דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 3.4.2015

לוגו תנועה

____________...

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית

 

לצפייה בקובץ וורד לחץ כאן. לצפייה בקובץ PDF לחץ כאן.

 

 

IMG-20150402...

י

מועצת התנועה הקיבוצית: הליך בחירות מזורז למזכיר או מזכירה, וועדה לבחינת הפעילויות המתוקצבות

 

יאתמול התקיימה באפעל ישיבת מועצת התנועה הקיבוצית. המועצה השנייה לשנה זו, התכנסה על מנת לאשר את ההחלטות האחרונות של מזכירות התנועה, כמו ההחלטה על הליך הבחירה של מזכיר/ה חדש/ה לתנועה, ואישור ההצעה להרכב, כמו גם את כתב המינוי, לוועדה לבחינת הפעילויות המתוקצבות בתנועה הקיבוצית. את המועצה נעל איתן ברושי, מזכ"ל התנועה שביקש לברך את הנוכחים בברכת חג שמח, ובנוסף אמר כי "אנו עומדים בפני תקופת ביניים מאתגרת של הקמת הממשלה ומיד אח"כ אישור תקציב המדינה. הדברים הללו יחייבו אותנו לפעול היטב על מנת שנצליח להשפיע לטובת חברה יותר שיוויונית וצודקת. התנועה נמצאת היום במצב טוב יותר מהמצב בו הייתה לפני שנה, אך יש לנו לאן לשאוף ולהתקדם ואנו נדרשים למאמצים ברמה ההתיישבותית וברמה הארצית."

***

ועדה לבחינת הפעילויות המתוקצבות
 

המועצה אישרה ברוב קולות את החלטת מזכירות התנועה להרכב, כמו גם את כתב המינוי, לוועדה לבחינת הפעילויות המתוקצבות בתנועה הקיבוצית.
הוועדה, בראשותו של רן כוחן (צרעה), מוקמת כהיערכות מוקדמת, לשנה הבאה בה יסתיימו עשר השנים מאז ועידת כפר-בלום (שנת 2006), שנקבעו כסד הזמן לתקצוב ולתמיכה בגופים הנלווים לתנועה, על-פי הסדר עם קרן "חבצלת" של השומר הצעיר. תפקיד הוועדה יהיה ללבן את מטרות הפעילות הציבורית של התנועה, להכין להחלטת מועצת התנועה הצעה להמשך התמיכה ומתן ההקצבה התנועתית לפעילויות הציבוריות, וכן הידוק ומיסוד הקשר עם קרן חבצלת. הרכב הועדה כולל את: עדנה סולודר (גשר), יובל אורן (סער), איתי זיידנברג (בית-קמה), תורה שרייבר (כפר-גלעדי), נרקיס רגב(עברון), וגורית שמר (גונן).
לצורך דיוניו יסתמך הצוות על המסמך המוכר בספרי התקציב: "נתונים כספיים - גופים מתוקצבים".
בנוסף הוחלט במועצה כי על הוועדה להגיש את הצעותיה עד סוף השנה הנוכחית (2015). ההצעות יידונו במזכירות, ויובאו בסופו של תהליך לאישור מועצת התנועה הקיבוצית
.

בחירת מזכיר/ה חדש/ה
 

המועצה קיבלה ברוב קולות את הצעת המזכירות הכוללת נהלים לבחירות ולהקמת הוועדה המרכזית שתרכז את הליך הבחירה ותהיה כתובת לכל עניין שיעלה. בנוסף התקבלה במועצה הצעתו של רני טריינין (קיבוץ בית-ניר) לקיצור הזמנים על מנת לצמצם את הפגיעה ברציפות ההתנהלות של מוסדות התנועה. בראש הוועדה יעמוד יוסי ורדי,ראש המועצה האזורית עמק-הירדן. ועדת הבחירות תתכנס בהקדם האפשרי ותפרסם קול קורא להגשת מועמדות לתפקיד המזכיר (לא יאחר מ-17.4). במעמד ההרשמה ימציאו המועמדים לוועדת הבחירות מכתב תמיכה במועמדותם לתפקיד מטעם קיבוצם, וחתימות של 250 חברי קיבוץ התומכים בהם. הרשמת המועמדים תסתיים בתוך 15 ימים ממועד הוצאת הקול הקורא, וועדת הבחירות תפרסם את הרשימה הסופית של המועמדים. הבחירות עצמן ייקבעו ליום ג' הראשון לאחר תום התקופה של 45 ימים ממועד פרסום שמות המועמדים. בבחירות הקרובות יישמר הנוהל לפיו על מזכ"ל התנועה להשיג לפחות 40% מסך המצביעים. אם לא כן, ייערך סיבוב שני בין שני המועמדים הבולטים, בתוך שבועיים. הרכב ועדת הבחירות המלאה כולל את: יעל שאלתיאלי (נוה-אור), סול לביא בן שימול (אלמוג), יונית פרטוק (גלאון),לאה דותן (גבעת-ברנר), יוסי ברכמן(מעגן-מיכאל), גיל לין (משמר-העמק),אבי אובנטל (עברון), ויהודה מרלא(עין-החורש).

