דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"שורדי השואה, גיבורי התקומה - אתם היום הגיבורים שלנו"

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה ננעלו בעצרות המרכזיות בקיבוצים לוחמי הגטאות ויד מרדכי. גם השנה התקיימו העצרות ללא קהל ושודרו בשידור ישיר בעמודי הפייסבוק, אתרי אינטרנט וערוצי הטלוויזיה השונים. נשיא המדינה ריבלין: "מדינת ישראל קיבלה על עצמה את התפקיד המרכזי בשימור זכר השואה. אנחנו מחויבים לזיכרון. אנחנו נמשיך לזכור"
נשיא המדינה, ראובן ריבלין נושא דברים בעצרת השנתית בלוחמי הגטאות
נשיא המדינה, ראובן ריבלין נושא דברים בעצרת השנתית בלוחמי הגטאות

עצרת יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ יד מרדכי התקיימה השנה בסימן סיפורי הגבורה של נשים בשואה. את העצרת פתחה השחקנית גילה אלמגור שקראה את ״נזכור״ של אבא קובנר והעניקה לניצולת השואה, מרתה סבג, את אבוקת הזיכרון.

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, אמר בעצרת: ״המכתב של מרדכי אנילביץ׳ שהוקרא ברדיו ורשה היה קריאה אחרונה מן הגטו לעולם שבחוץ. לו היה פותח היום אנילביץ׳ את עיניו במדינת ישראל היה יודע ששאיפתו האחרונה התמלאה עד תום. מכובדי לוחמי מרד גטו וגשה מכל הזרמים, כולם היו גיבורים. אך הגבורה לא שייכת רק מורדי הגטאות, המורדים והפרטיזנים. אלא לכל מי שבא בשערי הגיהנום בשעתה החשוכה ביותר של האנושות. כל מי שעבר בנתיבי הדמעות ובמעמקי הדה הומניזציה, כל אלה גיבורים. שורדי השואה, גיבורי התקומה - אתם היום הגיבורים שלנו. אתם שנטעתם עץ ושתלתם פרדס. הצלחתם, נטמעתם וביססתם את הבית הזה״.

הזמרת מירי מסיקה שרה את השיר ״געגוע״ והזמר ארז לב ארי שר את השיר ״אנה אפנה״.

יו״ר ההסתדרות הציונית, יעקב חגואל, אמר כי: ״לא אחת צצות להן תמונות שתיעדו הצוררים הנאצים במלחמה. בתמונות נראות נשים מוכות ומושפלות. מחזיקות את ילדיהן ונורות בראשן. אך ניתן להביט בעיניים במבט חדור האומץ שמראה את הגבורה האדירה. הגבורה לקחת חלק ולהילחם. תפקידנו הוא לשאת את עמוד האש אל הדורות הבאים. עלינו מוטלת האחריות להמשיך להנציח את זכר השואה, ללמד ולהטמיע את לקחיה. אנחנו נזכור, אבל גם ניאבק. אנחנו נזכור ולעולם לא נשכח״.

הזמרת מירי מסיקה שרה בעצרת השנתית ביד מרדכי. צילום: צפריר ניר
הזמרת מירי מסיקה שרה בעצרת השנתית ביד מרדכי.
צילום: צפריר ניר

נציגת הקונגרס היהודי העולמי, ח״כ לשעבר קולט אביטל, אמרה: ״גם היום אנחנו לא יכולים להבין את ההחלטה להשמיד עם שלם מעל פני האדמה, להבין את מידת הרוע והאכזריות. כל שאנחנו יכולים הוא לזכור. זכרי תמיד את מה שראית ציווה עליי אבי כשחזר הביתה אחרי שבועות ארוכים. אנחנו כן יודעים היום מה אפשר את הרצח ההמוני, השואה קבעה את אמות המידה של הרוע המוחלט והראה עד לאן יכול להגיע הרוע האכזרי של הגזענות. הערב אני רוצה לא רק לזכור את הנספים, אלא גם את השורדים שחוו את החוויה הקשה ביותר ולא איבדו את האמונה באדם ובצלם. את היכולת לקום אחרי המכות וההשפלות, את החמלה של מי שחילקו את פת הלחם״.

יו״ר האופוזיציה, ח״כ יאיר לפיד סיפר את סיפור גבורתה של סבתו שהתחזתה לברונית הונגריה וכך הצילה את חייה וחי בנה.

כשעה לאחר מכן התקיימה עצרת הנעילה של יום הזיכרון לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאות, גם היא במעמד נשיא המדינה, ראובן 

ריבלין, ובסימן "נצר אחרון": שורדי השואה שעלו לארץ ישראל אחרי שכל משפחתם נספתה, ונפלו במערכות ישראל. במרכז העצרת צוין מעמד הדלקת המשואות והנצחת חסידת אומות העולם.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אמר בטקס בין היתר: "שורדי השואה, גיבורי התקומה. אתם שעוד נושאים אתכם, קרוב ללבכם את העדות, הזיכרון. אני יודע שלרבים מכם, מסירת העדות היא חוויה קשה, טראומטית, אבל אני פונה אליכם, מלב אל לב, אם טרם נתתם את עדותכם, ואם נתתם ויש לכם את הכוח והיכולת, להמשיך ולספר, אל תשתקו! דברו איתנו, ספרו לנו, תנו לנו את עדותכם, כעדות חיה. כדי שאנחנו נזכור, כדי שאנחנו נמשיך ונעביר את לפיד הזיכרון, מדור לדור. אנחנו עם זוכר.

