דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 6.3.2015

לוגו תנועה

אם אינך רואה מייל זה לחץ כאן

____________...

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית

 

לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.

 

 

קרן הסיעוד של ביטוח לאומי מכירה בייחודיות הבתים הסיעודיים בקיבוצים

מחלקת הרווחה רשמה השבוע התקדמות משמעותית אל מול קרן ביטוח לאומי, ולמען הסיוע לבתים הסיעודיים הנמצאים בקיבוצים. בהמשך לתהליך ממוקד ואינטנסיבי, שכלל את רתימתו של מנהל הביטוח לאומי, (הפרופ' מור-יוסף), התבשרו השבוע במחלקה על כך שהקרן לסיעוד של ביטוח לאומי נעתרה לבקשת התנועה הקיבוצית לבחינת הבתים הסיעודיים בקיבוצים, ותאפשר סיוע כספי להתאמת הבתים לפי פרוגרמת 2016, וכמקובל לכלל הבתים הציבוריים בארץ. לדברי אורית גלאור, מנהלת מחלקת הרווחה, מדובר בבשורה שציפו לה, לדבריה: "עד סוף החודש נדע במדויק את סדרי הגודל לסיוע שתעמיד הקרן, כאשר הכיוון המסתמן הוא שהתקצוב יהיה ע"פ הפרמטרים שהם בבסיס רישיון משרד הבריאות המתייחס לגודל הבית ולמספר דיירים בו". בהמשך לדבריה יצוין כי בקרוב תפרסם הקרן "קול קורא" המפרט את התנאים לקבלת הסיוע. מבלי להיכנס לגובה התקצוב המשוער (כאמור, המידע יהיה נגיש רק בסוף מרץ), הרי שבהשוואה לבתים סיעודיים ציבוריים אחרים, עולה כי בית סיעוד המכיל 36 דיירם יכול להגיע לתקצוב של מעל למיליון שקל בשנה. חשוב לציין כי על הקיבוצים המעוניינים להמשיך ולקיים בתים סיעודיים בחצרם, להמשיך ולקדם את הבדיקה הנדרשת ליכולת העמידה בתנאים של פרוגרמת 2016.

11097767991_2

 

 

A11

קיבוץ חולדה -שיאן קרן קמ"ע למשכנתאות

קרן קמ"ע מסכמת את חודש פברואר, במהלכו נלקחו 27הלוואות, מרביתן מבנק מזרחי, ובערבות קרן קמ"ע. סכום ההלוואות הכולל עומד על למעלה מ 17- מיליון שקל, כאשר קרן קמ"ע העניקה ערבויות בהיקף של 50%. כזכור, מעניקה הקרן לחברי קיבוץ ערבות משמעותית על סכום ההלוואה, וכך מתאפשר לחברים לקבל הלוואות בתנאים אטרקטיביים בכל הפרמטרים החשובים – תקופת ההלוואה, ריבית, בטחונות וכדומה. בכך מסייעת הקרן בצירופם של חברי קיבוץ חדשים למעגל הלווים, כולל חברים שבעבר התקשו לקבל הלוואה.
קיבוץ שבלט במיוחד לאחרונה הוא חולדה. במהלך החודש האחרון לקחו חבריו עשרים הלוואות לבנייה מבנק מזרחי עם ערבות קמ
"ע. היקף ההלוואות של חברי חולדה עמד החודש על 14 מיליון שקל, כולן בערבות קמ"ע. מדובר בסבב ראשון, כאשר מרבית יחידות הדיור החדשות שייבנו בחולדה (56 יחידות דיור!), יהיו אף הם תחת ערבות קרן קמ"ע. מגמת הבנייה המרשימה בחולדה הגיעה לאחר שהקיבוץ צלח 8 שנים של החלטות, הליכי תכנון והוצאת היתרי בנייה, במהלכם קיבל לחברות (בתחילת שנת 2012), 93 חברים חדשים. חלק מאותם חברים בונים בשכונה החדשה, מתוכם 37 הם בנים חוזרים. בנייתה של שכונת הבנים משקפת את תפישת חולדה להמשיך ולפעול להצערת הקיבוץ ולפתחו תוך שילוב בין צמיחה דמוגרפית וחיי קהילה תוססים. יש לציין כי עם סיום בניית השכונה החדשה יגדל משמעותית מספר החברים בקיבוץ.