 

 

11088394_804...

 

למעלה מ-120,000 איש יתארחו בערב ליל הסדר ביותר מ-200 קיבוצים ברחבי הארץ
***
הסדר הגדול ביותר ייערך בקיבוץ נען, עם לא פחות מ-1,100 משתתפים

 
למעלה מ-120,000 נשים, גברים וילדים ישתתפו בסוף השבוע בחגיגות הסדר הקיבוציות ביותר מ-200 קיבוצים ברחבי הארץ. לחברי הקיבוצים ובני משפחותיהם יצטרפו אלפי אורחים שיחגגו את חג הפסח על פי מיטב המסורת הקיבוצית. אליהם יצטרפו גם חיילים בודדים, עולים חדשים, ומשפחות נזקקות. עד כה הובטחה השתתפותם של 550 חיילים בודדים המאומצים ע"י משפחות בקיבוצים, 600 חיילים בודדים שהתגייסו במסגרת גרעין צבר (בשיתוף הצופים) וגרים בקיבוצים, וכ-200 עולים חדשים המתגוררים בקיבוצים ולומדים עברית במסגרת קיבוץ אולפן. בנוסף אליהם, ובעקבות פעילות של אגף המשימות, יצטרפו לשולחנות הסדר בקיבוצים גם נזקקים ועריריים שיזכו לחגוג את ליל הסדר באווירה קיבוצית שמחה ותוססת. בכך תבוא לביטוי אותה מסורת קיבוצית, הנשענת על עקרונות הערבות ההדדית ודאגה לפרט. 
הסדר הגדול ביותר בארץ ייערך בקיבוץ נען, עם למעלה מ- 1,100 משתתפים, והוא מהווה ביטוי אותנטי לכך שחג הפסח הקיבוצי שומר על ייחודו לאורך כל השנים, ונחוג באופן קיבוצי-מסורתי. 
לדברי גבי אסם, ראשת אגף חינוך ומשימות בתנועה הקיבוצית ומי שאחראית על פרויקט האירוח בתנועה הקיבוצית: "ההירתמות בתנועה הקיבוצית להזמין לשולחן החג את מי שאין לו את האפשרות, ולהקנות בכך תחושה משפחתית, ושמחה, היא חלק בלתי נפרד מהערבות ההדדית שמנחה אותנו. אנחנו ערוכים עם רשימה מסודרת של קיבוצים בכל הארץ שנרתמו לאירוח משפחות ובודדים שידם אינם משגת או שאין להם עם מי לחגוג". 

 

 

הושבעו חברי הכנסת מהתנועה הקיבוצית

__________-_...

ח"כ חיים ילין (יש עתיד), ראש מועצת אשכול, הגיע לטקס השבעת הכנסת ה-20, מלווה בבני משפחה ובניהם אמו, שהגיעה במיוחד כל הדרך מארגנטינה. אימו העידה בפני הנוכחים כי ידעה שהילד שלה יגיע לגדולות, זאת למרות שכשהיה תלמיד נהג לעשות הרבה שטויות לדבריה...
במהלך היום המרגש אמר ילין כי "לדרך הבוקר מהבית לכנסת, לקחתי איתי קאסם שמלווה אותי מכניסתי למשרד כראש מועצת אשכול ויהיה עכשיו במשרדי בכנסת. לא אשכח את מי ואת מה אני מייצג ומעל לכל, מאיפה אני בא. מודה שהתרגשתי, עכשיו מתחיל לעבוד."

IMG-20150331...

