דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

עם עובדות לא מתווכחים – שוב, יותר מעשרה אחוזים מבוגרי קורס טיס הם קיבוצניקים

ע' מקיבוץ במועצה האזורית גלבוע, נ' מקיבוץ במועצה האזורית חוף השרון, ע' מקיבוץ בגולן וא' מקיבוץ בגוש עציון עמדו ברביעי אחה"צ על מגרש המסדרים בבסיס חיל האויר בחצרים בטקס סיום קורס טיס מספר 183. שניים מהם אף זכו להצטיינות בתואר הראשון אותו עשו במהלך הקורס. יחד עמם סיים את הקורס גם סגן ע' ממושב בערבה התיכונה שהיה שינשין בתנועה הקיבוצית
ארבעת הקיבוצניקים שסיימו את קורס טיס 183. צילום: דו"צ 
צילומים: דו"צ

הטקס התקיים במעמד נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, ראש הממשלה, ח"כ נפתלי בנט, שר הביטחון, רא"ל (במיל') ח"כ בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי, מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, מפקדים נוספים ומשפחות הבוגרים.

את קורס הטיס סיימוו 4 קיבוצניקים מתוך 39 חניכים וחניכות, וכולם עמדו ביום רביעי על רחבת המסדרים בבסיס חצרים במעמד קבלת כנפי הטיסה. הבוגרים והבוגרות סיימו את קורס הטיס בתום הכשרה מקצועית בת שלוש שנים בבית הספר לטיסה, בסיומה יצטרפו לחוד החנית של צה"ל ויובילו את הפעילות המבצעית של חיל האוויר בשנים הבאות.

המסדר הנוכחי נערך בסימן הוקרת מערך התובלה, בדגש על מערך מטוסי הקרנף - מערך בעל מורשת עשירה ומפוארת, המוביל משימות מבצעיות, לאומיות והומניטריות, שלקח חלק במבצעים מיוחדים כמו "מבצע שלמה" ו"מבצע יונתן". מסדר זה הינו המסדר האחרון בראשות מפקד חיל-האוויר הנוכחי, אלוף עמיקם נורקין, שסיים את קורס טיס 113 כחניך מצטיין וקיבל את כנפי הטיסה שלו מראש הממשלה דאז יצחק שמיר ז״ל.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, שנכח בטקס יחד עם נוקי גולדפישר ממחלקת ביטחון של התנועה, בירך את מסיימי קורס טיס 183: "התנועה הקיבוצית גאה, אך לא מופתעת. ברכות מקרב לב וטפיחה עזה על השכם לבני הקיבוצים בוגרי קורס הטיס. זה לא חדש ולא מפתיע שבני הקיבוצים מייצגים אותנו בכבוד, על הבמה הלאומית. שאפו ענק לבוגרים הטריים, להורים הגאים וגם לקיבוצים ולחינוך הקיבוצי!".

ארבעת הקיבוצניקים שסיימו את קורס טיס 183 הם:
 

סגן ע', בן 22, תושב  קיבוץ במועצה האזורית גלבוע, נווט קרב

סגן ע' הרחיב בבית הספר התיכון את מגמות פיזיקה ומכנטרוניקה והתחרה בניווט ספורטיבי. לאחר התיכון עשה שנת שירות בתנועה הקיבוצית והתנדב בכפר נוער המטפל בנוער בסיכון, שם הכיר את חברו לקורס סגן נ'. בזמנו הפנוי סגן ע' אוהב לטייל ולעשות ספורט. רגע לפני סיום הקורס, הגיע ע' למפגש עם בנות ובני י"ב ביום האחרון של מסע האופניים בבה"ד 1, ודיבר איתם כמובן על שירות משמעותי ונתינה למען כלל החברה בישראל. 

למפגש עם מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין בו מביאים הבוגרים דמות שהשפיע עליהם בחייהם סגן ע' בחר להביא את המחנכת שלו מכיתה ה' אשר מהווה עבורו דמות מעוררת השראה.

סבתו של ע', מהמזמרות הוותיקות של הגבעטרון, התראיינה לישראל מושקוביץ בידיעות אחרונות וסיפרה בין היתר כי השיר "בת שישים", הוא השיר האהוב על נכדה מבין כל שירי חבורת הזמר המפורסמת.

סגן ע': ״לא חלמתי להיות צוות אוויר, אך החלטתי בכל זאת להגיע למיונים, אותם עברתי בהצלחה. עם תחילת הקורס הבנתי שהגעתי למקום הנכון, בשלב הראשוני התאהבתי במקצוע הטיסה״. כאשר שאלנו את סגן ע' אודות חוויה משמעותית מהקורס, ע' מתאר: ״חוויה שזכורה לי במיוחד היא מטס יום העצמאות ה-72 בו לקחתי חלק בסוף השלב הראשוני, זה היה המטס בשנה הראשונה לאחר התפרצות נגיף הקורונה״.


