דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 17.4.2015

לוגו תנועה

____________...

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית

 

לצפיה בקובץ וורד לחץ כאן. לצפייה בקובץ PDF לחץ כאן.

 

 

התנועה בעוטף עזה

השבוע קיים מטה התנועה הקיבוצית סיור בעוטף עזה, בהובלת מזכ"ל התנועה ח"כ איתן ברושי ובארגון רכזי האזור, רננה יעקב ואסף ארטל. הביקור כלל סיורים ופגישות עם הנהלות וחברי הקיבוצים. בפגישות נסקרו הענפים הכלכליים וכן הפעילות הקהילתית המקומית. הביקור נפתח במושב נתיב העשרה, שמבצע צוק איתן הוביל ליצירת קשרים חמים בין היישוב לתנועה הקיבוצית. בתום המפגש נערך סיור ביישוב שכלל ביקור בבית הכנסת שנפגע לאחרונה מקליע שנורה מאזור בית חנון, וכן תצפית הקרובה לגדר הגבול הנמצאת סמוך ליישוב. לאחר מכן הדרימו פעילי מטה התנועה לקיבוץ ניר-עוז, למפגש עם הנהגת הקיבוץ. מעבר להיכרות עם צרכי הקיבוץ, התקיים דיון פורה על סוגיות הבנייה והצמיחה הדמוגרפית, ומבט כולל על אורחות החיים הקיבוציים. הסיור הסתיים בקיבוץ נחל- עוז, השוכן אף הוא מטרים ספורים מגדר הגבול. תחילת הפגישה בנחל- עוז כללה דיון נרחב, אליו הצטרף אלון שוסטר, ראש המועצה האזורית שער הנגב. חברי מטה התנועה ביקשו לבחון יחד עם הנהגת הקיבוץ והמועצה, כיצד ניתן להמשיך לסייע לצמיחה הדמוגרפית של נחל עוז כמו גם לפיתוח מקורות הכנסה, מתוך ההבנה ששני הדברים תלויים זה בזה. לאחר הדיון קיימו חברי המטה סיור בקיבוץ שכלל ביקור במרכז מבקרים גדול שנבנה, וכן סיור בגן המרכזי של הקיבוץ המוקף בחומת בטון אימתנית. מטה התנועה ביקש לנצל את הסיור בקיבוץ על מנת להכיר ולפגוש מקרוב את השינשינים המתפעלים את המכינה בקיבוץ, ואת חברי הכיתה "המקובצת", אותו פרוייקט נעורים מעורר גאווה.

20150413_101...

 

הכיתה המקובצת בנחל-עוז

כזכור, התנועה הקיבוצית קיבצה שמונה תלמידי י"א, מרחבי ההתיישבות בארץ, למטרת חיזוק קיבוץ נחל עוז. השמונה לומדים בתיכון שער הנגב, גרים, עובדים ופועלים באזור הקיבוץ עד סוף שנת י"ב. הגעת "המקובצת" לנחל עוז הגדילה משמעותית את שכבת הנוער בקיבוץ, והכוונה היא שנוכחותם ופעילותם תתרום למרקם החברתי בקיבוץ. בשיחה עימם ביקשו פעילי התנועה להתרשם ממצב רוחם של הילדים. בדיאלוג פתוח וכנה הרשימו את הנוכחים, ברוח הנעורים ובנחישותם להמשיך ולתרום לנחל עוז המארח אותם. כל הנערים והנערות הדגישו שהם מבקשים לסיים את שנת י"ב בנחל-עוז כמתוכנן, על אף אפשרותם לסיים, שליחות זו בכל רגע. מזכ"ל התנועה, שניצח על השיחה עם חברי "המקובצת", ביקש להדגיש את ההערכה הרבה שרוכשים בתנועה להם ולהוריהם. איתן ברושי: "במידה רבה אתם מקיימים שליחות ברמה לאומית. זה יוצא דופן כאשר נזכרים בגילכם ובשלל הפיתויים עליהם בחרתם לוותר. חציתם את קו הנעורים והוכחתם בגרות מדהימה כשהצטרפת למקום שעבר קשיים רבים בקיץ האחרון. העשייה שלכם מבורכת וחשובה". בסיום המפגש חודד בפני הנערים את הצורך בהצלחה בלימודים. ברושי: "זוהי משימה המשלבת ציונות ותרומה לחברה, אך בסוף היום אתם תלמידים, וככאלה אני מבקש מכם להקפיד על לימודים סדורים, השלמת החומר הלימודי, ועמידה ביעדי ביה"ס. בהמולת העשייה הברוכה והתרומה, אנא אל תזניחו את לימודכם".