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), מזכ"ל התנועה הקיבוצית, אמר במהלך יום ההשבעה כחבר כנסת כי "חשתי גאווה וענווה לנוכח המעמד המיוחד. אני נושא עימי את זיכרונות בית הורי, שעיצבו את דרכי עוד כילד ונער בקיבוץ גשר, ולצדם את חברי ומכרי שליוו ותמכו בי לאורך מסלול חיי. בהשבעה בכנסת היו לצדי משפחתי – אשתי וחמשת ילדיי, המהווים עבורי בסיס איתן לפעילותי. להם ולכל תומכי אני מוקיר תודה ומבקש להביע הערכה רבה.
שליחותי בכנסת היא לא דבר מובן מאליו ולכן היא תאופיין בפעילות אינטנסיבית ומשפיעה ככול הניתן. בכוונתי לפעול למען חיזוק החקלאות וההתיישבות, ולעצב מדיניות הרואה בהתיישבות ובחקלאות ערך מרכזי, שיחד עם ביטחון וחינוך מהווים את התשתית עליה נשענת המדינה.  אני מסתכל על שליחותי בראייה כוללת וארצה לפעול לטובת הכלל. בכל תפקידי בעבר ראיתי חשיבות מרכזית בפיתוח החינוך כמרכיב בעוצמה הלאומית והקטנת הפערים כמו גם בפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל".

 

 

_________1_3

יד טבנקין הוכר כארכיון הזכאי לתמיכות ראויות בזכות חשיבותו הלאומית
השבוע נרשם פרק חשוב במאבק על הנצחת תרומתה של התנועה הקיבוצית לדורות. יד טבנקין, מכון המחקר והתיעוד של התנועה הקיבוצית מהווה את אחד הארכיונים הגדולים ביותר בארץ. הארכיון אוצר, מתעד וחוקר את תרומתה ומקומה המרכזי של התנועה הקיבוצית בתולדות הציונות והקמת המדינה. במשך שנים נוצר מצב מעוות לפיו קופח הארכיון ע"י מוסדות המדינה (ובפרט מינהל התרבות) בהשוואה לארכיונים דומים ומהצד הימני של המפה הפוליטית. מנכ"לית יד טבנקין, יונה פריטל,בסיוע נמרץ של איתן ברושי, מזכ"ל התנועה ושל אהרון ידלין, יו"ר העמותה, ניהלו מאבק ממושך על ההכרה ביד טבנקין כארכיון גדול הראוי לתמיכה משמעותית מהמדינה. השבוע התבשרנו כי המאבק נשא פירות, וכי יד טבנקין הוכר כארכיון גדול ויזכה לתמיכות הראויות לו בזכות היקפו וחשיבותו הלאומית כמוסד תיעודי ומחקרי של תולדות הציונות.

 

 

N___________...

תרבות בתנאים לא פשוטים

השבוע התקיים (לראשונה השנה), מפגש של השולחן המשותף - מִנהלת גופי התרבות הקיבוציים. השולחן המשותף נועד לקדם ולחזק את פעילותם התרבותית והערכית של גופי התרבות והאמנות הנתמכים על-ידי התנועה הקיבוצית, לצד גופי התרבות והאמנות שלהם זיקה אליה.
הרציונל העומד בבסיס השולחן הוא לייצר ולחדש שיתופי פעולה בין הגופים, היכולים להוות משקל סגולי רב יותר לכל גוף בנפרד. למפגש, שנערך ב"צוותא" ת"א, הגיע יו"ר מפעל הפיס, האלוף (במיל'), עוזי דיין,שסקר בפני הנוכחים את מדיניות מועצת הפיס לתרבות ואמנות. אחריו נחשפו הנוכחים "לזרקור" על צוותא, מפיו של המנהל החדש חיימון גולדברג. איתן ברושי, מזכיר התנועה הקיבוצית, אמר באירוע: "כי גופי התרבות הקיבוציים מהווים מקור לגאווה. כל יצירה וכל לידה אמנותית משקפות צמיחה והתחדשות, ממש כמו התהליכים שהתנועה עוברת בשנים האחרונות. אני רואה חשיבות בישיבה משותפת של כולם על מנת ליצור שיתופי פעולה ועל מנת להצליח להתקיים בתנאים הלא פשוטים של התרבות בישראל."

 

___________-...

"מסע עוטף ישראל"  
בעקבות מבצע "צוק איתן", תנועת הנוער העובד והלומד החליטה "לשבור מסורת" ולהעתיק את טיול פסח המסורתי לחניכי שכבה ח', מצפון הארץ לאזור הנגב המערבי,  וזאת תחת תחת הכותרת "מסע עוטף ישראל". מטרת השינוי הוא לחזק את הקשר בין חניכי התנועה לנגב ולרענן את תפישת ההתיישבות בנגב, כהגשמה ציונית גם בישראל 2015. בתנועת הנוער החליטו לקרוא לטיול החדש - "מסע עוטף ישראל", במטרה להדגיש כי ייעודם של הישובים בנגב המערבי, הינם להיות חלק מהגבולות ה"עוטפים" את מדינת ישראל ושומרים עליה. במהלך המסע טיילו החניכים בחבל הבשור, קיימו סיור בשדרות שכלל מפגש עם פעילים חברתיים ובסיומו ערכו טקס באנדרטת נפגעי הטרור בעיר.

