דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

נאות השכנות בעיניי

פורום העמיתים של רכזות ורכזי צמיחה וקליטה בתנועה הקיבוצית התארח למפגש זום מעמיק ומרתק עם קיבוץ נאות מרדכי, שעוסק בשנים האחרונות בקליטה אינטנסיבית שסביבה נבנים יוזמות ותהליכים חדשים
קיבוץ נאות מרדכי: קהילה צומחת ומתחדשת
קיבוץ נאות מרדכי: קהילה צומחת ומתחדשת

בתשע השנים האחרונות נקלטו בנאות מרדכי שבגליל העליון כ-130 חברות וחברים חדשים, והמהפך הדמוגרפי דרש מהקיבוץ חשיבה מחודשת וחדשנית על המרחב הקיבוצי וניהול תהליכים קהילתיים. במפגש שיזמה מחלקת צמיחה ופיתוח קהילה בתנועה הקיבוצית בשיתוף מחלקת הקליטה והצמיחה במועצה אזורית גליל עליון, קיבלו רכזות ורכזי קליטה וצמיחה מכל הארץ הזדמנות לפגוש וללמוד מהניסון העשיר שנצבר שם.

את המפגש פתח מנהל הקהילה יעקב זוסמן, שסקר את השינויים שעברו על הקיבוץ בעשור האחרון, ובראשם הגידול הדמוגרפי המשמעותי והצורך לעסוק בהתאמת המרחב הפיזי והקהילתי לצרכי הקהילה המתרחבת, והחשיבות שבאימוץ גישה פתוחה ומאפשרת כלפי החברים החדשים.

דוגמא מעוררת השראה לכך היא פרוייקט "הגלריה" – הסבת האסם הישן של הקיבוץ לשלושה מתחמי יזמות עצמאיים, שאחד מהם הוא הגלריה, שבה מציגים עשרות אומנים מהאזור. רוני הורביץ, חברה חדשה, הגיעה לקיבוץ כנקלטת ממש בתחילת הקורונה, וחיפשה איך ליצור משהו מהמצב שלא איפשר לה לעבוד כעצמאית שעסקה בהפקת ארועים וירידים. "גיליתי שבקיבוץ יש המון אפשרויות. ראיתי את האסם הישן וחשבתי שזה משהו שיכול לתפקד כעסק," היא נזכרת. הרעיון להסב את המבנה הישן לגלריה שיתופית פגש בפתיחות ונכונות מצד הקיבוץ, שליווה את התהליך וסייע להוציא אותו לפועל. כיום המקום פעיל ושוקק חיים ורוני כבר חושבת כיצד להרחיב את הפעילות בו לארועי תרבות וקהילה.

בהמשך המפגש הציגה רעות רז, רכזת התרבות והקליטה בקיבוץ, את תכנית העבודה של ועדת קליטה, המבוססת על הבנת הצורך ביצירת ליווי מובנה, אישי וקבוצתי שייצר חיבור בין הנקלטים החדשים לקהילה הקולטת. במיוחד שמה רעות דגש על סמינר הקליטה החווייתי והיצירתי שנבנה, הכולל מרכיבים של למידה והתוודעות לקיבוץ כמערכת, לערכים ולזהות המקומית, למקום ולאנשים, ומתייחס לתהליך הרגשי שעוברים הנקלטים עם הצטרפותם לקיבוץ.

 

בחינה לעומק של תהליכי הקליטה

מירי יציב, מנהלת המחלקה לצמיחה וקליטה במועצה האזורית הגליל העליון, הציגה את תפיסת העבודה של המועצה ולאחר מכן התמקדה בפיילוט שנערך לאחרונה בשני קיבוצים, אחד מהם נאות מרדכי – עריכת מחקר איקלום יחד עם חברת טנא יועצים, שנועד לתת לקיבוצים תמונת מצב על תהליכי הקליטה והאיקלום בפרספקטיבה של כמה שנים באמצעות ניתוח והערכה של מידת ההצלחה בקליטת משפחות, טיוב ושיפור תהליך הקליטה והאקלום. זיו מצליח ויותם אמיתי מטנא יועצים הציגו את התהליך שבוצע בנאות מרדכי, שכלל שאלונים וראיונות עם נציגים מתוך הנקלטים, ממלאי התפקידים והקהילה הקולטת והוביל לתובנות והמלצות מעשיות עבור העוסקים בתחום הקהילה והקליטה.

בחלקו האחרון של המפגש הציג מנהל הקהילה יעקב זוסמן את האופן שבו מתמודד הקיבוץ עם אתגר ניהול תהליכי ההורשה ופועל כך שההורשה תהווה מנוף לקליטה ולצמיחה של חברים המתאימים לחיי הקיבוץ. אחד מהפתרונות שהקיבוץ השכיל לייצר הוא ניהול הנכסים להורשה כך שנוצר win-win  בין זכות היורשים לבין היכולת של הקיבוץ לקלוט חברים וחברות מתאימים.

החיבור שאותו פגשו הרכזים והרכזות בנאות מרדכי בין תפיסה קיבוצית המטפחת ומשקיעה בתהליכי הקליטה ובחיבור הקהילתי ומייצרת את התשתית המתאימה להמשך קיומו של קיבוץ צומח ומתפתח השומר על זהותו – מעורר השראה ומהווה דוגמא שכדאי ללמוד ממנה.


לצפייה בהקלטת המפגש – לחצו כאן

למצגות שליוו את ההרצאות: 

תהליך הקליטה בנאות מרדכי
תהליכי קליטה וצמיחה - מועצה אזורית גליל עליון
הורשה כמנוף לצמיחה

 

הוספת תגובה חדשה