20150413_160...

 

 

2015-04-03_1...

סדר קיבוצי כהלכתו
למעלה מ-120 אלף איש השתתפו בחגיגות הסדר הקיבוציות ביותר ממאתיים קיבוצים בכל רחבי הארץ. לחברי הקיבוצים הצטרפו חיילים בודדים, גרעיני צבר (בשיתוף הצופים), וכמאתיים עולים חדשים במסגרת "קיבוץ אולפן", שיחד עם אלפי אורחים חגגו את חג הפסח על-פי מיטב המסורת הקיבוצית. כחלק מתפישת קמחא-דפסחא קיבוצית, הצטרפו לשולחנות הסדר גם נזקקים וערירים שזכו לחגוג את ליל הסדר באווירה קיבוצית שמחה- פעילות שובת-לב שקידם אגף המשימות בתנועה הקיבוצית. בכך באה לביטוי המסורת הקיבוצית הנשענת על עקרונות הערבות ההדדית. בסה"כ התארחו למעלה מ- 250 נזקקים. הפעילות לוותה בשלל סיפורים אנושיים, כפי שמספרת רויטל עקרוניממחלקת המשימות, שריכזה את הפעילות: "התקשרה בחורה שסיפרה שלה ולאמה אין היכן לחגוג, וסידרנו לה מקום בקיבוץ מעברות. באותו יום התקשר זקן ערירי ניצול שואה מפ"ת, שסיפר שאין לו היכן לעשות את החג ושהוא לא נייד. אף שהצהרנו שלא נדאג להסעה, פניתי אל אותה אישה, שבכלל גרה בגבעתיים, והיא הסכימה מייד ובהתלהבות להביא עמה (ולהחזיר) את המבוגר מפ"ת. המילים החמות שקיבלנו על פעילותנו ריגשו אותנו עד דמעות."  לצפייה בסרטון של ליל הסדר בקיבוצים, לחצו כאן.

 

 

MIMUNA1

מימונה בקיבוצים

ימי חול המועד של פסח אופיינו בחוויות ובהתרגשות מיופיו של הטבע. רבים מחברי הקיבוצים ופעילי התנועה ניצלו את השבוע לחופשה ולהשתתפות באירועי תרבות. בקיבוצים רבים, ובמועצות האזוריות, נערכו אירועים ופסטיבלים של שירה, טיולים להכרת הטבע, וצפייה בפריחת האביב. סופו של חול המועד צויין בחגיגות המימונה, שלא פסחו על הקיבוצים והתאפיינו בהקפדה על מנהגי האירוח הלבביים כלפי כל אחד ואחת ובברכות ואיחולים לשפע וליכולת נתינה. בעשרות קיבוצים ברחבי הארץ נערכו חגיגות מגוונות לציון החג. בלט במיוחד קיבוץ רמת-השופט, בו התארחו כ-500 משתתפים בחגיגת מימונה המונית בחדר האוכל. הייתה זו יוזמה של שירי אפשטיין, בת הקיבוץ, שדואגת מדי שנה לערוך מימונה מפוארת לפי מיטב המסורת (כולל כיבוד מסורתי), המתובלת במופע סאטירי על חיי הקיבוץ.
לצפייה בברכת מזכ"ל התנועה הקיבוצית, במהלך אחת מחגיגות המימונה, לחצו כאן.

 

 

בחירות בתנועה הקיבוצית

השבוע התכנסה לראשונה ועדת הבחירות המרכזית, בראשותו של יוסי ורדי. אם סיום פגישתה פרסמה הוועדה קול קורא להצגת מועמדות לתפקיד מזכיר/ת התנועה. עיקרי המסמך כוללים את התנאים הנדרשים לצורך הגשת מועמדות לתפקיד, אותם יש למלא עד ה-3.5, כאשר הוועדה עצמה  תפרסם את רשימת המועמדים והמועמדות המלאה עד ה- 5.5. הבחירות עצמם יתקיימו ב- 23.6.15. ניתן לקרוא את הקול קורא במלואו ופרטים נוספים בלשונית מיוחדת שנפתחה באתר הקיבוצים. לצפייה לחצו כאן.