 

 

מספר אירועים מעניינים בקרוב:

·         פסטיבל עין גב יתקיים בחוה"מ פסח, 6-8 באפריל, ויכלול ערב מחווה ליוצרים אפי נצר ומוני אמריליו, ערב מחווה לשירי הלהקות הצבאיות ועוד. לפרטים נוספים לחצו כאן.

·         "פעם שנייה" – עושים סדר בבית. בקיבוץ מזרע יתקיים בחוה"מ פסח אירוע חגיגי וחד פעמי של תצוגת רהיטים ופריטי וינטג', רטרו ועתיקות. לפרטים לחצוכאן.

·         מאוסף איתמר- תערוכה חדשה בגלריה לשלום בגבעת חביבה תפתח ב- 24.4 ותוצג עד אמצע מאי. תערוכה לפועלו ולזכרו של איתמר רשף ז"ל.לפרטים נוספים לחצו כאן.

·         "זכרון בסלון" מתקיים בערב יום השואה בסלון הבית, בין חברים ואורחים. המפגש מחבר בין הזיכרונות לבין התכנים שנוגעים אלינו כאן ועכשיו. למעוניינים להוביל פעילות זו בקיבוצם, מוזמנים ליצור קשר עם המארגנים בכתובת: www.zikaronbasalon.com

·          העצרת המרכזית, הנועלת את אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בישראל תערך בקיבוץ יד מרדכי. העצרת תתקיים בסימן 70 שנה לסיום מלחמת העולם השנייה. לפרטים נוספים לחצו כאן.

 

 

____1_1

מלגות נעל"ה לאמנות

השבוע חולקו 130 מלגות ללימודי אמנות לחניכי נעל"ה, בטקס מרגש שנערך "בבית למרחב". המלגות, מטעם הקרן ע"ש מרילה מוזס וולפוביץ בשיתוף עם קרן חבצלת, (בשווי של מאות אלפי שקל), והן מסייעות לחניכי נעל"ה שמתחנכים בקיבוצים, למצות ולהעשיר את כישוריהם בתחומי המוזיקה, המחול, הצילום והאמנויות השונות. החניכים הנרגשים הגיעו מפנימיית "גאון הירדן" שבכפר-רופין, ממוסדות החינוך "מבואות עירון"  "ומבואות הנגב", מקיבוץ אילות וממסגרות עליית הנוער באשבל "ובבית סנונית". לפני הטקס צפו המשתתפים בתערוכה מיצירותיהם של החניכים. אגף החינוך והמשימות מעורב בליווי מסגרות נעל"ה בקיבוצים, ואיציק שפרן, הממונה על הפרויקט, מוסר שהשנה נפתחה קבוצה חדשה בעין-גדי ונערכות הכנות לפתוח מסגרת נוספת בשנה"ל הבאה, בגליל העליון. 
בתמונה: אינה, מנהלת נעל"ה במבואות עירון עם תעודות ההוקרה מטעם הקרן.

 

 

20150401____...

השבוע התקיימה פעילות מחממת לב בהובלת השינשינים המתנדבים בבית הנוער "קדימה" שבכפר שלם. בעקבות פנייתם לעובדי מפעל נטפים (קיבוץ חצרים), נאספו והוענקו "אפיקומן לכל ילד". השינשינים במקום ביקשו לייחד את החלוקה ולאפשר הפעם לכל ילד וילדה לקבל מתנה שהם באמת מעוניינים בה. וכך, כל אחד ואחת מהילדים, (שלצערנו לא זוכים לקבל מתנות עטופות בחג), בחרו לעצמם מתנה מתוך רשימת מתנות מוסכמת כגון: כדורגל, דובי, ערכת טיפוח, בובות איכותיות, משחק שולחן וכדומה.
 
ברוח פעילות זו, אברך את כל חברי וחברות הקיבוצים, כמו גם התושבים והאורחים, באיחולי חג פסח שמח. מי ייתן ויתגשמו כל הביטויים של החג ושנזכה ליהנות מקרוב ובמהרה בערכים של חופש, פריחה, חירות, אהבת האחר, חמלה, שגשוג ולבלוב...
חג שמח
!!!

 

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 0586650088

הוספת תגובה חדשה