דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מסע בין מטרות לפעילות - מפגש העשרה לקיץ למנהלות ומנהלי חינוך

בעיצומה של התקופה הכי לחוצה בשנה, התכנסו כ-30 מנהלות ומנהלי חינוך מקיבוצים מכל רחבי הארץ למפגש העשרה בנושא יצירת משמעות ועומק לפעילויות הקיץ
צילום: מתי חלילי
צילום: מתי חלילי

חודש מאי, שנמצא בין אירועי הזיכרון/עצמאות, ל"ג בעומר, שבועות, מיד לאחר חופשת הפסח, ורגע לפני החופש הגדול – הוא התקופה בה מנהלות החינוך הן בעלות המקצוע העסוקות ביותר בקהילה. בין תכנונים, לסגירות, להזמנות, לכוח אדם, לרישומים ואישורים וקייטנות. 

בתוך כל אלה, צריך לייצר פעילות חינוכית בעלת משמעות ועומק, לבנות פעילות קיץ שמבטאת את ערכי המערכת והקהילה, להמשיך את התהליך השנתי שעברה כל שכבת גיל ולתת יד לכל ילדה וילד בתהליך האישי של צמיחה וגדילה אותה הם חווים בקבוצת השווים הגילאית בקיבוץ.

במפגש ההעשרה, שהתקיים השבוע, קיבלו המשתתפות כלי שיסייע להן לחשוב בצורה תהליכית, לתכנן פעילות שעונה על מטרות, לשאול קודם "למה" ורק אח"כ לחשוב על ה-"מה". לאחר הרצאה קצרה שמספרת על "מעגל הזהב" (חפשו בגוגל...) התחלקו המנהלות והמנהלים לחדרי דיון, בהם יכלו לשוחח אחת עם השני, להקשיב, לייעץ, לשתף ולהבין מה קורה בקיבוצים אחרים ברחבי הארץ. השילוב בין הקנייה של ידע מקצועי לשיח עמיתים פורה, הוא הנוסחה לרלוונטיות של מפגש העשרה זה.

מערכות רבות נשאבות לתוך העשייה בחודשיים העמוסים של הקיץ (ולא בכדי) ונוטות להזניח את הפן הרגשי והמקצועי בתקופה זו. הדיון בחדרים, אשר הובל במקצועיות רבה על ידי מעיין להב פיין ומישל דגני ממערך הייעוץ של "שבילים", עסק לא רק בהקניית כלים, אלא גם בתהליך העבודה בו מתחילים בניסוח מטרות ומסיימים בפעילות אשר תואמת אותן (ראו קובץ מצורף), כמו גם בחשיבות הרצף, כאשר דגש חזק ניתן על מקומן של מנהלות החינוך כמחזיקות עמדה חשובה זו.

דרור זכאי, יועץ ב"שבילים" שהעביר את ההרצאה, מוסיף כי "ישנה חשיבות רבה להמשך רצך ההדרכה, הליווי והמבט המקצועי שניתן במשך השנה גם בחופשת הקיץ. ישיבות הצוות, המפגש עם יועצת המערכת, השיקוף וההדרכה המקצועית שקורים בזמן שגרה חייבים להתקיים ביתר שאת גם בתקופת הקיץ".

אורי פלד נקש, מנהל "שבילים - חינוך חברתי קהילתי" בתנועה הקיבוצית, מוסיף: "חשוב לנו מאוד להדגיש את הפן הערכי והמקצועי של עבודת מערכת החינוך הקיבוצית במהלך הקיץ. זו לא עוד מסגרת ששומרת על הילדים בשעות הבוקר-צהריים. זו מערכת חינוך בה עובדים אנשי מקצוע שחושבים על כל פעילות, שמתכננים ובונים פעילות לפי מטרות מוגדרות מראש, עם יעדים מדידים ועם דרך חינוכית שמתווה הקהילה".

 המסר הזה, שכל כך ברור לעוסקים במלאכה, צריך לעבור גם לכלל הקהילה. 

מעוניינים לשמוע עוד? לקבל כלים נוספים?

מוזמנים לפנות לנעה שחר פיצר, מנהלת מערך היעוץ - noashfi@tkz.co.il

מאחלים לכולם קיץ מהנה, משמעותי ובטוח,   

צוות ומערך הייעוץ של "שבילים"

הוספת תגובה חדשה