 

 

IT8A6708

שנים, וכלום אינו נמחק

למעלה מ- 240 עצרות וטקסי זיכרון התקיימו השנה בערב יום השואה והגבורה בקיבוצים שברחבי הארץ. יום הזיכרון עצמו ננעל בשתי עצרות הזיכרון המרכזיות של התנועה הקיבוצית: בקיבוץ לוחמי הגטאות וקיבוץ יד מרדכי. מעבר לשתי העצרות המרכזיות בתנועה הקיבוצית, התקיימו עצרות זיכרון בקיבוצים רבים בהם השתתפו אלפי חברי קיבוצים, בוגרי משלחות הנוער לפולין, ניצולי שואה ואורחים, אשר ביקשו להנציח את הנספים ואת הניצולים. בתנועה הקיבוצית מוקירים את אלפי הניצולים שהצטרפו לקיבוצי התנועה ובמידה רבה עיצבו את פני הקיבוצים, שאך קמו, בתחומי החינוך והתרבות, החקלאות, והמסחר.
מזכ"ל התנועה, ח"כ איתן ברושי, אמר במהלך העצרת ביד מרדכי: "70 שנה לאחר התופת, אנו מרכינים ראש לזכרם של הקורבנות, נושאים תפילה ופועלים לעתיד טוב יותר, זוהי אחריותנו, זוהי חובתנו וזה גם המבחן של בני דורנו. לכם, בני הנוער, אומר: אתם דור העתיד ועתידה של המדינה, קחו את העוצמה שבמדינה, עימדו על המשמר שלא ייעשה בה כל רע, ריתמו את הרוח הזו המיוחדת והשתמשו בה כדי להפוך את העולם לטוב יותר. נשבענו כי לא נשכח וכי לא תהיה עוד שואה, ואנו מחויבים לעשות הכל, על מנת לבנות חברה בריאה ומדינה חזקה וצודקת המושתת על ערכים דמוקרטיים."  

 

עצרת יד מרדכי

_________11

בעצרת בקיבוץ יד מרדכי, השתתפו כל פעילי התנועה, אשר הקדימו להגיע לקיבוץ כבר בשעות הצהריים. ביקורם בקיבוץ כלל סיור מודרך במוזיאון בו נחשפו לגבורת הלוחמים בקרבות תש"ח כמו גם לעברם המפואר של הקהילות היהודיות באירופה של טרום המלחמה, ותיאור המשחזר את מרד גטו ורשה. אח"כ העביר אורי מרגלית (רכז אזורי), הרצאה מרתקת בנושא: דמות הרוצח- המאפיינים והמניעים של האחראים לביצוע הפתרון הסופי.
העצרת עצמה נערכה בהשתתפות אלפי אנשים בראשות נשיא המדינה ראובן ריבלין ומזכ"ל התנועה הקיבוצית, ח"כ איתן ברושי שנשאו דברים בטקס. בנוסף אליהם השתתפו באירוע אלוף פיקוד דרום, היועמ"ש יהודה ויינשטיין, וחברי כנסת רבים כחיים ילין, עומר בר-לב, ועמיר פרץ, וכן ראשי מועצות ועיריות סמוכות.

עצרת לוחמי הגטאות

____________...

אלפי אנשים הגיעו לעצרת לנעילת יום הזיכרון לשואה שהתקיימה באמפיתיאטרון בקיבוץ בית לוחמי הגטאות. בעצרת השתתפו ונשאו דברים יו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג, והשר לשעבר אופיר פינס, המשמש כיו"ר הוועד המנהל את בית לוחמי הגטאות וד"ר ענת ליבנה המנכ"לית, וכן ששת מדליקי המשואות. באירוע לקחו חלק אלוף פיקוד הצפון, וראשי רשויות מהאזור. אופיר פז פינס, אמר באירוע: "מתי ייפסק כבר הביזיון שבו כל שנה אנחנו מתבשרים שהניצולים, שעוד נשארו אתנו מקבלים מתקציב המדינה מאות מיליונים נוספים, כדי שיחיו את שארית ימיהם בכבוד ואחר כך מתפרסמים המספרים שמעידים שהם רק נהיים יותר עניים? אי אפשר לשאת עוד את החרפה. אולי חברי הכנסת החדשה ישימו סוף לבושה". 

 

IMG-20150412...