 

 

1805234-541

הערבות ההדדית בקיבוצים קמה לתחייה: "מודל למדינה"

לאחרונה פורסמה בהבלטה כתבה על פעילות קרן סל"ע. הכתבה מציינת את הצורך שהתעורר בלהחיות את אותו דגם ישן שבו קיבוצים מבוססים תומכים בקיבוצים חלשים. בהמשך מתוארת הקרן לסיוע הדדי - קרן סל"ע, שהקימה התנועה הקיבוצית לפני כמה חודשים, שהחלה להעביר כסף לכ- 40 פנסיונרים, המגיעים מקיבוצים שלא מסוגלים לשלם להם את פנסיית המינימום המתחייבת על פי התקנות. בכתבה מצוטט איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "היישום של קרן סל"ע והדאגה של הקיבוצים החזקים לחברים הוותיקים בקיבוצים החלשים יותר מוכיחה פעם נוספת שבשנת 2015 ערבות הדדית בקיבוצים היא דרך חיים".
לצפייה בכתבה המלאה לחצו 
כאן.

 

 

ישראל רוצה שינוי! עוד לא מאוחר לפעול....
לתשומת לבכם; בשבת (מחר), בשעה 19:30 מתארגנת עצרת ענק, א-מפלגתית, בקריאה ברורה לשינוי בבחירות הקרובות. פעילי קיבוץ פלך, נענו ליוזמה מטעם המארגנים ומטפלים בכל הקשור להשתתפות המגזר הקיבוצימוזמנים לקחת חלק וליצור קשר בטל' 0524840770 או במייל:bus070315@gmail.com   

 

 

20150302_115...

דו קיום נדרש! 
ביום שני השבוע, הוביל גיל מושקוביץ, רכז מחלקת משימות ומעורבות בחברה, סיור הכרות ולמידה עם החברה הבדואית בנגב עבור בעלי תפקידים בקיבוצי בני שמעון ורמת נגב. הסיור נעשה בשותפות עם אג'יק מכון הנגב וחשף את האתגרים הגדולים הניצבים בפני החברה הבדואית ובפני הנגב בכלל. המשתתפים נחשפו למערכת החינוך בפזורה הבדואית ולסוגיה הסבוכה והכאובה של הכפרים הבלתי מוכרים. בסיכום היום ציינו המשתתפים את חשיבות ההכרות והקשרים האישיים וביקשו את עזרת התנועה בהפגשת הילדים והנוער הבדואים עם הקיבוצניקים. יחד עם זאת, הסכימו כולם כי הסיכוי לפתרון הקשיים הגדולים מצוי בפוליטיקה המוניציפאלית והלאומית. הסיור הינו צעד ראשון בתכנית נרחבת להפגשת בעלי תפקידים בקיבוצים עם החברה הערבית. חברים המעוניינים להשתתף מוזמנים לפנות אל מחלקת משימות לתיאום. 
בניגודיות מטרידה, יום לאחר מכן היינו עדים להתנהלות שיש בה הכול חוץ מדו- קיום. מדובר על פרובוקציה של פעילי "עוצמה יהודית", בכנס נשים ופוליטיקה, ברמת גן. התנועה הקיבוצית גינתה בחריפות את ההתנהלות האלימה שננקטה באירוע. לדברי איתן ברושי מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "אסור שבמדינת ישראל, אשר הושתתה על ערכי הדמוקרטיה והשוויון יתרחשו מעשים כאלו ללא נתינת דין וחשבון. מרזל וחבריו אינם פעילים פוליטיים כי אם בריונים המבקשים לקעקע את המרקם החברתי בישראל. אנו מוקיעים מכל התנהגות אלימה וגזענית ומבקשים לשמור מכל משמר על המרקם החברתי בישראל, תוך כיבוד כלל אזרחיה".

 

 

IMG-20150227...