סגן נ', בן 22, תושב קיבוץ במועצה האזורית חוף השרון, טייס קרב

סגן נ' הרחיב בבית הספר התיכון את מגמות גיאוגרפיה וקולנוע, היה פעיל בתנועת "השומר הצעיר" והתנדב לשנת שירות דרך התנועה הקיבוצית בכפר לנוער בסיכון, שם הכיר את חברו לקורס סגן ע'. בזמנו הפנוי סגן נ' אוהב לטייל, לנגן בגיטרה, לקרוא, לשחק טניס, לשחק כדור מים ולצלול.

למפגש עם מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין בו מביאים הבוגרים דמות שהשפיע עליהם בחייהם, בחר להביא חניך שלו משנת השירות, שעבר תהליך והיום הוא טכנאי דרג א' של מטוסי
F-16.

סגן נ' שיתף: ״לא תמיד חלמתי להיות צוות אוויר, רציתי לעשות שירות קרבי, נחשפתי לקורס טייס לראשונה במיונים. עם הטיסה הראשונה התאהבתי במקצוע". כאשר שאלנו את סגן נ' אודות חוויה משמעותית מהקורס בחר בשבוע המילוט. סגן נ' הוסיף: ״אני שמח שניתנה לי הזכות לקחת חלק בקורס הטייס, זו הייתה חוויה מאוד מעצימה ומרגשת ואני כולי ציפייה לשירות בטייסת המבצעית״.


סגן ע', בן 21, תושב קיבוץ בגולן, טייס מסוקים

בבית הספר התיכון הרחיב את מגמות פיזיקה, כימיה וביוטכנולוגיה. היה חניך ומדריך בתנועת הנוער בני המושבים. בזמנו הפנוי אוהב לטייל, לקרוא ולהיות עם חברים. סגן ע' היה תלמיד מצטיין בתיכון בתחומי המדעים ואף ייצג את המדינה במחנה קיץ בינלאומי לפיזיקה בשוויץ עם בני נוער מכל העולם. 

למפגש עם מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין בו מביאים הבוגרים דמות שהשפיע עליהם בחייהם בחר להביא את המחנכת שלו מהיסודי, שאותה הוא מוקיר ומעריך.

לקראת סגן ע': "לא תמיד רציתי להיות צוות אוויר, אך בשלב הראשוני של הקורס, כשהתחלתי לטוס, הבנתי שאני נמצא במקום הנכון עבורי". כאשר שאלנו את סגן ע' אודות חוויה משמעותית מהקורס מתאר את טיסת הסולו הראשונה שלו.


סגן א', בן 21, תושב קיבוץ בגוש עציון, מכונן קרנף

סגן א' למד בישיבה תיכונית והרחיב מגמות פיזיקה, קולנוע ותלמוד. לפני גיוסו לקורס טיס, החליט להצטרף לישיבה ולקח חלק בתנועת הנוער "בני עקיבא", שם הדריך שנתיים. בזמנו הפנוי אוהב לקרוא, לשחק כדורעף ולטייל.

למפגש עם מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין בו מביאים הבוגרים דמות שהשפיע עליהם בחייהם, בחר להביא את סבו, בשבילו זו הפלטפורמה להוקיר לו תודה.

סגן א': "לא תמיד חלמתי להיות צוות אוויר, עם השלב הראשוני בקורס הבנתי שאני במקום הנכון עבורי בו אוכל לבצע שירות משמעותי ולתת מעצמי את המיטב". 

 

בוגרי ובוגרות קורס טיס 183. צילום: דו"צ
בוגרי ובוגרות קורס טיס 183 בתמונה קבוצתית. צילום: דו"צ


"פעולות רבות ומבצעים רבים שהשתיקה יפה להם, מוכיחים את היכולת של חיל האוויר שלנו להגיע לכל מקום בכל מצב", אמר נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, "הן בשעת מלחמה או מבצע, והן – ולפעמים אפילו ביתר שאת – במלחמה העיקשת והחשובה המכונה המב"מ – המערכה שבין המלחמות, בה נוטל חיל האוויר בהצלחה תפקיד חיוני מאין כמותו".