בימתה של התזמורת
בטרם החל סדר פסח, סיימה תזמורת בני הקיבוצים את המפגש השנתי השני שלה השנה. במסגרת כנס פסח התארחו כ 140-הנגנים בכפר הנוער ניר-העמק, למפגש של ארבעה ימים שכלל אימוני נגינה ופעילות חברתית מגבשת. תזמורת בני הקיבוצים מורכבת למעשה משלוש תזמורות: קשתנים צעירה (מנצחת-אורית מסר-יעקבי), קשתנים אנסמבל )מנצח-אורי חן), ותזמורת הנשפנים (מנצח-עופר ענבר). היה זה גם מפגש ראשון ל 18-נגנים חדשים שהצטרפו (בגילים 13-18), ולראשונה גם נקלט נגן חצוצרה מקונסרבטוריון בנצרת. במהלך הכנס התקיים מפגש עם תזמורת תיכון "דירפילד" מאזור שיקגו, שסיירה בארץ. לאחר המפגש הקולינרי והחברתי, ונגינה הדדית  זו לזו,  קיבלו נגני תזמורת בני הקיבוצים הזמנה להתארח אצלם בשיקגו. לאורך השנה מלווים את התזמורת תמר בוהנה וניצן כספי, שהיו גאים לדווח על עלייה מתמדת ומכובדת באחוז בני הקיבוצים הלוקחים בה חלק ועל כך שרוב נגני התזמורת מגיעים מהמגזר הכפרי. הכנס הסתיים בקונצרט חגיגי מסורתי, בקיבוץ מזרע, במהלכו ריגשו הנגנים את קהל המאזינים. בין הצופים היו בכירות מחלקת החינוך בתנועה בראשות ד"ר גבי אסם, הממונה על התזמורתוח"כ איתן ברושי מזכ"ל התנועה.

 

 

מספר אירועים מעניינים בקרוב:

  • סדרה חדשה לתזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית- תוף כרמן. בשילוב אנסמבל כלי ההקשה טרמולו. בתאריכים: 18.4-3.5. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • מאוסף איתמר- תערוכה חדשה בגלריה לשלום בגבעת חביבה תוצג עד אמצע מאי. תערוכה לפועלו ולזכרו של איתמר רשף ז"ל. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • שימור בקיבוץ - הלכה למעשה. יום עיון על אתגרי התכנון במרחב הקיבוצי יתקיים ב- 20.4, במועדון קיבוץ בית אלפא. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • האופרה במצדה - הנחה מיוחדת לחברי התנועה הקיבוצית. בהמשך לפעילות מטה התרבות, תינתן הנחה מיוחדת לחברי התנועה הקיבוצית ברכישת כרטיסים למופעי האופרה במצדה. לפרטים לחצו כאן.
  • אנו מכריזים בזאת! אירוע של בינה בו קוראים מחדש במגילת העצמאות, בערב יום העצמאות. לפרטים נוספים לחצו כאן. 
  • טקס הזיכרון השנתי לחללי צה"ל בני ובנות הקיבוצים. הטקס יתקיים באנדרטת הקיבוצים, ב- 7.5, ל"ג בעומר. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • תרבות בראש אחר- כנס התרבות השנתי של מטה התרבות בתנועה, יתקיים השנה בכפר המכביה ב- 26.5. מהרו להבטיח את השתתפותכם. לפרטים נוספים לחצו כאן.
 

 

LM1_2846-01

ארץ ישראל הישנה והטובה

במהלך חול המועד פסח התקיים פסטיבל עין-גב הוותיק, שקנה לו מוניטין ומוכר כפסטיבל הבולט בתחום הזמר העברי. הפסטיבל, שמפיקה המועצה האזורית עמק-הירדן, מושך אליו מדי שנה רבים מהמגזר ההתיישבותי, כאשר למעלה מ-5000 איש הגיעו לשיר בצוותא. בערב הראשון שהוקדש ליוצרים מוני אמריליו ואפי נצר, כיבד נשיא המדינה, ראובן ריבלין, את האירוע בנוכחותו, ושיא הערב היה כאשר עלה לבמה וביצע דואט מרגש עם הזמרת רוחמה רז. הערב השני הוקדש לשירי הלהקות הצבאיות, והתקיים בהשתתפותו של שר הביטחון בוגי יעלון, שביחד עם שרת התרבות היוצאת, לימור לבנת- התאספו לשירה קולחת של שירים אהובים. כאמור, מאופיין הפסטיבל הזה בהשתתפות בולטת של תושבי הקיבוצים המקפידים להגיע מדי שנה, וביניהם מזכ"ל התנועה, ח"כ איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקודם זאב (ולוולה) שור, וראשי מועצות אזוריות, בראשם יוסי ורדי המשמש כיו"ר הפסטיבל. השנה הייתה זו הפעם האחרונה שהפסטיבל הופק על-ידיגבי פינסקי (אפיקים), הפורשת מתפקידה. פינסקי ניהלה את הפסטיבל בשנים האחרונות והביאה אותו לגבהים חסרי תקדים, וברור שמי שיחליף/תחליף אותה ייכנס לנעליים גדולות. תודה לךגבי!

 

 

שיהיה לכולנו סוף שבוע מהנה ורווי בטיולי טבע והתכנסויות משפחתיות משמחות. שבת שלום!

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה