דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

שיתופיים קולטים ומשתפים

הקליטה לקיבוץ שיתופי היא בעלת מאפיינים ייחודיים - המשפחה הנקלטת נדרשת להתאים את עצמה למערכת שונה מהעולם שממנו היא הגיעה ("אז השכר שלנו הולך בעצם לקופה המשותפת?") והקהילה גם היא צריכה להתאים את עצמה לנקלטים ("איך נקלוט את היזמית עם העסק שלה?"). כנס קליטה בקיבוצים השיתופיים שהתקיים בשבוע שעבר, עסק באיך מצליחים לקלוט בכל זאת בהתאם למורכבות זו
חברי קיבוץ מפלסים מדרום אמריקה נחים במדשאות הקיבוץ / צילום: זלוטן קלוגר, לע"מ
חברי קיבוץ מפלסים מדרום אמריקה נחים במדשאות הקיבוץ / צילום: זלוטן קלוגר, לע"מ

הכנס, שהיה פרי שיתוף פעולה בין המטה השיתופי למחלקת קליטה וצמיחה דמוגרפית בתנועה הקיבוצית, נערך באמצעות הזום ביום שני, 12.04.21, בהשתתפות כ-65 ממלאי תפקידים מ-40 קיבוצים שיתופיים ומתחדשים, מהתנועה הקיבוצית והקיבוץ הדתי. הכנס ניסה להפנות זרקור אל האתגרים והמאפיינים הייחודיים של הקליטה בקיבוצים שיתופיים, הציג דוגמאות ופיתרונות יצירתיים וקיים במהלכו שיח עמיתים בנושא.

לקראת הכנס הופץ סקר קליטה בקרב ממלאי תפקידים, ובהלכו הוצגו התובנות העיקריות העולות ממנו: מרבית הקיבוצים השיתופיים צופים גידול בקצב הצמיחה הדמוגרפית בשנים הקרובות ביחס לחמש השנים שחלפו ותהליך האקלום של המצטרפים לקיבוצים הוא נושא חשוב ומשמעותי ונראה כי יש מקום לחזק אותו. שאלות מרכזיות עלו בנושא שיווק הקליטה בקיבוצים והדרך להגדלת כמות המצטרפים לקיבוצים. צפו בתוצאות הסקר ובהסברים עליו מתוך הכנס.

ענת מרלא-חפץ ואיילת הריס, רכזות קליטה וצמיחה דמוגרפית בתנועה הקיבוצית, הציגו את ההיערכות המיטבית של קיבוץ לקליטה והמשמעויות המרכזיות של לקיבוץ בהיותו קהילה קולטת. צפו במצגת ובווידאו מתוך הכנס.

ענבר ניר-כהן משדה בוקר שיתפה בתהליך שיווק הקליטה בקיבוץ השיתופי והתהליכים אותם היא מקיימת בקיבוצה לשיווק הקיבוץ ומיתוגו למצטרפים חדשים. צפו במצגת ובווידאו מתוך הכנס.

לאחר מכן, התקיימו שני דיונים במקביל בחדרי שיח בנושאים קליטת בני ובנות קיבוץ וקיום תהליך קליטה כשהקיבוץ בתהליך שינוי אורחות חיים. תחום קליטת בני ובנות הקיבוץ הוא מורכב ומשמעותי, בד בבד, וכולל בתוכו היבטים רבים שלעיתים מתנגשים זה בזה. קיבוצים בתהליך שינוי עלולים למצוא עצמם בקיפאון בקליטה והפסד זמן יקר ואף יצירה של "חור" דמוגרפי בקיבוץ אשר השלכותיו משמעותיות ביותר ומצד שני ההתלבטות לאיזה קיבוץ קולטים את המצטרפים החדשים.

משתתפי הכנס שמעו שלושה סיפורי הצלחה בקיבוצים שיתופיים:
מיכל אקיאן מרביבים סיפרה שבקיבוצה מתחילים את הקליטה בתושבות בקיבוץ, שמאפשרת היכרות הדדית לפני ההחלטה על תהליך קליטה (צפו בהרצאה). דודו זיו מברעם שיתף בתהליך של קליטה לחברות עם עסק (צפו בהרצאה). איתן לבנה מפלמ"ח צובה הציג את תהליך הקליטה שיוצר בסיס להשתלבות מהירה של הנקלטים בתפקידים משמעותיים (צפו בהרצאה).

הוספת תגובה חדשה