מדינת ישראל קיבלה על עצמה, את התפקיד המרכזי בשימור זכר השואה. לא רק כאן, אלא ברחבי העולם כולו. אנחנו מחויבים לזיכרון. אנחנו נמשיך לזכור. אתכם ועבורכם. למעננו, למען הדורות הבאים. כדי שגם הנכדים שלנו והנינים שלנו וניני הנינים שלנו והבאים אחריהם יגדלו על עוצמת גבורתם של הנספים והשורדים. על גדולתה של הרוח שעמדה בפרץ גם כשהגוף קרס. על היכולת להשתחרר מאימת הכיליון ולצעוד משואה לתקומה מן המוות אל החיים מהזיכרון לתקווה. מן העבר אל עבר העתיד. לטעת עץ, לשתול פרדס. להקים בית. לבנות מדינה. זו המורשת שלכם, מורשת של גאווה לאומית ואהבת האדם". 

לקראת סוף העצרת נאם שר הביטחון, בני גנץ, שסיפר בדבריו כיצד לאחר שה"טאבו" בנוגע לזוועות בשואה נשבר, אמו סיפרה לבתו על ימיה האחרונים במחנה ברגן-בלזן, "מספרת איך החזיקה מעמד, והצליחה לקחת חלק פעיל בבניין הארץ. אנחנו, ילדיהם ונכדיהם של שורדי השואה, מגשימים את הניצחון שלה, הניצחון של כל השורדים, על הנאציזם".

מרצל קורצמן השיא משואה לזכר סבו, הרב והמחנך אלתר דוד הכהן קורצמן, המכונה "קורצ'אק החרדי". (צילום: ניברן הפקות, באדיבות כאן 11)
מרצל קורצמן השיא משואה לזכר סבו,הרב והמחנך
אלתר דוד הכהן קורצמן, המכונה "קורצ'אק החרדי".
(צילום: ניברן הפקות, באדיבות כאן 11)

גנץ הדגיש כמה פעמים בנאומו את הקמתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ואמר כי "מדינת ישראל קמה מאפרם של ששת מיליוני הנרצחים כמדינה יהודית, מוסרית, דמוקרטית, וליברלית. מדינה שהמוסר היהודי - ההפך הגמור מזה הנאצי - הוא חלק מהדי-אן-איי שלה".

הוא הזהיר כי "גלישה ללאומנות, לקיצוניות, לקנאות - טומנת בחובה סכנה אדירה", והוסיף: "אסור לנו לקחת את הנס הזה, מדינת ישראל, כמובן מאליו. עלינו להיאבק מדי יום, על קיומה של מדינת ישראל כיהודית וכדמוקרטית".

לפני גנץ, ולאחר הדלקת שש המשואות, שודר גם נאום מוקלט של שר החינוך יואב גלנט. "שאלות רבות כל-כך מלוות כל בן אנוש, ובמיוחד אותנו היהודים, מאז אותם ימים חשוכים", אמר גלנט בנאומו. "תהיות על טבע האדם, על אכזריות שאין לה קץ, על כוחן של דעות קדומות ושנאה גזענית. לשאלות הללו לא יימצא מענה, והנפש לא תמצא מנוח.

"את התשובה האמיתית - יצרנו לעצמנו. את המענה הראוי - הבטחנו בכוחנו. תשובה זו היא תקומת מדינת ישראל בארץ ציון וירושלים בזכות צדקתנו ובעוצם ידינו הקמנו את מדינתנו - ישראל. יצרנו מדינה ולרשותה כלי המגן המקנה לה חיים - צה"ל וארגוני הביטחון. בזכות תעוזתם ומסירותם של בנינו ובנותינו יכולים אנו להגן על עצמנו בכוחותינו אנו. לא עוד יחפש ילד יהודי מפלט מפני מבקשי נפשו ואין מושיע".

יגאל כהן, מנכ"ל בית לוחמי הגטאות, אמר: "בעצרת באו לידי ביטוי הערכים שאנו מאמינים בהם: רוח האדם, מאבקם של היהודים בימי השואה ודרכם של הניצולים אל התקומה – הקמת מדינת ישראל. לכך אנו מוסיפים השנה הצדעה וזיכרון לאותם שורדים שנפלו במלחמות ישראל, ללא משפחה או קרובים אחרים.

במיוחד השנה ביום הזיכרון לשואה אנו מבקשים להעביר את תפישת עולמנו זו לחברה הישראלית בכלל ולדור הצעיר בפרט".

בהמשך הובאו דבריהם של ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ', וקטעים ממכתבי בני נוער בזמן מלחמת העולם השנייה. הודלקו שש משואות לזכר ששת המיליון שנרצחו על ידי שורדי שואה, והושמעו שירים נוספים של חנן בן ארי ואמנים נוספים, וכן המנון הפרטיזנים ושירת "התקווה".

הוספת תגובה חדשה