"היכולת הזו חשובה לנו פי כמה בעת הזאת, כשבימים אלה ממש התמנון האיראני ממשיך לשלוח זרועות בכל רחבי המזרח התיכון. איראן היא פצצת זמן מתקתקת שמאיימת על ישראל ועל משפחת העמים כולה. הנושא הזה מוסכם בקרב החברה הישראלית ובקרב הנהגתה. אני עוקב אחרי המשא ומתן שמתנהל סביב הסכם הגרעין, וקורא לקהילה הבינלאומית לא ללכת שולל ולא להקל ראש בחומרת האיום. את סכנת הגרעין האיראני יש לנטרל אחת ולתמיד, עם הסכם או בלעדיו. אסור לאפשר לאיראן להשיג יכולת גרעינית".

"חיל האוויר, שאתם הופכים כעת לחלק בלתי נפרד ממנו", פנה שר הביטחון, רא"ל (במיל') ח"כ בני גנץ, אל המסיימים, "הוא חיל מוביל ומתקדם, שעבר בשנים האחרונות שינויים – התפתח והפך לעוצמתי ומדויק יותר. המשיך ונסק ונכון למשימות מורכבות במתווים שונים, מול אויבים שונים".

"ההצלחה המבצעית מקורה לפני הכל באנשים: בכם ובכן, הטייסים והטייסות, ביחד עם כל אנשי ונשות צוותי האוויר ובסיוע ושותפות של צוותי הקרקע. בלעדיכם, מכונת המלחמה הזו לא תמריא. אתם, כולכם, הופכים כעת לחלק מתעודת הביטוח המבצעית של מדינת ישראל מול האתגרים השונים, וחלק משרשרת הדורות שפעלו ופועלים במלחמות ישראל. כולנו סומכים עליכם, ומאחלים לכם – טוסו לשלום, בצעו את משימותיכם ושובו בשלום לבסיסכם".

"הטובים הם קודם כל הלוחמים", קבע הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, "לסייבר יש פוטנציאל רב, והוא כנראה מכניס כסף רב, והאנשים שהולכים לשם מוכשרים, אבל הטובים – נמדדים בראש ובראשונה בנכונות שלהם בלתרום למדינה, הטובים נמדדים בנכונות שלהם לסכן את חייהם כדי להגן על אנשים אחרים".

"זהו הביטוי המובהק והצרוף למושג הטובים, ואל תעזו לקחת לנו אותו, ואל תעזו לשחוק אותו. אל תעבירו אותו תהליכי מודרניזציה ואל תכפו להתאים אותו לרוח התקופה כביכול. הטובים – זהו ערך על זמני, שניצב כצוק שלא נשחק מול אופנות, מגמות ושינויים חברתיים. הטובים הם אלו שעושים משהו בשביל מישהו. משהו טוב, חשוב וערכי, ובלי לשאול מה יוצא לי מזה".

"בשנה האחרונה פעל חיל האוויר מבצעית בהיקפים נרחבים במגוון זירות וטווחים", הצהיר מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, "פגענו פגיעה קשה באלו שקמו לאיים עלינו ברצועת עזה, כשלחמנו במבצע 'שומר החומות', עם כוח אווירי עוצמתי ומדויק. לאורך השנה מימשו מטוסינו ולוחמינו את יעדיה האסטרטגיים של מדינת ישראל בזירה הצפונית תוך פריצות דרך חוזרות ונישנות".

"לצד האיומים והאתגרים המבצעיים מונחות לפתחנו גם הזדמנויות אסטרטגיות", המשיך אלוף נורקין, "חיל האוויר, הנושא על כנף אחת יכולת קטלנית ומדויקת, מביא בימים אלו על הכנף השנייה את בשורת שיתוף הפעולה האווירי, האיזורי והעולמי. שיתוף הפעולה האווירי הוא גשר ליציבות איזורית ומפתח ליכולתנו לבנות את הכוח, לפעול מבצעית ולהוות נכס עבור המדיניות הישראלית. בוגרות ובוגרים, בעוד רגעים אחדים אענוד לכם את הכנפיים ותצטרפו לנבחרת של לוחמי ולוחמות צוות האוויר".

"זוהי נבחרת המחייבת דוגמה אישית, תחקור ללא פשרות, מקצוענות, רעות ודרך ארץ. היום, כשזהו מסדר הכנפיים האחרון שאשתתף בו כמפקד החיל, אני חש ביתר שאת את משא האחריות המונחת על כתפינו. אחריות על הגנת העם והארץ, וחיזוק בטחונה של המדינה. אני יודע שאתגרי העתיד יהיו מורכבים יותר, וכשאני מביט בכם אני חש ביטחון גמור שתדעו לשאת על כתפיכם את משימות החיל. יחד נוכל לכל אתגר. בוגרות ובוגרים – אני מאוד גאה בכם, אני מאוד אוהב אתכם, עלו והצליחו".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הוספת תגובה חדשה