דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

החוויה המרגשת ביום השואה של המשלחת המשותפת לצעירים מהגליל העליון וגרמניה

המחלקה הבינלאומית ורשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, בשיתוף עם המועצה האזורית הגליל העליון, אירחו בפעם השנייה משלחת של צעירים הפעילים במרחב הכפרי בגרמניה, כחלק מחילופי משלחות של צעירים וצעירות בתכנית ׳עמיתים׳ לחיזוק המנהיגות הצעירה. ביום הזיכרון לשואה ולגבורה השתתפה המשלחת בטקס בביה"ס היסודי "מבוא הגליל" באיילת השחר, שם תלמידי כיתה ו' אירחו את הקבוצה לשיחה משותפת

חברי וחברות המשלחת המשותפת
חברי וחברות המשלחת המשותפת

לאחר הצלחת המחזור הראשון בשנה שעברה, היה ברור שמחזור ב׳ הוא רק עניין של זמן. ואכן, השבוע נפתח המחזור השני לתכנית הבינלאומית "עמיתים", שכוללת חילופי משלחות מישראל וגרמניה. מטרת התכנית, אותה פיתחו המחלקה הבינלאומית ורשת הצעירים בתנועה הקיבוצית בשיתוף עם מוא"ז הגליל העליון, היא ליצור מפגש בין צעירות וצעירים החיים במרחב הכפרי בישראל ובגרמניה כדי להדק את הקשרים בין המדינות ולהבין את המכנים והעשייה המשותפים לצעירים במדינות אלה ככלל ובאזור שבו הם חיים בפרט.

במסגרת התכנית נפגשו השבוע 22 צעירות וצעירים מישראל ומגרמניה לשבוע אינטנסיבי בישראל שכלל חוויה משותפת של יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ביקורים בקיבוצי הגליל העליון, היכרות עם התנועה הקיבוצית והרעיון הקיבוצי בעבר ובהווה, סדנאות שעוסקות ביחסי ישראל - גרמניה, אחריות ומנהיגות צעירה בקהילה, סיור בירושלים, בים המלח ובקיבוץ קליה ועוד. בחודש ספטמבר עתידה לצאת הקבוצה הישראלית לגרמניה לחלקה השני של התכנית. ועד אז יעברו משתתפי ומשתתפות הקבוצה הישראלית מפגשים בנושא מעורבות ואחריות בקהילה ובחברה.

 

קרן פרדו, מנהלת המחלקה הבינלאומית מספרת כי "הפרויקט נערך במסגרת שותפות שהתחילה בשנה שעברה של המחלקה הבינלאומית בתנועה הקיבוצית עם ארגון הגג של מרכזי הצעירים במרחב הכפרי של אזור סקסוניה התחתונה בגרמניה. באמצעות שיתוף פעולה זה, מקדמת המחלקה הבינלאומית קשרים עם שותפים בחו"ל להרחבת הפרספקטיבה והעצמת הפעילויות של התנועה הקיבוצית".

רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים בתנועה הקיבוצית, מוסיפה: "במסגרת קידום ופיתוח תכניות המנהיגות של הרשת, תכנית "עמיתים" מעניקה חוויה יוצאת דופן לצעירים וצעירות בגילאי 21-27, שנמצאים בשלב של אחרי הצבא והעיסוק בבניית מסלול לימודים, קריירה וחיים בקיבוץ. המפגש והחיבור בין הצעירים משתי המדינות מעניק עוד זוויות ראייה לצעירות והצעירים שלנו, על החיים בקיבוץ, במרחב הכפרי ובמדינת ישראל. אין ספק שהתכנית מהווה הזמנות עבור הצעירים לעסוק בשאלות של זהות, שייכות, אחריות, נדבך חשוב בפיתוח מנהיגות. אני מודה לקיבוץ ברעם על האירוח הנפלא והאדיב זו השנה השניה, למועצה האזורית הגליל העליון ולכל השותפים והשותפות שסייעו בהצלחת המשלחת". 

