה את הכנס מהמטה המרכזי
ראשת אגף חינוך, דבי ברא"ס, מובילה ביד
רמה את הכנס מהמטה המרכזי

ברא"ס שיתפה את המשתתפים בכנס בשינויים שעבר אגף חינוך בעצמו על מנת לדייק את עבודתו ואת הרלוונטיות שבעשייתו. כמו כן, הודתה דבי לשותפים הרבים להבאתו של הכנס לידי מימוש: צוות ההיגוי, צוות חדר הבריחה, צוות הלוגיסטיקה, וכמובן למנהלי החינוך העושים במלאכה במהלך כל ימות השנה, בכל תנאי ובכל עת. תודה גדולה והערכה רבה הביעה דבי גם להנהלת התנועה שנתנה אמון במימוש חלום הכנס ונתנה כתף ורוח גבית – שחברה לרצון לחבק את מנהלי החינוך, לפרגן ולחזק – כדי שנצא מחוזקים! 

לאחר מכן בירך מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "על רקע השנה הקשה מאוד העוברת על העולם, חשוב לי לחדד נקודה בהירה מאוד :אנחנו חיים בעולם יחסי, המציאות שלנו בקיבוץ טובה בהרבה מאשר בכל מקום אחר בעולם (כמעט) וחשוב לזכור זאת גם כשקשה.

החינוך הקיבוצי הוא אבן יסוד במערכת הקיבוצית. מערכת החינוך היא עמוד תווך בקהילה הקיבוצית אך זה אינו ערך מוחלט. בכל קיבוץ  פועלות מערכות קשרים ויחסים בין כל מערכות הקהילה. ככל שיש אינטראקציה מתואמת ומוסכמת – המערכת זורמת ומתפקדת. ואנחנו ממליצים מאוד כי למנהל/ת מערכת החינוך ישמר מקום של כבוד סביב שולחן השותפים. יש להבין את המציאות החדשה בכל המערכות. נכון, הכל השתבש והכל השתנה אך ישנן הזדמנויות ויש ללמוד ולהשתלב בהן.

אני מחזק את עמידתכם. שאפו גדול לכל העושים במערכת החינוך: בגיל הרך, בגיל הנעורים ובחינוך החברתי, וכמובן לכם ולכן, המנהלים והמנהלות .מאחל לכם ולכן יום שונה ומאוורר ושתמצו את ה"יחד" ואת התובנות המשותפות".

בפתיחת הכנס התמודדו הקבוצות עם "חדר בריחה" מקוון על החינוך הקיבוצי, בסופו נדרשו לגלות את סודו של הבית הקיבוצי – "החינוך הקיבוצי", כמובן. חדר הבריחה הוא גם המתנה לה זכו מנהלי החינוך שלקחו חלק בכנס, שהוזמנו לאתגר את צוותי החינוך, הנהלות החינוך הילדים והנוער בהתנסות המהנה.

לכל קבוצת מנהלים בכנס היה נושא מרכזי שליווה אותה לאורך כל היום: קשר עם הורים, קהילה ומעגל שותפים, מוגנות אישית, רגשית וקהילתית, תקציב וכוח אדם. במהלך יום הכנס, בחרו המשתתפים אתגר משותף, נפגשו עם קבוצות נוספות בהרצאת מומחה תוכן בנושא המשותף ולאחריו מפגש עם חבר מהקיבוץ המארח שעיסוקו מחובר לנושא המרכזי.

קבוצת מנהלות החינוך שהתקבצו במעלה החמישה במהלך פעילות בכנס
קבוצת מנהלות ומנהלי החינוך שהתקבצו במעלה החמישה
במהלך פעילות בכנס

הרצאות ה"טד" עסקו בנושאים המרכזיים של הכנס. צח אקשטיין, יו"ר קיבוץ רמת הכובש, הרצה על "בין ניהול למנהיגות ואיך זה קשור לתקציב?", איריס הלמן, פסיכולוגית חינוכית מקיבוץ מצר ומנהלת השירות הפסיכולוגי במועצה האזורית מנשה, הרצתה על "הורים – אתגרים והזדמנויות", נטע קדם שוורץ, מנהלת הקהילה בעברון, הרצתה על "מוגנות אישית, חינוכית וקהילתית", שירי אנשלוס, מנהלת משאבי אנוש מקיבוץ יקום, הרצתה על "המשאב האנושי של מערכת החינוך" וד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית, הרצתה על "חינוך, קהילה ומעגל שותפים".

הכנס הסתיים בהרצאה מעוררת השראה של פרופ' יורם יובל שעסקה ב"איך חיים טוב עם הקורונה - להצליח בעולם משתנה".

שיח העמיתים המתפתח במהלך היום אפשר לכל קבוצה ליצור יחד "כלים מקצועיים" שבאמצעותם מנהלי החינוך יוכלו להתמודד עם האתגר בו בחרו לעסוק. בסיכומו של הכנס כל התכנים והכלים שנוצרו בקבוצות רוכזו על גבי פלטפורמה מקוונת משותפת, באמצעותה יוכלו כל משתתפי הכנס ליהנות מהיצירה המשותפת בכל הקבוצות ובכל הנושאים. העבודה בקבוצות קטנות, יצרה מרחב חברתי ומפגש אנושי של עמיתים לדרך.

היטיב להגדיר את החוויה אור פודה, מנהל החינוך בדורות: "הכנס היה עבורי חוויה משמעותית באווירה אינטימית. עיבוד עמוק לסוגיית השותפים בקהילה יחד עם שותפים למקצוע, המענה המיטבי עבור מנהלי החינוך אחרי שנה מלאת אתגרים".

הכנס המחיש לכל משתתפיו שחשיבה מחוץ לקופסא, הזכות לחלום ולממש והתקדמות ביחד עם שותפי דרך הן הפעולות שמאפשרות להתמודד בשגרה שונה ומשתנה. ללא ספק יצאנו מחוזקים לעולם – מנהלי החינוך, אגף החינוך והחינוך הקיבוצי.

הוספת תגובה חדשה