דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

״עלינו לעמוד על משמר זכויות הפרט וערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, שהינה ״חוף המבטחים״ של העם היהודי״

עצרת הנעילה של יום הזיכרון לשואה ולגבורה במוזיאון בית לוחמי הגטאות עמדה השנה בסימן "מרד גטו ורשה – בית ספר לרוח האדם", לציון 80 שנים למרד. העצרת התקיימה באמפי בקיבוץ לוחמי הגטאות במעמד נשיאת ביהמ"ש העליון, מפקד פיקוד הצפון, שגרירים, ראשי רשויות, חברי הוועד המנהל של בית לוחמי הגטאות, תנועות הנוער ואלפי משתתפים
העצרת בלוחמי הגטאות. צילום: יעקב מדר
צילום: יעקב מדר

נשיאת בית המשפט העליון, כבוד השופטת אסתר חיות, אמרה בעצרת: ״כל השורדים אשר בחרו בחיים לאחר השבר הגדול שחוו ראויים להוקרה ולהערכה עמוקה על שמצאו את הכוח לקום מעפר, לספר את סיפורם ולחיות חיים מלאי משמעות. ​מן הזווית שלנו השופטים אומר, כי ממוראות השואה ומן השבר הגדול שפקד את עמנו, למדנו לשנן לעצמנו יום יום ושעה שעה שמלאכתנו השיפוטית טובלת כולה באהבת אדם – כל אדם באשר הוא אדם. למדנו כי עלינו לעמוד על משמר זכויות הפרט וערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, שהינה "חוף המבטחים" של העם היהודי. אם ההתנגדות היהודית לצורותיה והבחירה בחיים היא בית ספר לרוח האדם – נהיה אנחנו תלמידיו, ואת השיעור שלמדנו נזכור, ננצור ונעביר מדור לדור״.

מפקד פיקוד הצפון, האלוף אורי גורדין: "לפני שמונים שנה פתחו לוחמי הארגונים היהודיים באש על הצבא הנאצי ובכך הציתו את מרד גטו ורשה. שמונים שנה, ועדיין רוח הגבורה, הפועמת מזכרם של לוחמי מרד גטו וורשה, נושבת בעוז ומציתה את לבבות הלוחמים הצעירים, ממשיכי דרכם, מגיני עם ישראל. המרד, שפרץ בערב פסח 1943 והסתיים כחודש לאחר מכן, בחיסול הגטו, נחשב לאחד הסמלים המובהקים של ההתנגדות היהודית בשואה, ומבטא את אומץ הלב וההקרבה של הלוחמים והלוחמות היהודים בגטו ורשה.

עם זאת, היום אנו עומדים בזכות עצמנו מתוך החובה להגן על עצמנו. יחד נמשיך לתרגל ולהתאמן, יחד נמשיך להתעצם ולשכלל יכולות, יחד נטפח בקרבנו את ערכי אהבת האדם, העם והארץ. יחד נבטיח שכאן, במפעל החיים המשגשג בארץ אבותינו, ימשיך העם היהודי לצמוח, להתפתח ולהיות למופת בעבור אומות העולם. אנחנו, חיילי ומפקדי צה״ל, נמשיך להילחם כנגד התבססות הטרור ולהגן על מדינת ישראל בכלל ועל גבולה הצפוני של מדינת ישראל ותושבי הצפון בפרט. אנו עומדים איתנים על המשמר, רואים ועוקבים אחר צעדי אויבנו - איראן, חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי. מי שינסה לתקוף אותנו ולהפר את ריבונותה של מדינת ישראל – יידע את נחת זרועו הנטויה של צה"ל".                      

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. צילום: יעקב מדר
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. צילום: יעקב מדר

יגאל כהן, מנכ"ל בית לוחמי הגטאות: "הלוחמות והלוחמים שנלחמו ביערות ובגטאות, בוורשה ובמקומות אחרים, חלמו על מדינה שערכים כמו צדק, סובלנות ואהבת האדם באשר הוא אדם הם נר לרגליה. שורדות ושורדי השואה שייסדו את הבית הזה השאירו לנו ירושה ערכית וייחודית שמאירה את דרכנו מאז ועד היום ועד בכלל. היום, 80 שנה אחרי אותו אירוע מכונן, נראה כי יש להישיר מבט אל מול המציאות בהבנה כי משא החינוך שבו עוסק הבית הזה הוא המטלה המרכזית והחשובה הניצבת לפתחנו. הצורך להשפיע על ההווה ועל העתיד כרוך במלאכה ארוכה ותהליכית שמשולבים בה הזיכרון ההיסטורי ותמרורי האזהרה לצד השראה גדולה". 

אילן גזית, מזכ"ל מחנות העולים: "על שלושה ציוויים עומד המרד: לא תסתגל, הגשם את האידיאל, אהוב את עמך ואת בני האדם באשר הם. הלוואי והייתי יכול לומר כי ציוויים אלה הפכו להיות אמות המידה לחיינו כאן, כפי שאבא קובנר שאף – ש"מכאן ואילך לא תהיה אמת מידה [אחרת] לאהבה, לשנאה, לנאמנות, אלא זאת". אולם לדאבוני זו אינה המציאות. זוהי משאלת לב. ואני הקטן עומד על הבמה, שנוסדה על ידי טוביה וצביה, אנטק וחווקה וכל המורדים והלוחמות, כנציג של כלל תנועות הנוער, של קיבוצי המחנכים ותנועות הבוגרים, של התנועות החלוציות ומתחייב: שלוש השורות בהיסטוריה, שנכתבו באמונה ובאהבה אין קץ, ימשיכו להיות חקוקות על לוח לִבִּי ולבנו לעד".

את תפילת "יזכור" הקריא יפתח קרן, יו"ר ועד ההנהלה של קיבוץ לוחמי הגטאות, ובמעמד הדלקת שש המשואות לזכר ששת מיליוני הנספים צוינו סיפורי חייהם של שורדות ושורדי שואה – ברוך קופולד, פרופ' אריה קורצווייל, אברהם(אבי) אלבחרי, רפאל (רפי) פולמן, שרה לוין, צביה לובטקין ויצחק אנטק צוקרמן ז"ל. בנוסף הונח זר חסידי אומות עולם ע"י שורדת השואה רבקה(ריקי) יעקבי. 

את העצרת הנחה עיתונאי חדשות 12 יונתן ריגר, וליוו אותה מוזיקלית משי קליינשטיין, מקהלת המועצה האזורית מטה אשר ובית ספר למחול כרמיאל.

הוספת תגובה חדשה