נחנך בית אבא קובנר
לפני שבוע באירוע מרשים, ובהשתתפותם של מאות אנשים, בראשם יו"ר מפלגת העבודה, יצחק הרצוג, ואבו (אבשלום) וילןיו"ר חבצלת, נחנך בית אבא קובנר במורשת בגבעת חביבה. בנוסף לח"כ הרצוג, ולאבו וילן, נשאו דברים במהלך האירוע פרופ', דינה פורת, מוקי צור והבן מיכאל קובנר.
באירוע נסקרה תמצית חייו של אבא קובנר, כמפקד פרטיזנים יהודים, משורר ואיש רוח אשר עמד בצמתי הכרעה רבים של העם היהודי. הדוברים ביקשו גם לעמוד על ראייתו הנכוחה ובהכרעותיו הערכיות והמוסריות שהפכו אותו לאחד מעושי ההיסטוריה היהודית בדורות האחרונים. לאחר השואה תעד אותה ביצירתו הספרותית והיה מעורב בהקמת מוסדות הנצחה- כמו מורשת בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ' ובית התפוצות. השנה אנו מציינים עשרים ושמונה שנים לפטירתו ושלוש שנים מאז פטירתה של ויטקה רעייתו. הבית שנחנך לפני שבוע משחזר את חדר העבודה שלו עם חדר המגורים הקיבוצי, הצנוע אך מלא ההשראה והרוח שהקים בקיבוץ עין החורש. ח"כ הרצוג דיבר באירוע על מנהיגותו של אבא קובנר ועד כמה הייתה חשובה לו האחדות היהודית והגורל היהודי. הוא ציטט מדבריו של קובנר שאמר ש"התשעה זקוקים לאחד, והאחד לתשעה", כדי ליצור מניין ולהשתייך. וכן הזכיר כיצד ידע קובנר להעניק תקוה לאנשים גם ברגעים הקשים ביותר. מיכאל קובנר דיבר על אביו המנהיג והמשורר אשר עבורו הוא אחת מדמויות המופת של העם היהודי, שלאורו צריך לחנך את בני הנוער של היום. בית אבא קובנר הינו חלק ממרכז מורשת בגבעת חביבה. והוא פתוח בימים א-ה', בין השעות 9:00-15:30.

IMG-20150223...

קיבוצניקיות ממקסיקו

משלחת נשים ממקסיקו, ביניהן חברת פרלמנט, הגיעה לישראל כדי להכיר, ללמוד ולשוחח עם נשים בישראל בנושא השוויון בין המינים במגוון צורות התיישבות וצורות התארגנות. בבסיס הסיור של הנשים עמד הרצון להכיר מקרוב צורת חיים קואופרטיבית ולאמץ אותה עבור כפר חדש וייחודי שיוקם במקסיקו. מדובר בפרויקט מרשים שייכללו בו 250 נשים המגיעות ממוסדות סעד, או שלא מצאו את מקומן בחברה המקסיקנית השמרנית, כאשר הכפר המתוכנן יהווה עבורן בית, קהילה ועוגן להשתלבותן בחברה. המשלחת התעניינה בחינוך החברתי כגורם המשלים ומחזק את הקהילה הקואופרטיבית, וביקשה ללמוד את הדרכים לקידום שותפות נשית המחזקת ומקדמת נשים בקיבוץ.
את הקבוצה ליוו הילית בן צבי (מנהלת היחידה לנשים ומגדר) ודבי ברא"ס (חינוך). הקבוצה החלה את יומה במפגש עם עדנה ברא"ס, מוותיקות קיבוץ מצר, שמילאה מגוון תפקידים בקיבוצה ובקיבוץ-הארצי, וייסדה את היחידה לקידום הנשים במועצה האזורית מנשה. עדנה שיתפה את המשלחת בתולדות הקיבוץ ובמקומן של הנשים לאורך השנים אל מול המשימות והאתגרים שבהקמת קיבוץ, משפחה, וכן את הראייה האזורית המקדמת  תפישת דו-קיום (יהודי-ערבי) במועצה. בתום הביקור ציינו הנשים את התרשמותן והערכתן הרבה לחיי הקיבוץ ואת רצונן לאמץ את המודל הקיבוצי כמייצג צורת חיים המחברת בין בית, פרנסה ושייכות.

 

 

סיוע לבעלי צרכים מיוחדים
המרכז ליעוץ ושיקום בתנועה הקיבוצית מפרסם הנחיות עדכניות לקבלת סיוע עבור אוכלוסייה הנזקקת לשיקום בתחומי התעסוקה, הדיור והפנאי. הסיוע מיועד לאנשים עם ליקוי פיזי ו/או קוגניטיבי שלהם נכות או מגבלה בתחום התפקוד האישי, התעסוקתי והחברתי. הסיוע מיועד לעזור במגוון תחומים, כגון: השתתפות במימון הסעות, השתתפות בפעילות שיקומית כרכיבה טיפולית, שחיה מקדמת, מועדון חברתי, ועוד צרכים ייחודיים שיוכרו. מוזמנים לקרוא, כשניתן להוריד ולמלא שאלון פנייה. לצפייה לחצו כאן.

