דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

נערכים להשפעות התיקון בתמ"א 35: "מומלץ לקיבוץ להיערך ולא להתעלם מהשפעתו הגדולה הצפויה"

התנועה הקיבוצית פתחה סדרת כנסים אזוריים לעדכון ויידוע הקיבוצים על תיקון 5 בתוכנית המתאר הלאומית (תמ"א 35), לו השפעה משמעותית על הקהילה והכלכלה בקיבוצים: 140 ממלאי תפקידים מקיבוצי הגליל העליון ורמת הגולן השתתפו בכנס הראשון
כנס בגליל העליון
מזכ"ל התנועה: שמירה על הקיבוץ לשנים הבאות

140 ממלאי תפקידים מקיבוצי הגליל העליון וצפון הגולן, המועצה האזורית והארגון הכלכלי "פיתוח הגליל" השתתפו בכנס של התנועה הקיבוצית לעדכון ויידוע הקיבוצים על תיקון 5 בתכנית המתאר הלאומית (תמ"א 35) שמוביל משרד הפנים באמצעות מנהל התכנון, במדיניות תכנון היישובים הכפריים בישראל.

הכנס, שנערך במרכז התרבות האזורי - "מרכז קלור", נפתח בברכת ראש המועצה האזורית, גיורא זלץ, ונמשך בדברים שנשא מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, שסקר את מהלך עבודת מנהל התכנון על תיקון 5 לתמ"א 35, שבין מטרותיה - פתרונות ומענה לצפיפות האוכלוסין ההולכת וגדלה במדינת ישראל ורצון המדינה לקבל לשימושיה כמה שיותר קרקעות לבנייה, זאת לאור התחזית של גידול אוכלוסיית המדינה ב- 50% עד שנת 2048.

מאיר, ואחריו גם ראש המחלקה המשפטית בתנועה, עו"ד מיכי דרורי וראש אגף כלכלה בתנועה, עמוס פרג'ון, חשפו בפני המשתתפים את הנתונים המלווים את טיוטת עיקרי תוכנית ציפוף הדיור והגדלת האוכלוסייה ביישובים הכפריים, וציינו כי היא עשויה לשנות דרמטית את המציאות בכל קיבוץ. בנוסף, הציגו שורת המלצות להתנהלות הקיבוץ כדי להיערך מראש, כיוון שבנושא זה, המדינה ואנחנו לא באותו הצד של המתרס. הם המליצו לנציגי הקיבוצים להתחיל להיערך מראש בשורת צעדים, כמו עיגונם המשפטי של הבנות ומסמכים חתומים בנושאי קרקעות, וחשיבה אסטרטגית של הנהלת הקהילה במכלול תחומי הקהילה.

"אינטרס המדינה באמצעות תיקון 5 לתמ"א 35 הוא הכפלת האוכלוסייה ביישובים, ולכך יש השפעות משמעותיות על מכלול היבטי הקהילה והכלכלה בקיבוץ המתחדש. האתגר של התנועה הקיבוצית והקיבוצים הוא לשמור את הקיבוץ המתחדש כאורגן ארוך-חיים", ציין מזכ"ל התנועה. איילת הריס, מ"מ ראשת אגף חברה וקהילה בתנועה, ציינה כי לאור ההשפעות שיכולות להיות לתוכנית חשוב לקיים היערכות אסטרטגית מקדימה שתקיף את גורמי הקהילה. מירי יציב מנהלת מחלקת קליטה וצמיחה דמוגרפית במועצה האזורית ביטאה את החשיבות שהיא רואה להתחיל היערכות בקיבוצים, וציינה כי "גם נח לא התחיל לבנות את התיבה רק כשהחל המבול".

איתמר גולן, מנהל אג"ק איילת השחר ציין כי "הכנס היה מעניין, מלמד ומעורר לחשיבה". אריה גידו, מנהל התשתיות במשגב עם, ושני סט, רכזת צעירים וחינוך בקיבוץ גדות, ציינו כי "המידע רלוונטי וחשוב להם לתחומי עבודתם".


כנסים נוספים בנושא חשוב זה יתקיימו בהמשך כדהלן:

משקי הדרום - 20.6

משקי הנגב - 3.7

משקי עמק יזרעאל - 10.7

מילואות -  17.7

גרנות - 24.7

העמקים המזרחיים ודרום הגולן - 31.7

הוספת תגובה חדשה