דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תל"מ – עם הפנים קדימה

עם פרוץ משבר הקורונה הבינו בתנועה הקיבוצית כי המצב עלול לפגוע בתכניות חברתיות בכלל ובתכנית תל"מ בפרט, לשם כך הוקם צוות מיוחד בתנועה לחידוש ההסכם מול המשרד לשוויון חברתי. לאחרונה נפתר המשבר והתוכנית תתוקצב במיליון ש"ח מהמשרד לשיוויון חברתי
משה מנטסנוט בוגר תל"מ
בתמונה: משה מנטסנוט, בוגר תל"מ

תכנית תל"מ חוותה בחודשים האחרונים חוסר יציבות משמעותי ואיום על עתידה. כחלק מהמשבר הכללי אליו נקלעה מדינת ישראל – תל"נ נקלעה למשבר שסיבתו העיקרית הייתה נעוצה בחוסר וודאות גדול בקרב המשרד המממן של התכנית- המשרד לשוויון חברתי, זאת לצד עיכוב באישור והעברת תקציבי ממשלה עבור תכניות חברתיות.

מאז אפריל תל"מ חוותה עצירה מוחלטת של קליטת משתתפים חדשים בקיבוצים בחודשים אלו, מצב אשר איים על המשך קיימות התכנית – ללא קליטת משתתפים חדשים, ושבמקביל הקשה מאוד על הקיבוצים הקולטים, שנותרו ללא ידיעה אם ניתן להמשיך להפעיל את תל"מ במסגרתם או לא. המעסיקים המלווים את התכנית שנים רבות לא ידעו אם יהיו צעירות וצעירים שיקלטו לעבודה במפעלים, בענפי המזון, בענפי החינוך ועוד.

מעט לאחר פרוץ משבר הקורונה, עת הבינו בתנועה הקיבוצית במהירות כי המשבר עלול לפגוע בתכניות חברתיות בכלל ובתכנית תל"מ בפרט, פעל צוות מיוחד בתנועה לחידוש ההסכם מול המשרד לשוויון חברתי וליצירת וודאות עברו עתידה של תכנית תל"מ, תכנית שהתנועה הקיבוצית מתגאה להפעיל ולטפח כבר מעל ל-22 שנים.

בתחילת חודש אוגוסט ניכר היה כי מאמץ התנועה נשא פרי וכי תכנית תל"מ קיבלה תקצוב לשנת פעילות נוספת בסך מיליון ₪. תקצוב זה יסייע לתכנית להתבסס מחדש ואף לחפש הזדמנויות לשוב ולגדול.

עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה מוסיף כי "זהו המקום להודות מקרב לב לשרה לשוויון חברתי מירב כהן, לצוות המשרד המסור שעשה לילות כימים להבטיח את אישור התקציב לתל"מ בעת מרובת קשיים זו, וכן לשותפותינו המקצועיות לדרך  בהנהלת יתד – רשות הצעירים של משרד הרווחה, אשר מהוות חלק בלתי נפרד מהתפתחות התכנית. אנו רואים כי עתה, יותר מתמיד, תל"מ הינה רלוונטית לעתידם של צעירים וצעירות בישראל, וכי ישנה חשיבות עליונה בהמשך התפתחותה של התכנית ובמתן השירותים עבור צעירים אלו. בשותפות הדוקה עם משרדי הממשלה ועם הקיבוצים נמשיך ונקיים את מסגרת התכנית".

באגף הצעירים והמוערבות בחברה בתנועה הקיבוצית מציינים כי בעת משבר זו התגלו המעסיקים והנהלות הקהילה בקיבוצים כידידים נאמנים לתכנית. חלקם חילקו בונוסים לתלמיסטים לקראת חג הפסח, בכדי שאלו יוכלו להמשיך ולתמוך כלכלית במשפחותיהם שנפגעו, רבים מהמקשרים נרתמו להסעת תלמיסטים לביתם בליל הסדר כדי לצמצם חשיפה בעת נסיעה בתחבורה ציבורית, או שסייעו לנשארים בקיבוץ להפיק סדר פסח כהלכתו.

לאילת ארנוני, מנהלת תחום צעירים בסיכוי, אגף צעירים ומעורבות בחברה: "קיבוצים רבים וויתרו על גביית שכר דירה בחודשים אלו, או דאגו לבידוד מפנק במיוחד לאלו הנדרשו לכך. כמו תמיד, ובמיוחד בעת קורונה, אנו נוכחים לדעת כי חוסנה של הקהילה מתבטא כלפי כולם, ובכללם תלמיסטים שמעידים כי מעולם לא הרגישו יותר בבית בקיבוץ מאשר בעת הזו.

בשבועות אלו נקלטים מחדש תלמיסטים ותלמיסטיות בקיבוצים השונים, בעיקר בקיבוצי הדרום, וזוהי אף עת היסטורית משום שלראשונה בתולדות התכנית תל"מ קולטת לשורותיה צעירם וצעירות בני ובנות הפריפריה הכלכלית-חברתית בישראל, ולא רק בני ובנות הקהילה האתיופית. קיבוצי תל"מ עתידים להכיל קבוצות מגוונות תרבותית, אשר יסמנו התפתחות חדשה ומשמעותית בהנגשתה של התכנית לציבור הצעירים בישראל הזקוקים לה עתה, יותר מכל. זוהי הזדמנות להמשיך ולייצר סולידריות וחיבורים נוספים של חלקי החברה הישראלית, ואנו סמוכות ובטוחות כי הקיבוצים יירתמו למשימה הלאומית החשובה הזו.לצד קליטה חדשה זו, אנו נפרדים מכ-40 משתתפים (!!) המסיימים שנה גדושה בפעילות משמעותית".

מבין המסיימות והמסיימים – בוגרת אשר התקבלה למכינה ומתחילה ללמוד באונ' חיפה עבודה סוציאלית. בוגרת אשר התקבלה למרכז הבינתחומי הרצליה ללימודי פסיכולוגיה, בוגרים רבים אשר נשארים כשכירים במקומות עבודתם שאינם מוכנים להיפרד מהם, ועוד רבים וטובים שפורשים כנפיים לאחר שרכשו כלים משמעותיים למוביליות חברתית ואישית במסגרת תכנית תל"מ.

ארנוני מסכמת: "זוהי ההזדמנות להודות לכל המעסיקים, המעסיקות, מנהלי ומנהלות הקהילה, המקשרים והמקשרות אשר עבדו ללא לאות בתקופה האחרונה על מנת להבטיח יציבות וביטחון לתלמיסטים. תודה גם לצוות התכנית המסור אשר ממשיכות להשקיע את מרצן ואמונן במשתתפים על מנת שאלו יממשו את הפוטנציאל הגלום בהם, גם בתקופות מאתגרות. קיבוצים המעוניינים לקחת חלק בתכנית מוזמנים לפנות אלי - 0509005466 Ayeleta@tkz.co.il "

הוספת תגובה חדשה