בנוסף לכך, ארגון "אהדה" יקיים ב- 26.3, את האסיפה השנתית ויום עיון מקיף שיסקור תהליכים, מגמות וחידושים מהשנה האחרונה בתחום הצרכים המיוחדים ברמת המדינה, התנועה והקיבוצים. "אהדה" הינו ארגון הורים לילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים בתנועה הקיבוצית, והוא פועל במסירות ובגדולת נפש. מוזמנים לצפות בתוכנית הכנס ולהבטיח את מקומכם בו. לצפייה לחצו כאן.

 

 

מספר אירועים מעניינים בקרוב:

  • האקורדיון החושני- הבשורה מלטביה ונצרת מתאחדים לתכנית משותפת. בתאריכים: 19-28.3.15, תקיים תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית, סדרת הופעות עם אמנית האקורדיון הידועה קסנייה סידורובה, והמנצח סלים עבוד אשקר. לפרטים לחצו כאן.
  • הגדות ציוניות, ב- 30.3. המשך סדרת המפגשים הציוניים בשיתוף עם מכון קק"ל, ובהשתתפות מוקי צור, בנושא קורות ההגדות הקיבוציות. לפרטים נוספים לחצו כאן
  • "זכרון בסלון" מתקיים גם השנה בערב יום השואה, (ב-15.4) בסלון הבית, בין חברים ואורחים. המפגש מחבר בין הזיכרונות לבין התכנים שנוגעים אלינו כאן ועכשיו. מהלך הערב בנוי משיחה עם איש עדות, הפוגה, ודיון מונחה. זהו אירוע מרשים והתנועה הקיבוצית קוראת למעוניינים ליצור קשר עם המארגנים ולהיות חלק חשוב מזכרון בסלון. לפרטים נוספים לחצו כאן או בכתובת www.zikaronbasalon.com
  • שוב זורחת השמש, העצרת השנתית בקיבוץ לוחמי הגטאות ב- 16.4 לציון 70 שנה לשחרור ולניצחון מבעד לעיני הניצולים. לפרטים נוספים לחצו כאן.
 

 

____________...

IMG-20150305...

בעמק הירדן חוגגים את פורים בעדלאידע – על עגלות רתומות לטרקטורים, והשנה בנושא ספרי ילדים.

 
אלפי בני נוער, ילדים ומבוגרים הגיעו אתמול, (5/3) לצומת צמח לחגוג את חג הפורים בעדלאידע המסורתית של קיבוצי ויישובי עמק הירדן. העדלאידע הייחודית, שעל רקע נופי הכנרת, נערכת זו השנה ה-13 ברציפות. כל שנה נבחר נושא מאחד לכל העגלות שמגיעות עד לצומת צמח כשהן רתומות לטרקטורים, נושא שמשתלב גם במהלך השנה בפעילות החינוכית בקיבוצים ובמושבים. השנה כל העגלות עוצבו תחת נושא אחד: ספרי ילדים. 14 העגלות התרכזו לתהלוכה גדולה וססגונית בכניסה לצומת צמח שם התרכז החלק הארי של הקרנבל הפורימי. בין העגלות הרבות ניתן היה לזהות ספרי ילדים אהובים ומוכרים, כגון; דגניה ב' עם אליעזר והגזר, בית זרע עם איפה אפי, הזחל הרעב של ילדי קיבוץ אפיקים, מיץ פטל של אשדות יעקב, חוקוק עם דירה להשכיר, ועגלת קיבוץ שער הגולן במחווה מרגשת לספריה של חברת הקיבוץ, מרים רות ז"ל– תירס חם, מעשה בחמישה בלונים ועוד ועוד... 
לדברי גבי אסם, ראשת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית: "החבר'ה עמלים שבועות וחודשים לקראת העדלאידע שממנה נהנים כל תושבי האזור כבר יותר מעשור. יש פה עבודה משותפת נפלאה של מערכות החינוך בתנועה הקיבוצית ובמועצה האזורית עמק הירדן שבאה לידי ביטוי באירוע השמח והנפלא הזה."

גם השינשינים של התנועה הקיבוצית לקחו את התחפושות השנה צעד אחד קדימה וכל מילה מיותרת. מוזמנים לצפות בגלריית התמונות 
כאן.

 

 

ברוח חג פורים, אאחל לכולנו- חגיגות מהנות. תשמחו ותהנו ורק תזכרו שמי ששותה לא נוהג... גם לא מי שעייף. חג שמח! ושבת שלום!

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088

הוספת תגובה חדשה