שומעים מפיו של ד"ר טל אלמליח על התנועה הקיבוצית והקיבוצים בעבר ובהווה
שומעים מפיו של ד"ר טל אלמליח על התנועה הקיבוצית
והקיבוצים בעבר ובהווה

ההגעה של המשלחת מגרמניה בשבוע בו מציינים בישראל את יום הזיכרון לשואה ולגבורה הייתה משמעותית וחזקה עבור שתי הקבוצות. כהכנה לטקס בערב יום השואה, עברה הקבוצה סדנא משותפת בנושא הזיכרון הקולקטיבי והאישי בישראל ובגרמניה. המשתתפים סקרו אירועים מכוננים וההשלכות שלהם להתפתחות הזיכרון הקולקטיבי בשני העמים אחרי השואה וסיפרו על ביוגרפיות רלוונטיות במשפחה. ההזדמנות לשמוע לראשונה על חוויות הצד השני, העלתה רגשות עזים וחיבור משמעותי לקראת הצפייה המשותפת בטקס הקהילתי בקיבוץ ברעם. המשתתפים הגרמנים חשו שזו זכות גדולה ולא מובנת מאליה בכלל להיות מוזמנים לאירוע כזה. מרגש במיוחד היה הרגע שבו פנו אליהם מבוגרים מברעם, ניצולי שואה, לשאול מאיפה באו ועל התוכנית שלהם בארץ. בסוף היום הדליקו המשתתפים ביחד נרות זיכרון ושרו (עם תרגום לאנגלית) "כולנו ריקמה אנושית אחת חיה".

ביום שלישי השתתפה המשלחת בטקס הזיכרון לשואה ולגבורה שנערך בביה"ס היסודי "מבוא הגליל" באיילת השחר, ולאחריו אירחו אותה תלמידי כיתה ו' לשיחה משותפת, במסגרתה שיתף כל צד את תחושותיו בצפירה. האורחים סיפרו מה לומדים בגרמניה על ישראל והשואה והשיחה גלשה גם לאוכל וקבוצות כדורגל. זו הייתה חוויה משמעותית ומעשירה עבור כל המשתתפים.

דנה מורן, מנהלת מרכז הצעירים של המועצה האזורית הגליל העליון, מציינת: "חווית טקס יום השואה בבית הספר הייתה מיוחדת, חד פעמית וערכית עבור הילדים ועבור הצעירים המשתתפים בתכנית עמיתים,צוות בית הספר היה מופלא וקיבל אותנו בהמון אהבה, כבוד על המעמד, שני הצדדים זכו לחוויה מיוחדת ומשמעותית מאוד".

וכך תיארו משתתפי התכנית את החוויה האישית שלהם מיום הזיכרון לשואה ולגבורה:

בר לוינשטיין, בן 23, משניר אמר כי "כשעמדתי שם בטקס היינו לשנייה רק בני אדם היינו שווים הייתי בדיוק כמוהם לא פחות אבל לא יותר".

ג'והנה פריי, בת ה-27 ממונסטר שבגרמניה, הוסיפה מהצד שלה: "יום השואה נתן לי הרבה על מה לחשוב מסיבות רבות. קודם כל, זו לא חוויה יומיומית עבור גרמני לקחת חלק בטקס הזה בקיבוץ ישראלי. זה דבר מיוחד וכתיירת רגילה לא ידעתי כלום על היום הלאומי הזה. ההשתתפות במשלחת נתנה לי את ההזדמנות הזו ואני אסירת תודה על כך. תמיד התעניינתי בהיסטוריה של שתי המדינות שלנו וכשהייתי צעירה היה לנו למשל בבית רהיטים שסבא וסבתא שלי רכשו מיהודים נמלטים. סבי היה חייל בוורמאכט וסבתי כילדה חברה ב"אגודת הנערות הגרמניות", תנועת נוער משנית בתוך ההיטלר יוגנד. רוב הסיפורים של קרובי המשפחה שלי התמקדו בסבל אישי כאדם צעיר בזמן מלחמה, והיום הזה בקיבוץ ברעם נתן לי חוויות ונקודות מבט חדשות".

הוספת תגובה חדשה