דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

אגרו-וולטאי: הזדמנות לקיבוצים, הזדמנות לחקלאות

ביום שלישי (7.5) נחנך בקיבוץ רבדים שדה האגרו-וולטאי הראשון בישראל בהיקף של 126 דונם. מדובר גם בשדה האגרו-וולטאי משולב סוללת אגירה הראשון בעולם. בני רגיל, רכז תחום אנרגיה בתנועה הקיבוצית מסביר מה זה למעשה אגרוולטאי ועל הפוטנציאל הגלום בישראל לפיתוח תחום זה שמהווה הזדמנות לקיבוצים ולחקלאות
אירוע חנוכת שדה האגרו-וולטאי הראשון בישראל ברבדים. מרבית הקיבוצים מתעניינים בתחום
אירוע חנוכת שדה האגרו-וולטאי הראשון בישראל ברבדים. מרבית הקיבוצים מתעניינים בתחום

המטע ברבדים מהווה פרוייקט פורץ דרך שמשלב גידול אבוקדו מתחת לפאנלים סולאריים, ושילוב זה של ייצור אנרגיה וחקלאות באותו תא שטח נקרא אגרו-וולטאי. הפאנלים מוצבים בצפיפות נמוכה יחסית מעל לגידול, כך שהם מקבלים מקסימום שמש ובאותה עת מאפשרים למספיק אור שמש לעבור לצמחים. בני רגיל, רכז תחום אנרגיה בתנועה הקיבוצית, מסביר כי "ברבדים, הגידול מתחת לפאנלים הוא אבוקדו מזן נמוך. מבחינת טכנולוגית אין חידוש עצום, אך כן יש פה אתגר משמעותי בממשק בין חקלאות ואנרגיה בתחרות על אור השמש. אתגר זה נחקר במקומות רבים בעולם וכך גם בישראל. ברבדים המטע מחולק למקטעים שבהם נבחנים שילובים שונים בין פאנלים לגידול בכדי למצוא את האיזון האופטימלי".

עד היום התרגלנו לראות פאנלים סולארים על גגות הרפתות, לולים וכו', או על פני המים של בריכות דגים ומאגרי מים שונים. מעבר לכך, נפוץ מאוד גם היישום של פאנלים סולאריים על הקרקע במקום חקלאות או שטחי טבע. הצבת פאנלים מעל גידולים חקלאיים מהווה שימוש כפול ומוצלח יותר לקרקע ולכן מהווה תקווה גדולה לתחומי האנרגיה והחקלאות.

תחום מבטיח וחדשני

ישראל מתאימה במיוחד לפיתוח תחום האגרו-וולטאי, יש לה היסטוריה עשירה של פיתוחים חקלאיים פורצי דרך שהופצו בעולם והמחקר החקלאי בישראל מהמובילים בעולם. מדינתנו נהנית מאור השמש במשך שעות ארוכות וחודשים רבים יחסית, כך שצמחים רבים בארץ נדרשים להצללה חלקית. כיום ההצללה נעשית בעזרת רשתות שמהוות הוצאה כספית שמייקרת את הגידול החקלאי ופאנלים סולאריים יוכלו להחליף במידה רבה את הרשתות ולספק צל שגם מניב רווחים. הצפיפות הרבה והמתגברת בישראל תובעת מאיתנו לעשות שימוש מיטבי בקרקע יותר מבמדינות אחרות. כל אלו מביאים את ישראל להיות מקום אידיאלי להזנקת התחום ברמה העולמית ולמצב את עצמה כמרכז מוביל לידע, טכנולוגיה ופיתוח התחום.

אגרו-וולטאיי הוא ההתפתחות המתבקשת בתחום ייצור האנרגיה והחקלאות, השימוש הכפול בשטח מאפשר ביטחון מזון שההתיישבות הכפרית רגילה להוביל בארץ וביטחון אנרגטי מאותו תא שטח. ייצור האנרגיה המבוזר לשטחים רבים בכל רחבי הארץ ולא רק למספר מצומצם של תחנות כח מייצר ביטחון עצום לעומת המצב שאנחנו רואים באוקראינה וחוששים בישראל בה תחנות כח בודדות מהוות מטרות לשיתוק המדינה. החקלאות בישראל הולכת ומתפתחת טכנולוגית כל העת, אגרוולטאי מאפשר קפיצת מדרגה נוספת עם פתיחת אפשרויות חדשות בזכות המצאות חשמל, סנסורים וקונסטרוקציה ביחד עם הגידולים החקלאיים.

מרבית הקיבוצים מתעניינים בתחום ורבים נמצאים בתהליכי בחינה ותכנון ביחד עם חברות אנרגיה. בשבוע שעבר אף הוקדש לנושא מפגש פורום מנהלי אנרגיה בצפון. הרגולציה מאפשרת הקמת שדות אגרו-וולטאים ותוכניות רבות נמצאות בשלבי תכנון, אישור והקמה כך שבשנים הקרובות נראה עוד הרבה פרוייקטים כמו זה שנחנך ברבדים. התנועה שוקדת בימים אלו על עבודה שתבחן את החלופות הכלכליות השונות שעומדות בפני קיבוצים ותציג את לעוסקים בתחום את עיקריו במטרה לסייע בקבלת החלטות בנושא.

הוספת תגובה חדשה