דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

“בהיסטוריה האנושית ובהיסטוריה היהודית הם ניצחו, ושמור להם מקום בגלל שלעד יזכרו כשומרי גחלת הכבוד"

יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתח בעצרת השנתית ביד מרדכי, שהתקיימה כמדי שנה למרגלות האנדרטה לזכרו של מרדכי אנילביץ', והייתה בסימן 80 שנה למרד גטו ורשה. הטקס התקיים במעמד יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד ונשיאת ההסתדרות הציונית העולמית, טובה דורפמן
העצרת ביד מרדכי

בעצרת השתתפו שר הבריאות לשעבר ניצן הורביץ, נציגי קרן חבצלת ומורשת - בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ', נציגי ההסתדרות הציונית העולמית, חברי הקיבוץ ותושבי האזור, חניכי תנועות נוער ואורחים. את העצרת הנחתה השחקנית מיקי קם ושולבו בו קטעי שירה של קובי אפללו, נעמה נחום, ליבי פנקר ומגמת המוזיקה של תיכון קלעי, גבעתיים.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג אמר בקטע המצולם ששלח לעצרת: “בהיסטוריה האנושית ובהיסטוריה היהודית הם ניצחו, ושמור להם מקום בגלל שלעד יזכרו כשומרי גחלת הכבוד, כבודם של אלה שהוכרזו נטבחו ונרצחו. בערב הזה בית ישראל כולו עדות חיה לניצחון הזה - מספר חודשים אחרי המרד קמה ההתישבות ביד מרדכי. אתם תושבי העוטף חזית בצורה למול הקמים עלינו לכלותינו".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, אמר בטקס: ״השואה הציבה את ישראל בפני אתגר כפול, מצד אחד עלינו להיות מסוגלים להגן על עצמנו, בטחונה של מדינת ישראל ושל תושביה צריך להיות בידנו. אסור לנו לסמוך על אף אחד מלבד עצמנו. השואה גם לימדה אותנו שאנחנו צריכים להיות מוסריים, את השואה אסור להשוות לשום אירוע בהיסטוריה אבל זאת חובתנו לזכור מה למדנו ממנה. המבחן המוסרי מתקיים לא רחוק מפה, בעזה וגם בלבנון, באיראן. המבחן המוסרי שלנו הוא להבחין בין מחבלים לבין חפים מפשע, יהודים לא מבצעים פוגרומים, יהודים לא שורפים כפרים, הדרך להתמודד עם הרוע הוא לא להפוך דומה לו".

נשיאת ההסתדרות הציונית העולמית, טובה דורפמן: "השואה מלווה אותי כל חיי והירושה שלי היא בקשתם של השורדים שלא נשכח. עצם היותנו כאן הוא לא רק נס הוא גם המון סיפורי גבורה, קטנים אבל גדולים כל כך, של אנשים שברגע הכי חלש וחסר אונים ותקווה אספו כוח שכבר חשבו שאין להם כדי להילחם, אפילו שלא היה סיכוי. ניצחונות אישיים וקבוצתיים, התקוממות ומעשי גבורה התגבשו לכדי הניצחון שלנו כעם וכאומה, ובנוסף גם הגבורה להקים אחר כך הכל מחדש".

במהלך הטקס הוקרן מפגש בין מפקד חטיבת הנח"ל, אל"מ אורן שמחה מנצר סרני עם סבתו שורדת השואה, הילדה שמחה בת ה-99. אל"מ שמחה שוחח עם סבתו על זכרונותיה והחיים בצל השואה ואמר לה כי היא וכל הדור שלה מעוררי השראה וכי הוא מרגיש את כובד האחריות על הכתפיים להמשיך אותם באותם ערכים ולוקח איתו התקווה והאמונה לייצר פה ארץ טובה יותר.

הוספת תגובה חדשה